FullHD beamer met een hoge lichtopbrengst gezocht, voor o.a. kijken van films

Started by musicfreak, January 4, 2018, 16:06:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

musicfreak

In ons verenigingsgebouw hangt een Epson EMP-TW680 LCD beamer van inmiddels 10 jaar oud. Deze wordt gebruikt voor het vertonen van films voor een groep, gezamenlijk voetbal kijken, maar ook tijdens vergaderingen, voor presentaties en andere activiteiten. Dit is een HDready beamer, resolutie is 1280*720. We zijn al een poos ontevreden over de lichtopbrengst van de beamer. In de zaal zijn veel ramen. We hebben voor deze ramen verduisteringsgordijnen aangebracht echter als we overdag een film willen vertonen valt dat niet mee. We zetten de kleur, helderheids en contrast instellingen dan wat hoger (ook onnatuurlijker) en dan gaat het net. Tijdens de niet-film-activiteiten is er in de regel sprake van meer omgevingslicht en voldoet de Epson niet.

De lamp van de huidige beamer zit op driekwart van zijn verwachte levensduur (1200 van de verwachte 1600 branduren). Mocht de lamp kapot gaan: een nieuwe lamp kost ongeveer 130 euro. Sinds een aantal jaren heeft de beamer last van een blauwzweem in het linker gedeelte van het beeld. Daarnaast moeten we de laatste tijd soms moeite doen om hem aan te krijgen (wat uiteindelijk lukt door hem eerst van de spanning af te halen). Dit tesamen maakt dat we ons oriënteren op een opvolger. Het budget hiervoor is ongeveer 900 euro.

De huidige Epson heeft een helderheid van 1600 lumen. Ter oriëntatie heb ik in de Tweakers pricewatch gefilterd op lichtopbrengst en Full HD. Ik kwam hierbij op de merken Optoma, InFocus, BenQ en Epson uit. Link naar de productvergelijking.
Ik heb geen specifieke merkvoorkeur. Van elk merk heb ik een goedkoper model geselecteerd die rond de 3000 lumen geeft, en -indien verkrijgbaar- een duurdere die 4000 lumen kan produceren. Deze laatste beamers zijn vaak al wat langer op de markt. Zouden de goedkopere beamers in ons geval ook voldoen?

Ik wist voordat ik op dit forum rond ging kijken van het regenboogeffect van DLP door dit artikel op de site Hardware.info echter ik dacht dat het probleem wel te overzien was. Echter ik lees hier in een ander topic over hoofdpijn en misselijkheid...
Van de door mij geselecteerde beamers is er maar een (3)LCD beamer, van Epson. De rest is DLP. Dat beperkt de keuze wel, binnen ons budget.

Daarnaast nog de vraag hoe lichtsterk een beamer in ons geval moet zijn. Ik wil voorkomen dat we een miskoop doen met een beamer die te weinig lichtsterk is. Overigens heb ik wel eens gelezen dat je het aantal lumen die fabrikanten opgeven met een flinke korrel zout moet nemen.

Er spelen uiteraard meer zaken bij een beamer, ook het contrast en kleurweergave moeten goed zijn, daar wil ik me hierna op richten. Gebruikservaringen zijn dan ook welkom, net als andere gedachten over de modellen die ik heb geselecteerd heb. Of modellen die ik over het hoofd gezien heb.

home@the movies

DLP zou ik zeker voor een vereniging niet aanraden, er zullen gegarandeerd mensen tussen het "publiek" zitten die last zullen hebben van het reeds door u aangehaalde regenboogeffect.

Verder is het natuurlijk niet makkelijk om veel licht, mooie kleuren, goed contrast in één toestel te combineren dat binnen uw budget gaat vallen.
Projectoren met 3 tot 4000 luimens zijn in principe ook niet echt Home Cinema, projectoren maar eerder bedoeld om presentaties enz te geven in ruimtes waar er veel licht aanwezig blijft tijdens de projectie.
Verder zal ook bij toename van de lichtopbrengst het contrast er op achteruitgaan, wat ook ten koste gaat van het "dynamisch "zijn van het beeld.
Dat maakt de keuze er niet zo eenvoudig op, wat ik wel nergens kan terugvinden is het formaat van het scherm waarop u projecteert, ook dat is uiteraard belangrijk voor de lichtopbrengst.

Ik vrees een beetje dat je voor die prijs niet echt iets gaat vinden wat al je wensen gaat invullen, je zal altijd een behoorlijk compromis moeten maken tussen lichtopbrengst versus kwaliteit versus prijskaartje.


jossie

Van alle dlp's die ik heb opgehangen heb ik nooit klachten gehad over hoofdpijn. Bij niet 100% verduistering speelt het minder en ook presentaties hebben er minder last van. Tot slot hebben DLP's over het algemeen geen filters die vollopen en dat is toch wel ff een groot voordeel.
Omni !

musicfreak

Quote from: home@the movies on January  4, 2018, 17:56:15
DLP zou ik zeker voor een vereniging niet aanraden, er zullen gegarandeerd mensen tussen het "publiek" zitten die last zullen hebben van het reeds door u aangehaalde regenboogeffect.

Dank voor deze reactie, daar heb ik zeker wat aan. Geen DLP dus, dat is alvast helder.

In dat licht bekeken is die Epson EH-TW650 LCD beamer dan misschien wel een optie. Hij heeft wel een flinke lichtopbrengst van 3100 lumen, maar valt wel in de thuisbioscoop lijn van Epson. Hopelijk levert 'ie niet teveel in op kwaliteit.
Over de beeldkwaliteit van de Epson EMP-TW680 die we nu hebben was ik altijd wel tevreden, maar goed, die geeft ook 1600 lumen.

Op de afmetingen van het projectiescherm kom ik nog terug.

jossie

Ik neem ff aan dat je  mijn reactie net niet gelezen hebt. Laten we het even helder houden [emoji6]:

Dit is een home cinema forum, geen zakelijke presentaties forum. Kijk even goed waar je prioriteiten liggen.
Omni !

musicfreak

Quote from: jossie on January  4, 2018, 18:12:34
Van alle dlp's die ik heb opgehangen heb ik nooit klachten gehad over hoofdpijn. Bij niet 100% verduistering speelt het minder en ook presentaties hebben er minder last van. Tot slot hebben DLP's over het algemeen geen filters die vollopen en dat is toch wel ff een groot voordeel.

Filters die vollopen? Bedoel je luchtfilters?
Ik merk dat er duidelijk verschillende ervaringen / visies zijn vwb wel of geen DLP. Werden er op de DLP's die jij hebt opgehangen ook door groepen films bekeken?

De beamer die wij willen aanschaffen gaat voornamelijk voor films of TV gebruikt worden, presentaties zijn bijzaak. Ik snap dat dit een een HT forum is, en je opmerking 'laten we het even helder houden' kan ik dus niet helemaal plaatsen. Zag je reactie net te laat, moest halsoverkop ergens heen, vandaar dat ik nu wat later reageer.

donaldk

Uh wat is eigenlijk het budget? Edit: gevonden 900,-. Dat is net te weinig voor net een sterkere lamp. 225/250W lamp zit rond de 750-1000 euro (en duurder, maar even in hebt budget waar we ons nu op richten), een stap hoger qua lamp is wat bijzonderder en zit (ruim) boven de duizend euro, als je ze al vind in Nederland, met toch wat kleur en contrast. De BenQ 1200 met 325W en toch RGBRGB kleurenwiel, in plaast van kleurenwielen die een deel van de tijd wit of geel filteren om zo meer wit licht te produceren, werd hier niet geleverd.

En de ruimte/schermformaat?

DLP, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die last hebben van Rainbow Effect. Hier zijn er veel mensen die gelijk 'Geen DLP!' roepen. Ook een aantal die er last van hebben. Maar ja ik kom op AVS mensen tegen die zelfs last hebben van vergelijkbare effecten op 3 DMD projectoren,die per definitie geen regenboog effect kunnen hebben.

Anyway DLP is het antwoord op wat meer gewenst licht. Daar heb je de bekende 1080P projectoren zoals de BenQ 1070 (of opvolgers) maar dan met een 325 Watt lamp voor een paar honderd dollar meer. De BenQ 1200 was niet in NL verkrijgbaar, dus je moet echt even zoeken. Hier vind je weinig maar op het AVSforum sub 3000$ forum zijn ze er veel meer mee bezig. Zijn ook ontiegelijk veel kerken daar, rijke kerken huren gewoon een consultant/integrator in, maar bij minder rijke wordt er iemand mee opgezadeld en die komt dan vragen op dat forum;-).

Wat betreft de filters, DLP heeft altijd een gesloten lichtpad, dus daar komt geen stof in, bij LCD kan stof neerslaan op de LCDs, op de fillters voor de LCD, maar ook de lensen en prisma's voor de LCDs. Dit was een probleem in ruimtes waar werd gerookt, maar ook stof vrijkomt, zoals openbare ruimtes van verenigingen.

musicfreak

Quote from: donaldk on January  4, 2018, 20:17:30
Uh wat is eigenlijk het budget?

En de ruimte/schermformaat?

Het budget is om en nabij de 900 euro. Ruimte/schermformaat kom ik nog op terug.

Quote
Daar heb je de bekende 1080P projectoren zoals de BenQ 1070 (of opvolgers) maar dan met een 325 Watt lamp voor een paar honderd dollar meer. De BenQ 1200 was niet in NL verkrijgbaar, dus je moet echt even zoeken. Hier vind je weinig maar op het AVSforum sub 3000$ forum zijn ze er veel meer mee bezig.

Bedoel je dat men hier op HTForum meer op duurdere beamers gericht is? Goed om ook even een blik op het AVS forum te werpen.

Charlemagne

Ik heb ervaring met de BenQ W2000, een DLP projector. Die past redelijk in je budget. Die wordt gebruikt op een vereniging, meestal voor presentaties, maar soms ook voor filmfragmenten. Die geeft een fraai scherp beeld en behoorlijk wat licht. Tijdens de filmfragmenten heeft niemand van de ongeveer 30 aanwezigen ooit geklaagd over RBE. Wel valt me op dat het video beeld minder vloeiend loopt dan ik thuis op mijn Sony HW65 gewend ben; die is natuurlijk wel van een heel andere prijscategorie. Ik heb de BenQ W2000 door mijn leverancier (en forumsponsor) Mediasluis laten kalibreren en dan vallen de kleuren beslist mee.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

jossie

Donald heeft uitgebreid verwoord wat ik wat kort aangaf.
Als je beamer wellicht op 4 meter hoog hangt (?) gebeurt filters schoonmaken net te laat als het al gebeurd. LCD = filters, DLP niet.

HT mensen hebben meer oog voor zo hoog mogelijk contrast, jij kunt beter gaan voor zoveel mogelijk licht, DLP zou ik zeggen.
Omni !


darkrunner

Tot zover de onzin van verkopers dus dat dlp niet geschiktt zou zijn voor grote groepen
Heb zelf de w1110 en durf er gerust een Epson of Sony van 2k langs zetten in mijn kamer en een grote groep binnen laten ben er dan vrij zeker van dat kijkend naar de.prijs de meeste de Benq niet meer als het zwarte schaapje zien.

home@the movies

Quote from: darkrunner on January  4, 2018, 22:57:43
Tot zover de onzin van verkopers dus dat dlp niet geschiktt zou zijn voor grote groepen
Heb zelf de w1110 en durf er gerust een Epson of Sony van 2k langs zetten in mijn kamer en een grote groep binnen laten ben er dan vrij zeker van dat kijkend naar de.prijs de meeste de Benq niet meer als het zwarte schaapje zien.

Lees eens even de reacties van bezoekers op onze shoot out over een DLP toestel dat opgesteld stond, ongeveer iedereen had er een serieus probleem mee.
Ik heb er geen enkel voor of nadeel bij om al dan niet voor of tegen te adviseren, integendeel, maar"onzin van verkopers" is iets wat ik absoluut niet apprecieer als commentaar op zeer goedbedoelde informatie.
Het is niet omdat jij het niet ziet dat het er niet is, en je zal als vereniging maar moeten gaan uitleggen aan een aantal mensen die het wel zien waarom ze het beeld zo vervelend vinden.
Er is maar één goede test en dat is minstens met een paar mensen wel en niet DLP toestellen zelf bekijken en beoordelen.




darkrunner

Raar dat iedereen die hier komt er dan geen last van heeft een 40 tal mensen tot nu...en hoe zit het dan in de bioscoop daar werken ze al 10 tale jaren met Dlp,


home@the movies

Quote from: darkrunner on January  4, 2018, 23:37:14
Raar dat iedereen die hier komt er dan geen last van heeft een 40 tal mensen tot nu...en hoe zit het dan in de cinema daar werken ze al jaren met Dlp of is dat een kleine groep misschien?

Je antwoord ivm Bioscoop geeft aan dat je niet echt weet waar het over gaat, het regenboogeffect treed op door het feit dat een "consumer" dip slechts één beeldchip heeft en gebruik moet maken van een kleurenwiel om kleur te produceren.
Een bioscoopprojector is een 3 chip toestel waar helemaal geen kleurenwiel inzit, het is juist het draaien van het kleurwiel dat het regenboog effect veroorzaakt.
Het is dut 100% logisch dat er geen enkel regenboogeffect op een bioscoop projector te bespeuren valt.

darkrunner

Als je hard genoeg blijft verkondigen dat je Dlp moet laten links liggen voor een veel voorkomend probleem van 10/15 jaar geleden bij hun thuis projectors maar ondertussen zijn we al 2018 en de Dlp ontwikkeling is er sterk op vooruit gegaan voor thuis gebruikers, maar als je maar veel en lang genoeg blijft verkondigen dat het rainbow geeft tja zal er altijd een meute zijn die voor dat je de projector aan zet al in in gedachten Rainbow effect gaan ontwikkelen aka tussen de oren dus.

Quote from: home@the movies on January  4, 2018, 23:47:11
Het is dut 100% logisch dat er geen enkel regenboogeffect op een bioscoop projector te bespeuren valt.
Lol zijn er hier nochtans die beweren dat ze geen dlp home projector kopen omdat ze zelfs al last hebben van Rainbow effect in de bioscoop zijn nota bene zelfs verkopers die ik dat hier heb horen vertellen...

Mijn gedacht ervan allemaal dik overroepen of extra gevoed zodat mensen gaan geloven dat ze iets ervan gaan zien..

home@the movies

Quote from: darkrunner on January  4, 2018, 23:49:20
Als je hard genoeg blijft verkondigen dat je Dlp moet laten links liggen voor een veel voorkomend probleem van 10/15 jaar geleden bij hun thuis projectors maar ondertussen zijn we al 2018 en de Dlp ontwikkeling is er sterk op vooruit gegaan voor thuis gebruikers, maar als je maar veel en lang genoeg blijft verkondigen dat het rainbow geeft tja zal er altijd een meute zijn die voor dat je de projector aan zet al in in gedachten Rainbow effect gaan ontwikkelen aka tussen de oren dus.

Waar en waneer verkondig ik dat je DLP moet laten links liggen? ik zeg dat er maar één manier is om te beoordelen en dat is zelf gaan kijken. Ik geef alleen advies waarom het eventueel een probleem kan zijn en dat je dit bij een aankoop moet overwegen.
We hebben in de demo ruimte hier bij ons twee Optoma DLP toestellen permanent in demo hangen, ik zal de eerste zijn om deze toestellen zonder eerst iets over regenbogen te zeggen aan klanten te laten zien.

Ik hoop gewoon dat de persoon in kwestie voor zijn toepassingen de juiste keuze maakt op basis van wat hij zelf ziet en niet wat iemand anders voor hem beslist.

home@the movies

QuoteMijn gedacht ervan allemaal dik overroepen of extra gevoed zodat mensen gaan geloven dat ze iets ervan gaan zien..

Tja, het zal dan wel zeker, heeft verder geen zin om nog het topics te vullen met een welels nietes discussie, daar heeft niemand wat aan dus wat mij betreft stopt mijn verhaal hier.

darkrunner

Optoma nooit gehad wel eens gezien in een winkel Antwerpen centrum bijna 20 jaar geleden, zag er niks verkeerd aan zeg enkel maar wat ik rondom me hoor/veel lees op forums dat Rainbow effect bij de Benq's zo goed als niemand er last van heeft bij de huidige modellen.

Ik had het ook niet specifiek op jou die beweert om Dlp links te laten liggen.

donaldk

Even ter verduidelijking alle projectoren hebben filters, op een DPI na, een aantal jaren geleden, die had een sealed design met een gladde behuizing die als warmtewisselaar werkte. Er zijn wel fabrikanten die claimen dat de filters zo lang meegaan dat ze het maintenance free gaan noemen, meer commerciele projectoren. Het staat mij bij van Panasonic en dat zijn dingen die vele malen duurder zijn dan budget.

Nee, op AVS heb ik a zeker vijf eigenaren van een Barco Thor geteld en vele VW5000 eigenaren, zelfs eentje met twee in een HT, dus ik bedoel niet dat ze hier op duurdere projectoren zijn gericht. Maar juist dat ze het scherm aanpassen op de lagere lichtopbrengst van de gewenste HT projectoren. In VS zijn ruimtes groter en gebruikt met ook buiten HT de projectors, vandaar de vraag naar dikkere lamp in minder dure projectoren.

Het kan ook per projector verschillen een kennis van mij kreeg opeens hoofdpijn van de pre-production Loki (50/60K?) op ISE, na 15 jaar 1 DMD projectoren te hebben gehad zonder problemen. En zoals gezegd er zijn mensen die bij 3 DMD projectoren al klagen over image break-up.

Werner welke twee Optoma's heb je hangen? Volgens Bartvv heeft hij de UHZ65 opgehaald.

musicfreak

Een nieuwe home cinemabeamer levert ongeveer 2000 tot 2200 lumen (Benq W2000 en Benq W1050 bijvoorbeeld). Onze huidige beamer levert 1600 lumen. Is dat verschil goed zichtbaar? Anders is een nieuwe lamp voor onze huidige beamer misschien ook nog een optie, en moeten we leven met een minder goed beeld in de middag en zomer.

Sowieso denk ik dat onze beamer wel eens schoongemaakt mag worden; dat is nog nooit gedaan en als ik die verhalen over filters en dergelijke zo lees...
Edit: heb het nog even in de handleiding opgezocht, Epson raadt aan iedere drie maanden het filter te reinigen met een stofzuiger. Daarnaast is het filter ook te vervangen zie ik. Wat suffig dat we dit nooit gedaan hebben.


Dan de afmetingen van het scherm. Dit scherm is een vierkant scherm van 2 x 2 meter. Beetje raar aangezien we in breedbeeld projecteren, maar goed deze hangt er nu en is van goede kwaliteit. Wellicht wordt het in de toekomst vervangen. We projecteren er nu een beeld van 184 x 103 cm op. De ruimte van het gebouw is cirkelvormig. Het gedeelte waar de beamer hangt zal ongeveer 4 x 6 meter zijn. We zetten er altijd een bang plus stoelen neer als we een film gaan draaien.

jossie

Onze ogen zijn logaritmisch gevoelig voor lichtsterkte, anders konden we daglicht nooit verdragen.

Dat betekent dat 1600 of 2000 lumen geen dramatisch verschil zal zijn. Je lamp is al wel aan de uren en zal daardoor aanzienlijk minder licht geven. De helft is normaal bij de gegeven levensduur. Dan ga je dus van 800 naar 2000, dat merk je wel ;-)

Filters hebben niet direct invloed op de hoeveelheid licht, wel op de levensduur van de elektronica. Dat weet je al want jullie voeding is vrijwel defect. Voor deze beamer dus geen nieuwe lamp meer kopen.

Als je iets rond de 3000 Lumen uitkiest, bij voorkeur zonder filters, maak je een serieuze stap in de goede richting.
Omni !

musicfreak

Quote from: jossie on January  5, 2018, 15:20:59
Filters hebben niet direct invloed op de hoeveelheid licht, wel op de levensduur van de elektronica. Dat weet je al want jullie voeding is vrijwel defect. Voor deze beamer dus geen nieuwe lamp meer kopen.

Eh dat van die voeding wist ik nog niet. Maar dat is dus de conclusie door mijn verhaal van af en toe niet aangaan, weinig schoonmaken en wellicht ook de blauwe zweem links?

Verder een helder verhaal over 1600 vs 200 lumen. Even toegespitst op BenQ zie ik dat ze toch 3000+ lumen beamers aanbieden in hun thuis-reeks (wat de home cinema lijn lijkt te zijn), niet alleen in de desktop serie. Zo heb je de TH534 in de thuisreeks, waarvan het modelnummer erg lijkt op de MH534 uit de desktop reeks. Maar er zijn meer modellen beschikbaar, ook onder de 1000 euro, zoals de TH683.

En goed, dit is dan alleen nog BenQ, er zijn uiteraard meer merken. Ook heb je Epson nog met hun 3100 lumen  3LCD model, mocht het toch geen DLP worden. Het klinkt alsof er wel een goede keus te maken valt. Nu te hopen dat de kleurechtheid van die 3000+ modellen nog een beetje OK is.

donaldk

Bij BenQ vind ik zo snel voor Nederland/Europa twee modellen met de 310Watt lamp, geen idee wat ze kosten, maar zover ik zie hebben ze geen RGBRGB 6x speed color wheel, dat zijn de SH753 en de MH750.

Even opletten, je hebt bij BenQ vergelijkbare projectoren, maar de lampen varieren van 196W tot en met 260W. Ongetwijfeld krijg je meer licht uit de 240W/260W, dan uit een 196W, 200W, 210W lamp.

Dit was enkele jaren geleden de grote lamp broer van de W1070, ook iets minder duur toen. Maar volgens deze omschrijving doet ie fabrikant/marketing sped. 4000 wn in sRGBMode alsnog 2800 lumens, dus kleurrijk video en fel, met RGBRGB kleurenwiel. Helaas niet in NL/EU.
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16824014447

Spekkie99

Op marktplaats staan een paar Panasonic beamers met 5000 lumen. Echt presentatie bij daglicht projectoren. Wel 2dehands natuurlijk maar wellicht binnen budget.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.