Sonos Connect vs AV-receiver met Musiccast/HEOS

Started by mikekiwi, December 21, 2017, 13:51:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik heb nu een Sonos Connect op een Denon stereo-receiver aangesloten. Werkt prima, zijn er blij mee. Maar wat we merken is dat er toch behoefte is om gewoon de versterker/receiver aan te kunnen zetten en dat er dan 'vanzelf' achtergrondmuzak te horen is.
De noodzaak om elke keer de tablet/telefoon/macbook te pakken om (vooral) een radiozender te selecteren wordt blijkbaar soms als gedoe ervaren (je leest het misschien tussen de regels door, het gaat vooral om gebruik binnen het gezin, ikzelf heb er geen enkel probleem mee ;) )

Ben eerder al bezig geweest om FM uit de ether te plukken, maar dat was geen succes, ben nu de andere opties aan het inventariseren.

Daarbij kom ik o.a. uit op een receiver met ingebouwde Musiccast of Heos, dat vooral onder het mom van dat als alles in één apparaat is ingebouwd, het vast wel eenvoudiger te bedienen zal zijn. :P

Bij deze wat vragen waarvan ik hoop dat jullie ervaringen mij helpen een keuze te maken (of alsnog te houden wat ik nu heb).

Hoe gaan Musiccast en Heos om met muziek op mijn nas?

Sonos bouwt daar een muziekbibliotheek van en dan kun je zoeken op albums, artiest en dergelijke. Hoe doen de andere systemen dat?

Kun je ook een receiver met Musiccast/Heos ingebouwd met de a.b. aanzetten en dan een internetradiostation selecteren zonder dat je de app nodig hebt? Of heb je altijd de app nodig om het te bedienen? Of dat het apparaat standaard bij aanzetten een internetradiostation afspeelt?

Laatste vraag: is er ook een manier om deze systemen vanaf een Macbook te bedienen? Kan het zelf niet vinden namelijk en de Sonos app op de Macbook wordt frequent gebruikt.



activ

Ik heb zelf een Sonos connect, een Marantz processor met HEOS en twee HEOS 5 apparaten. Mijn vrouw gebruikt de HEOS 5 vaakt, maar daar heb je wel de app bij nodig.

Heos maakt ook een lijstje met wat er op je NAS staat, vindt de app van Sonos persoonlijk wat overzichtelijker, maar de HEOS app is ook goed te doen.

Voor wat betreft Internet radio kan ik zeggen dat mijn Marantz als ik hem aanzet op input "internet radio" direct begint te spelen.
Een station kiezen zonder smartphone of tablet is niet mogelijk voor zover ik weet.
Heos is helaas geen app voor OSX van, die mis ik zelf ook best wel.


BJF

Ik heb in het verleden een combinatie van een Sonos Connect en een Linn Majik 2100 gebruikt. Bediend middels een app op de telefoon of iPad.

Maar dat hoeft niet perse! De Majik schakelt nl. in of uit, afhankelijk van het wel of niet aanbieden van een signaal. Dus, zet de Sonos aan en de Majik gaat vanzelf mee. Uitzetten idem. De Sonos Connect is voorzien van fysieke knoppen waarmee je hem simpel aan- en uitzet.
Wil je toch een afstandsbediening gebruiken en niet de knoppen op de Connect, dan is een Logitec Harmony wellicht een optie.

Niet direct een antwoord op je vragen, maar misschien een manier om het probleem (en ik ken het...) anders aan te pakken.
NAD M10 V2
Elac FS247

mijkie

#3
ik gebruik hier de musiccast app, erg gebruiks-vriendelijk, snel en simpel, je kunt er veel mee instellen !

Wat hij doet met je nas, is eigenlijk gewoon de mappen structuur, geen speciale keuzes in genre, artiest oid, gewoon op alfabet

Ook weet ik niet of je zenders kunt instellen met AB oid, ik heb de WXC-050, heeft geen display maar, de app is zo makkelijk en stabiel, sneller als de AB pakken en pielen met een display op een paar meter afstand !!





Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

JGvH

Hoi gebruik Yamaha Yas 306 MusicCast soundbar welke 3 voorkeuze toetsen voor radio op de afstb heeft. Voor de rest vwb NAS weet ik niet helaas.

mikekiwi

Dank voor jullie input! You win some, you lose some... daar lijkt het op uit te draaien. Macbook-controle is uitsluitend Sonos, alternatief is Spotify app op de macbook gebruiken via Spotify Connect.
Heb inmiddels wat handleidingen doorgenomen en het lijkt dat de Denon receivers het handigst omgaan met voorkeuren en opstarten op gewenste setting, althans de handleiding geeft dat het duidelijkste weer. De Musiccast app lijkt me dan weer erg praktisch qua opzet en erg eenvoudig in gebruik.
Ik snap dat bediening met een app best handig is, maar ik verlang soms terug naar het aanzetten van de radio en dat je weet dat preset 4 skyradio is, preset 1 = Radio 1, etc.. Dan heb je eigenlijk helemaal geen scherm nodig...

Qua afspelen van lokale bestanden via de nas: eerlijkheidshalve gebruiken we voor het gemak ook vaak toch de muziek vanaf Spotify, ook al staat het ook op de NAS.
Heb zelf ook nog een Pi draaien met Volumio voor als ik er zelf voor wil gaan zitten (is toch wat betere kwaliteit en kan ook HiRes aan).
Heb nu de NAS als lokale bron de OSX Spotify app gekoppeld en die is nu aan het indexeren. Kijken of dat wellicht een aardig alternatief is. De MacBook heeft het er wel serieus moeilijk mee  :nopompom:

keuzes, keuzes, keuzes... De perfecte oplossing lijkt niet te bestaan. Of ik wil gewoon te veel, dat kan ook. 

gast2018

 bij de Yamaha kun je met de ab de receiver aanzetten. Als tuner je laatste bron is geweest pakt hij die weer op. Daarnaast kun je met preset up en down door je zenders bladeren. Of direct via de nummerieke toetsen het gewenste statikn kiezen.

Daarnaast heb je de musicast app die gewoon je muziek van de nas ziet op artiest, album etc.

Ik had eerder Marantz maar vind Yamaha qua snappieness veel handiger.

mikekiwi

Quote from: ergé on December 22, 2017, 08:47:05
bij de Yamaha kun je met de ab de receiver aanzetten. Als tuner je laatste bron is geweest pakt hij die weer op. Daarnaast kun je met preset up en down door je zenders bladeren. Of direct via de nummerieke toetsen het gewenste statikn kiezen.

Daarnaast heb je de musicast app die gewoon je muziek van de nas ziet op artiest, album etc.

Ik had eerder Marantz maar vind Yamaha qua snappieness veel handiger.
Hmmm, dat klinkt dan weer niet slecht. Dat van artiest/album op de nas is dus ook echt een muziekbibliotheek-achtig-iets en niet het resultaat van jouw ordening op je nas?
Op zich zou het ook niet erg zijn als het wel gebaseerd is op de indeling van de nas, want dat zit wel goed in elkaar al zeg ik het zelf. De integratie op de Sonos echter tussen Spotify en eigen muziek is echter wel erg fijn, dus ik zoek een beetje hoe het bij andere oplossingen is. Jammer dat dit deel nergens is terug te vinden op youtube-filmpjes. Bijna alle musiccast-filmpjes gaan over multiroom-setup en dat is hier niet van toepassing...

mijkie

#8
spotify werkt ook prima icm musicast, vanuit de app ga je naar de spotify-app, zoals velen dat doen en werkt erg snel

als je in de buurt bent, regio Amstelveen, kom je toch even buurten, kun je de app uitgebreid testen !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mikekiwi

Quote from: mijkie on December 22, 2017, 20:24:27
spotify werkt ook prima icm musicast, vanuit de app ga je naar de spotify-app, zoals velen dat doen en werkt erg snel

als je in de buurt bent, regio Amstelveen, kom je toch even buurten, kun je de app uitgebreid testen !
Amstelveen kwam ik tot een paar maanden geleden elke dag, maar nu niet meer (andere baan). Maar...is prima te doen. Ik ga de ideeën die ik heb even voorleggen en neem dan wel even contact met je op, lijkt me interessant. Dank voor het aanbod!

mijkie

Quote from: mikekiwi on December 22, 2017, 21:16:31
Amstelveen kwam ik tot een paar maanden geleden elke dag, maar nu niet meer (andere baan). Maar...is prima te doen. Ik ga de ideeën die ik heb even voorleggen en neem dan wel even contact met je op, lijkt me interessant. Dank voor het aanbod!

laat maar weten !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Siddartha

#11
Wat je zoekt zit in een all-in-one systeem. Neem mij  unitilite (die toevallig te koop staat [emoji6]); als je die aanzet en je hebt als laatste bron internetradio gehad, dan speelt ie gewoon verder. Als je een andere bron hebt gekozen selecteer je op de ab iradio en hij begint te spelen (laatst gekozen zender). Via de ab kun je ook een lijst oproepen met zenders, dit is ook te doen via knoppen op het apparaat.
Speelt prima van een nas via de app, of via browsen via de ab of knoppen op toestel. Ook spotify connect, dus alles wat je wilt!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

mikekiwi

Quote from: Siddartha on December 23, 2017, 02:55:43
Wat je zoekt zit in een all-in-one systeem. Neem mij  unitilite (die toevallig te koop staat [emoji6]); als je die aanzet en je hebt als laatste bron internetradio gehad, dan speelt ie gewoon verder. Als je een andere bron hebt gekozen selecteer je op de ab iradio en hij begint te spelen (laatst gekozen zender). Via de ab kun je ook een lijst oproepen met zenders, dit is ook te doen via knoppen op het apparaat.
Speelt prima van een nas via de app, of via browsen via de ab of knoppen op toestel. Ook spotify connect, dus alles wat je wilt!
Klinkt goed, mis alleen de mogelijkheid om hem van een pc/MacBook te kunnen bedienen. En ik mis ook de aanvulling op mijn budget om dit mogelijk te maken  O0 .
Helaas, ik had je advertentie al gezien en is zeker een prachtapparaat, maar helaas ligt mijn budget wat lager en is dit niet te doen/verantwoorden vooralsnog.

HJ

Ik gebruik een sqeezebox touch.  Dat gaat soepel, inet zenders en je nas kun je onder  fav zetten en spelen gewoon af mits je nas aanstaat (slaapstand duurt even).
Bediening kan via de fysieke ab, touch screen of app.  Wat ik fijn vind is dat het apparaatje meteen aan is zonder te moeten op starten.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


seagull

Ik heb een Sonos Connect en enkele Sonos Play:1's maar ik gebruik sinds enkele maanden Roon. Samen met een Tidal abbo werkt dat super.
Roon vraagt een investering in software in plaats van hardware maar het loont de moeite.
Recent heb ik een NAD AV receiver besteld met BluOS module en een Bluesound speaker. Die zijn beide Roon Ready.
Verder gebruik ik enkele Raspberry Pi's met een allo.com Boss DAC en Volt AMP en met een USB DAC's zoals de Meridian Explorer² en de Pro-Ject Pre Box S2 Digital.
Op die manier heb je voor relatief weinig geld een Roon zone die bit-perfect FLAC speelt, al dan niet met MQA.
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

mikekiwi

@Seagull en Hans. : dank voor de input. Het nadeel in beide gevallen is dat het toch weer om aparte boxjes gaat die ik op de bestaande versterker moet aansluiten. En dat maakt de meerwaarde tov Sonos niet echt veel groter.
Sowieso is er wat gedoe met ondersteuning van Spotify icm Squeezebox. Zijn wel wat workarounds voor, maar weet niet hoe lang dat gaat werken.

Bij Roon zijn er idd ook wel receivers/versterkers met ingebouwde ondersteuning, maar die vallen buiten mijn budget.

Eind deze week ga ik bij Mijkie zijn Musiccast-systeem aanschouwen en testen, kijken of dat bevalt. En zorgen dat ik niet wordt bekeerd tot het JBL-eliteclubje  :nopompom: :bigsmile:

mijkie

#16
Quote from: ergé on December 22, 2017, 08:47:05


Daarnaast heb je de musicast app die gewoon je muziek van de nas ziet op artiest, album etc.



ik heb gemerkt, dat dat ligt aan de server-software die je gebruikt, ik had eerst een upnp erop staan, alleen folders en met Minim-server, idd alles te selecteren !!

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mikekiwi


gast2018