Raspberry leren gebruiken

Started by frits marantz, January 4, 2018, 10:02:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Ik ben wat zoekende. Mijn zoon heeft voor mij een Raspberry (noem ik vanaf nu: R) geïnstalleerd met Kodi en een Kodi app op mijn Iphone.

De TV moet bij mij aanstaan, want ik heb de volgende opstelling:

Versterker Denon pma 1500ae, (Internet, AM/FM)tuner Denon dnp 720ae, DVD / CD Denon DBT 3313UD en Smart TV Panasonic Viera.

De R is met HDMI verbonden met mijn TV. Mijn TV is via een optische kabel verbonden met een Micromega DAC en die gaat via analoog naar de Denon pma aux. Verder heb ik een NAS waarop muziek en films staan via een thernetkabel met de TV verbonden.

Ik kan via de TV afstandsbediening eenvoudig de NAS benaderen en dan films/muziek afspelen, maar ik heb destijds dacht ik gezien dat dit via de R meer mogelijkheden geeft qua film informatie en ondertiteling (dacht ik), maar dat moet dan via de kodi app en die vind ik niet altijd even handig om mee te werken en dus gebruik ik de R nu dus bijna niet.

Toch denk ik dat het wel een goede bron is om mee te werken, want het wordt kennelijk veel gebruikt om diverse redenen die ik (nog) niet ken.

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat ik ook via mijn tuner de NAS kan benaderen en dat dit prima kan via de Denon app die ik zelf op mijn Iphone gezet heb. Dan hoeft de TV dus niet aan te staan. Er blijken vele wegen naar Rome te leiden........ :-o

Verder heb ik ontdekt dat ik het systeem ook via de AB van de TV kan bedienen, dan zou het via de Iphone niet meer nodig zijn.

Belangrijke eerste vraag voor mij is dan of met een R de beeld/ geluid kwaliteit beter is dan via de smart TV functie voor films en muziek of de tuner voor alleen muziek. En zo nee, wat dan de R mij wel als extra biedt behalve meer film info en ondertiteling toevoegingen?

Ik hoop dat ik de boel niet door elkaar haal, want ik ben (nog) niet zo kundig op het gebied van streaming. Hoop dat jullie mij verder op pad kunnen helpen.