Tips projector / scherm

Started by Pjotr27, December 26, 2017, 05:47:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Het valt me op dat er meer en meer 'betaalbare' projector's worden aangeboden. Full HD koop je al onder de 1000 euro.
Dat is ook het maximale wat ik wil uitgeven.
Omdat ik in Indonesia woon zoek ik het niet in de tweedehandsmarkt maar wil ik hier gewoon nieuw kopen.
Onze woonkamer is met de gordijnen dicht heel donker (er zijn nauwelijks ramen i.v.m. de warmte hier).
We gaan de beamer gebruiken voor film te kijken hier maar ik ga de beamer ook gebruiken voor presentaties op de Universiteit.
Wie heeft er goede ervaringen met beamers in deze prijsklasse?
Hier zijn te koop: Epson, Benq, Optoma, Viewsonic, Panasonic, Infocus, Sharp en Sony. De andere merken is lastiger aan te komen.

Waar moet ik op letten? Lumen, resolutie, levensduur lamp, aantal HDMI aansluitingen?
Tweede vraag, wat is een prettige maat projectorscherm? We zitten op maximaal 4 meter afstand. Ze geven hier de maten aan in inch.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

Eerst gaan kijken.
Voor onder de 1000.00 vind ik het moeilijk.
Ik zou persoonlijk niet voor dlp gaan in die klasse maar lcd.

Epson is altijd wel goed.
De andere merken die je ziet zie je hier niet eens meer op de markt voor home.theater. Eigenlijk alleen voor zakelijke projectoren. En die eisen zijn heel anders.

Ga kijken met een film met veel donkere scènes en laat je niet voor de gek houden met heldere animatie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#2
Waarom geen dlp in die klasse? want er is er geen 1 lcd in die prijsklasse die dlp kan verslaan qua beeldkwaliteit en db zelf niet als ze 1800 euro kosten.

Ts onder de 1000 bekijk zeker eens de Benq w2000, heb je geen last van rainbow effect doe je hier zeker geen miskoop mee, bij lcd betaal je een stuk meer voor gelijkaardige kwaliteit de Epson 6700 kon er niet aan tippen voor me en heb er een Sony hw40 voor laten staan ondanks dat ik het budget er voor had.

Pjotr27

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 26, 2017, 08:34:21
Eerst gaan kijken.
Voor onder de 1000.00 vind ik het moeilijk.
Ik zou persoonlijk niet voor dlp gaan in die klasse maar lcd.

Epson is altijd wel goed.
De andere merken die je ziet zie je hier niet eens meer op de markt voor home.theater. Eigenlijk alleen voor zakelijke projectoren. En die eisen zijn heel anders.

Ga kijken met een film met veel donkere scènes en laat je niet voor de gek houden met heldere animatie.

Wat is het verschil met zakelijke projectoren? Meer licht is toch ook voor hometheater beter? Bovendien wil ik de projector ook gebruiken voor presentaties of films laten zien aan studenten..
Kijken is wel redelijk lastig hier. In dit land zijn niet echt winkels met uitgebreide demonstratieruimten. Op een hifi show in Jakarta stonden een aantal merken (Epson, Benq, Viewsonic), lastig om de verschillen te zien, ruimtes anders, verschillende schermgrote, en ook ander filmmateriaal..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

Onder de 1000.00 kun je enorme risico's lopen met dlps op het gebied van hoofdpijn en misselijkheid. Helemaal als je met groepen gaat kijken. Ik ben er zelf erg gevoelig voor en loop na 20 minuten al met een flinke koppijn

Presentatie projectoren zijn vaak erg lichtsterk maar geven weinig contrast ratio. Het omgekeerde van een ht projector. Zelfde voor kleur. Bij ht worden er vaak aanpassingen gedaan voor kleur welke bij presentatie units niet gedaan worden ten gunste van lightoutput.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr27

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 26, 2017, 11:16:55
Onder de 1000.00 kun je enorme risico's lopen met dlps op het gebied van hoofdpijn en misselijkheid. Helemaal als je met groepen gaat kijken. Ik ben er zelf erg gevoelig voor en loop na 20 minuten al met een flinke koppijn

Presentatie projectoren zijn vaak erg lichtsterk maar geven weinig contrast ratio. Het omgekeerde van een ht projector. Zelfde voor kleur. Bij ht worden er vaak aanpassingen gedaan voor kleur welke bij presentatie units niet gedaan worden ten gunste van lightoutput.

^^

Dank je dat helpt met de zoektocht!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.