Beste netwerkontwerp voor streaming

Started by sandervg, December 17, 2017, 11:46:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Goededag,

Ik overweeg om mijn netwerk wat aan te passen om de beste resultaten uit streaming te halen. Gebruik een (gemodificeerde) squeezebox. Huidig netwerk:

Synology NAS ------ Switch ----- Netgear router ------ outlet in muur ----- squeezebox

Hele netwerk is voorzien van standaard CAT6A netwerkkabel. Ik wil experimenteren of een betere netwerk kabel (bv. Audioquest of Meicord) een positief effect heeft. Ik heb drie opties:

1. Alleen laatste stuk kabel verbeteren
Alleen een betere netwerkkabel gebruiken van de outlet in de muur richting de squeezebox. Ik heb namelijk ergens gelezen dat de laatste kabel naar de squeezebox het meeste effect heeft in verbetering.

Synology NAS ------ Switch ----- Netgear router ------ outlet in muur ----[betere netwerkkabel]---- squeezebox

2. Hele kabel vanaf de router verbeteren
Vanaf de router een betere kabel door de muur trekken (Viablu EP7S van 8 euro per meter) en voor het laatste stukje een echt goede kabel (bv. Audioquest of Meicord). Dit onder het motto: heeft het zin om een betere kabel te gebruiken als er door de muur vervolgens nog zo'n 6 meter 'normale'  netwerkkabel ligt?

Synology NAS ------ Switch ----- Netgear router --[betere netwerkkabel]---- outlet in muur ----[betere netwerkkabel]---- squeezebox

3. Extra switch gebruiken
Vanaf de outlet eerst een extra switch plaatsen en vanaf de switch (met alleen de Squeezebox erop aangesloten) een goede kabel naar de squeezebox. Deze optie overweeg ik omdat ik ergens gelezen heb dat je beter alleen je streaming apparaat op de laatste switch kunt aansluiten en aangezien de poorten in m'n router helemaal vol zitten is dit misschien beter, maar ja, wel een extra schakel in de keten.

Synology NAS ------ Switch ----- Netgear router ---- outlet in muur ---- Switch met --[betere netwerkkabel]-- squeezebox
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jvanhambelgium

#1
Hmm, ik wil je niet ontmoedigen maar alle / geen (schrap wat je wil)  van de 3 aangegeven opties gaan een verbetering geven.

Waarom ? Je werkt hier met data wat geen enkele "relatie" heeft met de "muziek" die je gaat horen. Immers als de gegevens in de squeezebox aankomen worden ze in het geheugen gestoken voor verdere verwerking. Zelfs indien de gegevens over de kabel "onregelmatig" zouden aankomen tot in de squeezebox komen ze daar netjes in de wachtrij te zitten voor verdere verwerking, uiteindelijk digitaal-naar-analoog conversie of digitaal verder sturen naar de receiver.

CAT6A is al een héél kwalitatieve setup (indien goed gedaan), zelf heb ik hiet CAT5E maar ik haal foutloos 1Gbits/sec door het hele huis.

Ook de benodigde hoeveelheid "bandbreedte" voor een beetje audio is belachelijk laag.
Het "signaal" dat over de kabels loopt volgt bepaalde afspraken/standaarden/encodings en er is over nagedacht...

https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Ethernet#100BASE-TX



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

hifiman

#2
Een metalen switch met een netwerk kabel met afscherming naar de squeezebox. De aanvoerende netwerkkabel op de switch ZONDER afscherming!!Tevens een lineaire voeding op de switch ipv de meegeleverde schakelende voeding. Het verschil zit hem inderdaad niet in de data, maar in eventuele hoogfrequente "troep" die meelift op je netwerkkabel, of het hoorbaar is zal per situatie verschillen, kwestie van proberen dus.

jvanhambelgium

Quote from: hifiman on December 17, 2017, 12:17:04
Een metalen switch met een netwerk kabel met afscherming naar de squeezebox. De aanvoerende netwerkkabel op de switch ZONDER afscherming!!Tevens een lineaire voeding op de switch ipv de meegeleverde schakelende voeding. Het verschil zit hem inderdaad niet in de data, maar in eventuele hoogfrequente "troep" die meelift op je netwerkkabel, of het hoorbaar is zal per situatie verschillen, kwestie van proberen dus.

Of er "troep" mee kan doorsijpelen zal eerder op de Squeezebox zelf opgelost moeten worden, ook niet te voorspellen "hoe diep" en op welk level dit door kan sijpelen.
Over welke "Squeezebox" hebben we het hier ?
Vb een Touch is een stuk beter qua design dan de voorgangers.

Je kan eventueel een "ethernet opto-coupler" overwegen ? Heb je volledige galvanische scheiding. Die dingen kosten niet zoveel.
Waarom probeer je niet wireless ? Dan weet je toch gelijk of het beter klinkt ? Geen "rf troep" die mee kan liften over je kabels.
Ze hebben allemaal wireless, behalve de stokoude SLIMP3 speler uitgebracht in 2001....





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

#4
sowieso een raar topic? even los van het feit dat galvanisch gescheiden poortjes geen baat hebben bij "premium" kabels en IP data idd een ander domein is dan audio. zou ik sowieso ALTIJD beginnen met een router.

Dus je kabelboer komt binnen > router > en hieraan kan dan prima direct een Synology en squeezebox, hoeft helemaal geen switch tussen, tenzij je aan 4 poorten niet voldoende hebt.
Je kan ook de SB via wifi aansturen, werkt voor een simple audiostream ook prima. Verdiep je eens in het OSI model, heb je meer aan dan je te laten oplichten met "premium" kabels.
Of denk je dat er in een AWS of Azure datacentre ook Meicord hangt? :D

JBL PRX Power!

sandervg

Ik weet dat er believers en non-believers zijn als het gaat om invloed van het netwerk op de geluidskwaliteit. Die discussie wil ik voor nu even niet in het topic hebben (zijn al andere topics voor, dus leef je uit  ;D).

Quote from: hifiman on December 17, 2017, 12:17:04
Een metalen switch met een netwerk kabel met afscherming naar de squeezebox.
Ik neem aan een metalen switch vanwege 'kooi of farday' effect?

Quote from: hifiman on December 17, 2017, 12:17:04
De aanvoerende netwerkkabel op de switch ZONDER afscherming!!
Waarom een kabel zonder afscherming naar de switch? Zit nu kabel in met afscherming.

Quote from: hifiman on December 17, 2017, 12:17:04
Het verschil zit hem inderdaad niet in de data, maar in eventuele hoogfrequente "troep" die meelift op je netwerkkabel
En als ik je goed begrijp pleit je niet voor een 'duurdere' netwerkkabel vanaf de switch, maar zorgen dat het 'ontkoppeld' is?

Quote from: jvanhambelgium on December 17, 2017, 20:54:53
Waarom probeer je niet wireless ?
Liever niet, te veel problemen mee in de praktijk dat de music server weer niet gevonden wordt, buffering etc.

Quote from: jvanhambelgium on December 17, 2017, 20:54:53
Of er "troep" mee kan doorsijpelen zal eerder op de Squeezebox zelf opgelost moeten worden
Hoezo? Kun je dit toelichten?

Quote from: jvanhambelgium on December 17, 2017, 20:54:53
Over welke "Squeezebox" hebben we het hier ? Vb een Touch is een stuk beter qua design dan de voorgangers.
Een gemodificeerde Squeezebox Classic (SB3). Ik heb ook een Touch sinds kort en zal deze nog vergelijken, maar lijkt me sterk dat deze beter klinkt dan de gemod. classic

Quote from: jvanhambelgium on December 17, 2017, 20:54:53
Je kan eventueel een "ethernet opto-coupler" overwegen ? Heb je volledige galvanische scheiding. Die dingen kosten niet zoveel.
Bedoel je een LAN Isolator? Pink Faun maakt zo'n apparaat voor 150 euro. 



Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jossie

Wat mij betreft moet je voorkomen dat je aardlussen gaat creëren die uiteindelijk stoorstroom gaan laten lopen in het apparaat waar de DA conversie plaats gaat vinden.

Elke switch heeft transformatoren in de poorten om de vier aderparen te balanceren (8 draden in totaal). Daarmee is automatisch ook een galvanische scheiding tussen de opeenvolgende apparaten gegarandeerd...

Tenzij je STP kabels gaat gebruiken in plaats van UTP. Dan kunnen vervelende aardlussen ontstaan die storing in de DA converter kunnen introduceren.

De switch in de router heeft ook dergelijke trafo's. Dat is afdoende. Een UTP kabel als laatste naar je streamer zal in ieder geval daar alsnog voor de nodige galvanische scheiding zorgen. Shielded kabel nemen en dan een lan isolator toevoegen is elektrisch hetzelfde maar natuurlijk veel duurder.
Omni !

hifiman

De reden dat ik voorstel om onafgeschermd UTP naar de switch te gaan en vervolgens met afgeschermd STP naar de squeezebox is dus om aardlussen te voorkomen EN het laatste stuk te zorgen dat er zo min mogelijk vervuiling op binnenkomt nadat het digitale signaal door de switch is opgepoetst. Een schakelende voeding veroorzaakt ook troep, dus vandaar het voorstel van de lineaire voeding op die switch. En inderdaad een metalen switch om te zorgen voor een volledig afgeschermd pad het laatste stuk. En ja dit is allemaal puur theoretisch, ik beweer niet dat het een wereld van verschil gaat maken.

jossie

Quote from: hifiman on December 18, 2017, 07:43:12
De reden dat ik voorstel om onafgeschermd UTP naar de switch te gaan en vervolgens met afgeschermd STP naar de squeezebox is dus om aardlussen te voorkomen EN het laatste stuk te zorgen dat er zo min mogelijk vervuiling op binnenkomt nadat het digitale signaal door de switch is opgepoetst. Een schakelende voeding veroorzaakt ook troep, dus vandaar het voorstel van de lineaire voeding op die switch. En inderdaad een metalen switch om te zorgen voor een volledig afgeschermd pad het laatste stuk. En ja dit is allemaal puur theoretisch, ik beweer niet dat het een wereld van verschil gaat maken.

Als er op de laatste switch nog andere apparaten zijn aangesloten met  STP kabel die zelf wel geaard zijn is de aardlus een onbedoeld feit.

Om die mogelijkheid te voorkomen kun je de laatste kabel beter UTP nemen.

Je andere aanbevelingen onderschrijf ik maar ook ik heb nooit verschil gehoord.
Omni !

hifiman

Quote from: jossie on December 18, 2017, 09:08:58
Als er op de laatste switch nog andere apparaten zijn aangesloten met  STP kabel die zelf wel geaard zijn is de aardlus een onbedoeld feit.

Om die mogelijkheid te voorkomen kun je de laatste kabel beter UTP nemen.

Je andere aanbevelingen onderschrijf ik maar ook ik heb nooit verschil gehoord.
Wat ik bedoelde (maar vergat te melden) is dat je op de laatste switch ALLEEN je streamer aansluit en niks anders. Ik moet bekennen dat ik thuis ook geen verschil constateer ;-)