Wat is de hoogste frequentie die je nog kunt horen!!!

Started by sicob, April 24, 2004, 21:37:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sicob

Naar aanleiding van de testtones van de DVE die ik afspeelde op mijn installatie vraag ik mij af wat de hoogste frequentie is die iemand kan horen.

groeten Jacob
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

R

Bij erg goed gehoor ligt het op de 20.000 Hz. Veelal ligt het rond 16,17,18. Bij mij ging het zelf tot boven de 21.000, gemeten bij de luchtmacht keuring.

sicob

Ik kom tot 15000:(

Ik ben ook al wat ouder, mijn luchtmachtkeuring was al 21 jaar geleden:)

groeten Jacob
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

R

Ja het kan aan de hand van de leeftijd toch wel flink te verminderen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel Die vond ik net.

FrankB

Mooi en duidelijk verhaal. Las laatst ergens (sorry, geen bron meer helaas) dat bij geboorte kinderen tot zo'n 20khz kunnen horen. Dit neemt af onder normale omstandigheden naar 15khz op latere leeftijd. Uiteraard zijn er uitzondering, zoals hierboven!

ik kan me een natuurkunde les op de middelbare school herinneren dat ik ook de pieptoon op 21khz al kon waarnemen, samen met een of twee anderen. De rest stak pas hun vingers op tussen de 15 en 20 khz. Toen zat het dus wel goed met mijn gehoor, hoe het vele discotheek bezoeken later is weet ik niet  ;D maar merk wel dat nu ik al een hele tijd niet meer ben uitgeweest mijn gehoor wel scherper aan het worden is.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

sicob

Waarom bouwen ze dan luidsprekers die ver boven de 20000 hz gaan?

We horen er toch niks van en voelen het ook niet, of mis ik wat? :)

The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

Scarp


FrankB

Quote from: Scarp on April 25, 2004, 12:48:53
Dat is om je hond te pesten :)

Vandaar dat he exemplaar van de buren zo tekeer gaat als ik m'n muziek lekker hard heb staan  ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

Omdat de muziek zoals jij dat hoort ook beinvloed wordt door tonen die je niet hoort. Als jouw grens op 15khz zit, en wij de muziek op 15khz zouden afkappen zou je het helemaal niets vinden!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

sicob

Ok, ik heb een kat en die wordt helemaal gek van de kogeldemo op DVE
:)
Maar wat is de hoogste frequentie die wij nog waarnemen en prettig vinden?

The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

Gaeje

er zijn idd vermoedens dat frequenties hoger dan 20.000 hz toch nog wel... op een of andere manier... waar genomen worden door ons... voelen? en natuurlijk geeft iedereen graag aan materiaal dat tot 70 kHz kan reproduceren. We horen het wel niet, maar kom, je kan er toch mee opscheppen hé  ;) ik geloof er alleszins niet te hard in.

FrankB

Quote from: Gaetan on April 25, 2004, 18:52:03
er zijn idd vermoedens dat frequenties hoger dan 20.000 hz toch nog wel... op een of andere manier... waar genomen worden door ons... voelen? en natuurlijk geeft iedereen graag aan materiaal dat tot 70 kHz kan reproduceren. We horen het wel niet, maar kom, je kan er toch mee opscheppen hé  ;) ik geloof er alleszins niet te hard in.

Een beetje als een hondenfluitje, je hoort 'm niet (nauwelijks) maar na een paar minuten heb je een knallende hoofdpijn. Dus worden die frequenties toch waargenomen ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

daburnd

Ik kon op de middelbare tot net iets boven 21khz horen. Ik heb dus bijvoorbeeld ook altijd last van de pieptoon van tv's. Als ik te dicht bij kom kan ik er zelfs koppijn van krijgen in sommige gevallen.

Peerless Monster

Quoteer zijn idd vermoedens dat frequenties hoger dan 20.000 hz toch nog wel... op een of andere manier... waar genomen worden door ons... voelen? en natuurlijk geeft iedereen graag aan materiaal dat tot 70 kHz kan reproduceren. We horen het wel niet, maar kom, je kan er toch mee opscheppen hé   ik geloof er alleszins niet te hard in.

Niet alles is te verklaren, maar een feit is dat het je reinste onzin is dat dit een soort van gevoel moet zijn. Als wij geluiden op de 1 of andere manier zouden waarnemen die hoger uitkomen dan 20 kHz dan heb je een probleem. Dan zou je gek worden van het gevoel dat je elke keer krijgt als er een vleermuis overvliegt als je net rustig een pilsje aan het drinken bent ergens bij een Zuid-Franse Grot, waar toevallig de gespikkelde rondvleugel vleermuis een nest heeft gebouwd en haar 200 jonkies net zijn uitgevlogen just like 1 van haar duizenden buurvrouwen die er 199 heeft gebaard. Sjesus dat geeft een gevoel zeg als die door elkaar gaan lopen schreeuwen...
Dit is natuurlijk fictief en aan mijn teksten zijn rechten verbonden, dus ga me niet quoten....  ;D

Het is wel zo dat een hoge frequentie interfereert met die lagere frequenties, maar dan zou je eigenlijk min of meer troebeler geluid krijgen. Misschien iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Roep ThingMan er eens bij. Kijken of hij dit soort zaken kan verklaren.

Grtz
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

patrick_vdb

Hi,

Geluid bestaat niet enkel uit een frequentie maar uit een grondtoon en harmonischen, tezamen vormen zij de klank en akoestische informatie welke het geluid draagt. Tast je de harmonischen aan dan tast je direct de akoestische informatie aan en daarmee de eventuele realiteitszin.

Bij het horen/voelen van geluiden bv een bepaalde grens kun je dus niet zondermeer uitgaan van een enkele frequentie en mag je harmonischen en grondtonen niet met elkaar gaan verwarren.

Mvrg

Patrick

Robbo

Dat wil ik nog steeds een keer uittesten, maar ik vermoed dat ik vrij hoog kan horen.    Ik heb namelijk vrij snel last van piepende voedingen en laatst ook van een TL-balk op het werk, terwijl mijn collega's er helemaal niks van hoorde.

Grindtegel

Mijn pronto maakt een heel hoog pieptoontje als het scherm is geactiveerd, hebben daar meer mensen "last" van?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon