De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

#75
my pervy mind ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Ohm Ivo


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Peerless Monster

Quote from: Ohm Ivo on December 27, 2017, 15:50:49
Ik dacht; wat is simpeler, die kopjes eraf fotoshoppen of gewoon knippen? Toch maar geknipt...

Groet van Evert

😂
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Ohm Ivo

De reis nadert zijn eind; deel 7

Ook rond 2005: de aankoop van een Onkyo Integra 9090mk2 supertuner in onberispelijke staat, voor slechts 250 euro. :clapping: Wat een schitterend gebouwde tuner, en uiterst selectief. Ergens in deze tijd ook nog een Akai AT93 toptuner gekocht, gewoon om te proberen, kostte maar 125 euris. Zo had ik op zolder het topmodel van Onkyo, op mijn slaapkamer het topmodel van Akai en in de woonkamer het topmodel van Pioneer staan. De Onkyo is duidelijk het best gebouwd, maar de Pioneer sprak mij het meest aan qua geluid en enkele zinvolle voorzieningen. Ook was hij veel fijner in de bediening.

Rond 2006 verkocht ik de PM-84mk2 versterker aan een vriend in Amsterdam. Hij stuurde iemand die een autootje had naar me om het apparaat op te halen. Deze persoon zou mijn toekomstige vrouw worden. :wub: Jaja, de audio heeft me veel goeds gebracht!... En al heel snel hadden we het over emigreren. Toen we in 2007 de knoop hadden  doorgehakt (=besloten te emigreren) moest ik op hifigebied een keus gaan maken. Wat nam ik mee en wat moest weg? :wacko:

En zo kwam het, dat ik na rijp beraad, besloot om de 32kg wegende PM-15 te verkopen en de kleinere (slechts 23 kg) PM-14 te houden. Van de 15 heb ik mooi 4 jaar plezier gehad en bij verkoop slechts 100 euro op afgeschreven. Hij leverde bij verkoop veel meer op dan de PM-14 zou doen. Ik hoorde geen noemenswaardig verschil tussen beide en met "pride of ownership" had ik niet zoveel meer. Dus: weg ermee!

Ook rond 2007: dikke bolle Philips matchline tv verkocht en via marktplaats een toen 2 jaar oude Sony 26 inch platte tv aangeschaft. Dit had ik gedaan omdat een platte tv veel minder ruimte innam, en de eerste 2 jaar van ons verblijf in Portugal zouden we zeer klein behuisd zijn, in afwachting van ons eigen huisje op een terrein van 4 hectare. We hebben dus geen directe buren om rekening mee te houden. Super! :pompom: :headbanging: :pompom:

In 2008 zijn we getrouwd, zo'n gratis trouwerij met allebei 1 getuige (anders geloven ze je niet), op een dinsdagochtend. Gelukkig maar, zo'n groots uitpakkende trouwerij met bruidsjurk en pak vond ik altijd maar een deprimerende bedoening, en nu had ik een vrouw die 1) mijn reuzenspeakers reuze vond en 2) absoluut niet zo'n grote trouwerij wilde. Mijn deze vrouw ga ik oud worden! :inlove: :inlove: :inlove:

In augustus 2009 zouden we gaan emigreren. In dat jaar heb ik dus zwaar gedownsized;  T+A tmr160 mk2 luidsprekers,
Onkyo t-9090mk2 tuner,
Thorens TD320mk2  platenspeler en 1000 lp's,
Akai AT-93 tuner, allemaal verkocht.  :plain:

De grote speakers (TMR220) hebben ook nog even te koop gestaan in een vlaag van radicale –alle –schepen-achter-je-verbranden- frenzy, had zelfs al een koper, maar gelukkig had die op dat moment even geen geld en dat gaf me net genoeg tijd om me te bedenken :crazy:. Ik heb ze twee jaar bij een vriend in Den Haag gestald, uiteraard weer op de bovenste verdieping in een flat zonder lift. In Portugal heb ik ruim 2 jaar zonder ze moeten stellen. Dat waren tropenjaren, erger dan wat je te zien krijgt in "Ik vertrek", en moeilijker dan in een caravannetje zonder elektra en stromend water zitten. We hadden gelukkig ook nog de beschikking over een heel klein 1-kamerhuisje (3x3,5m) circa 200km van ons eigen terrein vandaan. Daar had ik dan een gedeelte van de spullen in bedrijf: de Marantz PM-14 met de Dynaudio Contour 1.1 speakertjes, Marantz cd67-OSE en Apogee minidac. Zonder de upsampler, die heeft 2,5 jaar ingepakt gelegen, net als onze Sony-tv.

In 2011 was ons huisje eindelijk klaar (duurde niet de beloofde 5 weken, maar slechts 19 maanden) en konden we erin. Dus snel houten vloer leggen, alle muren schilderen, van de overige vloerplanken boeken/cd-rekken maken en erin! En nu kon ik  in NL eindelijk de T+A 220s gaan ophalen die dus al die tijd bij een vriend in Den Haag stonden.
Bij die vriend leerde ik het verschijnsel "externe geluidskaart" kennen en dat leek mij dus de ideale manier om de pc in de installatie te betrekken. Rond 2012 een Creative Xblaster gekregen van mijn zwager. Van pc via usb naar kaart, vervolgens via toslink naar upsampler.

In 2013 begaf de externe, schakelende voeding van de Apogee minidac het  >:(. Via het moederbedrijf in de VS een dealer in de buurt gevonden; die bleek in Vigo (Spanje) te zitten, 250km verderop. Ik heb de dac +voeding opgestuurd. Het bleek de voeding. Vigo had er een nieuwe voeding bijgedaan, en zo was ik inclusief verzending, onderzoekskosten en een nieuwe voeding 60 euro kwijt. Dat viel mee. Maar ondertussen leek ik dus even dacloos te zijn! Gelukkig niet, in de Behringer upsampler zit ook een dac. Maar die klonk bij lange na niet zo strak en diep als de Minidac, maar wel beter dan die in de 67OSE. Ach, voor die tien dagen was er goed mee te leven.

Ook rond 2013, toen de installatie een tijd in het nieuwe huis stond opgesteld begon het weer te kriebelen. Ik wilde weer met audio aan de slag, maar tegelijkertijd wilde ik niets vervangen; met de apparatuur was ik tevreden. Dat klonk tegenstrijdig. Toen kreeg ik een inval: akoestiek! Daar had ik nog maar weinig aandacht aan besteed in het nieuwe huis, en er viel vast nog eea mee te verbeteren. Dus tapijt op de vloer. Later een grote lap (ca 2,5x4m) achter de installatie, maakte het hoog wat rustiger.

Ik was reeds in 2004 begonnen met info te verzamelen (reviews, gebruikerservaringen, discussies op fora) over de Behringer DEQ Ultracurve 24/96. Ik heb er lang over gedaan om over de mentale hindernissen heen te stappen: eq leek toch een beetje "omzeilen ipv oplossen" en ook het uiterlijk van het apparaat met dat rare oranje schermpje hield me tegen. Via fora wist ik inmiddels dat Thomann in Duitsland totaal niet moeilijk deed met omruilen danwel terugnemen binnen (meen ik) 30 dagen. Afijn, in 2014 heb ik dan uiteindelijk toch maar het apparaat aangeschaft. Voor 340 euris kreeg ik een dubbel verpakte Behringer DEQ, 10m degelijk microfoonsnoer met stevige xlr-pluggen en een Behringer ECM8000 meetmicrofoon in stevig plastic doosje; verzending gratis. Als microfoonstandaard gebruik(te) ik tentstokken van de ouwe voortent van de caravan. Voldoet uitstekend!

Over de roomcorrection in mijn systeem wil ik later in een apart bericht uitvoeriger schrijven. Maar om alvast een tipje van de sluier te lichten: geen seconde spijt van gehad!

Nog later (2016) 2 dikke schuimrubber matten achter de ls, onder die grote 2,5x4m lap weggewerkt voor demping in de lagere regionen. Deze maand is mijn vrouw een maand in NL, dus ik heb nu alle tijd om met de luidsprekers te schuiven, de roomcorrection in te regelen, metingen te doen mbv de microfoon, en tussendoor onderhoud te plegen op ons terrein ter grootte van 5 voetbalvelden... Zoals gezegd, daarover meer in een nieuwe post.

Aldus is de situatie anno eind 2017! :coffee:


Groet van Evert

Lodewijk

Een van de leukste topics op dit forum. Interessant ook om te lezen :)

Ohm Ivo

Dank, Lodewijk! Dat is een enorm compliment. :clapping: Ik ben zelf niet echt een forummer (meer een meelezer) dus toen ik zelf wilde gaan posten vroeg ik me terdege af of iemand het wel interessant zou vinden...

Voordat ik naar heden en toekomst ga, wil ik nog even wat figuranten noemen die een wat anoniemere rol hebben gespeeld in mijn audio-avontuur. Tijdens de reconstructie van mijn reis door audioland ben ik toch eea vergeten. Zoals:

-Pioneer f-443 tuner, deze heb ik in het begin van mijn studententijd n keer 2e hands gekocht. Ik kan me alleen absoluut niet meer herinneren waar gekocht en voor hoeveel. En jaren later aan mijn moeder gegeven. Prima ding, prettige bediening!

-Pioneer f-737, rond 2005 voor 25 euri gekocht bij Habbekrats in Nijmegen. Heb ik nog steeds, staat in ons houten tuinhuisje samen met een 40 jaar oude Pioneer sa-608 versterker en een paartje bNs-budgetboxjes (gekregen paartje, en prima geluid!). Ook weer prima tuner. Als ik er aan denk kan ik daar ook nog wel even een fotootje van maken).

Philips FT-880 tuner, n keer voor 100 gulden bij Stassen gekocht, dus vóór het jaar 2001. Vond het geen denderend ding, klonk wat mat. Geen idee wat ik ermee gedaan heb, ws weggegeven?

Groet van Evert


Ohm Ivo

De lijst van vergeten spullen gaat nog eventjes door:

Marantz cd-73, ooit ns gekocht bij Igor's tv-shop (ergens tussen 1989 en 1992), waar ik ook de Marantz PM-250 versterker gekocht heb. Best lang gehad allebei, maar geen idee meer wat ik ermee gedaan heb.

Marantz dv-6200. Toen mijn dr-17 dus voor de 4e keer kaduuk was heb ik een dr-6000 en als dvd-speler de dv-6200 gekregen. Deze dvd-speler was als cd-speler ok, maar hij klonk wat ielig. Voor weinig verkocht vlak voor emigratie. De dr-6000 heb ik dus nog steeds.

Luxman L-430 versterker. Is wel al even genoemd, en die heb ik ook wel een aantal jaar gehad. Nu had ik eindelijk ook zo'n duo-beta champangeversterker met van die zijdelings afgeplatte draaiknoppen en vrij uitgebreide klankregeling. Dit uiterlijk maakte op mij eind jaren 80 flinke indruk; ik vergaapte mij destijds in Heerlen bij Vogelzang aan dit soort apparaten (net als bijvoorbeeld die peperdure GX-88 en GX-99 casettedecks van Akai).

De Luxman L-430 heb ik 2e hands bij Mijn Hifi in Nijmegen gekocht, rond 1990. Maar ik vond het geen fijn ding. Elke storing op het net hoorde je (aanslaan koelkast e.d, ik zat in een studentenhuis). Vergezeld van het apparaat ging een indrukwekkend bedoeld testrapportje (2x120W aan 8 ohm bij thd 0,003%). De luxman bleek erg slecht met lagere impedanties overweg te kunnen. De tmr120 kon hij wel aardig aansturen, maar de 160mk2 trok hij niet; de bas klonk alsof de woofers vastliepen. Alsof de speakers kaduuk waren. Bij hogere volumes begon t te krijsen. De Marantzen (14 en 84mk2) bleken er echter totaal geen moeite mee te hebben. Daarbij kon het ook nog eens een stuk harder. Ik vond hem binnenin ook maar rommelig en slapjes opgebouwd. Ik heb eens wat oude tests uit Stereoplay bijgehaald en daarin bleek ook steevast dat al die Luxmans (L410, L525, MO2 eindbak) bij 4 ohm nog maar de helft haalden en bij 2 ohm in de beveiling schoten, danwel zeer weinig vermogen afleverden. De phonotrap in de L-430 haalde het ook totaal niet bij die van de Marantzen. In die tijd verkoos ik lp boven cd, maar niet via de Luxman! Sindsdien heeft het merk bij mij flink aan aanzien ingeboet. Er is zoveel keus...

Ik zal nog wel het eea vergeten zijn.

Groet van Evert


Ohm Ivo

OK, we zijn dus in het heden terechtgekomen.  :coffee: Wat is de actuele situatie nu?

De luistersituatie:
We wonen dus vrijstaand, in een klein huisje op een landgoed van 5 voetbalvelden groot. We hebben dus geen directe buren; deze beginnen pas op ca. 120m afstand. We kunnen dus zo hard draaien als we willen. Dat doe ik niet heel vaak, maar het is wel fijn dat het altijd kan. :pompom: :pompom: :headbanging:

Afmetingen van het huisje zijn als volgt.
-buitenmaten zijn 6x10,5m,
-binnenmaten zijn 5,4m breed, 9,9m lang. Er is een klein badkamertje ingebouwd, en het slaapgedeelte hebben we met een muur van houten fruitkistjes en een kast afgescheiden van het leefgedeelte (=open keuken/woonkamergedeelte). De luisterruimte is dus 5,4mx7,7m,
-hoogte varieert van 2,3-3,6m; vloer en dak zijn niet parallel aan elkaar dus dat scheelt weer staande golven.

Ik heb geen dedicated luisterruimte maar dat wil ik ook niet. In onze huidige opzet heb ik met 1 set muziek in de keuken, slaapkamer en woonkamer. Ik wil graag muziek hebben daar waar ik leef, niet in een ruimte waar ik speciaal naar toe moet gaan. Dat is me ook te "serieus". Maar ik kan me heeel goed voorstellen dat voor anderen een eigen luisterruimte ideaal is! :clapping:

De luisteropstelling:

Ik noem eerst nog even de spullen: :)
-Marantz PM-14 mk1 versterker en cd-67 OSE mk2 cd-speler
-Behringer upsampler en Behringer Ultracurve
-Apogee minidac, Creative xblaster geluidskaart, pc en laptop
-T+A Criterion TMR220 speakers.

De setup is in de breedte van de kamer opgesteld; ik heb dus maximaal 5,4m speelruimte.
Het punt waar de ingedraaide ls het dichtst bij elkaar komen is 2,5m uit elkaar. De minimale afstand tot de achterwand is daar 63cm. De linkerspeaker staat in de hoek op 85cm van de zijwand. Ik zou ze vrijer willen kunnen opstellen maar dat gaat nu eenmaal niet.  :plain: Gelukkig is de hoek/wand achter de speakers redelijk gedempt.

Als je in het midden op de bank zit is de afstand van ls tot bank 3,4m. De afstand tot je oren is dan nog zo'n 40cm langer. Tussen bank en achterwand is nog 90cm ruimte. Achter de bank is nog een raam van 1x1,2m met gordijn. Dat raam heeft gelukkig maar weinig invloed op het geluid.

Akoestische maatregelen.

Tussen ls en zitplek ligt een groot tapijt op de grond, laagpolig. Het scheelt nogal als je die weghaalt, het geluid wordt ineens een stuk vermoeiender en middentoneriger.
Achter de ls zijn 2 schuimrubberen matten van 2bij1,2m elk, 50mm dik. Daaroverheen een groot dun doek van 2,3x4m. Tussen beide ls, boven de tv is nog een dun batikdoek. Verder staan de ls op een verhoging van 15cm. Het scheelt als de transmissiepoort 15cm boven de vloer is; de bas wordt strakker en dieper, en qua hoeveelheid iets minder.

En dan is er nog de room correction als kers op de taart. Daarover meer in een volgende post.

Groet van Evert


JohanH

Ziet er gezellig uit zo. Speakers niet een beetje ver ingedraaid trouwens?

En een mat heb ik hier ook liggen, scheelt zoveel!

Roksan

Mooi topic over je audio wegen die je bewandeld hebt!
Veel herkenning van de apparatuur waar je over schrijft.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Ohm Ivo

Op de foto lijkt het idd of ze sterk zijn ingedraaid. Valt wel mee. De speakers staan trouwens zo'n 30cm verder uitelkaar dan ten tijde van mn eerste post. Deze opstelling is een compromis tussen ruimtelijkheid en grootte van de sweet spot. Maar ik ben er voorlopig tevreden mee.
Dank voor de aardige woorden, mannen!

Groet van Evert

Ohm Ivo

Heb ik nog wat te wensen?

Wensen...Is wat sterk uitgedrukt, maar ik heb nog wel een paar hele en halve ideeën voor de toekomst. Zo wil ik dus nog 1 verbetering aan de akoestiek volbrengen; de ruimte achter de luisterplek aanpakken. Daar komt een groot boekenrek. Die komt om het raam achter de bank heen. Daarna ga ik weer een nieuwe meting doen en evt weer de room-eq bijregelen. Als dat gebeurt zal ik er over berichten.

Verder zou ik nog wel een zwaardere eindversterker van ca. 2x350W aan 4 ohm willen hebben. Gewoon een transistorbak, zonder wappers of rare ledjes. Aan/uitknop lijkt me genoeg. Vooral bij sommige films zijn de klappen wel heel erg hard en zwaar, en ik wil niet dat de amp ooit ademnood krijgt. Tot die tijd moet ik gewoon een beetje op het volume letten bij extreem dynamische stukken. Maar goed, ik heb nu 2x200W ter beschikking bij 4 Ohm dus er is wel enige ruimte. Meestal draai ik niet erg hard, maar het moet wél gewoon mogelijk zijn.

Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig naar een nieuwe dac. De stap van cd-84 (1985) naar Apogee minidac (2004) was groot. Zou dat van 2004 (ontwerp uit 2002) naar 2017/18 ook nog kunnen? Ik verwacht dat deze stap iig kleiner zal zijn dan de eerste. Maar haast heeft het niet. Ik begin er pas aan als de Apogee het begeeft, of als ik wel een heel erg gunstige deal zie voorbij komen. Maar ben nog niet echt op zoek.

Wat betreft streamen: er zal wel n keer een fanloze mini-pc komen. Gewoon externe harde schijf van 500GB aansluiten, afspelen met VLC-player of foobar, via xblaster geluidskaart naar de dac. Geen gedoe met SQBs NASssen en software-gezeik. Als ik dat in andere topics lees beneemt mij dat de lust volledig. En bediening via mobiel enzo vind ik ook niet belangrijk.

Misschien n keer een geluidskaart aanschaffen waar ik mijn Behringer ECM8000 mic in kan prikken, en vervolgens REW installeren. Dan kan ik comfortabeler meten en duidelijke grafieken op de tv toveren. Het schermpje van de Ultracurve is nogal klein.

Wat misschien wel binnenkort n keer gaat gebeuren: een grotere tv! Het filmgeluid vind ik erg goed, veel beter dan in de bioscoop, maar het beeld dus niet! Oude generatie lcd en veel te klein (26 of 28 inch, ben niet zeker). Gelukkig vind ik geluid bij de film wel veel belangrijker dan het beeld. Matig beeld bij goed geluid vind ik prima, omgekeerd niet te pruimen...

Groet van Evert


chansig

Als je niet vies bent van een lelijk pa uiterlijk een Crown ? Eventueel bi-ampen en de Crown op het laag.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Ohm Ivo

Quote from: chansig on December 30, 2017, 16:39:19
Als je niet vies bent van een lelijk pa uiterlijk een Crown ? Eventueel bi-ampen en de Crown op het laag.

Gr. Hans

Biampen gaat bij mijn speakers niet (de 2 sets terminals zijn inwendig met elkaar verbonden, filter is dus niet gescheiden in hoog en laag) en bovendien zie ik het nut van biampen niet. En volgens mij hebben die Crowns een fan erin, en in mijn setup moeten ze stil zijn. Maar ik heb er wel eens naar gekeken. Behringer heeft soortgelijk budgetspul, en de kleinste in de reeks is passief gekoeld. Twee van die dingen gebridged levert volgens mij 2x250W aan 8 ohm, als ik me goed herinner.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Quote from: holco on December 30, 2017, 16:55:10
Audio-GD Master-3 of de Master-10 niks voor je?

http://www.audio-gd.com/Products-EN.htm

Zekers, ik had al eerder nav jouw showcase ook al ernaar gekeken, want ik had nog nooit van het merk gehoord. Ziet er fantastisch uit en niet duur, helemaal niet duur zelfs. Helaas moeten we enorm op de centen letten, in Portugal is het nog gewoon krisis (maar wel 17graden vandaag), dus zo maar even een nieuwe Audio-gd eindbak kopen zit er niet in. Ik was vanwege financiën sowieso van plan om voor 2e hands te gaan.

Groet van Evert

Ohm Ivo

even iets anders... het is gelukkig nieuwjaar!!

En nog iets;

ondertussen even het lensje van de cd-speler schoon gemaakt,doe ik zo om de 5 a 6 jaar. Daarvoor gebruik ik isopropylalcohol met demiwater (ik geloof 60/40%), in ieder geval dezelfde verhouding als dat lenco-clean om je platen nat af te spelen... En een wattenstaafje. Een kant nat maken, voorzichtig draaiend over de lens wrijven, daarna met de droge kant afnemen.
Gelijk even wat foto's van het binnenwerk van de spelert gemaakt. Ziet er nog goed uit na 19 jaar. De dac is helaas niet zichtbaar, die zit aan de onderkant van de board.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Via enkele komende posts wil ik meer duidelijkheid scheppen in het onderwerp:

wat doet de Behringer Ultracurve nu precies in mijn setup.

Ik hoop dat het enigszins leesbaar voer oplevert, misschien zelfs ook voor diegenen die (nog) niet warmlopen voor roomcorrection... Ik zal de boel weer opsplitsen in verschillende posts. Je leest het goed; alweer een reis! Maar korter dan mijn reis door audioland (2014 versus 1985)...

Mijn reis door Roomcorrection-land, deel1

Zoals eerder gezegd besloot ik na 10 jaar info verzamelen, in laten werken en domweg wachten, om in 2014 in het diepe te springen en een Room Correction Processor te kopen. In het dure segment had/heb je Tact, Lybgdorf, Meridian en vast nog andere. Die zijn weliswaar luxe (nemen je veel werk uit handen), maar veel te duur voor mij. Mijn vrouw heeft me hierbij het laatste zetje gegeven (ik had al eerder verteld dat ik met haar oud wil worden). Het werd de Behringer Ultra-Curve Pro.
Firma Behringer heeft een wat dubieuze naam. Dit bedrijf zou ontwerpen van anderen jatten en goedkoop toepassen. Tja, markt is markt, en of ze daadwerkelijk diefstal plegen; geen idee. Ik heb 2 apparaten van ze waar ik uiterst tevreden over ben; de Ultramatch (upsampler) en bovengenoemde Ultracurve. Deze post gaat over het gebruik van deze Ultracurve in mijn set.

Apparaat werd in 2003 (versie 1.1) op de markt gebracht. Mijn exemplaar, nieuw gekocht in 2014, betreft versie 2.5. Volgens mij zijn er niet veel verschillen. Ik heb hem louter digitaal in gebruik, dwz signaal digitaal (en ge-upsampled naar 24bit/96kHz) de Ultracurve in en vervolgens digitaal naar de dac. Zie onderstaand schemaatje.

Pc>xblaster soundcard>
          cd-player>    -Ultramatch>Ultracurve>dac>amp>speakers
      cd-recorder>

Zodoende gaan alle bronnen door de Ultracurve en worden gecorrigeerd.

Wat moet je ermee/heb ik gedaan:

Nog eerder dan allereerst heb ik ervoor gezorgd dat de akoestiek iig geval redelijk genoeg is om mee te werken. Heb je een badkamersound, dan hoef je dit machientje alvast niet aan te schaffen, heeft dan geen zin.

Allereerst heb ik de meetmicrofoon in de microfoonstandaard (bij mij een constructie van 2 tentstokken van een oude caravan-voortent) opgesteld op de luisterplek, daar waar mijn hoofd zich zou bevinden. Mic in de betreffende ingang van het apparaat geprikt. Ik ben uitgegaan van een vlakke curve; persoonlijk aanpassing zou ik later pas doen.
Vervolgens heb ik het apparaat op DUAL MONO gezet. Dit is erg belangrijk voor inmeten. Je meet dan nl beide kanalen afzonderlijk en na elkaar. In deze stand en op deze manier gebeurt inmeten in de bas toch goed, in tegenstelling tot wat er vaak wordt beweerd mbt de ultracurve.

Het indrukken van de knop 'RTA' geeft nu een real-time weergave van het geluidsspectrum (in 61 banden) op het display. Na het selecteren van de functie 'perform RTA' kan een doelcurve worden ingesteld via een grafische EQ functie; bij mij dus een rechte curve.

Daarna de RTA gestart. Dit is ook meteen het enige automatische dat er op het apparaat zit: mbv de benodigde meetmicrofoon gaat hij nu eerst de achtergrondruis meten en uitfilteren (bij mij ca. -80db, maar als de koelkast aanslaat zakt het tot ca -60db. Het is meestal heel erg stil in huis), vervolgens gaat de ultracurve met de ingebouwde roze-ruisgenerator de ruimte inmeten en via de 31-bands Graphic EQ het frequentieverloop platslaan. Dwz, als je van te voren een rechte curve hebt ingegeven. Heb je een andere doelcurve ingevoerd, dan gaat hij die proberen te reconstrueren. Na zo'n 5 minuten verandert er niet veel meer en kan je de meting beeindigen. Dat doet de ultracurve niet automatisch. :nopompom:

Volgens gebruikers op diverse fora zou het inmeten in de bas (onder de 100Hz) erg onnauwkeurig zijn maar daar ben ik het niet mee eens om 2 redenen:
-als ik een aantal metingen doe op dezelfde plek, komt hij telkens op (vrijwel) hetzelfde uit;
-de linkerspeaker, die meer in de hoek staat, heeft een andere (en meer ingrijpende) eq dan de rechter, zoals het hoort. Doe je metingen dus in DUAL MONO en het apparaat zal de bas ook goed eq-en.

Op deze manier had ik 4 platte curves ingesteld en metingen gedaan:
-20-125hz links
-idem rechts
-125hz-20khz links
-idem rechts

Na de meting sluit je de RTA en sla je de gegenereerde EQ curve op in één van de 64 geheugenposities. Het is dus belangrijk te beseffen dat alleen de Graphic EQ wordt gebruikt bij het realiseren van je doelcurve. Daarna kan je zelf nog aan de slag met een parametrische EQ (PEQ)sectie en dat heb ik gedaan. Voor muziek heb ik dus de GEQ en PEQ in gebruik. Der zit nog veeeel meer op het apparaat, maar voor muziek heb ik dat verder gebypassed.

Meten is zweten! Nadat ik mijn rechte curves voor elkaar had gekregen en opgeslagen in 1 van de presets ben ik gaan luisteren. En inderdaad, het klonk dun, kaal en futloos, zoals een rechte curve hoort te klinken. Ik had het goed gedaan. Lang leve de rechte curve!

Zo bleek ik een bult van 13,5dB te hebben op 31hz. Maar ook op 40, 63, 100hz zaten kleinere bulten, en allen verschillend in sterkte tussen linker- en rechterkanaal. Bulten worden gelukkig zeer effectief weggewerkt door de Ultracurve. Dit effect alleen al maakt m zijn geld waard.

Hier laat ik het even bij. Wordt vervolgd. :tongue2: :)

Groet van Evert


Ohm Ivo

Mijn reis door Roomcorrection-land, deel2

Zo, de metingen zijn binnen en opgeslagen, en ik had vastgesteld dat het nergens naar klonk. Goed gedaan dus, maar het echte werk begon nu pas; de finetuning, het daadwerkelijk verbeteren van je sound thuis. Hoe het nu verder moet, dat ben ik gaan uitzoeken op internet om me in te lezen over muziekinstrumenten, de menselijke stem, en waar dat alles zich in het frequentiespectrum manifesteert. Je moet ergens beginnen. Op de bonnefooi n beetje aan het apparaat gaan tweaken terwijl je muziek afspeelt werkt absoluut niet, dat wordt een teleurstelling.

Misschien dat dit je op weg helpt:

De meeste mensen ervaren een van bas naar treble aflopende frequentiecurve als het meest prettig. Dus dat is het eerste dat je kan toepassen om het geluid beter te krijgen. Hoeveel die moet aflopen is puur zelf proberen. Op het net staan genoeg voorbeelden om te reproduceren, en daarna aan je eigen smaak aan te passen. Bij mij loopt het vanaf 5kHz af, 20kHz zit op min4,5db.

Verder is er een verschijnsel dat de BBC-dip, ook wel Gundry-dip genoemd wordt. Dat is een bewust aangebrachte dip van circa 3-4db in het gebied waar het menselijk gehoor het meest gevoelig voor is; tussen 2 en 4 kHz. Daarmee zorg je ervoor dat de speaker minder forward klinkt, beleefder zo je wilt. Als je van in-your face-geluid houdt moet je dit niet doen. Ik hou wel van enige afstand, dus ik heb (na wat geëxperimenteer) een heel milde BBC-dip toegepast. Soms haal ik hem er ook weer uit. Je kan hem ook wat eerder/later laten beginnen en eindigen. Zelf proberen is het devies.

Nu kwam ik ergens! Het overdreven laag (dat vaak wel lekker klonk, maar bij klassiek toch wel regelmatig in de weg zat) was ik kwijt, en dankzij een aflopende curve en naar smaak weer wat bas te hebben toegevoegd begon het al echt goed te klinken. Dat gaf een goede basis om de wat meer geïsoleerde probleemfrequenties in midden en hoog op te sporen en aan te pakken. Het is pure myfi, maar daar heb ik geen probleem mee.

Verzamelalbums zijn ook een goeie. Zo was ik een jaren 80-verzamelaar (cdr) aan het draaien en toen viel het me op dat bij veel nummers bepaalde beats nogal kartonnig klonken. Dat was me vroeger niet opgevallen wegens de enorme basbult. Maar nu dus wel. Als je een muziekje draait en het klinkt kartonnig, dan kan het aan dat ene nummer liggen. Maar bij een verzamelaar (die ik zelf had samengesteld uit n stuk of 12 albi, albae, albums) en de kartonnigheid blijft terugkomen, dan weet je zeker dat het een akoestiek-probleem is. Als je je ingelezen hebt dan weet je in welke frequentieband je het ongeveer moet zoeken. Zo bleek bij mij rond 160hz een piek te zitten. 4dB eraf en weg karton! Jaja, het is bewerkelijk. Luxe á la Lyngdorf is er niet bij. Maar de prijs is er dan ook naar (340 euro inclusief meetmic, 10m microfoonsnoer met degelijke xlr-pluggen en verzending).

Lezen op diverse binnenlandse en vooral buitenlandse fora heeft me het idee gegeven dat Lyngdorf en consorten ook een beetje té luxe kunnen zijn, dwz dat het apparaat de metingen en instellingen doet, en dat je daar dan vervolgens niks of weinig meer aan kan instellen naar persoonlijke smaak. Misschien dat Lyngdorf/Tact-bezitters hier enig licht op kunnen laten schijnen?

Nu zat ik me al heel mijn reis door audioland lang al te ergeren aan harde essen, in alle setups die ik ooit gehoord had. Dus ook bij Quad ESL63 electrostaten. Op mijn set (en die van mijn vrienden) was het niet anders. Heb je last van harde essen, dan is het gebied van 6-8kHz belangrijk. Daar heb ik mbv de Parametric EQ een dipje gemaakt (beetje zoeken en proberen) en ben in dat gebied heen en weer gaan schuiven en heb zorgvuldig geluisterd.

Hier laat ik het nu even bij, maar er komt nog een deel 3...

Groet van Evert

Richi

Zeer interessant Evert. Leuk dat je je ervaringen met ons deelt!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

pvd_66

Quote from: Ohm Ivo on December 26, 2017, 14:52:47
Waarmee heb je dat vervangen? Ik kom er via je signatuur niet zo uit... En waarom; is de nieuwe setup een verbetering t.o.v. Apogee minidac plus upsampler? Ik ben altijd benieuwd of digitaal (op een betaalbare manier) nog beter kan...

Groet van Evert

De Teac die ik als loopwerk gebruikte ging kaduuk, had toen ook een VPI Aries 3 draaitafel die ik veel lekkerder vond klinken als de digitale sectie en daarom eigenlijk niet meteen een nieuw loopwerk gekocht. Daarna volgde relatiebreuk en alles van de hand gedaan. Sinds een jaar of 2 weer een beetje serieus begonnen stereo en maar meteen ht. Stereo nu alleen met streaming audio. Ik kan dus niets zeggen over een vergelijk met de Apogee minidac.

Gr Philip
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Ohm Ivo

Even iets anders tussendoor...

Zo ziet de binnenkant van mijn speakers eruit. Scan uit een oude Stereoplay. Ook maar meteen impedantiegrafiekje erbij gedaan. Gewoon, omdat het hier de showcase van mijn set is...

Ondertussen zit ik verder te broeden over roomcorrection deel 3

Groet van Evert

Ohm Ivo

Zoooo, daar istie dan...

Mijn reis door Roomcorrection-land, deel3

Na afloop van zo'n meet-en inregelsessie ga ik een paar maanden lang luisteren. Je moet er goed de tijd voor nemen en niet te snel oordelen  :coffee:, anders blijf je schuiven. Als mijn vrouw dan weer in NL is ga ik weer verder experimenten. Zo heb ik nu n stuk of 5 sessies gehad in de afgelopen 4 jaar dat ik het apparaat heb. En ik ben absoluut fan geworden van roomEQ. :clapping:  Je moet er alleen dus wel de tijd voor nemen en niet onrustig van aard zijn; in dat geval is een luxe volautomaat beter geschikt voor je (met uiteraard een ander prijskaartje).

Wat doet het in technische zin in mijn set bij muziek en bij film (de settings):

-Verzwakking van de staande golven (basbulten) in het laag, bij 31hz bv -9db.
-vanaf ca. 5 kHz licht aflopend tot -4,5 dB bij 20kHz
-milde bbc-dip daaroverheen, verdwijnt dus gedeeltelijk in de afloop.
-via de parametrische equalizer enkele smalbandige dipjes bij 115hz, 135hz 160hz en 7,78khz
-bij film nog extra maatregelen: iets sterkere basreductie om die idiote Hollywood-bas wat realistischer te laten klinken. Naast bovenstaande maatregelen nog een kleine panoramaverbreding in het gebied van 400hz en lager
-bij film zeer milde dynamiekcompressie in het gebied rond 6khz boven een bepaald niveau (weet ff niet uit mn hoofd)

Wat doet het met het geluid in mijn set (resultaten) bij muziek en bij film

Als je bovenstaande settings doorneemt, krijg je wellicht het idee dat het geluid wel heel kunstmatig moet klinken, zo grondig dat er op diverse vlakken wordt ingegrepen. Dit moet puristen een gruwel zijn! :( :plain: :nopompom:

Nou, in de praktijk klinkt het juist totaal relaxed.  :pompom: Je vergeet heel snel dat er gecorrigeerd wordt. Het geluid klinkt gebalanceerd, met meer rust en tegelijkertijd detail, meer diepte, strakkere bas en stemmen zijn (nog) makkelijker te verstaan. Het karakter van de set en de opname blijven (enigszins) behouden, maar alle nare uithalen en over-the-top geluidseffecten zijn ingedamd tot realistische waarden. Ik vind het een gigantische vooruitgang  :worship:. Mijn speakers, die ik al 19 jaar heb, blijven me verbazen; opnames die ik ook al minstens zo lang heb laten dingen horen die mij nooit eerder waren opgevallen. En daar hoef je niet ingespannen voor te gaan zitten luisteren. De verschillen/verbeteringen zijn niet subtiel, en op geen enkele andere wijze te bereiken, behalve dan met een mega-akoestische verbouwing van je woonkamer. En dan te bedenken dat ik uitsluitend vezwakking heb toegepast; er wordt nergens geboost.

Ook met volgepropte klassieke muziek, de electro-pulsjes van Kraftwerk of evergreens uit de jaren 50: het is gewoon feest! Slechts heel af en toe blijkt dat een enkel nummer (vrijwel altijd electro) wat minder vet en minder indrukwekkend te klinken, maar daar wen je snel aan. Bovendien is de vooruitgang vele malen groter dan de incidentele "achteruitgang". :D

Ik kan me nog de equalizers uit de jaren 80 herinneren, van Kenwood, Technics, Akai, Pioneer en Marantz met name. Zette je zo'n apparaat ertussen, werd het geluid gelijks doods en ruisig. Transiënten werden vakkundig de nek omgedraaid. Niet met de Ultracurve. Het doet wat je invoert, de rest blijft ongemoeid. Transiënten blijven volledig behouden (tenzij je dus voor compressie kiest, maar dan nog...).

En wat ik nog het belangrijkste vind; vrijwel ALLE opnamen gaan er op vooruit. Meer detail, minder scherpte, meer vergevingsgezindheid. Niet alleen de goede opnames, maar ook de mindere. De eerste keer dat ik zoiets ervoer was toen ik overstapte van mijn ouwe dac naar de Apogee minidac. En nu met de Ultramatch nog méér. Vandaar dat ik elk apparaat of speaker die "goede opnames des de beter laat klinken, maar mindere opnames genadeloos door de mand laat vallen" als zijnde waardeloos terzijde schuif, ongeacht de prijs. Daar heb ik niks aan, dan moet ik mijn muziekkeuze aanpassen aan de speakers, en dat wil ik niet.

Filmgeluid is nu uitstekend, zonder kopsplijtende metaalscherpe geluiden als brekend glas, bliksem, regen e.d. Wel helder, gedetailleerd, dynamisch en strak, niet meer oorverdovend scherp met moddervette Hollywood-bas. Naar mijn mening realistischer dus! Bij film pas ik een beetje multiband-compressie toe: alleen bij een bepaalde frequentieband (met 6kHz als centrum), terwijl de rest ongemoeid gelaten wordt. De daadwerkelijke compressie is "onhoorbaar". Je hoort niet wanneer hij in werking komt. Pas als je terugschakelt naar ongecomprimeerd zijn ineens de te harde scherpe effecten weer terug in het geluidsbeeld (vooral bij de latere Harry Potter films ergerde ik me mateloos).

Thans heb ik de speakers wat slanker afgestemd, mijn smaak is met de jaren iets veranderd. Iets minder bas (maar wel gewoon strak tot 20hz), meer detail. Dus dezer dagen passeert een gevarieerd palet aan muziek de revue (pop, rock, electro, klassiek, filmmuziek, jazz, big band, deep space) om te bepalen of ik het zo laat. Als mijn vrouw in april weer naar NL gaat zal ik ws weer een nieuwe eq-sessie doen, tenzij het me al zodanig bevalt dat dat niet meer nodig is.

Ik heb de Ultracurve nu ruim 3,5 jaar en luister nooit meer zonder. Op het apparaat heb ik nu 5 presets ingevoerd:

-music
-film
-premusic
-prefilm
-uncorrected.

De beide "pre's" gebruik ik om eventuele wijzigingen in de eq in te voeren. Daar luister ik een tijdje naar. Als ze bevallen blijven ze, anders niet. Om de zoveel tijd, na veranderingen die blijvertjes blijken, kopieër ik de pre-presets naar de echte (dus pre-film naar film; pre-music naar music).

De "uncorrected" preset is voor luisteren met koptelefoon. Moet zeggen dat ik regelmatig vergeet om bij koptelefoon de corresponderende preset te kiezen, omdat het toch al goed klinkt.

Voordelen Ultracurve

-zeer goedkoop, geen concurrentie in dit prijssegment
-volledig transparant wat mij betreft
-de vele functionaliteiten zijn knap geïntegreerd
-goede meters aanwezig
-dac erin is beter dan verwacht! Beter dan van mijn Marantz cd67OSE
-Real Time Analysis-functie
-vergroting van de headroom (in mijn geval) van mijn versterker, omdat de amp nu minder in de bas hoeft te versterken. Prima, want ik heb nu ook de neiging om harder te draaien...
-enorm veel instelmogelijkheden

Waarom zou je eraan beginnen

-basweergave strakker, dieper, gelaagder,
-verborgen details komen tevoorschijn!,
-overdreven helderheid ("glare") verminderen,
-de-essen (scherpe essen en t's effectief verminderen)
-stereobeeld verbreden (regelbaar, heb ik bij muziek niet toegepast)
-overdadige dynamiek (zoals bij sommige films) indammen

Waarom zou je hem aan je voorbij laten gaan...

-wel erg veel instelmogelijkheden
-geen vooringevulde presets of default instellingen; je moet echt alles zelf uitvogelen
-steile leercurve; plug n play is er niet bij
-handleiding is voor professionals alleen; zegt hoe je iets moet instellen, maar niet welke waardes je moet gebruiken en waarom,
-geen voetjes, geen cinch aansluitingen (wel toslink, xlr en midi)
-kwaliteitscontrole laat te wensen over. Ervaringen op internet variëren van niet aan de gang krijgen van het gekochte exemplaar tot het hebben van 6 exemplaren die al jaren werken en er nog 4 bijbestellen voor nieuwe projecten. Schijnt slecht tegen warmte te kunnen; in de States plakken ze extra koelribben op de grote SHARC-chips en evt ad/da-chips. Heb ik niet gedaan, bij mij speelt hij probleemloos in het warme Portugal
-noodzaak tot het vervangen van apparatuur/speakers wordt (nog) kleiner (=voor mij een voordeel). Dus gearheads opgepast!

Wat kan het apparaat niet:

-smalle zuiltjes of kleine monitoren veranderen in basmonsters
-analytische speakers omtoveren tot Synthese Floating Two speakers
-galm uit je luisterruimte halen
-impulsweergave corrigeren (gebeurt wel vanzelf enigszins maar indirect)
-dalen in de bascurve opvullen (pieken weghalen gaat wel heel goed)

Misschien dat ik in de toekomst een usb-mic koop en die in mijn xblaster geluidskaart prik. REW installeren op de pc en dan kan ik via pc meten ipv via de Ultracurve. Voordeel: veel  luxere, nauwkeuriger afleesbare en reproduceerbare grafiekjes fabrieken. Alternatief: nieuwe geluidskaart met mic-voeding kopen waar ik dan mijn reeds bestaande ECM8000mic in kan prikken. Kijken wat het goedkoopst is; nieuwe mic of nieuwe geluidskaart.

Ik hoop dat er forummers zijn die er iets mee kunnen. :crazy: Als er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het wel.

Groet van Evert

PS foto's: enkele schermpjes van de Ultracurve. Dynamic eq, width (panoramaregeling), Dynamic compressor.