Homey - Alles in huis verbonden

Started by Markless, December 14, 2017, 16:57:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markless

Getriggerd door het topic van Jaapdeknaap http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166418.0 open ik dit topic.

Na het bekijken van de website lijkt Homey een uiterst interessante oplossing. Tegenwoordig worden apparaten steeds slimmer, maar er zijn ook (te) veel platformen.

Homey lijkt veel van het gangbare op de markt in één systeem te kunnen gieten. Zie de website voor meer informatie: https://www.athom.com/nl/
Het basisstation kost € 299,00.

Zelf ben ik geïnteresseerd om het volgende te kunnen bedienen met 1 overzichtelijke app:

- streamen (Spotify)
- verlichting (KlikAanKlikUit)
- verlichting (Philips Hue)
- camera- en brandmeld beveiliging (Nest)

Zijn er al mensen die ervaring hebben met Homey en misschien bovengenoemde combinaties? Hoe werkt het, en is het eenvoudig en stabiel?

HJ

Interessant, ik wil in de toekomst ook zoiets maar weet echt nog niet hoe en wat.
Mijn buurman gebruikt homewizard maar homey is uitgebreider lijkt het?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Robinmull112

Ik ben ook al geruime tijd aan het twijfelen om een Homey te kopen.
Je kunt er vele mooie flows mee maken en bijna alles met elkaar koppelen.
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

Kjelt

Domotica is leuk maar advies is wel om iets te kiezen dat :
- of open source is of goed gestandaardiseerd is
- of meerdere fabrikanten spullen voor bouwen en verkopen

- de configuratie software te downloaden is, geen licentie heeft of alleen op de cloud werkt.

De redenen hiervoor is dat je met je huis niet volledig afhankelijk wilt zijn van 1 fabrikant/bedrijf dat als die failliet gaat of er mee stopt dat je alles kunt vervangen zodra er iets kapot gaat.
Helaas is dat met domotica zover als ik weet nog steeds niet het geval muv Z-wave dat wel door meerdere bedrijven opgepakt is.

In de praktijk bij dure huizen die geautomatiseerd worden met bv Dynalite of Lutron of KNX en dat soort spul is dat zodra er iets veranderd , uitgebreid of vervangen moet worden er een installateur moet komen die opnieuw met een laptop en betaalde software die niet vrij verkrijgbaar is het oplost.
Alleen de voorrijkosten en uurtjes lopen dan al flink in de papieren vandaar bovenstaand advies.

HJ

Quote from: Kjelt on December 15, 2017, 09:31:30
Domotica is leuk maar advies is wel om iets te kiezen dat :
- of open source is of goed gestandaardiseerd is
- of meerdere fabrikanten spullen voor bouwen en verkopen

- de configuratie software te downloaden is, geen licentie heeft of alleen op de cloud werkt.

De redenen hiervoor is dat je met je huis niet volledig afhankelijk wilt zijn van 1 fabrikant/bedrijf dat als die failliet gaat of er mee stopt dat je alles kunt vervangen zodra er iets kapot gaat.
Helaas is dat met domotica zover als ik weet nog steeds niet het geval muv Z-wave dat wel door meerdere bedrijven opgepakt is.

In de praktijk bij dure huizen die geautomatiseerd worden met bv Dynalite of Lutron of KNX en dat soort spul is dat zodra er iets veranderd , uitgebreid of vervangen moet worden er een installateur moet komen die opnieuw met een laptop en betaalde software die niet vrij verkrijgbaar is het oplost.
Alleen de voorrijkosten en uurtjes lopen dan al flink in de papieren vandaar bovenstaand advies.
Homey voldoet hier toch aardig aan?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Kjelt

Als dat zo is dan is het goed.
Ik heb even gekeken maar kan niets met hun site op mijn ipad, fancy animaties die te zwaar zijn etc.
Ik wil een lijst zien van ondersteunde apparaten, merken, protocollen in text  :D
Belangrijkste voor mij is of de API open is en ik evt zelf een uitbreiding kan maken.

pieper

Ik heb al geruime tijd een homey,

mijn ervaring is voicebediening is eigenlijk onbruikbaar 30% gaat maar goed, flows werken wel aardig maar het gebeurd wel in de cloud en het komt voor dat er een hoop vertraging in de afwikkeling zit bijv. voor mijn vrouw als de deurbel gaat knipperen de lampen, dan gaat de bel maar de lampen knipperen enkele uren later.

het is en blijft een beetje buggy.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

HJ

Op tweakers staat een uitgebreide gebruikers review en die persoon is goed tevreden.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Bart_M

Kijk ook eens naar Smartthings, werkt prima.

pieper

Quote from: hans. on December 15, 2017, 12:40:54
Op tweakers staat een uitgebreide gebruikers review en die persoon is goed tevreden.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Maar ik ben ook wel tevreden alleen niet alles werkt vlekkeloos, voice en bijv. infrarood dat werkt niet zoals beloofd. en de software bevat vaak veel bugs door dat eigenlijk iedereen apps kan maken en support is net wat de maker er voor wil doen.  ik zou zeggen lees het athom forum maar eens

Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

HJ

Quote from: Bart_M on December 16, 2017, 10:26:34
Kijk ook eens naar Smartthings, werkt prima.
Die heeft alleen zigbee en zwave. De homey heeft hardware matig betere papieren.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Bart_M

Quote from: hans. on December 16, 2017, 14:48:46
Die heeft alleen zigbee en zwave. De homey heeft hardware matig betere papieren.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.



Wat heb je nog meer nodig dan?

HJ

#12
Quote from: Bart_M on December 16, 2017, 15:28:04
Wat heb je nog meer nodig dan?
Geen idee, ik ben me nog aan het inlezen. Maar "gewone" rf freq voor bv kaku lijkt me ook handig.
De smartthings hub is hier nog niet gewoon verkrijgbaar.


Bart_M

Smartthings bestel je via Ebay of Amzone. Let er wel op dat je UK/EU versie hebt.
Ik heb een V2 gekocht overigens.

Wat betreft KAKU, niet interessant. Dan kan je geen apparaat status bijhouden.

HJ

Quote from: Bart_M on December 16, 2017, 18:13:47
Smartthings bestel je via Ebay of Amzone. Let er wel op dat je UK/EU versie hebt.
Ik heb een V2 gekocht overigens.

Wat betreft KAKU, niet interessant. Dan kan je geen apparaat status bijhouden.
Ik heb nog een ritsje kaku liggen en voor bv huiskamer verlichting prima te gebruiken.
De smartthings moet met een kabel verbonden worden, dat is voor mij niet handig maar ziet er verder prima uit.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Kjelt

Als je macros / scripts wilt gebruiken in je domotica automatisering dan wil je inderdaad apparatuur hebben waar je de status van kunt opvragen. Kaku icm 433MHz kan zeer onbetrouwbaar werken.

HJ

Dat is een goed punt. Stopt een macro als een apparaat niet aan gaat?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Kjelt

Quote from: hans. on December 18, 2017, 12:52:01
Dat is een goed punt. Stopt een macro als een apparaat niet aan gaat?
Hangt er van af hoe je deze programmeert. Je kunt het een paar keer proberen en of het nou wel of niet lukt daarna toch verder gaan met de overige commando's.
Dat zou je met Kaku ook kunnen doen, gewoon een flink aantal keer zenden, zodat je er redelijkerwijs van uit kunt gaan dat het commando wel is aangekomen maar het is natuurlijk netter om van het apparaat te horen in welke stand deze staat.

Kjelt

Ik ga zelf binnenkort eens naar Home-assistent kijken, open source software draait op een pi3 en schijnt heel veel hardware te supporten, wel zul je voor bv zwave een extra dongle er bij moeten kopen.

sandervg

Homey is leuk als je er lol in hebt om er flink mee bezig te zijn om rond de bugs te werken. Het is gewoon nog niet stabiel. Niet geschikt om te installeren en te denken dat je er dan klaar mee bent en al helemaal niet voor zaken die gewoon altijd moeten werken. Dan beter bv. zipabox, vera of fibaro (werkt ook allemaal met z-wave). Mijn eis was stabiliteit, z-wave ondersteuning (voor tussenstekkers en danfoss radiatorkranen) en goede ondersteuning voor somfy motoren (RTS, 433 Mhz). Dan blijft Zipabox en Tahoma als enige over. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Tahoma van Somfy zelf.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

HJ

Als ik eea zo lees dan staat dit  nog een beetje in de kinder schoenen. Er valt nog veel te verbeteren en er zal veel concurrentie komen denk ik.

Ik kan waarschijnlijk een homey op de kop tikken voor een schappelijk bedrag. Ik ben benieuwd...

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


HJ

Inmiddels heb ik een homey en ik vind het een geniaal apparaat.
Toevoegen van apparaten gaat erg eenvoudig.
Flows maken is ook eenvoudig maar er zijn gewoon zoveel mogelijkheden dat het even tijd nodig had voordat ik het door had.
Homey stuurt iig veel aan, mijn hue lampen, projectie scherm, toon, kika, tuinverlichting en notificaties  etc. Geweldig gewoon!

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


J.A.F._Doorhof

We hebben zelf een beetje opgegeven het via 1 oplossing te doen.

Stroom etc hebben we via maxem
Verlichting en andere dingen gaan via google lopen. De Google assitant werkt hier vlekkeloos eigenlijk en ga daar nu de verlichting op aanpassen. Voornamelijk led strips en hue achtige lampen.

Loopt nu via home wizard maar ben sneller bij een remote Dan elke keer die app op te starten en wachten op verbinding.

Deurbel is ring. En dat kan ik iedereen aanraden.

Camera's lopen via een andere app

Het loopt dus allemaal via andere systemen en apps
Maar je gebruikt het nooit allemaal tegelijkertijd en op die manier pak je gewoon de leverancier die het beste is in wat ze aanbieden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 29, 2018, 08:38:12
We hebben zelf een beetje opgegeven het via 1 oplossing te doen.

Stroom etc hebben we via maxem
Verlichting en andere dingen gaan via google lopen. De Google assitant werkt hier vlekkeloos eigenlijk en ga daar nu de verlichting op aanpassen. Voornamelijk led strips en hue achtige lampen.

Loopt nu via home wizard maar ben sneller bij een remote Dan elke keer die app op te starten en wachten op verbinding.

Deurbel is ring. En dat kan ik iedereen aanraden.

Camera's lopen via een andere app

Het loopt dus allemaal via andere systemen en apps
Maar je gebruikt het nooit allemaal tegelijkertijd en op die manier pak je gewoon de leverancier die het beste is in wat ze aanbieden.
Dit alles is toch redelijk simpel aan elkaar te knopen met homey?


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


J.A.F._Doorhof

Kan wel maar ik ben er wel achter gekomen dat als je losse dingen gebruikt alles vaak optimaal werkt, ga het combineren en je gaat problemen krijgen.
Daarnaast is het niet zo erg om een folder met apjes te hebben toch?
Gebruik nooit alles tegelijkertijd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"