JBL LSR305 ELITE Club

Started by Tjeb, December 20, 2017, 06:41:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Timvg

Quote from: Dynky on January  3, 2018, 19:04:35
bwa, die prijzen zeggen veel en tegelijk ook niet. ;)

fwiw; ik probeer nu een paartje L'Acoustics 108P vast te krijgen om hier thuis eens grondig aan de tand te voelen
2e in mijn lijstje van sets die ik (hier) wil horen is de JBL 708P

allebei aardig wat duurder dan 200€ inderdaad, maar mij gaat het nu eerder om de keuze die ik moet maken om weer zelf wat te bouwen (de OB's die in de planning staan) of toch maar gewoon een kant en klare speaker kopen en dan liefst nog een self-powered/actief, want dan kan ik ook ineens nog mijn bestelde amps annuleren ;D

en dé trigger voor dit hele ommezwaai-pad waren dus de 305's die ik in huis haalde...'t kan verkeren  :D

Die 108P's gaan ongetwijfeld nog wat ondersteuning in het laag nodig hebben - Bij de 708 zal je onder normale omstandigheden nog weg kunnen zonder, tenzij full range een must is. Voor de rest maakt L'acoustics altijd wel goed spul, al heb ik het model in kwestie nog nooit kunnen beluisteren. Ooit wel eens een oudere 8" passieve coax als stage monitor gebruikt, en dat was zeker niet verkeerd.

Zoals reeds gezegd - misschien ook Geithain opnemen in een potentieel vergelijk. Wat ik vandaag gehoord heb heeft een diepe indruk op me nagelaten. Misschien dat ik in de toekomst de 708 wel eens tegen wat van de kleinere MEG monitors zet.



Je kan altijd nog zelfbouw overwegen met de design specs van de LSR305 in het achterhoofd  :)

Martijn M

Quote from: jossie on January  3, 2018, 20:36:44
Op internet staat een compleet verslag van de 308 met gevulde voorkant. Maakt niks uit.
Waarom probeer je niet een parametrisch filter?

Ik heb een gegoogled en het verslag gevonden. Voor andere geïnteresseerden, KLIK HIER.

Dit verslag biedt voor mij geen bewijs dat modificeren zinloos is. Kastresonanties zijn lastig terug te vinden in de frequentierespons van een luidspreker, zeker als het metingen betreft waar nog wat reflecties en andere storing bij in zit, zoals die noisy near-field metingen.

Een impedantiemeting van de woofer zou handig zijn. Daarnaast eventueel metingen met een piëzo-element op de wanden (overigens wel moeilijk te interpreteren) en simpelweg luisteren en voelen aan de wanden tijdens langzame sweeps. Dan kun je de problematische panelen en frequenties identificeren.

Parametrische EQ om kastkleuring tegen te gaan is als een doekje voor het bloeden. Wellicht neem ik er binnenkort wel een keer de tijd voor om het grondig aan te pakken.
Dutch & Dutch

jossie

Quote from: Martijn M on January  4, 2018, 09:50:00
Ik heb een gegoogled en het verslag gevonden. Voor andere geïnteresseerden, KLIK HIER.

Dit verslag biedt voor mij geen bewijs dat modificeren zinloos is. Kastresonanties zijn lastig terug te vinden in de frequentierespons van een luidspreker, zeker als het metingen betreft waar nog wat reflecties en andere storing bij in zit, zoals die noisy near-field metingen.

Een impedantiemeting van de woofer zou handig zijn. Daarnaast eventueel metingen met een piëzo-element op de wanden (overigens wel moeilijk te interpreteren) en simpelweg luisteren en voelen aan de wanden tijdens langzame sweeps. Dan kun je de problematische panelen en frequenties identificeren.

Parametrische EQ om kastkleuring tegen te gaan is als een doekje voor het bloeden. Wellicht neem ik er binnenkort wel een keer de tijd voor om het grondig aan te pakken.

Parametrische EQ gebruikt hier toch echt iedereen om z'n bas response in de ruimte een beetje op orde te krijgen. Kan natuurlijk beter voorkomen worden maar is niet eenvoudig met zo'n klein propvol kastje (als er al een probleem is...).

Welke frequentiegebied denk jij dan dat er problemen geeft?
Omni !

Timvg

Ik geloof dat Martijn vooral de kist (en dan de bouw daarvan) problematisch vindt. Kastresonanties zijn niet altijd even makkelijk te plaatsen in een simpele fr resp meting, en al zeker niet in een woonkamer. Voor €200 per paar kan je niet alles verwachten hé  ;)

Siddartha

Waarin uit zich die kleuring dan als het niet in frequentie is?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Staaled

Afstraal- of fasegedrag bijvoorbeeld.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jossie

#106
Allemaal best maar is niet wezenlijk anders dan ruimte resonanties die je ook met een filter te lijf kunt gaan.

De kast is inderdaad flinterdun, 12 15 mm denk ik met ongeveer 1 mm stalen achterplaat. Maar de afmetingen zijn ook klein, dan kunnen de materialen ook dunner zijn. Als je bracings gaat aanbrengen gaan de resonanties omhoog, niet weg. Demping is dan ook nodig. Dit is geen subkast maar een laag-midden-hoog kast tot 5k.

JBL is bij pro produkten altijd erg kien om de dollars daar te spenderen waar ze er toe doen. Dat is hier goed gelukt  [emoji2]
Omni !

jossie

Prijsdaling!

103,50 gezien, 50 cent eraf! En voor 5 euro extra, 6 jaar garantie. Man, daar neem ik de telefoon nog niet eens voor op...
Omni !

eddy135

Quote from: jossie on January  5, 2018, 18:50:14
.... Man, daar neem ik de telefoon nog niet eens voor op...
Wat een elitaire houding, zeg... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

mijkie

Quote from: jossie on January  5, 2018, 18:50:14
Prijsdaling!

103,50 gezien, 50 cent eraf! En voor 5 euro extra, 6 jaar garantie. Man, daar neem ik de telefoon nog niet eens voor op...

Ho ff, ik heb 119 euro betaald voor een setje witte, t lijkt allemaal zo goedkoop maar, toch een tegenvaller .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

cccp

Is er ook sprake van een zoemgeluid (buzz) bij deze luidsprekers bij nearfield luisteren? Ik zie op veel buitenlandse fora dat daar melding van wordt gemaakt.

Dirk

tenzij je ze op <50cm van je hoofd hebt staan zou ik er niet van wakker liggen.
ik hoor hier wat lichte ruis als ik (letterlijk) aan de hoorn ga hangen, maar verder nergens last van ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

Dat is normaal. Op luisterpositie 2 meter mag je niks horen. Dan is je bekabeling niet in orde of de Jbl stuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Sjaudio

Quote from: jossie on January  5, 2018, 15:11:26
Allemaal best maar is niet wezenlijk anders dan ruimte resonanties die je ook met een filter te lijf kunt gaan.

De kast is inderdaad flinterdun, 12 mm denk ik met ongeveer 1m stalen achterplaat. Maar de afmetingen zijn ook klein, dan kunnen de materialen ook dunner zijn. Als je bracings gaat aanbrengen gaan de resonanties omhoog, niet weg. Demping is dan ook nodig. Dit is geen subkast maar een laag-midden-hoog kast tot 5k.

JBL is bij pro produkten altijd erg kien om de dollars daar te spenderen waar ze er toe doen. Dat is hier goed gelukt  :D

Ergens zoeken we al snel een probleem wat er niet is, ze klinken gewoon fantastisch.

Zoals ik begrijp heeft het eigenlijk dus geen zin om te modificeren? Zal loodbitumen nog zin hebben?

Altijd nieuwsgierig of het beter kan....

mijkie

#115
als je met bracing en loodbitumen, de klank nog beter kunt krijgen, is dat mooie upgrade natuurlijk, ben ook benieuwd !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Tjeb

#116
Post was niet van meerwaarde voor het topic en is dus hierbij verwijderd..

Marco66

Als er in deze serie ook een center is dan kan dit een mooie set zijn voor de toekomstige ht ruimte!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Siddartha

Het zijn studiomonitoren, dus in wezen niet voor ht. Maar je kunt er natuurlijk 5 stuks van aanschaffen en he hebt de ideale bubble
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Marco66

Quote from: Siddartha on January  6, 2018, 12:11:13
Het zijn studiomonitoren, dus in wezen niet voor ht. Maar je kunt er natuurlijk 5 stuks van aanschaffen en he hebt de ideale bubble

Ja precies, ben je voor een leuk bedrag klaar en voor niet te veel geld uit te breiden naar atmos later.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Timvg

Quote from: jahtari on December 30, 2017, 11:11:28
Meer info en wat foto's graag....!  :pompom:

Gisteren de front stage maar eens verwisseld, dus de 708i staan nu in de woonkamer in afwachting van de (iet of wat) passende JBL Synthesis center.






Martijn M

Komende week is de CES Las Vegas. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de de nieuwe 3-serie van JBL gepresenteerd zal worden. Ik ben benieuwd!
Dutch & Dutch

mijkie

t zal dan toch nog iets beter kunnen, ben benieuwd !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

Benieuwd! Beetje meer dsp, digitale ingang...

Ik zeg altijd maar zo, uiteindelijk heeft elektronica gewoon een kilo prijs, JBL verkoopt er zo veel dat de ontwikkelkosten bijna wegvallen.
Omni !

mijkie

Quote from: jossie on January  6, 2018, 22:35:42
Benieuwd! Beetje meer dsp, digitale ingang...

Ik zeg altijd maar zo, uiteindelijk heeft elektronica gewoon een kilo prijs, JBL verkoopt er zo veel dat de ontwikkelkosten bijna wegvallen.

vandaar dat de 305 weinig kost, weegt ook weinig  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6