Wand achter TV

Started by blue-eyes, December 25, 2017, 09:47:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Akoestiek is een wetenschap, veel rekenwerk, natuurkunde.


Maar in basis, kan je er vanuit gaan dat als je een akoestische wand achter de TV zet dit zondermeer een verbetering geeft? Of zal je met specifieke materialen moeten werken?
Ik heb wat rond gekeken en zie veel akoestiek bedrijven standaard oplossingen bieden om een hele wand mee te bedekken. Daarin veelal geen variatie in materiaal.

Ergo, als dat zo is.... Kan ik dat ook zelf maken. Maar wellicht laten doen.

Ik heb gekeken bij Mutrox en Rivasono. Met name de voorzetwand van Rivasono is leuk.
Eergisteren ook bij BB&G gekeken, ook zij kunnen dit leveren ism Mutrox. Variant is een voorzetwand met print. Etc. Ik was al overtuigd van akoestische aanpassingen. Ik denk ook dat er meer mogelijk is dan een standaard NEE, het is een huiskamer....
Optimaal zal het nooit worden, JA, het is een huiskamer waarin ik opgelegde beperkingen heb. Maar niets is niets, elke aanpassing gaat al een verbetering brengen.

Als de set in orde is daarna maar kijken hoever ik kan gaan in de huiskamer, de directrice overtuigen. De achterwand is geen issue, dat hoef ik niet te vragen.
Als de tijd zo ver is, een consult vragen oid.


Voorzetwand van Rivasono:





Verder wil ik kijken of ik ergens in 2019 mijn vriendin kan overhalen om ook op het plafond iets te doen:




Daarnaast, misschien nog iets met akoestisch panelen aan de zijmuren.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

pacific

Ben zelf ook hiermee bezig. Had lang geleden meetrapport laten maken door Toine.  Nu bij Rivasono om advies gevraagd. Mijn woonkamer/keuken is bijna 7m lang en 5.15m breed. Voorstel is om een plafondeiland van 3,6m bij 3,6m te maken afgehangen op 15cm. Met het midden deel van 1,2m bij 1,2m afgehangen op 7cm. Dit samen met op de achterwand een akoestisch paneel.

Sent from my LG-H990 using Tapatalk


kuiperik

Met een voorzet/akoestische wand zou je best wat verbetering in de akoestiek kunnen bereiken, zeker als dit wat oppervlakte betreft wat je hiermee aanpakt.

Heb hier zelf goede ervaringen mee vanuit onze vorige woning, ik zou echter wel voorzichtig zijn met teveel demping op het hoog achter de frontspeakers. Vond hier in die situatie en combinatie van speaker, het geluid wat te mat mee worden. https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44290.0

Ook plafondpanelen zou een goede optie zijn, voordeel hiervan is dat je dan meteen een groot oppervlakte aan kunt pakken. Heb hier bij een forumgenoot een hele mooie verbetering gehoord na het toepassen van een aantal plafondpanelen. Buiten de vooruitgang op muzikaal gebied werd deze ruimte ook direct een stuk aangenamer als woonruimte.

Ben benieuwd wat je gaat doen en welke verbetering je ervaart. Mijn ervaring is in ieder geval dat je met verbeteringen in de akoestiek, de muziekweergave aanzienlijk kunt verbeteren.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

blue-eyes

In de zoektocht naar antwoorden kom ik mijn oude topic weer tegen!

Update: verlaagd plafond is on going, zie mijn eigen topic. Achterwand, dit topic, laag pitje. Wordt misschien wel, misschien niet opgepakt. Eerst een behangetje, we zien daarna verder!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

ruud2

#4
voor plafond behandeling, zoek even in de oudere topic's van Eric van der Voorst.
zeer mooi en goede ervaring met een opgespoten laag , heb het bij hem mogen zien en "horen"

muren , zie ook topic DHZ in en rond  het huis.  op kleur opgerold katoen op de muren.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170288.0

beide zaken gaan je vriendin zeker aanspreken , heeft een hoog aaibaarheids gevoel en geen verlaagde plafonds of vervelende panelen in je woonkamer.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

pameijer

Quote from: ruud2 on December 13, 2018, 19:19:12
voor plafond behandeling, zoek even in de oudere topic's van Eric van der Voorst.
zeer mooi en goede ervaring met een opgespoten laag , heb het bij hem mogen zien en "horen"

Welke topics bedoel je? Ik ken die beste man niet en als ik op zijn naam zoek op het forum vind ik ook niks. Zijn forumnaam al ook vast anders zijn!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ruud2

#7
sorry mannen, die bedoel ik.. :-[:

heb even voor jullie gezocht;
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.0
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

pameijer

Thanks, zoekfunctie haperde klaarblijkelijk even hier in Groningen...
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!