Welke software voor tekenen/ontwerpen van ruimtes?

Started by raindog, December 28, 2017, 21:34:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raindog

Hier op het forum zie ik regelmatig gedetailleerde en professioneel ogende plattegronden voorbij komen, in zowel 2D en 3D, van HT-ruimtes in aanbouw. Maar welke software wordt daarvoor gebruikt?

Door de aankoop van een nieuwe woning zit ik nu in de ontwerpfase van een dedicated HT. Daarnaast wil ik ook wat aanpassingen gaan doorvoeren aan de eetkamer en de woonkamer (wandkasten, koopjes etc.). Voor al deze ruimtes wil ik mooie gedetailleerde ontwerpen maken, op basis waarvan we vervolgens onze definitieve keuzes kunnen bepalen.

Nu heb ik op de iPad Pro als wat apps geprobeerd, maar niet echt tot tevredenheid. Vandaar dat ik toch liever met wat serieuzere software aan de slag ga op mijn iMac. Maar welke? Er wordt het nodige in de Appstore aangeboden maar ik vind het moeilijk om te kiezen in welke software ik wil investeren.

Nu ben ik geen grafisch ontwerper, en ik wil ook niet eerst twee weken op cursus om software te kunnen gebruiken. Maar geheel onhandig ben ik ook niet, met een tool als Photoshop bijvoorbeeld kan ik aardig goed overweg.

Heeft iemand hier een tip?  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Dirc


raindog

Quote from: Dirc on December 28, 2017, 21:35:17
www.floorplanner.com ?

Floorplanner had ik naar zitten kijken maar op het eerste oog doet die niet veel meer dan wat ik op de iPad al kan met Home Design. De voorbeelden op de website van Floorplanner vond ik in ieder geval niet echt gedetailleerd. Maar zal me er nog eens wat beter in verdiepen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

WickedGame


blue-eyes

#4
Ik heb het met sketchup gedaan, zie voorbeeld. Ik weet niet of dat iets is? Is niet, met mijn kennis, de tool om dat te doen, maar ik weet wel dat je er alles mee kan wat je zou willen.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Fred Mulder

Hi Raindog, ik zat in dezelfde situatie, met wens voor 2D én 3D, ook eea geprobeerd met wisselend succes en de nodige tijd en irritaties.

Daarna een tuinhuis ontworpen, wilde geen herhaling eerder gedoe. Dus in Visio gedaan, deze heeft ook een Plattegrond/teken optie. Erg eenvoudig, met verschillende handige standaard opties, waardoor een minuut achter het scherm telkens direct resultaat geeft. Als je een beetje weet hoe Powerpoint werkt is het een eitje.

Een volgende keer voor mij alleen Visio. Enige nadeel is dat het alleen 2D kan zover ik weet, voor mij was het belangrijker om snel en betrouwbaar (accuraat) verschillende opties voor een ontwerp en indeling te verkennen en deze exact uit te werken, zodat de aannemer er mee aan de slag kan.

efsix


bert stoltenborg

Quote from: Blue-Eyes on December 28, 2017, 23:35:34
Ik heb het met sketchup gedaan, zie voorbeeld. Ik weet niet of dat iets is? Is niet, met mijn kennis, de tool om dat te doen, maar ik weet wel dat je er alles mee kan wat je zou willen.



Is dit alleen Sketchup of is het één of andere rendering?
Ik bazel maar wat.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

raindog

Dank voor jullie reacties! Ik zal morgenmiddag eens aan de slag gaan met Sketchup en de bevindingen/resultaten posten.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

songshu

 Sketchup is een uitermate krachtig en eenvoudig te leren programma waarmee je heel presentabele driedimensionale objecten kan maken.  Er zijn karrevrachten aan tutorials, geschreven en gefilmd voor  Sketchup  .

Zelf heb ik alleen maar SketchUp ervaring en gebruik het dan ook voor het hele werkproces van simpele 3D schets tot werktekening.  Ik heb een tekentablet XP-Pen Deco 01 !  Ik ben zelf erg blij met mijn pen . Voor Sketchup is het alles wat ik nodig heb  .

snapo6

LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

raindog

Ik heb behoorlijk wat uurtjes besteed aan Sketchup maar ik ben er nooit echt vrienden mee geworden. Na een paar weken klooien ben ik terug gegaan naar een kladblok, potlood en geodriehoek  :blush:

Het zal aan de leeftijd liggen denk ik ..
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Fox

Misschien is dit wat voor je.
Ik heb er al een paar woningen mee ingetekend voor diverse doeleinden.

http://www.sweethome3d.com/nl/