Hulp met instellen / afregelen HT

Started by dejxng, December 22, 2017, 11:22:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dejxng

Hoi Allemaal,

Ik heb een NOOB vraag, ben in het bezit van onderstaande apparatuur:


  • Marantz SR6011 receiver
  • Dali Zensor 5 front
  • Dali Zensor Pico rear
  • Dali Zensor center
  • Dali E-9 sub
  • Nvidia Shield TV
  • Harmony compagnion
  • Synology DS-118 NAS


Films worden afgespeeld van de NAS met PLEX. Alles is nieuw (3 maanden) en ingemeten met Audyssey XT32, het klint best aardig al maar ik heb het gevoel dat er nog veel meer uit te halen is.
Met name bij film. Ik mis de door velen hier genoemde en geroemde "Bubble".

Het is wellicht gewoon een kwestie van de juiste settings maar ik kom er niet echt uit. Is er iemand op het forum met veel kennis van zaken die mij
evt. tegen betaling kan helpen met het juist instellen / afregelen?

De locatie is in de buurt van Alkmaar NH, of iemand met dezelfde spullen die de boel wel voor elkaar heeft? Ik hoor het graag!
Fijne feestdagen alvast allemaal en een veilig 2018
Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

frankp

Ik heb na vele maanden zelf "prutsen" Bjorn van Beter Beeld & Geluid laten komen. Die had met 2 uurtjes de opstelling dermate veranderd, dat het klonk
als een compleet andere set.
Prijs was zeer schappelijk en tijdens het afstellen ook nog een prettig en inhoudelijk gesprek gehad.
Zeker een aanrader!!

dejxng

Thanks!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

palmspar

#3
Zo goed mogelijk de plaatsing van een 5.1 set volgens dolby aanhouden, op hun site staan de speakers met graden erbij ten opzichte van de zitplaats.
audyssey xt32 op je versterker regelt het daarna al vrijwel perfect in voor luisteren op referentie (0 db ) volume.
Das voor de meesten veel te hard dus word er zachter gespeeld maar dan klopt de laagweergave niet meer ten opzichte van de speakers.
Je oren zijn ongevoelig voor sublaag dus hoe verder je van het 0db volume draait hoe meer boost de subwoofer moet krijgen om vol te klinken.
audyssey xt32 heeft dyn eq speciaal voor dat verschijnsel, maar dan word de sub weer teveel geboost voor de meeste mensen.
Je kan best het subwoofer level zelf hoger zetten naar smaak en dyn eq uit laten.

Na de audyssey xt32 setup wel zelf de crossovers goed zetten dat gaat altijd mis.
Thx advies is 80 hz voor alle speakers en klinkt in 99% van de gevallen het beste.


dejxng

Ik ga ff googlen voor de settings... ik zal wat foto's proberen te plaatsen mbt. De setup van de speakers nu

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

RalphH

Gebruik ook de multeq app, wat mij betreft de moeite. Kun je de audyssey settings na de meting nog zelf aanpassen
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

dejxng

Quote from: RalphH on December 22, 2017, 17:13:12
Gebruik ook de multeq app, wat mij betreft de moeite. Kun je de audyssey settings na de meting nog zelf aanpassen

Ik zal hem installeren, is dat voor een leek dan eenvoudig te corrigeren? ik zie hier regelmatig allemaal prachtige curves voorbijkomen die voor mij volledig chinees zijn  ;D
Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

RalphH

Misschien als je een paar maandjes verder bent ;) maar dan hoef je in iedergeval niet meer opnieuw te meten
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

dejxng

Ben vanochtend een beetje aan het stoeien geweest met het indraaien van de achterspeakers.

Helaas staat hier de bank tegen de muur en zit ik feitelijk achter de surroundspeakers.

Ik neem aan dat dat de surroundbeleving niet bevordert of zijn er hier forumleden die de zelfde fysieke problemen hebben qua plaatsing van de achterspeakers en toch een oplossing hebben gevonden.

Ik hoor het graag

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

activ

Het is wat lastig om voor te stellen hoe de indeling precies in je kamer, wellicht kun je een schets maken?

In een 5.1 opstelling kun je de surround speakers ook naast je zetten, dat hoeft niet perse slecht te klinken. Ik had voorheen toen ik nog en een appartement woonde ook mijn bank tegen de achterwand en dan de speakers naast mij. Ik had ze toen bijna haaks op de muur gezet maar een klein beetje naar voren gericht. Met de speakers op mij gericht dus, maar dan wat meer naar voren zodat ze niet het merendeel van het geluid direct de muur is sturen.

Je zult een hoop reflecties via de achtermuur hebben, maar daar moet je dan gebruik van maken zodat er achter je ook wat geluid is.

dejxng

Dit is de huidige situatie (nadat alle visite de deur uit is 😁)

Zoals je ziet is dit wel een lastige situatie qua surround.... vrouw ... kids...  ik kan niet zo maar  de bank een meter naar voren zetten.

Hopen op de staatsloterij??? Of is er nog hoop?

P.s op pure direct in stereo klinkt het echt fijn, misschien smaakgevoelig maar Dali maken echt fijne speakers.... zeker voor het geld.

Kan daar echt wel het veelvoud aan uitgeven maar heb daar geen behoefte aan. Heb in de auto (c350e)   inderdaad geen Porsche  .. die midlifecrisis is al geweest ook Dali en dat (vindt ik) echt gaaf.

Maar voor film valt de huidige sound wat tegen helaas

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

activ

Lijkt mij zeker niet hopeloos. Zoals de speakers achter nu hangen gaat bijna al het geluid bij je vandaan dus dat is niet handig en zal waarschijnlijk erg weinig surround beleving geven.

Ik zou als eerste proberen om ze op je luister positie te richting voor zover dat gaat. Dan zullen ze dus bijna haaks op de muur staan en flink naar beneden gericht. Als ik het goed zie kan dat wel met de beugels waar ze op hangen.
Dan nog een luisteren, en laat maar even weten hoe dat klinkt.

Dirc

De Dali suite .0 serie had mooie rears die al naar beneden gericht zijn. Wellicht voor jou niet voldoende??


dejxng

Heb inmiddels "gespeeld" met de positie van de achterspeakers maar veel effect heeft dat helaas niet opgeleverd.

Iemand in de buurt van Alkmaar met veel verstand van zaken die mij tegen betaling kan helpen met de juiste setup?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Marantz SR6011, Dali Zensor 5, Dali Zensor 1, Dali Zensor center, Dali E12-F sub, Synology DS 118 Nas, Nvidia Shield TV

RalphH

Ook echt helemaal naar binnen gedraaid zoals activ ongeveer aangeeft? Zodat ze naar elkaar toe stralen zeg maar.
Je moet dan wel de levels even nameten/stellen zodat ze weer gelijk met de rest staan.

Evt ook eens op oorhoogte proberen, wellicht werkt dat in jouw situatie toch beter.

Woon niet in de buurt overigens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer