Tidal op sterven na dood...

Started by Raphie, December 17, 2017, 16:00:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cantodea

Ik zie het nog niet zo vlug gebeuren dat Tidal er de brui gaat aan geven. Het hele MQA gebeuren valt dan ook als een kaartenhuisje ineen. Misschien kunnen Tidal en Deezer integreren in één grote speler? Deezer is ook van plan om MQA aan te bieden en is wel meer gericht op de Europese consument dan Tidal. Momenteel probeer ik Deezer hifi uit en ik vind dit toch wel één van de beste tot nu toe. Ook Roon is aan het onderhandelen met Deezer. Roon/Tidal blijft toch wel een schitterende combinatie.

Verder is er toch echt geen weg meer terug denk ik. Streamen zal wel een blijver zijn nu en in de toekomst, maar hoe en in welke vorm is de grote vraag. Misschien kan Netflix (Tidal overnemen?) hier wel soelaas brengen, want ze hebben een heel grote groep gebruikers..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

AlphaMale

#76
Ben ook Spotify Premium gebruiker en doorgaans zeer tevreden over het assortiment en kwaliteit (relatief gezien).

Het nadeel voor mij -t.o.v. CD's (e.d.)- is het gebrek aan controle over de content. Meerdere CD's of songs verdwijnen met regelmaat uit mijn playlists omdat ze blijkbaar niet meer beschikbaar zijn.
Dat zal bij Tidal, Deezer en anderen niet anders zijn, maar toch...
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

Cantodea

Quote from: AlphaMale on December 21, 2017, 12:56:16
Ben ook Spotify Premium gebruiker en doorgaans zeer tevreden over het assortiment en kwaliteit (relatief gezien).

Het nadeel voor mij -t.o.v. CD's (e.d.)- is het gebrek aan controle over de content. Meerdere CD's of songs verdwijnen met regelmaat uit mijn playlists omdat ze blijkbaar niet meer beschikbaar zijn.
Dat zal bij Tidal, Deezer en anderen niet anders zijn, maar toch...

Ik heb dit bij Tidal, tot nu toe nog niet meegemaakt. Misschien geluk.. maar je haalt daar wel een punt aan dat zeer belangrijk is. Tot nu toe kunnen streamingdiensten muziek uit hun bibliotheken halen. Dat is dan wel meestal een gevolg van afspraken met platenmaatschappijen. Het zou eigenlijk niet mogen, vind ik.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

br@m

Quote from: Cantodea on December 21, 2017, 14:18:28
Ik heb dit bij Tidal, tot nu toe nog niet meegemaakt. Misschien geluk.. maar je haalt daar wel een punt aan dat zeer belangrijk is. Tot nu toe kunnen streamingdiensten muziek uit hun bibliotheken halen. Dat is dan wel meestal een gevolg van afspraken met platenmaatschappijen. Het zou eigenlijk niet mogen, vind ik.

Eindelijk...

Het begint te dagen...

Dit is dus waarom ik tegen abonnementen ben. Het gaat mij helemaal niet om het geld.

Het probleem is dat je feitelijk betaalt voor het afspelen, ook al is dat verpakt als een soort all you can eat.

En net als bij een restaurant bepaal jij niet wat er op het menu staat. Spotify heeft het destijds bij mij niet gehaald omdat ze de Beatles niet hadden. En dat is toevallig wat ik het meeste afspeel. Inmiddels hebben ze de Beatles wel, maar inmiddels ben ik niet meer geinteresseerd in Spotify.

Daarbij komt ook dat ze straks de markt kunnen gaan controleren.

Let maar op - als in de toekomst alles streaming is en de CD is verdwenen, dan hebben de streamingsdiensten het monopolie, en dan gaan de prijzen van abonnementen zeker omhoog. En als consument kun je dan geen kant meer op.

Een download model is voor de consument beter dan een streaming model. Als je een download gekocht hebt maakt het niet uit of die daarna uit het assortiment gaat, je kunt blijven spelen, net als met CD.

Je ziet het al een beetje gebeuren bij films.

Een DVD koop je voor een paar euro in de ramsj. Die kan je dan afspelen zoveel je wilt. Vroeger huurde je een dvd in de videotheek voor minder dan 1x een on demand film kijken.

HBO kost 12 euro per maand en het enige wat ik kijk is GoT. Het film aanbod van HBO is prut (of beter gezegd, niet mijn smaak). Maar ik betaal wel voor wat ik NIET kijk. Ik ga dus ook HBO opzeggen. Als ik eens iets wil zien koop ik wel een dvd of brd. De hele dvd set van GoT is net zo duur als 1 jaar HBO. Nu heb ik in 2017 een jaar HBO betaald, en als ik volgend jaar GoT nog eens wil kijken moet ik weer opnieuw betalen. Dat staat mij enorm tegen.

Die kant zal het met muziek ook op gaan, als streaming het belangrijkste distributiemechanisme wordt.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

AlphaMale

#79
Quote from: br@m on December 21, 2017, 14:52:36
Een download model is voor de consument beter dan een streaming model. Als je een download gekocht hebt maakt het niet uit of die daarna uit het assortiment gaat, je kunt blijven spelen, net als met CD

Wellicht. Maar zoals eerder al werd aangehaald, heb ook ik veel meer muziek in mijn afspeellijsten dan ik normaal zou kopen. Het zou me nu een klein fortuin kosten om elke track te kopen.
En de downloadprijzen liegen er ook niet om. Voor een heel album kost het je net zo veel als een CD kopen. En dan heb je nog niets fysieks in handen.

Moet ik wel vermelden dat ik van de echt interessante artiesten alsnog de CD (ev/mv) koop, na het verkennen op Spotify. Laatst nog 7 van Einaudi, Jonata en Cacciapaglia (contemporary classical).
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

naish123

Ik heb ook Tidal en gebruik het om nieuwe muziek te ontdekken. Vervolgens koop toch de cd of het vinyl.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DofN

Quote from: br@m on December 21, 2017, 14:52:36
Eindelijk...

Het begint te dagen...

(..)

En net als bij een restaurant bepaal jij niet wat er op het menu staat.

Spotify heeft het destijds bij mij niet gehaald omdat ze de Beatles niet hadden. En dat is toevallig wat ik het meeste afspeel. Inmiddels hebben ze de Beatles wel, maar inmiddels ben ik niet meer geinteresseerd in Spotify.

Daarbij komt ook dat ze straks de markt kunnen gaan controleren.

Let maar op - als in de toekomst alles streaming is en de CD is verdwenen, dan hebben de streamingsdiensten het monopolie, en dan gaan de prijzen van abonnementen zeker omhoog. En als consument kun je dan geen kant meer op.

Een download model is voor de consument beter dan een streaming model. Als je een download gekocht hebt maakt het niet uit of die daarna uit het assortiment gaat, je kunt blijven spelen, net als met CD.

Je ziet het al een beetje gebeuren bij films.
(..)

Die kant zal het met muziek ook op gaan, als streaming het belangrijkste distributiemechanisme wordt.

Hoezo begint het te dagen? Ik vind je betoog nog wel wat tegenstrijdig en onsamenhangend.

Ga je dan ook nooit uit eten, Br@m, omdat je niet zelf de menukaart kan samenstellen?

Als Beatles-liefhebber heb je de CD-s dan toch wel allemaal thuis? Of het vinyl? En als MP3 in je auto? Ik snap het argument niet om geen abonnement te nemen op een dienst die iets aanbiedt wat je toch al thuis hebt?

De prijzen van abonnementen zullen ook omhoog gaan, en dat is nog steeds redelijk - maar het gaat je toch niet om het geld?

Quote from: br@m on December 21, 2017, 14:52:36
Het gaat mij helemaal niet om het geld.


Misschien gaan we tegen die tijd betalen voor consumptie van wat je wel luistert en is alles wat je streamt ook op je HD te zetten. Als ik alles had moeten opslaan wat ik heb geluisterd dan had ik overigens meerdere NAS apparaten moeten aanschaffen. Daar zit ik niet eens op te wachten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

br@m

Misschien leg ik het onsamenhangend uit, misschien BEN ik wel onsamenhangend ;-)

Natuurlijk ga ik wel eens uit eten, maar ik kan ook zelf koken.

Als ik zeg 'het gaat me niet om het geld' bedoel ik niet dat ik eindeloos veel te besteden heb, ik bedoel dat de huidige abonnementsprijzen van Tidal voor mij niet de belemmering zijn.

Ik probeer uit te leggen waarom ik niet erg enthousiast ben over een abonnement-systeem.

Ik doe niet aan betaald streaming omdat ik het abonnement-model niet wil. Ik wil het oude model handhaven van 1x betalen, oneindig afspelen.

Dat is het, meer niet.

En ja ik heb alles van de Beatles in huis, in meervoud - vinyl elpees van toen ik jong was, de CD's uit de jaren 80, de CD-singles box, de stereo remasters box en de mono remasters box uit 2009.

En inderdaad ik heb een iPod aansluiting in de auto. Die ik overigens vrijwel nooit gebruik ik luister naar de radio :-D

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Erik

Je zou een combimodel moeten hebben  als je echt heel mooi dat je de dkoad tegen gereduceerde prijs kan kopen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cantodea

Quote from: Erik on December 21, 2017, 19:31:33
Je zou een combimodel moeten hebben  als je echt heel mooi dat je de dkoad tegen gereduceerde prijs kan kopen.

Dat is wat Qobuz eigenlijk aanbiedt, alleen is de prijs gemiddeld nog altijd rond de €15 voor een download van een volledig album.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Grindtegel

Beatles,CD, DVD, waar heeft die man het toch over?? Dat bestaat toch al lang niet meer  :devil:  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

donaldk

#87
En een Album is ook iets uit het schellak tijdperk, toen men een plaatkant 'side' opname. En schijfjes die 78 rondjes per minuut draaide waardoor en electromechanischmagisch geluid werd gereproduceerd, werden verkocht twee kanten, twee muziekjes en die stopte je in het album tot het album compleet gevuld was.

Youtube is het grootste muziekplatform.

advr

Gebruik Tidal ook erg veel moet ik bekennen.
Veel nieuwe muziek en fijn dat ik dat niet allemaal hoef te kopen. Dus ik hoop wel dat het blijft, anders wordt het wel Qobuz  ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

katwax

Quote from: Cantodea on December 21, 2017, 20:07:55
Dat is wat Qobuz eigenlijk aanbiedt, alleen is de prijs gemiddeld nog altijd rond de €15 voor een download van een volledig album.
Dan is het dus nog niet beter geworden, heb dit ook overwogen. Zoals ik reeds in vorige post gezet heb doe ik nu de combinatie tussen premium spotify en download via Qobuz of Hdtracks.
Qobuz Sublieme leek mij dus een mooi alternatief voor mij, maar de korting is gewoon niet consistent genoeg, bij sommige albums is het bijna 10 euro en andere is het amper 1 euro + dat het aanbod van Qobuz niet de keuze van vrouw en dochter covert.

Ik vind het wel grappig om te zien dat er nu dezelfde soort discussie krijgen tussen cd en streaming/download, zoals jaren terug toen cd zijn opmars maakte en er dezelfde soort discussie was tussen LP of cd :)
De evolutie vandaag de dag is ook dan ook als we iets willen, maakt niet uit wanneer of welk uur, dan willen we het zo snel mogelijk en dit gaat niet lukken met een cd :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Cantodea

... je kan trouwens ook een digitale opname maken van een stream... Oh nee, dat mag niet...
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Richi

Vanochtend wilde onze zoon van 7 een kerstlied van Kinder voor Kinderen horen. Hij had het zo gevonden met Roon + TIDAL. Dat is dan wel weer heel leuk.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fasteddie

Quote from: Cantodea on December 22, 2017, 09:35:22
... je kan trouwens ook een digitale opname maken van een stream... Oh nee, dat mag niet...

Welk programma mag jij daar niet voor gebruiken?

Is het niet eigenlijk zo als het voor eigen gebruik is dat het wel mag?

Cantodea

#93
Quote from: fasteddie on December 23, 2017, 08:06:04
Welk programma mag jij daar niet voor gebruiken?

Is het niet eigenlijk zo als het voor eigen gebruik is dat het wel mag?

Ik heb hiervoor Audio Hijack, maar dat is enkel voor MAC OSX en betalend. Een alternatief voor OSX, Windhoos en Linux is Audacity, gratis maar de leercurve is wat hoger, maar kwalitatief evengoed.
Of het mag of niet weet ik niet zo, Qobuz geeft aan in hun voorwaarden, dat het niet mag. Bij Tidal heb ik er niks van terug gevonden. De opnames zijn sowieso identiek aan de stream, er is geen (hoorbaar) verlies. Het is natuurlijk wel wat werk... je kan een album als 1 track opnemen, wat ik doe, en achteraf het album splitten en de tracks voorzien van artwork en metadata. Je kan ook track voor track opnemen.. of een afspeellijsten opnemen en er een cd van branden voor bvb. de auto..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

fasteddie