Nieuwe of 2e hands topmodel speakers kopen?

Started by pacific, December 23, 2017, 20:14:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pacific

Quote from: holco on December 25, 2017, 12:48:20
Dat hoor je wel als je Scansonic/Raidho gehoord hebt ;)
Heb Scansonic recent gehoord in Tilburg en ik was niet onder de indruk helaas. Wel van de grote Elac Adant vloerstaanders maar boven budget helaas.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

blue-eyes

Beter gezegd, ik maak geen onderscheid in budget. Ik heb een budget, en daar koop ik iets voor. Dat kan dan 2ehands zijn (dus in verhouding meer kwaliteit voor gelijke bedragen) of nieuw, maar dan veelal minder kwaliteit in vgl. met 2ehands. En ja, er zijn altijd uitzonderingen, maar dat is even niet de discussie.

Ik snap het oprecht niet waarom onderscheid te maken. Dan kan je beter zeggen dat je een bepaalde kwaliteit wil kopen, en dan is idd het budget verschil te verklaren.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

holco

Dat kan dat je niet onder de indruk was, versterking (niet de makkelijkste speaker) en plaatsing moet wel kloppen en een lange inspeel tijd is ook wel een issue, ook is er een laag update (kast/filter) geweest in de loop van verleden jaar wat de MB serie een stuk versterker vriendelijk heeft gemaakt.

Maar zoals ik al zij een bezoekje aan A10 zou ik zeker even doen.


Quote from: pacific on December 25, 2017, 12:51:12
Heb Scansonic recent gehoord in Tilburg en ik was niet onder de indruk helaas. Wel van de grote Elac Adant vloerstaanders maar boven budget helaas.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

BJF

Ik vermoed zomaar dat TS 4k adviesprijs bedoelt en dan op 3k hoopt uit te komen...
NAD M10 V2
Elac FS247

katwax

Ik denk dat er bij luidsprekers de laatste jaren vooral vooruitgang is geboekt bij de actieve luidsprekers, dus daar zou mogelijk een "ouder" paar misschien veel onder moeten doen voor de recente luidsprekers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

twani

Quote from: holco on December 25, 2017, 12:48:20
Dat hoor je wel als je Scansonic/Raidho gehoord hebt ;)

Dat is zeer smaakgebonden. Alhoewel (inderdaad) zeer goede speakers vast niet ieder smaak.

Vintage wil nog wel eens wat romantischer (ronder en méér gloedvol) klinken en als je dat nu juist prefereert.....

Niets ten nadele overigens van de Scansonic want inderdaad (in ieder geval technisch ) waanzinnig goede weergever.

pacific

Quote from: BJF on December 25, 2017, 18:38:58
Ik vermoed zomaar dat TS 4k adviesprijs bedoelt en dan op 3k hoopt uit te komen...
Dat zou een aardig streven zijn maar niet reeel verwacht ik.

Sent from my LG-H990 using Tapatalk


Cobraatje

Quote from: pacific on December 25, 2017, 12:51:12
Heb Scansonic recent gehoord in Tilburg en ik was niet onder de indruk helaas. Wel van de grote Elac Adant vloerstaanders maar boven budget helaas.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dan klopte er iets niet, ik heb de GoldenEar Five en Scansonic MB-3.5 beide in mijn ruimte staan en qua klanksignatuur zijn er behoorlijk veel overeenkomsten.
Ik kan mij niet voorstellen dat je GoldenEar goed vind klinken en dan Scansonic niet.

pacific

Wat valt er te zeggen over de scheidingfilters van 20 jaar oude speakers zijn die nog wel up to task of dient men rekening te houden met gedeeltelijke vervanging van onderdelen? Geen modificatie masr terug in oude nieuwe staat [emoji6]

Sent from my LG-H990 using Tapatalk


Richard70…

Wat denk je van de usher in de markt van sultankat?
500 boven max budget ,maar dan heb je echt iets moois in huis. Voor dat geld koop je niks beters imo
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

GPO

#35
Quote from: pacific on December 25, 2017, 11:49:35
Mijn lijstje is gebaseerd op dat ik een speaker zoek die in iedergeval fullrange is. Zeker in het laag. Ik speel nu met een Infinity Renaissance 90 waarbij ik hoop dat genoemde lijst een grote stap vooruit is. Goldenear is de enige speaker die ik gehoord heb en dit in zich heeft tov de R90. Wat de Goldenear beter doet is dat het meer detaillering biedt met een daadwerkelijk 3D beeld en het laag heeft meer gelaagdheid. De kamer waar de speaker komt te staan is 7 bij 5m er wordt op de lange wand gespeeld.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

oh oh daar gaan we weer.. full range luidspreker... daar is een aparte topic over en heel veel meningen...  ;D

Anyway; die R90 is toch wel 1 vd betere luidsprekers op de markt. Dus ik weet niet wat een grote stap voorwaarts is tov dat model, maar ik kan me het moeilijk voorstellen. Wellicht een stap zijwaarts ipv voorwaarts? Maar misschien wil je gewoon een ander geluid dan wat je nu hebt van de R90?

