Roon Nucleus

Started by Bama, December 31, 2017, 15:07:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Zijn er al mensen hier die hem al hebben en hun ervaringen willen delen?

Ben er wel nieuwsgierig naar.


pvanderlinden


De laatste keer dat ik hier iets over las op het Roon forum was dat hij in februari beschikbaar komt. BB&G had al gedetailleerde informatie en Wifimedia adverteert er al mee.

Ik ben wel benieuwd wat de extra waarde van dit apparaat is ten opzichte van een pc met Roon. Wanneer ik een Intel Nuc met Roon lifetime abbo neem dan ben ik net iets meer dan de helft kwijt. Zal wel met plug and play Roon functionaliteit vs zelf fröbelen te maken hebben.
Devialet D1000, Vivid Audio B1, Roon, Cambridge CXUHD, Pioneer 5090

StereoMike

Best aan de prijs en dan komt de Roon licentie er ook nog bij.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Richi

Is een Mac Mini dan geen betere en goedkopere optie? Ik vraag me af wat de meerwaarde van de Nucleus is. 1500 Euro is niet bepaald goedkoop.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sirius666

Quote from: Richi on December 31, 2017, 19:15:41
Is een Mac Mini dan geen betere en goedkopere optie? Ik vraag me af wat de meerwaarde van de Nucleus is. 1500 Euro is niet bepaald goedkoop.

Er is blijkbaar een markt voor. Die potentiële kopers zullen de prijs dan ook prima vinden.

paaj

Doe het zelf NUC kost ook zo €500 en dan komen daar nog eigen marge, dealer marge en service bij.

Ik denk dat dit vooral een manier is om echt bij de HiFi dealers binnen te komen. Volledige hardware oplossing die gewoon plug en play te verkopen is.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

StereoMike

Quote from: paaj on December 31, 2017, 22:02:15
Ik denk dat dit vooral een manier is om echt bij de HiFi dealers binnen te komen. Volledige hardware oplossing die gewoon plug en play te verkopen is.
Het is maar de vraag of Roon dat nog nodig heeft. Veel bekende merken hebben al zo'n beetje een roon ready oplossing of komen daar binnenkort mee.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

paaj

Volgens mij zijn het allemaal (vooral?) endpoints en die hebben ook een Roon Core nodig.

Maar goed, wie het zelf wil doen kan dat gewoon (NUC+ROCK), en wie het niet wil kan wat meer uitgeven.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Roeru117

Het is inderdaad een kant en klare oplossing waar je alleen nog een licentie bij nodig hebt. Voor veel mensen kan dat een uitkomst zijn (niet dat de installatie van een nuc heel lastig is). Een dure nuc in een mooi kastje met ROCK als besturingssysteem.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

StereoMike

Quote from: paaj on January  1, 2018, 09:20:43
Volgens mij zijn het allemaal (vooral?) endpoints en die hebben ook een Roon Core nodig.
Klopt, helemaal gelijk. Ik ga er voor het gemak vanuit dat er al een NAS (achtige) Roon Core aanwezig is.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

rovinggecko

Roon mikt op de high end markt. Om die (via dealers / installers) te bedienen is er een 'high end' roon core in plug en play formaat nodig.
De hobbyisten die zelf even een nuc met rock in elkaar prakken bedienen ze met een image.
Ik vermoed dat in audioland er heel veel zijn die wel een mooie endpoint en UI willen, maar geen zin hebben zelf een core in elkaar te prakken. Er zijn er immers ook maar een paar die hun eigen speakers maken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Bama

Quote from: rovinggecko on January  1, 2018, 12:47:19
Roon mikt op de high end markt. Om die (via dealers / installers) te bedienen is er een 'high end' roon core in plug en play formaat nodig.
De hobbyisten die zelf even een nuc met rock in elkaar prakken bedienen ze met een image.
Ik vermoed dat in audioland er heel veel zijn die wel een mooie endpoint en UI willen, maar geen zin hebben zelf een core in elkaar te prakken. Er zijn er immers ook maar een paar die hun eigen speakers maken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Die doelgroep val ik ook ;D

rovinggecko

Quote from: Bama on January  1, 2018, 14:42:26
Die doelgroep val ik ook ;D
Zoiets vemoedde ik al :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Bama

Quote from: rovinggecko on January  1, 2018, 14:43:39
Zoiets vemoedde ik al :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

En ik heb nog het liefst dat het word aangesloten en ingeregeld ook :blush:

Maar zelf knutselen is voor sommigen ook een hobby en dat begrijp ik ook dat mensen daar lol uit halen.

bmateijsen

Wij hebben hem besteld, dus binnenkort kan ik er meer over zeggen!

True Q

Na lang nadenken heb ik vandaag besloten de Nucleus+ terug te sturen naar de leverancier. Ondanks een hele goede aanvulling dmv een andere stroomadapter bleef de Nucleus slechter presteren dan een veel goedkopere zelfbouw pc. Ik begrijp nu ook dat roon niets aan de standaard intel heeft gedaan om de audiocapaciteit te verhogen. Het was wel een bijzondere ervaring om een keer een primeur in huis te hebben.

Fred Mulder

#16
Een interessant plug & play alternatief van Wifimedia:
https://www.wifimedia.eu/nl/wifimedia-roon-rock-server.html

Met een i5 en passief gekoeld, kost ongeveer de helft tov de Roon hardware.

StereoMike

Quote from: Fred Mulder on February 25, 2018, 10:55:53
Een interessant plug & play alternatief van Wifimedia:
https://www.wifimedia.eu/nl/wifimedia-roon-rock-server.html

Met een i5 en passief gekoeld, kost ongeveer de helft tov de Roon hardware.
Volgens mij zal een Sirose geen verbetering zijn t.o.v. een Nucleus (alleen financieel ;D).
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sirius666

Quote from: StereoMike on February 25, 2018, 14:31:24
Volgens mij zal een Sirose geen verbetering zijn t.o.v. een Nucleus (alleen financieel ;D).

Waar baseer je die aanname op?

Fred Mulder

Quote from: StereoMike on February 25, 2018, 14:31:24
Volgens mij zal een Sirose geen verbetering zijn t.o.v. een Nucleus (alleen financieel ;D).
Dat denk ik ook, de basis is hetzelfde. Het is een nette en voordeligere P&P optie. Het zou interessant zijn als er ook direct een SSD/HDD voor muziek opslag in kan.

Voor de officiële Roon prijzen (i7 voor circa 2500) bestaan interessantere kant en klaar oplossingen (bv van Innous, incl RJ45 uitgang naar een streamer).




StereoMike

Quote from: Sirius666 on February 25, 2018, 14:37:56
Waar baseer je die aanname op?
Omdat ook dit weer een standaard Nuc is maar nu met een Akasa Plato jasje.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Fred Mulder on February 25, 2018, 14:45:36
Het zou interessant zijn als er ook direct een SSD/HDD voor muziek opslag in kan.
Je kunt bij wifimedia een grotere SSD laten plaatsen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

WifiBob

De Sirose is net als alle andere op Intel NUC gebaseerde oplossingen ontwikkeld als Roon Server. Uiteraard kun je de USB uitgang gebruiken om muziek naar een externe DAC te sturen, maar je moet dan eigenlijk wel een betere voeding (sBooster) en een USB filter van bv iFi gebruiken.

Wij bieden de Sirose aan voor iedereen die niet handig is met zelfbouw en ergens naar toe kan bellen als er vragen zijn. Een extra SSD opslag kan geplaatst worden bij aanschaf. Meerkosten zijn alleen de prijs van de gewenste SSD.

Dat is inderdaad ook precies wat Roon met Nucleus wil bieden. Wij denken dat een i5 meer dan voldoende is voor de actieve luisteraar!

Bob
Wifimedia

True Q

Dan schiet ik daar dus niet zo veel mee op. Ik ga die Innous eens beter bekijken

WifiBob

#24
Ik denk het niet. Ik ben er een voorstander van om server en client te scheiden. Met een mooie Roonserver en een daar voor gebouwde Roonclient ben je denk ik altijd flexibeler en beter af. Bijvoorbeeld de SOtM sMS-200 Ultra als client.....