Color banding met HDR

Started by Marco66, December 15, 2017, 16:38:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Marco66

Het volgende probleem heb ik met 4k hdr content via netflix.
Als ik een 4k hdr film via netflix vd Apple tv 4k afspeel krijg ik vooral in lichte passages de bekende kleurranden in beeld die ook meebewegen.
Speel ik dezelfde film af via de ingebouwde netflix app vd philips tv dan is het perfect.
Apple tv staat op 4k sdr 24hz 4.4.4 met auto content aan en hdmi ingangen vd philips op uhd 4.4.4 en 4.2.2.

even getest met film via de nas en dan heb ik het zelfde probleem in lichtere mate dus niet netflix gerelateerd.

wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

evilniek

Quote from: Marco66 on December 15, 2017, 16:38:40
Het volgende probleem heb ik met 4k hdr content via netflix.
Als ik een 4k hdr film via netflix vd Apple tv 4k afspeel krijg ik vooral in lichte passages de bekende kleurranden in beeld die ook meebewegen.
Speel ik dezelfde film af via de ingebouwde netflix app vd philips tv dan is het perfect.
Apple tv staat op 4k sdr 24hz 4.4.4 met auto content aan en hdmi ingangen vd philips op uhd 4.4.4 en 4.2.2.

even getest met film via de nas en dan heb ik het zelfde probleem in lichtere mate dus niet netflix gerelateerd.

wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?



Ik denk de verkeerde bit-diepte, 4:4:4 kun je volgens mij niet hoger uitsturen dan 8-bit, dus waarschijnlijk kun je beter kiezen voor 4:2:2 of 4:2:0 in de ATV. Films worden in principe gemastered in 4:2:0 HDR10(10-bit) of Dolby Vision(12-bit), als ik het goed begrijp laat je de ATV downconverten naar SDR het kan zijn dat je dan sowieso vast zit aan 8-bit, maar dat weet ik niet zeker.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kanariepiet

Is toch iets wat meerdere spelers raakt, de Zappiti heeft hier ook al last van en de ATV 4K al is dat wel stuk minder dan de Zappiti.
En inderdaad via de tv niks aan de hand.
Zappiti helpdesk heeft ooit eens gemeld dat het iets met de HDMI te maken heeft en de realtek chipset, maar lijkt me eerder toch ergens HDMI algemeen gerelateerd te zijn.

Marco66

Quote from: evilniek on December 15, 2017, 17:25:44
Ik denk de verkeerde bit-diepte, 4:4:4 kun je volgens mij niet hoger uitsturen dan 8-bit, dus waarschijnlijk kun je beter kiezen voor 4:2:2 of 4:2:0 in de ATV. Films worden in principe gemastered in 4:2:0 HDR10(10-bit) of Dolby Vision(12-bit), als ik het goed begrijp laat je de ATV downconverten naar SDR het kan zijn dat je dan sowieso vast zit aan 8-bit, maar dat weet ik niet zeker.

Apple tv staat standaard op sdr maar content aanpassen op ja dus hij schakeld gewoon naar hdr als dat nodig is. Hij zou dan ook automatisch de juiste colorspace kiezen of anders doet de tv dat wel lijkt mij. Signaal is dan ook 2160p 24hz hdr bij hdr film afspelen.

Als ik apple tv vast op 4k hdr 60hz zet hou ik hetzelfde probleem, colorspace staat dan op 4.2.0 ipv 4.4.4.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Intussen van alles geprobeerd en alle instellingen op de tv en apple geprobeerd.
Nog steeds color banding helaas, als enige kan ik nog de hdmi kabel proberen maar dat is een splinternieuwe ruconnected dus dat zou goed moeten zijn.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

evilniek

Welke tv gebruik je eigenlijk?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Marco66

#6
Quote from: evilniek on December 16, 2017, 13:06:54
Welke tv gebruik je eigenlijk?

Philips 65PUS7601 4k hdr tv
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Gisteren even de Sony UBP-X800 op de zelfde hdmi kabel en ingang aangesloten als de apple tv.
Het zelfde fragment via netfilx vd Sony speelt ie ook zonder banding af en veel scherper en mooiere kleuren.
Denk dat er in de apple toch wat mis gaat met het signaal omzetten vd netflix app als dit hdr of dolby vision is?

Op Apple forum lees ik ook al diverse klachten over hdr via apps op de apple tv.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch