16 februari 4K demo avond bij ITC Home Theater, Emmeloord

Started by Annewiek, January 6, 2018, 13:45:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Annewiek

Wegens succes doen we het nog een keer. Kom kijken naar diverse 4K projectoren. Uiteraard met 4K materiaal, maar ook met de HT demo disk, en neem gerust zelf wat mee.

wat gaan we kijken? (met adviesprijs)
JVC X5900                € 3999,00  wit of zwart
Epson EH-TW9300   € 2999,00  alleen zwart (wit is duurder)
Sony VLP-VW260     €4999,00 (echt 4K) wit of zwart

Beslis gelijk en krijg een leuke korting!

In verband met beperkt aantal plaatsten is opgeven gewenst via verkoop@hometheater.nl
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

Thamaesta

Gaaf initiatief!

Jammer dat dit op een vrijdagavond plaatsvindt, komt er misschien ook een zaterdag bij?

JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

J.A.F._Doorhof

#2
We doen het juist op de vrijdag avond omdat mensen het niet op zaterdag wilde :)
Je kan Annewiek wel even mailen op verkoop@hometheater.nl of het de dag erna nog kan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Thamaesta

Vrijdagavond kunnen genieten van de demo avond met geweldige projectoren.
De epson tw9300, JVC x5900 en de Sony vw 260.

We begonnen de avond met de epson tw9300. De focus ging uit naar de algehele prestaties van de projector maar vooral hoe de e-shift techniek omgaat met motion en de scherpte hiervan. Met verschillend materiaal getest waaronder 1080p blu ray en HDR 4k blu ray. Ik was onder de indruk wat deze epson met elk materiaal op het scherm wist te toveren; gewoon een mooi gebalanceerd plaatje. Ook in het HDR had de epson een natuurlijke balans en genoeg punch. En natuurlijk de prijstelling van ong 3K. Mindere punten: scherpte bij beweging was niet overtuigend, dit mede door e-shift techniek. Beweging was uberhaupt niet soepel genoeg, wat flink opvalt bij pans. Daarnaast heb ik een hekel aan beeldruis, bij de ene film meer dan de andere, echter de epson creerde meer beeldruis dan nodig was. Bij Tron was dit bv zichtbaar, de aanwezige ruis zorgde ervoor dat je andere details mist en minder uit de verf komen.

We vervolgde de test met de X5900. Waauw wat een diepte in het beeld en wat een diepe zwartwaarde. Prachtige kleuren, hier kan de tw 9300 niet in meekomen. Dit deed de jvc voortreffelijk. Wat door de demo's verder naar voren kwam is dat je toch wat detail mist in de donkere gedeeltes van het plaatje. De JVC kleurt dan donkere gedeeltes sneller zwart met als gevolg dat je overgang van licht naar donker in minder stapjes doorloopt. Met andere woorden het ansi contrast. Dit was niet natuurlijk naar mijn mening, er zat heel veel kracht in de lichtere delen van het plaatje en uiteraard ook het in zwart. Al met al kon dit met een custom gamma waarde eea weer worden rechtgetrokken. Dit ging wel ten koste van het zeer diepe zwart. Ook bij HDR merk je dat er genoeg in huis is om het beeld er af te laten knallen, echter kwam het allemaal wat geforceerd over, een echte balans mistte ik. Andere mensen kunnen hier overigens van houden.
De e-shift techniek creëert een ongelooflijke scherpte zowel bij 4k als 1080p. De motion en scherpte hiervan lag weer een stapje hoger tov de Epson.
Beeldruis lag op een zelfde niveau als de epson, ben er zelf te gevoelig voor.
Wat de JVC weer een stukje beter deed dan de epson was de motion verwerking en de scherpte hiervan. Helemaal soepel is het niet maar de bewegingsscherpte is beter. Toch blijft het een waanzinnige projector omdat er een ongekende diepte in het plaatje komt en alles intenser maakt.

Is de eshift tech dan echt zo goed? Daar kwamen we snel genoeg achter. De sony vw 260 stond op de planken. Daar begonnen we  met 1080p materiaal, het viel gelijk op dat het zwart niet zo zwart was als de JVC maar wel dat er meer detaileering aanwezig was. Er waren gewoon plat gezegd meer tinten totdat het helemaal zwart was. Het native black level lag niet op hetzelfde niveau maar wel op een zeer acceptabel niveau.

Na de epson en JVC viel direct op hoe soepel het beeld loopt en hoe scherp dit blijft! Zelfs bij de pans waar het sneller misgaat bij de e-shifts. Bleef het hier haarscherp!
Daarnaast waren de kleuren gewoonweg perfect te noemen. Alles was beter in balans en het idee wat de filmregisseur had met de filmscenes kwam allemaal beter uit de verf.
HDR was op orde, ook hier was het vooral het natuurlijke en waarheidsgetrouwe beeld wat overheerstte. De JVC heeft uiteraard met de hogere lichtputput wel het voordeel in de highlights.
Al met al merk je dat een native 4k paneel toch echt alles naar een nog hoger niveau trekt. Het upscalen van 1080p naar 4k is het verschil te zien in de details. En al helemaal in 4k materiaal. Wie dit niet erkent zit zichzelf te foppen. De hamvraag is natuurlijk of het ook echt dat geld aan meerprijs waard is! Naar mijn mening wel, maar goed. Ik heb onwijs genoten en geleerd!

Ik wil via deze weg Annewiek en Frank bedanken voor hun gastvrijheid en expertise. Daarnaast vond ik het leuk om met de aanwezige hobbyisten stapsgewijs naar de verschillen te kijken en met elkaar eea te bediscussieren.
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BernHardN

Was er ook bij en kan het verhaal helemaal bevestigen! als je ziet hoe "weinig" verschil er eigenlijk zit tussen de duurste Epson en de 2 goedkoopste Sony en JVC.

Het zwart in de JVC was echt enorm en hierdoor veel 3D diepte maar wel meer dichtslibben van de schaduw partijen.

Zelf kwam ik eens kijken wat de Epson doet maar toen ik zag wat de Sony voor mooi rustig en gedetailleerd beeld neerzet is het gewoon nog even doorsparen.

Verder was het een gezellige avond met gelijk gestemden.

Annewiek en Frank bedankt.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview