JBL LSR305 ELITE Club

Started by Tjeb, December 20, 2017, 06:41:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dirc

Quote from: Timvg on February 17, 2018, 12:22:36
Jup.. heb ergens metingen van die arena serie gezien .. zelfde principe als de 3-serie .. veel waar voor je geld.

Als ze te vergelijken zijn met de 305's dan is dat voor menig HT liefhebber een oplossing. Gewoon speaker switchen en klaar. Niets actiefs, geen brom en dat soort zaken. Kabels inpluggen that's it.

Timvg

Hebbes

Dit gaat zoals vermeld over de Arena 120 die 'on-wall' dient geplaatst te worden

20180219_185910" border="0 20180219_190011" border="0

Uitleg van de spinorama in grafiek van JBL M2 (actief €20 000 / paar  :) )




En nog even ter referentie de B&W 683S2:

B_W_683_S2" border="0

Dirc

En hoe lees ik dat?
Nu de arena 130 nog :tounge:

Timvg

Alle metingen anechoisch (dode kamer) op 2m

on-axis: rechtstreeks - microfoon recht op tweeter
listening window:+/- 15° horizontaal en verticaal (gemiddelde)
early reflections:  +/- 60-76° horizontaal en verticaal (gemiddelde)
sound power: 72 metingen beginnend on-axis 180° horizontaal en verticaal (gemiddelde)
directivity index: even lui copy/paste: The directivity index (Di) is an expression in decibels of the directionality of a sound source. Narrow coverage systems have a high directivity index, whereas wide coverage systems have a low one. Di is the decibel form of directivity Q factor, so both are related as Di = 10*log(Q).

Belangrijk bij die laatste is dat die een 'net' gedrag vertoont .. niet zoals bij de B&W dus ..

Dirc

Ik ben een leek. Positief resultaat dus? Maar goed de 120 is niet de 130 natuurlijk.

Timvg

Zeer positief. Ik ga er vanuit dat de 130 de lijn doortrekt, maar dan een vlakkere basprestatie heeft omdat de 120 louter aangepast is om 'tegen de muur' te werken.

Dirc

Dan zou je dus ipv de actieve 305 ook kunnen kijken naar de passieve 130.

Sjaudio

Quote from: Dirc on February 19, 2018, 21:32:45
Dan zou je dus ipv de actieve 305 ook kunnen kijken naar de passieve 130.

Zo simpel is het niet denk ik, de 305 heeft een andere waveguide, een geoptimaliseerde versterker zonder de nadelen van een passief filter, een lager doorlopend laag, mede dankzij de gedsp'de versterking.

Grote kans dat ze totaal verschillend klinken in de praktijk, ik acht de kans groot in het voordeel van de 305's. Ik zou ook niet weten waarom je de Arena 130 zou kopen, als je voor een paar tientjes per speaker meer al het bovenstaande als voordeel hebt ?

Timvg

Het is zeer zeker een alternatieve serie voor zij die graag een passieve speakers wensen, of een center, of een vloerstaander, of een on-wall .. De waveguide in de Arena is ook een afleiding van de M2, net zoals de 3 serie, de 7 serie .. wel een beetje meer doorontwikkeld in de 3 en zeker de 7 serie..

Zoals Harman ook zelf aangeeft - ze proberen in al hun merken en producten steeds de prestaties hoog te houden volgens dezelfde 'richtlijnen'. Waar betaal je dan meer voor? Afwerking, consistentie, output, kwaliteit van gebruikte materialen, diepgang .. Ze laten hun producten ook blind testen in hun luisterlabo tegen de concurrentie, en ook onderling.. Naar 't schijnt komen er tegenwoordig pas nieuwe modellen op de markt wanneer ze de concurrentie en oudere modellen in een blinde test de baas kunnen  :)

Dirc

Iemand al gekeken naar de JBL Nano Patch en wat deze toevoegt?

https://www.thomann.de/nl/jbl_nano_patch_plus.htm
https://www.thomann.de/nl/jbl_lsr_305_nano_patch_bundle.htm

Lijkt me meer een studio dingetje?

Job

Is enkel een level controller. In een studiosituatie heb je de main output van je computer of recorder. Als je die rechstreeks in de monitors steekt, heb je dus geen controle over het afluistervolume (behalve de input trim per speaker, maar dat is niet handig), of in elk geval niet onafhankelijk van de modulatie van de master fader.
Of wanneer je thuis de uitgang van een CD-speler rechtstreeks op actieve speakers aansluit, dan kun je ook het afluistervolume niet wijzigen (afgezien van de input trims, maar dat is onhandig).

Dus dit is 'gewoon' een volumeknop.

Dirc

#186
Ah juist.
Welke kabels kun je het beste gebruiken tussen een ongebalaceerde receiver en deze speakers? Ik las dat je kans hebt op een brom?

BJF

Ik gebruikte een simpele tulp naar jack kabel (denk om de diameter van de jack) die ik bij de speakers had besteld. Geen last van een brom.
NAD M10 V2
Elac FS247

Dirc

#188
Naar enkele tulp dan toch? Jack naar single tulp is amper te vinden?
Of bedoel je zoiets:


BJF

Zo te lezen in het andere, eigen topic heb je het al gevonden? Het gaat in elk geval om dubbel tulp naar dubbel jack (6,35 mm).
NAD M10 V2
Elac FS247

Dirc


Dirc


Dirc

Ze staan natuurlijk al aangesloten. Foto volgt nog.
Eerste indruk: Het zijn geen Ushers :D want:

-Ze nemen minder ruimte in
-Ze zijn aktief
-Ze klinken 'anders'

Klinken ze slecht? Nee. Evenaren ze een Usher? Nee.
Maar klinken ze voor een speaker van 105 euro per stuk prima: op dit moment zeg ik ja.

Nu maar testen en luisteren. Ik merk trouwens wel dat ik de receiver een stuk harder moet zetten. -35 is een redelijk normaal luister volume waar ik bij mijn Ushers nooit verder dan -38 kwam. Het volume op de achterkant staat helemaal open. De andere settings ben ik (nog) niet aan geweest. Geen idee wat ik daar het beste kan instellen?

Oja, ze staan nog op mijn TV meubel en dus niet op stands momenteel.

Dirc

Ik las op pagina 2 dat de sensitivity het beste op +4db kan staan dus ook maar direct omgezet. Doen jullie nog iets met de andere settings?

Sjaudio

Bij mij staat alles neutraal, volume open, de rest regelt de wxc-50.

mijkie

Quote from: Sjaudio on March  5, 2018, 17:03:00
Bij mij staat alles neutraal, volume open, de rest regelt de wxc-50.

hier idem
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirc

De WDC heb ik (nog) niet. Trouwens, sensitivity heeft geen neutraal. Het is -10 of +4.

mijkie

ik denk dat Sjaudio de switches van de woofer en tweeter bedoeld, die kunnen op -2, 0 en +2, die staan bij mij ook op 0

sensitivity op +4 en de rest regelt hier ook de Yamaha WXC-50
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sjaudio

Quote from: mijkie on March  5, 2018, 17:12:19
ik denk dat Sjaudio de switches van de woofer en tweeter bedoeld, die kunnen op -2, 0 en +2, die staan bij mij ook op 0

sensitivity op +4 en de rest regelt hier ook de Yamaha WXC-50

Exact

Dirc

Zo staat het hier ook nu. Zodra mijn Marantz verkocht is komt er ook een yamaha wxc-50.