Author Topic: De stereoset van Evert  (Read 15376 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline hrcc

Re: De stereoset van Evert
« Reply #150 on: February 12, 2019, 15:14:17 »
Leuke zender,Evert !
Wat andere stijl maar een zeker een welkom alternatief, thanx !

Offline chansig

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+126)
  • Total likes: 951
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #151 on: February 12, 2019, 17:42:18 »
Blijft een leuk topic om te lezen  ;D

Vind ik ook. Kan wel een poging wagen het anders te krijgen.  :D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Arendal Sub 2, Paradigm PW Link,

Offline hrcc

« Reply #152 on: February 12, 2019, 18:42:26 »
Aaa joh is niet nodig, je hebt al genoeg topics om te vervuilen, je wilt toch nog wel een leven over houden ?  :tongue2:

Offline Ohm Ivo

« Reply #153 on: March 6, 2019, 13:28:51 »
Niks veranderd in de set, maar even wat losse opmerkingen...

-Allereerst n nieuwe, iets betere foto van de tv (of misschien toch niet beter). Ik ben er zeer gelukkig mee.  :pompom: Als ie niet stuk gaat zal dat de komende 10 jaar ook wel zo blijven. Het formaat is ook goed gekozen: niet idioot groot als hij uit staat en niet te klein als hij aan staat, ook al lijkt dat op de foto wel zo. Jammer alleen dat slechte films er niet beter van worden.  :dry: Mensenkinderen, de laatste tijd alleen maar baggerfilms gezien. Gisteren Venom gekeken, nou, ik heb hem niet eens uitgezeten. Op gegeven moment ben ik wat dingetjes tussendoor gaan doen (afwasje, haar wassen e.d )  en na circa 1uur20minuten maar helemaal uitgezet. Ik weet wel, van een Marvelverfilming hoef je geen briljante mijlpaal in de filmgeschiedenis te verwachten, maar de verpletterende voorspelbaarheid en platstgetreden paden in Venom vormden toch wel een nieuw dieptepunt, wat mij betreft. Pas geleden Wonderwoman (een film met goede kritieken!) gekeken…niet afgekeken. Later samen met mn vrouw nogmaals geprobeerd; niet afgekeken. Vooral als ze ergens middenin proberen om humor ook een kans te geven, genant gewoon. Voor welk publiek worden dat soort films eigenlijk gemaakt?
Toch maar eens wat beters geprobeerd om te kijken of ik überhaupt nog wel van films hou: District 9 en Good morning Vietnam… Gelukkig, ik hou nog van film.

-Allertweetsd:
De hele maand april is mijn vrouw weer in NL om te werken en ons leven in Portugal mogelijk te maken (ik blijf dan achter om het 4 hectare grote terrein te onderhouden en onderhoud te plegen aan de diverse toilethuisjes en gebouwtjes).

Dus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

-ook in april: een andere vorm van roomeq proberen, genaamd Mathaudio EQ. Als je Foobar 2000 op de pc hebt kan je Mathaudio EQ gratis downloaden en als applicatie in foobar gebruiken. Mathaudio EQ werkt weer heel anders dan REW, en omdat het gratis is ga ik er lekker mee stoeien. Misschien steek ik er wat van op.
(Nou moet k wel zeggen dat het mij nog nooit gelukt is om een van die extra apps binnen foobar aan het werk te krijgen. Zo had ik ook een app gedownload en in Foobar gezet die DFF/dsdbestanden kan afspelen. Werkt niet.)
Maargoed, ik heb Mathaudio EQ in foorbar gezet en ga in april bekijken of ik het aan de praat krijg. Dergelijke dingen gaan bij mij altijd in etappes.

Iemand ervaring met Mathaudio EQ?

Dat was het weer…

Groet van Evert

Offline Ohm Ivo

« Reply #154 on: April 9, 2019, 21:55:35 »
Dus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

Inmiddels me even kwaad gemaakt en de speakers tegen de achtermuur geduwd. Speakers staan nu zo dicht mogelijk tegen de muur met 1 kant, want ze staan nog steeds ingedraaid. En het werkt. Kleine jazzbezettingen en kamerorkest klinken beter, de basdip is naar een hogere frequentie opgeschoven en daardoor minder storend geworden. Plukbas en percussie kan soms nog steeds wat slank klinken, maar niet meer bloedarmoedig zoals eerst. Voor de rest klinkt het super (IMHO). Ik heb nog geen metingen verricht. Komt nog.

Groet van Evert vanuit een regenachtig Portugal

Offline TabCam

• full member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 19
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #155 on: April 9, 2019, 23:34:55 »
Ik heb ervaring met zowel MathEQ als REW. Als echte NL-er vind ik beide geweldig want beide zijn gratis :clapping:.

MathEQ werkt maar je kan niks verder regelen. Inmeten en hopen dat goed gaat. Bij REW kan je het filter/de doelcurve nog nabewerken. Mijn beste klinkende filter is een eenvoudig convolutiefilter in Foobar2000. Het enige nadeel vind ik dat je per sample rate een filter moet aanmaken en in Foobar2000 handmatig moet activeren als een nummer een andere sample rate heeft :blink:.

Mijn ervaring met schuiven is dat je beter de reflecties van achter en opzij kan voorkomen en een overdreven bas gemakkelijker met een filter weg te regelen is. Nullen zijn wel problematischer.
Usher Mini Dancer 2 DMD mkII, UsherX-616 Center, Usher 718, Arcam 550
Chord Hugo, NVidia Shield TV Optoma HD80

Offline Ohm Ivo

« Reply #156 on: April 12, 2019, 11:54:00 »
Ik denk dat ik Mathaudio maar even laat voor wat het is. Zeker als je er verder niks aan kan regelen, dan is REW toch wel heel veel zinvoller voor mij. Dank voor dit verkregen inzicht.

Foobar ken ik niet goed. Als ik de laptop gebruik om muziek af te spelen (vanaf een externe harde schijf of het beetje muziek dat op de pc zelf staat) gebruik ik meestal VLC. Bij albums waarvan de nummers in elkaar overlopen gebruik ik Foobar want die kan gapless afspelen, VLC niet. Dat met die filters binnen foobar ken ik dus niet.

In mijn setup is het zo dat alles wat ik via externe schijf afspeel (een allegaartje van wav, flac van diverse bitdieptes en samplingfrequenties, en mp3 vanaf 192mbps en hoger) standaard door Windows 7 wordt gehersampled naar 96k/24bit vóórdat het via usb naar de audio-interface gaat. Ik heb dus in principe maar 1 uitgangsbestandstype van 96k, 24bit dat naar de rest van de keten gaat. Met foobar zou ik dus per bestandstype opnieuw een filtertype moeten aanmaken? Heb jij in foobar verschillende filters aangemaakt? Of kun je die ergens downloaden? Zoals ik al zei, ik ken foobar dus niet goed…

Het is ook mijn ervaring dat bulten in de frequentiecurve zeer effectief kunnen worden weggeregeld via digital room correction. Reflecties zullen met akoestische maatregelen aangepakt moeten worden.

Groet van Evert

Offline RalphH

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 90
« Reply #157 on: April 12, 2019, 12:03:48 »
Heb via foobar een tijdje ElectriQ gebruikt, kun je mooi je settings van REW in overnemen en evt nog on the fly aanpassen. Werkt ook met andere players als ik me niet vergis.
Wellicht kun je er wat mee.
Marantz SR6011 + Rotel RB1090 & HK Citation 7.1 / Tannoy S10 , 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ / Epson TW5500 / Lumene 106" / HTPC met ATI RX 560, BD en Kodi
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Offline morca

• Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
  • Forever Addicted
  • Total likes: 57
« Reply #158 on: April 12, 2019, 12:58:56 »
Waarom opsamplen van een mp3 naar hires.
Dat heeft imo weinig nut.
Je krijgt de verloren data toch niet terug.

Offline Dynky

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+38)
  • Total likes: 81
« Reply #159 on: April 12, 2019, 13:25:52 »
omdat je verdere (software)keten dan maar één samplerate ziet en moet verwerken, want sommige apps/plugins/toestellen hebben idd het nadeel dat ze niet volautomatisch alle samplerates aan kunnen...ttz ze kunnen het vanuit technisch oogpunt prima verwerken, maar hun UI is dusdanig beperkt dat je telkens zelf moet gaan switchen/zeggen dat er wat aan de bron gewijzigd is.

om al dat gedoe te ondervangen kan het wel interessant zijn om alles naar één rate te up- dan wel downsamplen ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3645 albums (and counting) & some toys to enjoy them
the toys : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110775.msg1916137#msg1916137

Offline Ohm Ivo

« Reply #160 on: April 12, 2019, 14:16:50 »
Precies wat Dynky zegt. In mijn setup is het gewoon praktsch, mijn room correction kan geen hogere sample/bitrate aan dan 96/24. Ik heb ook enkele 176/24 en 192/24bestanden Deze worden dan dus gedownsampled....

Groet  van Evert

Offline TabCam

• full member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 19
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #161 on: April 12, 2019, 17:41:57 »
Ik denk dat ik Mathaudio maar even laat voor wat het is. Zeker als je er verder niks aan kan regelen, dan is REW toch wel heel veel zinvoller voor mij. Dank voor dit verkregen inzicht.

Foobar ken ik niet goed. Als ik de laptop gebruik om muziek af te spelen (vanaf een externe harde schijf of het beetje muziek dat op de pc zelf staat) gebruik ik meestal VLC. Bij albums waarvan de nummers in elkaar overlopen gebruik ik Foobar want die kan gapless afspelen, VLC niet. Dat met die filters binnen foobar ken ik dus niet.

In mijn setup is het zo dat alles wat ik via externe schijf afspeel (een allegaartje van wav, flac van diverse bitdieptes en samplingfrequenties, en mp3 vanaf 192mbps en hoger) standaard door Windows 7 wordt gehersampled naar 96k/24bit vóórdat het via usb naar de audio-interface gaat. Ik heb dus in principe maar 1 uitgangsbestandstype van 96k, 24bit dat naar de rest van de keten gaat. Met foobar zou ik dus per bestandstype opnieuw een filtertype moeten aanmaken? Heb jij in foobar verschillende filters aangemaakt? Of kun je die ergens downloaden? Zoals ik al zei, ik ken foobar dus niet goed…

Het is ook mijn ervaring dat bulten in de frequentiecurve zeer effectief kunnen worden weggeregeld via digital room correction. Reflecties zullen met akoestische maatregelen aangepakt moeten worden.

Groet van Evert

Ik heb alleen Convolver als dsp extensie gedownload. Ik vind dit een goede handleiding om een convolutiefilter te maken.

In jouw geval maak je een 96/32bit filter aan (wordt aanbevolen, 24bit zou goed genoeg moeten zijn, niet geprobeerd) in REW en als je Convolver activeert kan je de settings aanpassen (... symbool) en dan het door REW aangemaakte wav bestand activeren.
« Last Edit: April 14, 2019, 00:02:58 by TabCam »
Usher Mini Dancer 2 DMD mkII, UsherX-616 Center, Usher 718, Arcam 550
Chord Hugo, NVidia Shield TV Optoma HD80

Offline Ohm Ivo

« Reply #162 on: April 13, 2019, 21:34:10 »
Heb via foobar een tijdje ElectriQ gebruikt, kun je mooi je settings van REW in overnemen en evt nog on the fly aanpassen. Werkt ook met andere players als ik me niet vergis.
Wellicht kun je er wat mee.

Ik was je nog vergeten te bedanken voor deze tip, RalpH! Ik heb inmiddels de standaloneversie gedownload maar krijg hem niet goed gesetupt. Het lijkt erop dat hij moeilijk doet icm mijn Zoom audio-interface. Ik denk dat ik hier dus niet mee verderga. Maar hoe dan ook, bedankt. Ik heb deze software-eq ook niet echt nodig, aangezien ik een hardware-eq heb in de Behringer UC... ;D

Groet van Evert  :)

Offline RalphH

• HT forum donateur
  • Total likes: 90
« Reply #163 on: April 14, 2019, 01:40:12 »
Ja da is ook zo, bedacht t me later dat je al hardware eq hebt. Weet alleen niet hoe flexibel die is.
Je moet met electriq wel je player van wasapi afzetten bedacht ik me nog
Marantz SR6011 + Rotel RB1090 & HK Citation 7.1 / Tannoy S10 , 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ / Epson TW5500 / Lumene 106" / HTPC met ATI RX 560, BD en Kodi
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Offline morca

• Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
  • Forever Addicted
  • Total likes: 57
« Reply #164 on: April 14, 2019, 12:18:05 »
omdat je verdere (software)keten dan maar één samplerate ziet en moet verwerken, want sommige apps/plugins/toestellen hebben idd het nadeel dat ze niet volautomatisch alle samplerates aan kunnen...ttz ze kunnen het vanuit technisch oogpunt prima verwerken, maar hun UI is dusdanig beperkt dat je telkens zelf moet gaan switchen/zeggen dat er wat aan de bron gewijzigd is.

om al dat gedoe te ondervangen kan het wel interessant zijn om alles naar één rate te up- dan wel downsamplen ;)
Ok duidelijk. Dan is het handig idd. :)

Offline Ohm Ivo

« Reply #165 on: April 15, 2019, 14:46:24 »
Ja da is ook zo, bedacht t me later dat je al hardware eq hebt. Weet alleen niet hoe flexibel die is.
Je moet met electriq wel je player van wasapi afzetten bedacht ik me nog

Ik heb ooit in een recensie gelezen dat enkele professionele gebruikers het een nadeel konden vinden dat de modules in de Behringer een vaste volgorde hebben, maar voor mij is hij flexibel genoeg. De instellingsmogelijkheden zijn meer dan genoeg; een 31-bands parametrische equalizer, een 10-bands (per kanaal) parametrische eq, dynamische eq, width-regeling, expander/compressor (ook multibandcompressie, werkt goed bij film) en feedbackdestroyer. Jammer is dat hij niet aan een pc kan zodat ik op het scherm een comfortabele graphic weergave heb, zoals die software eq's WEL hebben.

Groet van Evert