Sonos Magna Ultimo versus Mano Music Streamer

Started by sandervg, December 30, 2017, 21:41:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Hallo allemaal,

Heb het forum doorgespit op een vergelijking tussen deze twee en ook de shoot outs gevonden. Mano was beter dan dan de Sonos, maar de Mano was mbt I2S aangesloten. Helaas zijn de spelers niet beide op SPDIFF vergeleken (en ik kan geen gebruik maken van I2S en m'n dac kan ook geen hires afspelen, dus dat maakt voor mij ook geen verschil).

Mijn vraag: hoe vergelijken deze spelers met elkaar indien beide met SPDIFF aangesloten op dezelfde dac? (dus de Mano niet via I2S aangesloten).

Groeten,
Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

holco

Ik zou de vraag even stellen aan Magna-hifi zelf, zij kunnen je precies vertellen wat je mogelijkheden en beste opties zijn.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Laan

Ik heb ze allebei. De sonos, ook de magna ultimo, speelt veel meer meer " in your face ". De mano plaatst alles natuurlijker en meer naar achteren met meer diepte in je klankbeeld. Is echt van een andere orde de mano..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Charlemagne

Quote from: sandervg on December 30, 2017, 21:41:03
Hallo allemaal,

Heb het forum doorgespit op een vergelijking tussen deze twee en ook de shoot outs gevonden. Mano was beter dan dan de Sonos, maar de Mano was mbt I2S aangesloten. Helaas zijn de spelers niet beide op SPDIFF vergeleken (en ik kan geen gebruik maken van I2S en m'n dac kan ook geen hires afspelen, dus dat maakt voor mij ook geen verschil).

Mijn vraag: hoe vergelijken deze spelers met elkaar indien beide met SPDIFF aangesloten op dezelfde dac? (dus de Mano niet via I2S aangesloten).

Groeten,
Sander

Ik heb de shootout nog eens doorgelezen, maar volgens mij hebben we de Mano en de Sonos Ultima wel degelijk ook vergeleken waarbij beide via de s/pdif waren aangesloten op de DAC van de Devialet, dus niet via de omweg van externe DAC met i2s. Hier kun je het nalezen bij reply #135. Het staat wat verderop in het vrij uitgebreide testverslag.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161885.125
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

sandervg

Quote from: Laan on December 31, 2017, 01:03:55
Ik heb ze allebei. De sonos, ook de magna ultimo, speelt veel meer meer " in your face ". De mano plaatst alles natuurlijker en meer naar achteren met meer diepte in je klankbeeld. Is echt van een andere orde de mano..
Is de mano daarmee 'beter' of 'anders'? In de shootout die ik gelezen heb wordt het levendig karakter, de betrokkenheid geloofd. Dat is eigenlijk de reden waarom deze wint van bv. de Auralic Aries Femto (knappe prestatie!). Bij de Mano wordt daar niet over gesproken. Heeft de Mano ook deze levendigheid of lijkt deze in karakter wat meer op de Auralic?

Quote from: Charlemagne on December 31, 2017, 02:57:01
Ik heb de shootout nog eens doorgelezen, maar volgens mij hebben we de Mano en de Sonos Ultima wel degelijk ook vergeleken waarbij beide via de s/pdif waren aangesloten op de DAC van de Devialet, dus niet via de omweg van externe DAC met i2s. Hier kun je het nalezen bij reply #135. Het staat wat verderop in het vrij uitgebreide testverslag.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161885.125
Hmmm.... ik zie het nergens....

