Synology DS214+ met 2e schijf tbv max opslagruimte?

Started by holco, January 2, 2018, 06:35:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Heb een tweede WD40EFRX 4TB in de NAS bijgezet om van 4 naar 8TB te gaan, maar wat ik ook probeer ik krijg die 4TB er niet bij, eerste schijf blijft maar op SHR staan terwijl ik meen te begrijpen dat beide op JBOD moeten staan, zoeken op het net brengt ook geen duidelijkheid :(

Iemand die mij kan vertellen wat de van A tot Z procedure is om die 2 schijven als 1 grote schijf van 8TB te installeren? data (enkel films) is al een backup van gemaakt op een externe USB schijf)

BVD, Mario
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

W.Otter

#1
nieuw volume maken en dan JBOD kiezen

Quote from: holco on January  2, 2018, 06:35:14
Heb een tweede WD40EFRX 4TB in de NAS bijgezet om van 4 naar 8TB te gaan, maar wat ik ook probeer ik krijg die 4TB er niet bij, eerste schijf blijft maar op SHR staan terwijl ik meen te begrijpen dat beide op JBOD moeten staan, zoeken op het net brengt ook geen duidelijkheid :(

Iemand die mij kan vertellen wat de van A tot Z procedure is om die 2 schijven als 1 grote schijf van 8TB te installeren? data (enkel films) is al een backup van gemaakt op een externe USB schijf)

BVD, Mario
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: holco on January  2, 2018, 06:35:14
Heb een tweede WD40EFRX 4TB in de NAS bijgezet om van 4 naar 8TB te gaan, maar wat ik ook probeer ik krijg die 4TB er niet bij, eerste schijf blijft maar op SHR staan terwijl ik meen te begrijpen dat beide op JBOD moeten staan, zoeken op het net brengt ook geen duidelijkheid :(

Iemand die mij kan vertellen wat de van A tot Z procedure is om die 2 schijven als 1 grote schijf van 8TB te installeren? data (enkel films) is al een backup van gemaakt op een externe USB schijf)

BVD, Mario

de eerste schijf blijft ook staan hoe je 'm nu hebt, dat kan ook niet in JBOD omdat je synology software daar op staat. JBOD is just a bunch of disks dus of je eerste schijf nou in SHR of JBOD maakt niet heel veel uit. Ik heb dat ook zo geloof ik. je komt dan met twee volumes te zitten ipv 1 groot volume. elke schijf die je nog meer toevoegt kan wel aan dat volume toegevoegd worden
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

#3
https://www.youtube.com/v/6WsYINRpVp0
kan zo snel even geen ander filmpje vinden
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

holco

Oké, dus wat ik wil kan helemaal niet, andere benadering, stel ik gebruik een USB stick als opstart schijf en installeer beide 4TB schijven als 2e en 3e JBOD schijf, kan dat wel?
Ik wil dus hoe dan ook één grote film map.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

dennism

Quote from: holco on January  2, 2018, 08:15:57
Oké, dus wat ik wil kan helemaal niet, andere benadering, stel ik gebruik een USB stick als opstart schijf en installeer beide 4TB schijven als 2e en 3e JBOD schijf, kan dat wel?
Ik wil dus hoe dan ook één grote film map.

Waarschijnlijk zal je de NAS opnieuw moeten installeren. Je hebt nu waarschijnlijk SHR met 1 disk als bescherming. Dit betekend dat je een mirror hebt (Raid 1) en er dus  1 disk uit mag vallen waarna je nog steeds beschermd bent.

Voor zover ik weet is het type "raid" dat je aanmaakt niet zomaar aan te passen in een Synology en moet je daarvoor de NAS opnieuw inrichten. Dus alle data eraf (backup), volume en eventuele diskgroep verwijderen en dan alles opnieuw aanmaken met de keuzes die jij wil en dan de data weer terugzetten.

holco

Dat is juist het probleem waar ik tegenaan loop, bij een nieuwe installatie worden er geen opties aangeboden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RalphH

Wellicht heb je er al goed over nagedacht, maar realiseer je dat bij het crashen van 1 schijf, je de data oo de rest ook kwijt bent omdat ie zn grote volume dan niet meer kan samenstellen.

Kun je niet iets in je library regelen? Ik heb kodi en daarin van 4 film folders 1 rubriek gemaakt. Binnen kodi zie je dus geen losse folders en maakt t niet uit hoeveel t er zijn en waar ze staan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

dennism

Quote from: holco on January  2, 2018, 09:15:54
Dat is juist het probleem waar ik tegenaan loop, bij een nieuwe installatie worden er geen opties aangeboden.

Wat doe je precies bij een nieuwe installatie, normaal blijft bij een systeemreset op een synology de data (en dus ook de schijfconfig) behouden. Je moet echt in schijfbeheer (of hoe dat heet, heb het hier in het engels) alle diskgroepen en volumes eruit gooien en dan nieuwe aanmaken, en dan niet kiezen voor SHR. JBOD heb ik trouwens ook rare issues mee gezien op Synology, ik zou bij schijven zonder redundancy dan ook eigenlijk altijd kiezen voor gewoon 2 volumes (1 per schijf).

N1v3K

Quote from: RalphH on January  2, 2018, 09:36:05
Wellicht heb je er al goed over nagedacht, maar realiseer je dat bij het crashen van 1 schijf, je de data oo de rest ook kwijt bent omdat ie zn grote volume dan niet meer kan samenstellen.

Volgens mij is dat alleen het geval bij RAID0. Wanneer je voor JBOD kiest, ben je bij een eventuele uitval alleen de data op die specifieke schijf kwijt.

dennism

Quote from: N1v3K on January  2, 2018, 12:00:19
Volgens mij is dat alleen het geval bij RAID0. Wanneer je voor JBOD kiest, ben je bij een eventuele uitval alleen de data op die specifieke schijf kwijt.

Zo zou het moeten werken inderdaad, ik heb echter bij Synology al enkele keren gezien dat bij JBOD de synology er na uitval van een schijf zo van het padje af is dat ie de data op andere schijven ook niet meer ziet, of die data corrupt is geraakt dat ik er niet op zou gokken, tenzij de data 100% vervangbaar is en het niet erg is dat deze verloren kan gaan.

holco

Ik ga vanavond ff wat dingetjes proberen naar aanleiding van het bovenstaande, en ik kom van 1 schijf met 0,0 redundantie en wil dus enkel meer ruimte met liefst een enkele zichtbare schijf, that's all.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Beide schijven in de pc van mn zoon geformatteerd (In de NAS zelf kreeg ik ze niet verwijderd), net een nieuwe install op de NAS gedaan, tijdens dit proces komt er geen optie voorbij of je de schijven in JBOD raid 0 of read 1 wil hebben, na de install staat de 1e iig standaard in SHR  >:(

Via opslag beheer de 1e schijf naar JBOD aan het overzetten maar heb er eigenlijk al weer geen vertrouwen in dat dit gaat worden zoals ik wil, wat een ruk systeem zeg!!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

dennism

#14
Quote from: holco on January  2, 2018, 22:34:43



Als je daar nu eens op "verwijderen" klikt, welke opties heb je als je daarna voor "maken" kiest? Kun je daar eens een screenshot van sturen?
En check even dat je bij "Diskgroep" geen disk groep hebt, anders die ook verwijderen en mogelijk ook daar even kijken welke opties je hebt bij maken.

holco

Zal vanavond weer ff kijken, maar met de vorige install wilde verwijderen niet lukken omdat ik bepaalde dingen eerst op deactief moest zetten terwijl ik die al verwijderd had.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Roksan

Ik liep tegen exact dezelfde problemen aan met mijn nieuwe NAS (de 218+). Ik heb uiteindelijk voor 2 losse volumes gekozen. Je kunt met indexeren toch aangeven waar je welke map hebt staan. Dus voor de "buiten wereld" worden die mappen goed herkend. Daarom zag ik geen meerwaarde om 1 groot volume te maken.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

holco

Wil gewoon een grote video map, en Synology geeft zelf aan dat dat kan, maar hoe?????

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RalphH

Wil je dit in je player of in je OS? Kun je in t lastste geval niet iets met symbolic links onder Windhoos?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

dennism


holco

Het zat hem toch in het verwijderen van de schijf, pas dan komen de opties vrij als je hem weer gaat maken, belachelijk dat dat niet bij een clean install geboden wordt  >:(

Maar bij verwijderen kwam de melding dat er bepaalde pakketen stopgezet moesten worden, hoe en waar is in de manual totaal niet te vinden, mijn logica snapt ook niet waarom er eerst iets verwijderd moet worden als alles uiteindelijk toch verwijderd wordt  :wacko:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.