En: als het laag je nu niet bevalt, dan denk ik dat je eerder een kamer akoestiek probleem hebt, dan een luidspreker probleem. De R90 gaat vlot tot onder de 30 Hz door onder normale omstandigheden.  :headbanging:

Voor de duidelijkheid: dit zijn je huidige luidsprekers toch? -->



http://www.infinity-classics.de/models/Renaissance-series-1992/index-Renaissance.htm

Dimensions: 125 x 45 x 35 cm
Bass: 1 x 25 cm
Mids: 1 x 16 cm, 1 x EMIM
Highs: 1 x EMIT
Suggested for amplifiers with: 75-400 Watts per channel
Frequency range: 27 Hz - 45 kHz


Wat voor een versterker heb je er aan hangen?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

pacific

Quote from: GPO on December 26, 2017, 13:35:14
oh oh daar gaan we weer.. full range luidspreker... daar is een aparte topic over en heel veel meningen...  ;D

Anyway; die R90 is toch wel 1 vd betere luidsprekers op de markt. Dus ik weet niet wat een grote stap voorwaarts is tov dat model, maar ik kan me het moeilijk voorstellen. Wellicht een stap zijwaarts ipv voorwaarts? Maar misschien wil je gewoon een ander geluid dan wat je nu hebt van de R90?

En: als het laag je nu niet bevalt, dan denk ik dat je eerder een kamer akoestiek probleem hebt, dan een luidspreker probleem. De R90 gaat vlot tot onder de 30 Hz door onder normale omstandigheden.  :headbanging:

Voor de duidelijkheid: dit zijn je huidige luidsprekers toch? -->



http://www.infinity-classics.de/models/Renaissance-series-1992/index-Renaissance.htm

Dimensions: 125 x 45 x 35 cm
Bass: 1 x 25 cm
Mids: 1 x 16 cm, 1 x EMIM
Highs: 1 x EMIT
Suggested for amplifiers with: 75-400 Watts per channel
Frequency range: 27 Hz - 45 kHz


Wat voor een versterker heb je er aan hangen?

GPO
Dat zijn de speakers. Ik gebruik een Gryphon Tabu versterker.   Daarom ook op zoek naar fullrange de R90 is een erg mooie speaker alleen mis ik de detaillering en 3D plaatsing. Ken de R90 erg goed aantal vrienden hebben deze ook. Tevens 1x ter test een Audio Research Ref75 met Ref Pre beluisterd zeker een grote stap beter maar mis de 3D plaatsing. Dat is iets wat ik de Goldenear erg goed heb horen doen. Ook het laag is mooi strak en diep. Jazz at the Pawnshop kun je bijna tussen de instrumenten doorlopen bij wijze van spreken.

Sent from my LG-H990 using Tapatalk


GPO

Quote from: pacific on December 26, 2017, 13:54:41
Dat zijn de speakers. Ik gebruik een Gryphon Tabu versterker.   Daarom ook op zoek naar fullrange de R90 is een erg mooie speaker alleen mis ik de detaillering en 3D plaatsing. Ken de R90 erg goed aantal vrienden hebben deze ook. Tevens 1x ter test een Audio Research Ref75 met Ref Pre beluisterd zeker een grote stap beter maar mis de 3D plaatsing. Dat is iets wat ik de Goldenear erg goed heb horen doen. Ook het laag is mooi strak en diep. Jazz at the Pawnshop kun je bijna tussen de instrumenten doorlopen bij wijze van spreken.

Sent from my LG-H990 using Tapatalk

ok, ik dacht eigenlijk dat de R90 wel 1 vd meest gedetailleerde speakers waren met die EMIT/EMIM mids/tweeter. Ik wist niet dat dat nog beter kon ...  :clapping:

Maar succes met je zoektocht dan. Zijn elektrostaten ook wat voor jou misschien? Met een hybride woofer erbij voor het (sub)laag.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

gerard1

Quote from: pacific on December 26, 2017, 12:24:58
Wat valt er te zeggen over de scheidingfilters van 20 jaar oude speakers zijn die nog wel up to task of dient men rekening te houden met gedeeltelijke vervanging van onderdelen? Geen modificatie masr terug in oude nieuwe staat [emoji6]

Sent from my LG-H990 using Tapatalk

german

Met een budget van rond de 4k, komt de Golden Ear Triton 1, 2e hands ook in de buurt. Heb de 2 plus nog niet gehoord, maar de 1 vond ik echt fantastisch. Met name in het laag gaat die nog een paar stapjes verder.
Heb ze zelf vorig jaar voor 3.700 euro verkocht.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

RalphH

Quote from: GPO on December 26, 2017, 14:01:57
Ik wist niet dat dat nog beter kon ... :clapping:

Vloeken in de kerk wellicht, maar.. akoestiek op orde? 3D plaatsing en detaillering passen wel in dat plaatje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

pacific

Quote from: RalphH on December 26, 2017, 19:34:15
Vloeken in de kerk wellicht, maar.. akoestiek op orde? 3D plaatsing en detaillering passen wel in dat plaatje.
Die kan zeker beter en zal later opgepakt worden. Vriend van mij heeft een luisterruimte die wel aangepast is en ook daar merk je deze beperkingen met de speakers. 

Sent from my LG-H990 using Tapatalk


RalphH

Hmja, dan wordt t toch verder zoeken lijkt het. Kan ik je niet in adviseren anders dan wat al genoemd is. Succes!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer