Dolby atmos zinvol in mijn woonkamer?

Started by André_84, December 8, 2017, 17:28:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

Hoi,

Ik heb een atmos geschikte receiver en zou er wel iets mee willen. Ik vraag me echter af of mijn woonkamer er geschikt voor zou zijn. ik heb een kamer van 3,80 bij 4. De bank zit hierbij tegen de achterwand aan. ik heb nu een 5.1 setup, waarbij de achterspeakers aan beide zijden een beetje tegen de bank aan staan.

Ik lees her en der dat 5.1.2. niet echt geweldig is en dat je voor een goed atmos effect beter naar een 5.1.4 of 7.1.4. setup kunt kijken. Krijg ik een fatsoenlijk effect als ik speakers tegen t plafond oid hang, recht boven de huidige speakers, of wordt dat niks? het beste effect lijkt mij toch als ze aan/in het plafond zijn verwerkt en naar beneden kunnen stralen?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

morca

Je geeft zelf het antwoord in de laatste zin.
Bij onjuiste plaatsing zullen de effecten geen mooie ,en geen beoogde bublle geven imo.

Raymond187

Doly en bublle....wat drinken jullie op het moment :D


Freubel

Er zijn ook speakers die naar boven stralen, speciaal ontworpen voor atmos. Wellicht dat dat nog een optie is ?
Ik houd je topic iig even in de gaten, gezien ik zelf dezelfde situatie heb thuis :)
En misschien komen er nog mensen met een nuttig antwoord in de plaats van onzin
TV: LG 55C7v | AVR: Denon X-3400H | Mains: B&W 603 / S2 | Sub 1: SVS PB12 NSD | Sub 2: B&W ASW608 | Center: B&W LCR60 / S3 | Surround: B&W 601 / S3 | Front heigh: Cambridge audio Mini Minx | Mediaspeler: N'vidia Shield 2017


RalphH

Het beste effect haal je zeker niet perse uit in het plafond gemonteerde, naar beneden stralende speakers...
Is wellicht een optie als je plafond 3m hoog is en je tweeters breed stralend, maar heb je dat niet, dan ga je een hoop missen en zal het effect zeker niet heel groot zijn.

Ik heb hier geexpirimenteerd met naar beneden stralende speakers en daar ook e.e.a. aan gemeten. Moet wel gezegd worden dat mijn Tannoy's geen hele brede afstralingshoek hebben, maar toch...Er kwam maar bar weinig van het hoog aan op de luisterplek (de boel liep al af boven de 2500hz). Heb ze nu wat ingedraaid maar het is naar mijn zin nog niet goed genoeg.
Als je voor inbouw gaat, zou ik kijken naar iets met een draaibare tweater, die bestaan.
Of je gaat voor een Auro achtige oplossing, zijn leden die daar ook goeie ervaringen mee hebben.

Een toevoeging vind ik het zeker, mits fatsoenlijk toegepast en dat laatste kan nog een klus zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MaxxMark

Quote from: André_84 on December  8, 2017, 17:28:19
Ik lees her en der dat 5.1.2. niet echt geweldig is en dat je voor een goed atmos effect beter naar een 5.1.4 of 7.1.4. setup kunt kijken. Krijg ik een fatsoenlijk effect als ik speakers tegen t plafond oid hang, recht boven de huidige speakers, of wordt dat niks? het beste effect lijkt mij toch als ze aan/in het plafond zijn verwerkt en naar beneden kunnen stralen?

Je zit al met je bank tegen de achterwand van je ruimte aan, dus is het (net als met het plaatsen van je surround speakers) al lastig om 'height-back' speakers te gaan plaatsen. Een .4 opstelling is daarmee eigenlijk al uitgesloten. Als ik héél theoretisch nadenk zou je misschien de height-back hoog (maar niet op het  plaffond) tegen de achterwand kunnen plaatsen, en je height-front een stuk naar voren, maar ik vraag me af of dat toegevoegde waarde geeft.  Als je een versterker hebt die 5.1.4 aankan zou je er mee kunnen experimenteren.

Mijn gevoel zou zijn om 2 height speakers midden boven (dus recht boven je luisterpositie) te hangen en ze als 'height-middle' te configureren. Je trekt dan in ieder geval het geluid wat meer omhoog.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RalphH

Staaled draait met 2 hoogtespeakers omdat hij ook tegen een achterwand aanzit en is erg tevreden volgens mij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

André_84

En dan maar 2 hoogtespeakers totaal of ook aan de voorkant?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Anders toch maar eens vriendinlief aankijken of ik de zolder kan ombouwen... :unsure: het is nu een vrijwel lege afgetimmerde zolderkamer van 5 bij 4. Doet nu dienst als haar yoga kamer. 'Zen' gaat misschien niet zo goed samen met een kamer vol apparatuur... :unsure:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Joske007

Tja, een zolder veegt het probleem uiteraard ineens van de baan  :headbanging:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

denoontje

Och gewoon stoelen aan de kant, meditatie cd in de speler, matje op de grond en de vrouw kan haar ding doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Staaled

Quote from: RalphH on December  9, 2017, 11:33:44
Staaled draait met 2 hoogtespeakers omdat hij ook tegen een achterwand aanzit en is erg tevreden volgens mij.
Klopt.
Ze hangen exact ter hoogte van de voorzijde/zitting van de bank en stralen af naar de luisterposities.
Het zijn cocentrische speakers met een breed afstraalgedrag.
http://www.jtrspeakers.com/slanted-8ht-lp.html
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

master30

Quote from: André_84 on December  9, 2017, 19:09:32
Anders toch maar eens vriendinlief aankijken of ik de zolder kan ombouwen... :unsure: het is nu een vrijwel lege afgetimmerde zolderkamer van 5 bij 4. Doet nu dienst als haar yoga kamer. 'Zen' gaat misschien niet zo goed samen met een kamer vol apparatuur... :unsure:

Heb je geen schuur?  :D
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

MLCinema

Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

emo72

Ik meen dat dolby daar een goede lay-out van heeft. Moet je ff googlen. Ik he een 7.1.2 (speakers van boven) opstelling gehad en ook 5.1.4 met enabled speakers zowel als boven de front en surrounds gehad. Beste resultaat was overduidelijk van boven af. Als je ruimte hebt zou ik zeker 7.1.4 maken.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.