Speakers onder schuin dak: hoe akoestiek verbeteren?

Started by sandervg, December 26, 2017, 14:19:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

In mijn HT ruimte op zolder, staan alle luidsprekers tegen het schuine dak aan (houten platen). Er zit misschien een cm of 10 tussen de bovenkant van de speaker en het dak. Dit kan ik helaas niet veranderen. Ik heb last van kleuring in vooral het middengebied. De stemmen klinken 'anders' dan hoe ze horen te klinken. In een normale ruimte heb ik hier geen last van bij deze luidsprekers. Mijn conclusie: dit ligt misschien aan het feit dat ze zo dicht op het dak staan?

Wat zou ik kunnen doen om de akoestiek op dit punt te verbeteren? Ik dacht eraan om wellicht dempingsmateriaal tegen het dak aan te bevestigen waar de luidsprekers staan. Het geheel moet alleen niet overdempt worden, want ik heb geen last van galm.

Een andere optie is diffusers. Ik ben bang dat dit wel een stuk duurder is.

Een hele andere oorzaak zou overigens kunnen dat ze op houten plankjes staan die aan een houten constructie geschroeft zijn. Niet heel erg trillingsvrij. Misschien dat ontkoppelen zou kunnen helpen?

Advies is welkom!

Groet,
Sander

EDIT: voor de helderheid: ik speel dus in een richting die de meeste niet standaard zouden kiezen. De speakers staan beide onder hetzelfde schuine dak en ik zit met m'n kop bijna tegen het andere schuine dak aan. Links en rechts heb ik dus twee muren en voor me en achter me een schuin houten dak. Spelen over de andere richting ging helaas niet met het plaatsen van het scherm. 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

dre73

Tja,zo luister ik helaas ook......

Het laag gaat prima,hoog ook....
Maar snel een gebrek aan dynamiek in het middengebied.
Na goed dempen achter de speakers,de nok van de zolder en de 1e reflectiepunten is het allemaal wel goed te doen.
Na het bouwen van luidsprekers op maat naar de ruimte is het heel goed te doen.

Ik heb een aantal Soundstone baffles besteld en ben wat gaan plaatsen en luisteren.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Dit lijkt me een akoestisch probleem. Spelen met koppeling/ontkoppeling kan altijd nog; de grote winst haal je hier met akoestische maatregelen.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Eerst maar eens meten om te zien wat er gebeurt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


sandervg

#5
Andere plaatsing is echt geen overweging. Als het niet verbeterd kan worden laat ik het liever zo dan de boel helemaal verbouwen.

Ontkoppelen zal ik nog even bewaren voor later als 'finishing touch'

@Chansig: wat wil je meten? Ik heb geen speciale meet apparatuur anders dan een eenvoudige decibel meter.

Zouden jullie eerder dempingsmateriaal tegen het schuine dak proberen achter de speakers of diffusers?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

chansig

Microfoon kopen en REW downloaden. Of iemand vragen die het voor je kan doen.

Gewoon wat demping, diffusie panelen plaatsen kan natuurlijk ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Als het echt kleuring is onderkant stemmen bijv dan zou ik 4 pakken glaswol platen halen bij de gamma of praxis en die eens achter de speakers zetten.
Helpt het niet breng je ze gewoon terug.
Je kunt ze overigens gewoon in het plastic laten zitten.

Rob

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

bert stoltenborg

Wat Rob Dingen zegt, maar demp ook de reflectie achter je hoofd.
En ga niet liggen modderen met diffusie, dat heeft in dit soort ruimten sowieso nooit zin maar bij reflecties verergert dat alleen de situatie. 
Ik bazel maar wat.

sandervg

Okay, heldere adviezen.

Ik heb bij de gamma Rocksono gevonden: steenwol speciaal voor geluidsabsorptie. Niet zo duur 7 of 10 cm dik. Dat kan ik uitproberen. Ik denk wel slim om steeds twee platen op elkaar te leggen voor voldoende dikte: 14 - 20 cm. Anders zal het weinig effect op het mid-laag hebben? Ga het na de kerst periode uitproberen!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

dre73

Een laag of 3 moet voldoende zijn om echt verschil te horen.
Bij mij werkte het prima in ieder geval.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

sandervg

Quote from: dre73 on December 27, 2017, 18:33:41
Een laag of 3 moet voldoende zijn om echt verschil te horen.
Bij mij werkte het prima in ieder geval.
Drie lagen dik? :o Dat is 30 cm als ik de 10 cm variant neem. Ik weet niet of ik dat wel kwijt kan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

frits marantz

#13
Mijn input was niet relevant.

zandbak

Ik heb een soortgelijke opstelling op zolder. Dus luidsprekers onder de beide schuine kanten.
Alleen geen houten dak, maar er zitten van dit soort isolatieplaten tegen, van een cm of 10 dik. Ik vraag me af hoeveel invloed dat heeft op het geluid.


Marantz SR 7008

dre73

Quote from: sandervg on December 27, 2017, 19:41:18
Drie lagen dik? :o Dat is 30 cm als ik de 10 cm variant neem. Ik weet niet of ik dat wel kwijt kan.

Da's flink dik! :D

Ik heb 3x7cm. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rob_Dingen

Nee je moet gewoon een hele pak pakken.
Je hebt behoorlijk veel volume nodig wil dat goed werken.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on December 27, 2017, 17:14:15En ga niet liggen modderen met diffusie, dat heeft in dit soort ruimten sowieso nooit zin maar bij reflecties verergert dat alleen de situatie.

In deze situatie moet je inderdaad geen diffusers inzetten, maar dat is om totaal andere redenen dan die jij aangeeft.
Hier helpt wel selectieve absorptie, maar als ik de topicstarter goed lees zit het probleem in het middengebied. Daarom weet ik ook niet zeker of dikke pakken steenwol wel zo handig zijn, tenzij je ze -- zoals Rob aangeeft -- kunt terugbrengen. Ik zie meer in Aixfoam SH-varianten, omdat die specifiek het middengebied aanpakken en het hoog met rust laten. De dikte is dan bepalend voor hoe diep ze in het midlaag doorwerken. Te koop in diktes van 25 tot 85mm.

Even voor jouw informatie, Bert: diffusers zijn juist wel bedoeld om iets met gereflecteerd geluid te doen, dat spreekt vanzelf.
Dat jij denkt dat ze dat niet goed doen is een ander verhaal, maar zonder reflecties zouden diffusers niets eens IETS kunnen doen, dus ook niet iets slechts...  8)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

sandervg

Quote from: Knor on December 27, 2017, 20:41:35
Hier helpt wel selectieve absorptie, maar als ik de topicstarter goed lees zit het probleem in het middengebied. Daarom weet ik ook niet zeker of dikke pakken steenwol wel zo handig zijn, tenzij je ze -- zoals Rob aangeeft -- kunt terugbrengen. Ik zie meer in Aixfoam SH-varianten, omdat die specifiek het middengebied aanpakken en het hoog met rust laten. De dikte is dan bepalend voor hoe diep ze in het midlaag doorwerken. Te koop in diktes van 25 tot 85mm.
Moeilijk aan te geven waar het exact zit. Zit in ieder geval vooral in het gebied van menselijke stemmen (of ik heb er daar het meeste last van, dat kan ook). Zou ook in het mid laag kunnen zitten.

Welk SH product doel je op? Behalve verschillende diktes, hebben ze ook ontzettend veel soorten producten die met SH beginnen. Lijkt me sowieso erg lastig om een dempingsmateriaal te maken dat het hoog onaangetast laat en het mid aanpakt?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Knor

Quote from: sandervg on December 27, 2017, 20:59:22
Moeilijk aan te geven waar het exact zit. Zit in ieder geval vooral in het gebied van menselijke stemmen (of ik heb er daar het meeste last van, dat kan ook). Zou ook in het mid laag kunnen zitten.

Welk SH product doel je op? Behalve verschillende diktes, hebben ze ook ontzettend veel soorten producten die met SH beginnen. Lijkt me sowieso erg lastig om een dempingsmateriaal te maken dat het hoog onaangetast laat en het mid aanpakt?

Dat laatste is wel degelijk mogelijk, maar het komt dan niet van de bouwmarkt, of het heet dan niet "Akotherm".
Selectief absorberend schuim is cruciaal voor akoestische optimalisatie; ik heb het al die jaren met succes geadviseerd op heel veel plekken. Je gebruikt het naast breedbandig absorberende materialen, om puntjes op de i te zetten.

