Inbouw projectiescherm kanaalplaat plafond

Started by Littletycoon, December 20, 2017, 23:19:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Littletycoon

Vraag: is het mogelijk om een inbouwprojectiescherm in een kanaalplaatplafond te krijgen?

Plek bank woonkamer is veranderd dus concept tv aan de muur kan niet meer. Nu of een projectiescherm uit het plafond, of 65 inch TV aan het plafond (plat tegen plafond waarbij deze omlaag zou moeten klappen tot 90 graden hoek). Nu heb ik niet echt een tv beugel oplossing gevonden, dus ik overweeg ook projectiescherm.

Kwestie van 2 maanden in nieuw gebouwd huis en nu pas achter beste opstelling woonkamer komen

home@the movies

Het zal wel aan mij als Belg liggen maar wat is een "kanaalplafond"?

Heb je verder ook wat meer info hoe de ruimte er uitziet ivm lichtinval, ramen, kijkafstand enz.
Hou er rekening mee dat projecteren in een woonkamer tov een tv wel wat andere vereisten met zich meebrengt, alles is uiteraard mogelijk maar je moet wel de juiste keuzes maken.
Wat meer info over de situatie kan zeker helpen om je meer accurate oplossingen en advies te geven.

Gr
Werner


MVG

Een kanaalplaatplafond eigelijk kanaalplaat vloer genoemd is in feite de vloer van je verdieping en daarmee dus ook constructief en ook zo berekend. Hier wat van weg gaan halen is dan ook geen goed idee. Raadpleeg hiervoor altijd een constructeur ipv een forum ondanks al het goedbedoelde advies.

Om je alvast een richting te geven: grote kans dat je met een koof of verlaagd plafond moet gaan werken van bijvoorbeeld gipsplaat. Maar dit kan als het een beete creatief bedacht wordt en goed gemaakt zeker erg mooi en goed geïntegreerde worden in je woonkamer.

MVG

En dan hebben we het nog niet over het zware materiaal wat je nodig hebt om wat gaten in je betonnen plafond te laten frezen, wat dat kost en hoeveel zooi het geeft. Dus lekker met gipsplaat aan de gang  ;)

W.Otter

Er is vast wel iets anders te verzinnen dan een tv die uit het plafond komt.. lijkt me niet erg praktisch

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Littletycoon

Vals plafond heb ik even kort naar gekeken. Dit wordt een dure grap, ik heb er kort naar gekeken, 33m2, schat 6K (incl stukken, etc).

Even wat pics (attachment woonkamer 1). Dit is de definitieve set up van de bank geworden. Bedoeling was eerst midden woonkamer naar de muur kijkend waar deze nu vanaf staat, met 65inch TV aan de muur. Dat wordt hem dus niet meer, beoogde plek front speakers zijn nu dus voorlopig niet ideale side speakers geworden, maar worden uiteindelijk back speakers.

2e attachment  zie je op plafond lamp die aan staat (wazige foto, gaat om idee), ca 3,5-4 meter van zitpositie bank tegen muur, nu voorlopig front speakers vanuit zijkant worden dan side speakers. Iets voor de plek van de plafondlamp zou dan scherm of TV uit plafond moeten komen. Helemaal naar achteren gaat niet volgens mij niet, kijkafstand wordt dan ca. 6 meter, komt een kast tegen 1 van de 2 muren, gordijnen, en ik wil zeker niet "scheef kijken" vanaf de bank. Oh ja, ook nog wireless speakers,  :pompom: gedwongen van 5.1. naar 7.1  :pompom:

Volgens mij zou een oled wallpaper model best wel mooi zijn als die plat tegen plafond kan, uitklappen aan 1 kant naar 90 graden bij TV kijken. Lijkt me supermooi zelfs, maar ja, best passend plafond systeem dat ik heb gevonden tot nu is http://www.multibrackets.com/1028.shtml. Maar ja komt toch ca 11cm uit plafond en geen 65". Zou best wel eens gat in de markt kunnen zijn als LG met zo'n plafonduitklapsysteem komt voor hun wallpaper OLED's.

MVG

Je hoeft ook geen 33m2 aan vals plafond te maken. Het Internet staat vol ( pinterest, av fora zoals deze) met voorbeelden van oplossingen voor weggewerkte projectieschermen in een vals plafond of koof of plafond Cloud. Qua materiaalkosten valt dat erg mee.

W.Otter

Ik zie het al, die gigantische bank er uit;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Littletycoon

Quote from: W.Otter on December 21, 2017, 22:35:49
Ik zie het al, die gigantische bank er uit;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Die heb ik net 2 weken, zo één heb ik altijd willen hebben, het was zo'n goede deal dat de WAF ook geen nee kon zeggen. Alleen daarna gedoe over te weinig ruimte voor gordijnen, te smalle doorgang naar de andere kant naar salontafel (die nog moet komen). Nu deze bank zo staat kwam ze zelfs met projector idee  :headbanging:

En ik heb nu een excuus voor wireless speakers --> 7.1 (beolab 18 wordt de keuze tot ik iets net zo goed tegenkom tegen lagere prijs).

Volgens mij was wazige foto 2 niet doorgekomen, daarom nog een poging.

W.Otter

Je kunt iig met 20 man tv kijken ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

thepioneer

Een kanaalplaatvloer is berekend voor de woning en plaats waar hij komt te liggen. Er wordt rekening gehouden met belasting op de vloer en de oplegpunten op de muur.

Aan de onderzijde in de vloer ligt juist voorgespannen wapening die de vloer zijn kracht geeft om de overspanning mogelijk te maken. Hier mag je nooit in boren/zagen.

Zeker een lange gleuf voor een projectiescherm is onmogelijk.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

AlphaMale

Quote from: MVG on December 21, 2017, 22:28:07
Je hoeft ook geen 33m2 aan vals plafond te maken. Het Internet staat vol ( pinterest, av fora zoals deze) met voorbeelden van oplossingen voor weggewerkte projectieschermen in een vals plafond of koof of plafond Cloud. Qua materiaalkosten valt dat erg mee.

Inderdaad, waarom geen gedeeltelijk verlaagd plafond of cloud? Alleen daar waar het nodig is.
Desnoods kan je daarmee de akoestiek ook deels meepakken. Een vierkante betonnen doos is alles behalve ideaal.
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

FWK

Quote from: thepioneer on December 22, 2017, 09:48:22
Een kanaalplaatvloer is berekend voor de woning en plaats waar hij komt te liggen. Er wordt rekening gehouden met belasting op de vloer en de oplegpunten op de muur.

Aan de onderzijde in de vloer ligt juist voorgespannen wapening die de vloer zijn kracht geeft om de overspanning mogelijk te maken. Hier mag je nooit in boren/zagen.

Zeker een lange gleuf voor een projectiescherm is onmogelijk.

^^

Inderdaad het doorboren van de voorspanning kan hele nare gevolgen hebben voor de draagkracht van de vloer, niet aan beginnen dus!
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Edliver

Ik zat in een gelijkaardige situatie,zelf heb ik dit opgelost door een deel van het plafond te verlagen (13cm) en uiteraard af te werken gelijk aan de rest van het plafond.
Hier in heb ik dan een scherm geplaats waar je enkel de afwerkrand van kan zien en dit is uiteraard electrisch aangedreven.
Een andere optie was een omgedraaid scherm dat i.p.v. omlaag komt een scherm dat omhoog word "geduwd / getrokken,deze schermen met een vloerstaander hebben wel een beperkte grootte,hiervoor zijn wel oplossingen te vinden,voor mezelf was de eerste oplossing de beste.
Voor een TV is er een gelijkaardige oplossing,nl een systeem dat, ook electrisch, de TV omhoog uit / of van achter een kast (die een vrije hoogte heeft gelijk aan de TV ) omhoog "duwt",dit systeem is er voor verschillende groottes van TV toestellen.
Succes nog
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Markless

Quote from: Littletycoon on December 21, 2017, 22:12:12
Vals plafond heb ik even kort naar gekeken. Dit wordt een dure grap, ik heb er kort naar gekeken, 33m2, schat 6K (incl stukken, etc).

Even wat pics (attachment woonkamer 1). Dit is de definitieve set up van de bank geworden. Bedoeling was eerst midden woonkamer naar de muur kijkend waar deze nu vanaf staat, met 65inch TV aan de muur. Dat wordt hem dus niet meer, beoogde plek front speakers zijn nu dus voorlopig niet ideale side speakers geworden, maar worden uiteindelijk back speakers.

2e attachment  zie je op plafond lamp die aan staat (wazige foto, gaat om idee), ca 3,5-4 meter van zitpositie bank tegen muur, nu voorlopig front speakers vanuit zijkant worden dan side speakers. Iets voor de plek van de plafondlamp zou dan scherm of TV uit plafond moeten komen. Helemaal naar achteren gaat niet volgens mij niet, kijkafstand wordt dan ca. 6 meter, komt een kast tegen 1 van de 2 muren, gordijnen, en ik wil zeker niet "scheef kijken" vanaf de bank. Oh ja, ook nog wireless speakers,  :pompom: gedwongen van 5.1. naar 7.1  :pompom:

Volgens mij zou een oled wallpaper model best wel mooi zijn als die plat tegen plafond kan, uitklappen aan 1 kant naar 90 graden bij TV kijken. Lijkt me supermooi zelfs, maar ja, best passend plafond systeem dat ik heb gevonden tot nu is http://www.multibrackets.com/1028.shtml. Maar ja komt toch ca 11cm uit plafond en geen 65". Zou best wel eens gat in de markt kunnen zijn als LG met zo'n plafonduitklapsysteem komt voor hun wallpaper OLED's.

Ik weet niet of je handig bent, of dat je het werk wilt uitbesteden.

Maar ik kan me zelfs niet bij uitbesteding voorstellen dat een goeie 30m² verlaagd plafond 6K moet kosten. Is dit gebaseerd op een offerte of eigen inschatting?

Zeker als je nu een kanaalplaatplafond hebt, mag je er vanuitgaan dat deze redelijk vlak is dus rachelwerk is vrij snel aan te brengen. Vervolgens de gipsplaten, naden dicht smeren met gips en sausen in de gewenste kleur. Eventueel kun je direct voorzieningen meenemen voor extra verlichting en plafondspeakers (Atmos bijv.)

Littletycoon

#15
Ik had even snel gegoogled. Geen offerte opgevraagd. Ben er nu nog naar aan het kijken qua kosteninschatting (TV uit plafond of projector), beide o.b.v. verlaagd plafond. Geen van beide zal goedkoop worden qua totaaloplossing. Zat eigenlijk te hopen op de oprolbare oled van LG. En dat allemaal door een bank om te draaien.