De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hrcc

Leuke zender,Evert !
Wat andere stijl maar een zeker een welkom alternatief, thanx !

chansig

Quote from: holco on February 12, 2019, 14:13:30
Blijft een leuk topic om te lezen  ;D

Vind ik ook. Kan wel een poging wagen het anders te krijgen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hrcc

Aaa joh is niet nodig, je hebt al genoeg topics om te vervuilen, je wilt toch nog wel een leven over houden ?  :tongue2:

Ohm Ivo

Niks veranderd in de set, maar even wat losse opmerkingen...

-Allereerst n nieuwe, iets betere foto van de tv (of misschien toch niet beter). Ik ben er zeer gelukkig mee.  :pompom: Als ie niet stuk gaat zal dat de komende 10 jaar ook wel zo blijven. Het formaat is ook goed gekozen: niet idioot groot als hij uit staat en niet te klein als hij aan staat, ook al lijkt dat op de foto wel zo. Jammer alleen dat slechte films er niet beter van worden.  :dry: Mensenkinderen, de laatste tijd alleen maar baggerfilms gezien. Gisteren Venom gekeken, nou, ik heb hem niet eens uitgezeten. Op gegeven moment ben ik wat dingetjes tussendoor gaan doen (afwasje, haar wassen e.d )  en na circa 1uur20minuten maar helemaal uitgezet. Ik weet wel, van een Marvelverfilming hoef je geen briljante mijlpaal in de filmgeschiedenis te verwachten, maar de verpletterende voorspelbaarheid en platstgetreden paden in Venom vormden toch wel een nieuw dieptepunt, wat mij betreft. Pas geleden Wonderwoman (een film met goede kritieken!) gekeken...niet afgekeken. Later samen met mn vrouw nogmaals geprobeerd; niet afgekeken. Vooral als ze ergens middenin proberen om humor ook een kans te geven, genant gewoon. Voor welk publiek worden dat soort films eigenlijk gemaakt?
Toch maar eens wat beters geprobeerd om te kijken of ik überhaupt nog wel van films hou: District 9 en Good morning Vietnam... Gelukkig, ik hou nog van film.

-Allertweetsd:
De hele maand april is mijn vrouw weer in NL om te werken en ons leven in Portugal mogelijk te maken (ik blijf dan achter om het 4 hectare grote terrein te onderhouden en onderhoud te plegen aan de diverse toilethuisjes en gebouwtjes).

Dus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

-ook in april: een andere vorm van roomeq proberen, genaamd Mathaudio EQ. Als je Foobar 2000 op de pc hebt kan je Mathaudio EQ gratis downloaden en als applicatie in foobar gebruiken. Mathaudio EQ werkt weer heel anders dan REW, en omdat het gratis is ga ik er lekker mee stoeien. Misschien steek ik er wat van op.
(Nou moet k wel zeggen dat het mij nog nooit gelukt is om een van die extra apps binnen foobar aan het werk te krijgen. Zo had ik ook een app gedownload en in Foobar gezet die DFF/dsdbestanden kan afspelen. Werkt niet.)
Maargoed, ik heb Mathaudio EQ in foorbar gezet en ga in april bekijken of ik het aan de praat krijg. Dergelijke dingen gaan bij mij altijd in etappes.

Iemand ervaring met Mathaudio EQ?

Dat was het weer...

Groet van Evert


Ohm Ivo

QuoteDus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

Inmiddels me even kwaad gemaakt en de speakers tegen de achtermuur geduwd. Speakers staan nu zo dicht mogelijk tegen de muur met 1 kant, want ze staan nog steeds ingedraaid. En het werkt. Kleine jazzbezettingen en kamerorkest klinken beter, de basdip is naar een hogere frequentie opgeschoven en daardoor minder storend geworden. Plukbas en percussie kan soms nog steeds wat slank klinken, maar niet meer bloedarmoedig zoals eerst. Voor de rest klinkt het super (IMHO). Ik heb nog geen metingen verricht. Komt nog.

Groet van Evert vanuit een regenachtig Portugal

Tabcam

Ik heb ervaring met zowel MathEQ als REW. Als echte NL-er vind ik beide geweldig want beide zijn gratis :clapping:.

MathEQ werkt maar je kan niks verder regelen. Inmeten en hopen dat goed gaat. Bij REW kan je het filter/de doelcurve nog nabewerken. Mijn beste klinkende filter is een eenvoudig convolutiefilter in Foobar2000. Het enige nadeel vind ik dat je per sample rate een filter moet aanmaken en in Foobar2000 handmatig moet activeren als een nummer een andere sample rate heeft :blink:.

Mijn ervaring met schuiven is dat je beter de reflecties van achter en opzij kan voorkomen en een overdreven bas gemakkelijker met een filter weg te regelen is. Nullen zijn wel problematischer.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Ik denk dat ik Mathaudio maar even laat voor wat het is. Zeker als je er verder niks aan kan regelen, dan is REW toch wel heel veel zinvoller voor mij. Dank voor dit verkregen inzicht.

Foobar ken ik niet goed. Als ik de laptop gebruik om muziek af te spelen (vanaf een externe harde schijf of het beetje muziek dat op de pc zelf staat) gebruik ik meestal VLC. Bij albums waarvan de nummers in elkaar overlopen gebruik ik Foobar want die kan gapless afspelen, VLC niet. Dat met die filters binnen foobar ken ik dus niet.

In mijn setup is het zo dat alles wat ik via externe schijf afspeel (een allegaartje van wav, flac van diverse bitdieptes en samplingfrequenties, en mp3 vanaf 192mbps en hoger) standaard door Windows 7 wordt gehersampled naar 96k/24bit vóórdat het via usb naar de audio-interface gaat. Ik heb dus in principe maar 1 uitgangsbestandstype van 96k, 24bit dat naar de rest van de keten gaat. Met foobar zou ik dus per bestandstype opnieuw een filtertype moeten aanmaken? Heb jij in foobar verschillende filters aangemaakt? Of kun je die ergens downloaden? Zoals ik al zei, ik ken foobar dus niet goed...

Het is ook mijn ervaring dat bulten in de frequentiecurve zeer effectief kunnen worden weggeregeld via digital room correction. Reflecties zullen met akoestische maatregelen aangepakt moeten worden.

Groet van Evert


RalphH

Heb via foobar een tijdje ElectriQ gebruikt, kun je mooi je settings van REW in overnemen en evt nog on the fly aanpassen. Werkt ook met andere players als ik me niet vergis.
Wellicht kun je er wat mee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Waarom opsamplen van een mp3 naar hires.
Dat heeft imo weinig nut.
Je krijgt de verloren data toch niet terug.

Dirk

omdat je verdere (software)keten dan maar één samplerate ziet en moet verwerken, want sommige apps/plugins/toestellen hebben idd het nadeel dat ze niet volautomatisch alle samplerates aan kunnen...ttz ze kunnen het vanuit technisch oogpunt prima verwerken, maar hun UI is dusdanig beperkt dat je telkens zelf moet gaan switchen/zeggen dat er wat aan de bron gewijzigd is.

om al dat gedoe te ondervangen kan het wel interessant zijn om alles naar één rate te up- dan wel downsamplen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ohm Ivo

Precies wat Dynky zegt. In mijn setup is het gewoon praktsch, mijn room correction kan geen hogere sample/bitrate aan dan 96/24. Ik heb ook enkele 176/24 en 192/24bestanden Deze worden dan dus gedownsampled....

Groet  van Evert

Tabcam

#161
Quote from: Ohm Ivo on April 12, 2019, 11:54:00
Ik denk dat ik Mathaudio maar even laat voor wat het is. Zeker als je er verder niks aan kan regelen, dan is REW toch wel heel veel zinvoller voor mij. Dank voor dit verkregen inzicht.

Foobar ken ik niet goed. Als ik de laptop gebruik om muziek af te spelen (vanaf een externe harde schijf of het beetje muziek dat op de pc zelf staat) gebruik ik meestal VLC. Bij albums waarvan de nummers in elkaar overlopen gebruik ik Foobar want die kan gapless afspelen, VLC niet. Dat met die filters binnen foobar ken ik dus niet.

In mijn setup is het zo dat alles wat ik via externe schijf afspeel (een allegaartje van wav, flac van diverse bitdieptes en samplingfrequenties, en mp3 vanaf 192mbps en hoger) standaard door Windows 7 wordt gehersampled naar 96k/24bit vóórdat het via usb naar de audio-interface gaat. Ik heb dus in principe maar 1 uitgangsbestandstype van 96k, 24bit dat naar de rest van de keten gaat. Met foobar zou ik dus per bestandstype opnieuw een filtertype moeten aanmaken? Heb jij in foobar verschillende filters aangemaakt? Of kun je die ergens downloaden? Zoals ik al zei, ik ken foobar dus niet goed...

Het is ook mijn ervaring dat bulten in de frequentiecurve zeer effectief kunnen worden weggeregeld via digital room correction. Reflecties zullen met akoestische maatregelen aangepakt moeten worden.

Groet van Evert

Ik heb alleen Convolver als dsp extensie gedownload. Ik vind dit een goede handleiding om een convolutiefilter te maken.

In jouw geval maak je een 96/32bit filter aan (wordt aanbevolen, 24bit zou goed genoeg moeten zijn, niet geprobeerd) in REW en als je Convolver activeert kan je de settings aanpassen (... symbool) en dan het door REW aangemaakte wav bestand activeren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Quote from: RalphH on April 12, 2019, 12:03:48
Heb via foobar een tijdje ElectriQ gebruikt, kun je mooi je settings van REW in overnemen en evt nog on the fly aanpassen. Werkt ook met andere players als ik me niet vergis.
Wellicht kun je er wat mee.

Ik was je nog vergeten te bedanken voor deze tip, RalpH! Ik heb inmiddels de standaloneversie gedownload maar krijg hem niet goed gesetupt. Het lijkt erop dat hij moeilijk doet icm mijn Zoom audio-interface. Ik denk dat ik hier dus niet mee verderga. Maar hoe dan ook, bedankt. Ik heb deze software-eq ook niet echt nodig, aangezien ik een hardware-eq heb in de Behringer UC... ;D

Groet van Evert  :)

RalphH

Ja da is ook zo, bedacht t me later dat je al hardware eq hebt. Weet alleen niet hoe flexibel die is.
Je moet met electriq wel je player van wasapi afzetten bedacht ik me nog
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: Dynky on April 12, 2019, 13:25:52
omdat je verdere (software)keten dan maar één samplerate ziet en moet verwerken, want sommige apps/plugins/toestellen hebben idd het nadeel dat ze niet volautomatisch alle samplerates aan kunnen...ttz ze kunnen het vanuit technisch oogpunt prima verwerken, maar hun UI is dusdanig beperkt dat je telkens zelf moet gaan switchen/zeggen dat er wat aan de bron gewijzigd is.

om al dat gedoe te ondervangen kan het wel interessant zijn om alles naar één rate te up- dan wel downsamplen ;)
Ok duidelijk. Dan is het handig idd. :)

Ohm Ivo

Quote from: RalphH on April 14, 2019, 01:40:12
Ja da is ook zo, bedacht t me later dat je al hardware eq hebt. Weet alleen niet hoe flexibel die is.
Je moet met electriq wel je player van wasapi afzetten bedacht ik me nog

Ik heb ooit in een recensie gelezen dat enkele professionele gebruikers het een nadeel konden vinden dat de modules in de Behringer een vaste volgorde hebben, maar voor mij is hij flexibel genoeg. De instellingsmogelijkheden zijn meer dan genoeg; een 31-bands parametrische equalizer, een 10-bands (per kanaal) parametrische eq, dynamische eq, width-regeling, expander/compressor (ook multibandcompressie, werkt goed bij film) en feedbackdestroyer. Jammer is dat hij niet aan een pc kan zodat ik op het scherm een comfortabele graphic weergave heb, zoals die software eq's WEL hebben.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Zo, vrouw is weer terug uit NL, dus mijn maandje alleen (en alle tijd om te stoeien met roomcorrection) is weer voorbij. Prima, ik ben tevreden. ;D
Mathaudio heb ik verder niks mee gedaan. Ik heb de speakers verder naar achteren geschoven zodat ze tegen de muur staan, maar nog wel ingedraaid. Indraai wel aangepast aan de nieuwe (grotere) afstand en vervolgens weer met REW en de Ultracurve aan de slag. Ik zit nu een week naar het eindresultaat te luisteren en ben zeer tevreden. De basdip is kleiner geworden waardoor de magerte bij sommige stukken klassiek en kleine jazzbezetting grotendeels verdwenen is. Ook heb ik in het hoog de afloop een beetje veranderd. Resultaat is weer een fijner geluid.

Belangrijk is om te melden dat het wederom de matige tot vrij goede opnames zijn die het meest profiteren. Opnames die vroeger al zeer goed klonken, klinken nu hooguit een beetje anders, maar niet beter of minder. Ik corrigeer niet alleen in het laag, maar over het hele frequentiegebied. In het laag wordt er hier en daar stevig ingegrepen, in het hoog betreft het een geleidelijke afval naar 20kHz. Met deze setup ga ik de komende maanden weer tevreden luisteren. Mochten er toch nog onhebbelijkheden in het geluid optreden, dan heb ik alle tijd om daar zicht op te krijgen. De volgende keer dat mijn vrouw weer naar NL gaat zal ik ze dan aanpakken.

Waarschijnlijk heb ik nog steeds niet de ideale afstemming van de roomcorrection gekregen, maar dat vind ik niet erg. Iedere keer is er weer verbetering (en meer aanpassing aan mijn smaak, dus hifi EN myfi). Heerlijk!


Foto1: REW-meting met 1/12e smoothing.
Foto2: waterval.

Groet van een tevreden luisteraar,

Evert :coffee:

Richi

Leuk om wederom je ervaringen te lezen. Alleen knutselen is leuk, maar weer samen thuis is ook wel fijn denk ik.  :smile:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Herkenbaar. Mijn vriendin gaat twee avonden in de week tennissen en dat is ideaal om de set te veranderen, in te meten en eens lekker hard te spelen :headbanging:  :clapping: :pompom: :clapping:

Met REW merk ik hetzelfde, de uitstekende opnames profiteren minder tenzij er flinke bas in zit. Met Dirac heb ik het idee dat erg goede opnames ook profiteren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Hallo forummers! :clapping:

Tis alweer een hele tijd geleden dat ik iets gepost had. Tja, tevreden met de set dus niet veel te melden. Maar: er zit weer een meetsessie aan te komen.

Eind november gaat mijn vrouw weer voor een maand naar NL. Dan ga ik weer uitgebreid nieuwe metingen doen. Zoals ik ruim 5 jaar geleden begon met roomcorrection was het zo dat ik eerst met de Behringer Ultracurve per speaker metingen had gedaan en opgeslagen. Daarbij was de correctie voor de linkerspeaker duidelijk anders (en meer ingrijpend, want in de hoek) dan voor de rechterspeaker, die bijna in t midden van de lange wand staat.

Later, toen ik (dankzij geschikte audio-interface met fantoomvoeding) beschikking kreeg over REW, heb ik daarmee metingen van de speakerset (dus niet links en rechts apart) gedaan. Daarbij heb ik eerst direct pc-signaal direct met REW gemeten om inzicht te krijgen. Daarna heb ik REW-metingen gedaan met het pc-signaal via de roomcorrectie van de Behringer ultracurve. Als ik de Behringer dan bijregelde dan zorgde ik ervoor dat het verschil tussen l-speaker en r-speaker in stand bleef. Dit zorgde voor uitstekende resultaten (volgens mij dan toch). :headbanging:

Een tijdje terug heb ik de speakers tegen de wand aangeschoven en vervolgens via REWmetingen de behringer weer bijgeregeld, met behoud van l-r-verschil. Dat was een van mijn laatste posts.

Ik ben zeer tevreden met de huidige setup en de standplaats van de speakers in de woonkamer. In december wil ik de speakers helemaal opnieuw gaan meten, met de behringer l en r; met REW l en r (zouden er verschillen uitkomen?) en vervolgens met REW via de behringer. Benieuwd of er nog iets te verbeteren valt met de middelen die ik tot mn beschikking heb (oftewel: benieuwd of de roomcorrection nog beter afgeregeld kan worden).

Iets geheel anders:

Zo heb ik altijd gedacht dat mijn meetmicrofoon een Behringer ECM8000 was. Heb ik in mijn showtopic verteld en zo. Blijkt helemaal niet zo te zijn. De verpakking al talloze malen gezien (zelfs foto's in mijn topic) maar nooit geregistreerd: het is een Superlux ECM 999 mic! Overigens ziet hij er wel precies hetzelfde uit als een ECM8000. Grappig dat ik daar na n jaar of 4 achterkom. :wacko:

Nog zo'n geval: ik las in een review van de Apogee minidac dat de volumeregelaar niet tot 10 gaat, maar tot 11. Wauw!  Dus ik naar mijn eigen minidac... en inderdaad, 11! Dat ik daar na 12 jaar achterkom... :o :wacko: :blink:

Zo, dat was het weer.

Groet van Evert :coffee:

Ohm Ivo

Hallo forummers! :)

Hoewel ik (bijna) iedere dag meelees, post ik maar zelden iets. Soms zie ik een discussie waarvan ik denk "zou ik me er in mengen of niet?" om dan er toch maar vanaf te zien. Ondertussen spaar ik dan wat dingetjes op en als ik denk iets te melden te hebben, dan meld ik me. Bij deze... ;)

1)   zo heb ik dus al 5,5 jaar een Behringer Ultracurve sound processor. Daarin had ik de volgende voorkeuzes geprogrammeerd:
-film
-muziek
-prefilm (als ik eq bijstelde luisterde ik daar een tijdje naar, en als het beviel kopieërde ik dat dan naar de definitieve voorkeuze "film").
-premuziek (idem, naar "muziek")
-uncorrected (voor hoofdtelefoon)

Ik heb deze opzet veranderd. Ten eerste regelde ik vanaf gegeven moment nog maar zelden bij, want het klonk goed, dus de beide "pre's" zijn niet meer nodig.

Verder heb ik een extra voorkeuze gemaakt: "film oud". Deze gebruik ik om het typische middentonerige en ruisige geluid van oude films een beetje aangenamer te maken. Bijvoorbeeld bij oude afleveringen van Columbo, MASH of jaren 70 films (en ouder). Dat werkt zeer goed. :pompom:

Bovendien kwam ik na jaren opeens op het idee om mijn hoofdtelefoon eens te onderzoeken. Mijn ervaring met hoofdtelefoon is dat ze slank en strak klinken en dat de speakers veel verder doorliepen in het laag. Maar internetsearch wees uit dat mijn Beyerdynamic DT831 vrij vroeg maar geleidelijk afloopt in het laag en een bult heeft in het hoge midden. Dus heb ik in de Ultracurve een nieuwe gecorrigeerde curve gemaakt voor de Beyer. Dat kan zomaar. Wat een luxe! Ik was al tevreden met de Beyer (heb m al 18 jaar) en nu nog méér.  :headbanging: Ook al beginnen de kussentjes in de schelpen op te lossen.

2)   ook ben ik begonnen met een nieuwe "room measurement."
Ik was 5 jaar geleden dus begonnen met de Behringer Ultracurve, die de ruimte meet met roze ruis. Links en rechts had ik apart ingemeten. Later heb ik REW toegevoegd en kon ik snellere metingen doen met een snelle sweep (ca 6 seconden). Dan regelde ik de eq bij, met behoud van het bestaande verschil tussen links en rechts. Maar inmiddels heb ik de speakers ook (een beetje) verschoven, dus is het verschil tussen L en R veranderd. Van de week heb ik nu opnieuw met de Ultracurve L en R gemeten met de speakers op hun DEFINITIEVE plek. Daar kwam idd een ander verschil uit tussen de beide kanalen.
Daarna ben ik met REW aan de slag gegaan voor de fijnafstemming. Dit loopt nog. Ik zal tzt mijn bevindingen posten.

Mijn nieuw rijtje voorkeuzestations in de roomprocessor zijn nu:

-film (=graphic + parametric + dynamic eq + multiband compression)
-muziek (=graphic + parametric eq)
-film oud (=graphic + parametric eq)
-uncorrected (=alles modules neutral, maar niet bypassed)
-Beyer corrected (=graphic eq)
-nieuwe meting (=graphic + parametric eq)
Zo, nog 57 voorkeuzeposities beschikbaar...   :blink:

Groet van Evert vanuit een stormachtig Noord Portugal  :coffee:

Tabcam

Leuke post, je mag best vaker posten :pompom: :clapping:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Dank je. Hier komt nog een post: een traumatische ervaring  :crazy: >:( :plain: (die achteraf toch ook grotendeels weer is opgelost)...

Tis al een tijdje noodweer hier in het noorden van Portugal. Zo hadden we gisteren 's nachts stroomuitval gehad terwijl de set aanstond (gebeurt wel vaker). De stroom was weer aan toen ik opstond, maar helaas is de Behringer Ultramatch sample rate converter kapot gegaan. En dat na 13 jaar trouwe dienst! Ik gebruikte het ding als upsampler en als schakelcentrum (vóórdat t signaal naar de dac gaat) tussen cd en pc. Gelukkig heb ik een zeer versatiele audio-interface (Zoom U-44, die ik ook voor REW-metingen gebruik) waardoor ik na eea te hebben omgeleid nu weer kan schakelen. Nadeel: nu kan ik cd niet meer upsamplen en werkt de roomcorrection bij cd als bron in 16bit/44.1kHz ipv 24bit/96kHz. De SNR zakt nu dus van ca 113 db naar een miezerige 96db. De komende tijd zal ik gaan luisteren of ik verschil hoor. Ik verwacht van niet.

De opzet van de set (met de upsampler er tussenuit dus) is nu:

Bron (cd of pc)-> Zoom U44 audio-interface -> Behringer UC -> Apogee minidac -> Marantz PM14 -> T+A speakers

Zo, dat was het weer voor nu.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Zowaar een nieuwe kabelaanwinst! Die zou ik natuurlijk in het topic over nieuwe kabelaanwinsten kunnen plaatsen, maar dat vind ik een beetje een mal topic. Dus dan maar in mijn eigen showcase. Nooit gedacht dat ik ooit een kabel zou gaan melden...
Aanschaf heeft nog met voorgaande post te maken: ik heb een digitale kabel van (coax naar xlr male) besteld via Audiocables.eu in Griekenland. Zo'n digitale coax-xlr-kabel was nog niet eens zo eenvoudig (en betaalbaar) te vinden. Tis een Mogami 3080 geworden en kostte inclusief verzending en btw 28 euries. Nu kan ik nog simpeler schakelen tussen pc en cd, via de Behringer UC...

Groet van Evert

Tabcam

Heb je het ook al eens geprobeerd zonder upsampler(s)? Ik speel het liefste in de originele sample rate af, dat mag eventueel naar 24 of zelfs 32 bit om worden gezet, maar sample rate perfect vind ik vaak het lekkerst klinken. En balen van het noodweer en de gevolgschade Evert!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i