Denk aan SH-001, 002 en -004. Bekijk de absorptiewaarden en vergelijk ze met breedbandig absorberende spullen.

Overigens, als het stemkleuring is en het zit echt onderin die stemmen, dan is het inderdaad midlaag. Dan moet je altijd dikkere varianten hebben: ≥60mm. Maar zelfs dan hoeft het niet afdoende te zijn.
Je moet dit echt meten op de luisterplek, om te weten waar het probleem precies speelt.

Lastig zonder meting, en je krijgt veel verschillende gezichtspunten en adviezen om je oren zo... Succes!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

sandervg

Quote from: Knor on December 27, 2017, 22:06:38
Dat laatste is wel degelijk mogelijk, maar het komt dan niet van de bouwmarkt, of het heet dan niet "Akotherm". Selectief absorberend schuim is cruciaal voor akoestische optimalisatie; ik heb het al die jaren met succes geadviseerd op heel veel plekken. Je gebruikt het naast breedbandig absorberende materialen, om puntjes op de i te zetten. Denk aan SH-001, 002 en -004. Bekijk de absorptiewaarden en vergelijk ze met breedbandig absorberende spullen.
Ik ben bang dat ik het niet goed begrijp. bij SH-001,002 en 004 zie ik het de tabel in het hoog constant een absorptiewaardes van rond de 1 die alleen bij het laag (uiteraard) omlaag gaan. Net zoals bij gewoon staalwol. Wat maakt dat deze SH001/002/004 alleen het mid zouden dempen?

Zou je achter de luidsprekers niet straffeloos breedbandig kunnen werken omdat het hoog toch in grote mate richtingsgevoelig is en niet zo zeer naar achter zal afstralen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Knor

Quote from: sandervg on December 27, 2017, 22:28:11
Ik ben bang dat ik het niet goed begrijp. bij SH-001,002 en 004 zie ik het de tabel in het hoog constant een absorptiewaardes van rond de 1 die alleen bij het laag (uiteraard) omlaag gaan. Net zoals bij gewoon staalwol. Wat maakt dat deze SH001/002/004 alleen het mid zouden dempen?

Zou je achter de luidsprekers niet straffeloos breedbandig kunnen werken omdat het hoog toch in grote mate richtingsgevoelig is en niet zo zeer naar achter zal afstralen?

Ojee, ik ben er een paar jaar uit nu... Vroeger was dat altijd wel zo met genoemde producten.
Beschouw maar als niet-geschreven dan! :)
En probeer vooral Rob's tip uit met pakken steenwol.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on December 27, 2017, 20:41:35

Even voor jouw informatie, Bert: diffusers zijn juist wel bedoeld om iets met gereflecteerd geluid te doen, dat spreekt vanzelf.
Dat jij denkt dat ze dat niet goed doen is een ander verhaal, maar zonder reflecties zouden diffusers niets eens IETS kunnen doen, dus ook niet iets slechts...  8)

Ik wil niet het topic kapen, maar waar zeg ik dat diffusers niets met reflecties doen? Of wil je graag zoiets lezen?  ;D ;D
Ik bazel maar wat.

SHFT

Ik vrees dat ik weinig advies kan geven enkel mijn ervaring van de afgelopen dagen:

Ik ben net verhuisd en dacht ook mijn mancave op zolder te installeren maar in mijn geval zijn er meerdere schuine kanten en alles is gyproc.
Ik heb allerlei verschillende manieren van plaatsing geprobeerd en de "beste" manier was de speakers tegen de rechte muur en ik zat onder de  schuine kant (zie tekening 1).
Mijn platenkasten werden op die manier gebruikt om reflecties tegen te gaan maar het hoog was nog steeds te schel naar mijn zin.

Op nr 2 hadden de boxen iets meer ademruimte wat de bass ten goede kwam maar daar was de reflectie nog 10 keer erger. Aangezien er weinig tot geen bemeubeling was buiten mijn platenkasten en een stoel met poef was de galm verschrikkelijk, misschien kan je eens kijken om wat meer rommel op zolder te krijgen?  :bigsmile:

Ik heb dan maar voor de moeilijkste optie gekozen en de echtelijke discussie aangegaan om ze toch in de woonruimte te plaatsen en alles klinkt terug iets beter.






Michell // Cambridge Audio // Dali // Schiit // Sennheiser