1e shootout: Mano via I2S en Sonos via s/pdif in de Audio GD dac
2e shootout: Mano via I2S in de Audio GD dac en Sonos via s/pdif in de devialet dac
3e shootout: Mano via I2S én via s/pdif in de Audio GD dac en Sonos via s/pdif in de devialet --> dit is geen eerlijk vergelijk tussen de streamers omdat je bij beide apparaten een andere dac gebruikt!
4e shootout: Mano via I2S in Audio GD dac en via s/pdif in de devialet (sonos niet betrokken)

Dus bij de 3e shootout zijn beide streamers weliswaar met s/pdif aangesloten, maar is er van een andere dac gebruikt gemaakt. Dat zegt dus niets meer over het verschil in streamerkwaliteit tussen sonos met s/pdif en Mano met s/pdif. Dan moet je toch echt dezelfde dac gebruiken. Wat interessant zou zijn geweest is de Mano en de Sonos beide met s/pdif op de devialet en beide daarna via s/pdif op de audio GD dac.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

holco

Is het geen optie om bij de Ultimo een Audio-GD DAC mat I2S aan te schaffen? beter gaat het niet worden  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Charlemagne

@sandervg: je hebt gelijk dat we in de shootout de Mano en de Sonos Magna Ultimo niet een op een via s/pdif met dezelfde DAC hebben vergeleken. Bij de Devialet zou dat goed hebben gekund; die heeft voldoende s/pdif ingangen. De Audio-GD DAC heeft er maar één. We hebben wel degelijk beide streamers op de s/pdif gehoord van de Devialet gehoord, zonder dat we A-B hebben geschakeld. Wat me is bijgebleven van de shootout is dat beide streamers via de s/pdif aangesloten op de Devialet fraai klonken; ik vond er geen wereld van verschil tussen op die manier aangesloten.

Je moet wel weten dat de Mano streamer speciaal is ontworpen vanwege zijn I2S aansluiting. Zodra je die uitgang gebruikt in combi met een hoogwaardige I2S DAC, dan laat ie zijn echte kwaliteiten horen: meer ruimtelijkheid, focus en controle. "holco" heeft je dus een een heel goed advies gegeven. Koop een Mano in combi met een hoogwaardige I2S DAC. Da's wel even doorsparen.

Als het echt om de s/pdif gaat, dan is er geen wereld van verschil tussen de Mano en de Sonos Magna Ultimo, althans niet op mijn zeer prijzige Devialet amp. Als dat wel zo was geweest had hier allang een Mano streamer gestaan, weet ik wel zeker.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

sandervg

Dank voor de info en adviezen!

Een I2S dac aanschaffen is geen optie. Ik ben ontzettend blij met mijn (verouderde) 16 bits progression dac van 47 labs met custom made voeding en gouden pel interlink. Speelt geen hoge resolutie, maar ik mis dat helemaal niet. Ik heb zelf nog geen dac gehoord die ik mooier vond klinken in mijn set (laatst nog vergeleken met Chord Hugo tt). Deze dac is ook een stuk kostbaarder dan de audio gd dac's.

Wat me tegenstaat van de Sonos is dat er een switching power supply in zit ipv een mooie lineaire ringkerntrafo. Wat we van de Mano wat tegenstaat is dat de s/pdiff wat weinig aandacht heeft gekregen en dat het een Raspberry is (ik heb totaal geen verstand van hoe je een Raspberry Pi systeem aan de praat krijgt en onderhoudt... lijkt me complex....).

@Charlemagne: klink de Mano in jouw herinnering ook zo 'levendig' als de Ultimo wordt beschreven?

En ik heb ergens gelezen dat de Ultimo wat dun klinkt in het mid/laag. Herkennen jullie dat?

Het alternatief dat ik heb is de Squeezebox Classic (met modificatie) te houden en er een goede voeding bij kopen (bv. Uptone LPS-1 of Kingpin).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

i2Paq

Er zijn toch ook voedings-mods voor de Sonos?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

sandervg

Quote from: i2Paq on December 31, 2017, 14:27:53
Er zijn toch ook voedings-mods voor de Sonos?
Klinkt interessant! Heb je naam/bedrijf dat dit levert? (of anders even een linkje via pm?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

i2Paq

Quote from: sandervg on December 31, 2017, 14:36:25
Klinkt interessant! Heb je naam/bedrijf dat dit levert? (of anders even een linkje via pm?)

Volgens mij weet Magna hier heel veel meer van.

In de tijd dat ik nog een Sonos Magna Ultimo had hebben we hier wel eens naar gekeken.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70