De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laan

Quote from: Ohm Ivo on December 21, 2017, 13:23:58
Zekers, ik vind het ook nog steeds mooie speakers. Ik vraag me af hoe de T+A's zich verhouden tot tegenwoordige speakers in omgerekend dezelfde prijsklasse (ca. 7000-8000 euro).

Groet van Evert

Kom gerust eens langs met de T + A 's voor een indruk  :tounge:

Daarbij, 7k nu is minder dan 7k toen he? Daarbij, er zijn intussen wat nieuwe ideeen ontstaan over hoe het heurt, kan, of moet.  Ook zijn speakers wat kleiner geworden lijkt het tbv van o.a. Waf (meestal heeft men geen vrouw als jij ;) )
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

#51
Quote from: Ohm Ivo on December 21, 2017, 13:23:58
Zekers, ik vind het ook nog steeds mooie speakers. Ik vraag me af hoe de T+A's zich verhouden tot tegenwoordige speakers in omgerekend dezelfde prijsklasse (ca. 7000-8000 euro).

Groet van Evert

Kom maar langs... :D grap was al gemaakt. :embarassed:

Al zitten mijn speakers er een kleine 1000 euro onder..

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ohm Ivo

Jahaa, de volgende episode... 8)

Mijn reis door audioland, deel 5.

In 1999 ging ik samenwonen, en omdat ik 13,5 jaar wachttijd had opgebouwd op de huurmarkt kon ik daarmee een hoekhuis met behoorlijke tuin bemachtigen. Niet in Nijmegen zelf maar in de omgeving. Yes! Geen studentenkamer meer, maar een heel huis! Kreeg mijn installatie ook gelijk meer ademruimte. Ik had al redelijk wat huurhuizen bekeken maar absolute voorwaarden waren: 1) een tuin en 2) de luidsprekers moesten in de nieuwe omgeving goed opgesteld kunnen worden. Zo'n huis gevonden dus.  :pompom: :clapping:

Vanaf die tijd kwam ik nog maar zelden in het ouderlijk huis, dus die installatie (Marantz PM84mk2 amp, Pioneer F-93 tuner, Pioneer CT-91a casettedeck, Thorens td320mk2 LP-romspeler en T+A tmr 160mk2 ls) maar eens opgehaald om in t nieuwe huis te zetten. De boxen in de slaapkamer gezet, de platenspeler in de hoofdset in de woonkamer en de rest op zolder.  De tmr120 heb ik aan mijn moeder gegeven voor haar verjaardag. Deze hebben in het ouderlijk huis in de woonkamer gestaan en t klonk prachtig, :headbanging:  met een simpel jvc budgetversterkertje.

Op zolder in mijn nieuwe huurhuis wilde ik ook muziek. We zitten inmiddels in het jaar 2001. Dus naar Mijn Hifi getogen in Nijmegen en daar na eea beluisterd te hebben een paartje Dynaudio Contour 1.1 besteld. En korte tijd later ook mn Beyerdynamic DT-831 hoofdtelefoon gekocht. Op de dynaudio's heb ik maanden moeten wachten. Mijn Hifi heeft er nog achteraan gegaan en als ik het goed begrepen heb, heb ik het allerlaatste paartje dat nieuw uit de fabriek kwam. Toen ik ze bestelde bleek dat het 1.1-model al beëindigd was. Fijne, kleine speakertjes.

Ook heb ik 2e-hands een versterker gekocht die ook een soort vroegere droom was; de Marantz PM-15, een 32kg wegend bakbeest met 2x150/294/420W aan 8/4/2 ohm. En prachtig om te zien! Deze bak heeft overal gestaan: in de hoofdset, op zolder (die Dynaudios konden keihard met deze versterker eraan!) en op de slaapkamer. Dus op gegeven moment bestond mijn slaapkamersetje uit een paar enorme transmisslijnspeakers, een vette PM-15 versterker en een budget-tunertje van Pioneer. Dat was de F-447. Die had ik nog niet genoemd want ik kan me niet herinneren wanneer ik die gekocht heb. Ergens in de periode 1995-2000...
En zo heb ik een tijd 3 Marantzversterkers gehad die regelmatig van plaats wisselden. Alledrie hadden ze een superbe phonotrap. Op gegeven moment heb ik de platenspeler naar zolder gedaan om daar lp's te draaien (en de nog aan te schaffen Marantz dr-17, zie verderop, om ze op te nemen), in de hoofdset beneden zou de nadruk liggen op cd en stereo-video (film en tv).

Het was een actieve periode qua hifi. Ik was nog steeds bezig om cd beter te krijgen en begon me te verdiepen in upsampling, iets dat rond 2000 begon op te komen als manier om cd-geluid te verbeteren. Er verschenen artikelen van oa dCS over upsampling (die ik helaas niet meer op internet kan vinden), de Monarchy DIP en andere upsamplers/herclockers en upsampling-dacs kwamen uit en het leek me veelbelovend.

Ondertussen waren cd-recorders ook gemeengoed aan het worden en dat leek me de ideale manier om lp-geluid in cd-gemak te verpakken. Er kwam een aanbieding bij HIFI Center Video te Nijmegen wbt de Marantz dr-17. Ik had een goede review van dit apparaat gelezen in What hifi (ook al begon ik mijn geloof in reviews al aardig te verliezen), en die heb ik, na beluistering, gekocht. Had ik een cd-17 en een recorder in één. Als cd-speler was hij audiofieler dan de cd-67 OSE, dwz ruisarmer, schoner en gedetailleerder dan de 67, maar mooier vond ik het allemaal uiteindelijk toch niet. De soundtrack van Gladiator klonk nog steeds druk en schel, en hier en daar zelfs overstuurd. Beter georganiseerd en strakker dan op de 67OSE, maar niet mooier, en zeker niet zo mooi als lp (in algemene zin, ik het Gladiator nooit op lp gehad). Als ik naar cdr gedigitaliseerde lp's draaide via de dr-17 klonk het wel beter dan de cd-versie, vooral bij jaren 60, 70 en 80-muziek, maar bij harde uithalen werd het geluid toch weer hard, iets dat de lp zelf niet had.

Er kwam ook een technisch probleem aan de oppervlakte: de dr-17 speelde alles probleemloos af, maar weigerde al vrij snel om cdr's te finaliseren en moest dan weer naar Elst voor reparatie.  :nopompom: Volgens mij was het een softwareprobleem, maar in Elst bleven ze hardnekkig het gehele loopwerk vervangen. Nadat dat 3x gebeurd was heb ik een regeling geeist; ik kon mijn geld terugkrijgen OF ik kon het apparaat inruilen tegen een dv-6200 dvd-speler en een dr-6000 cd-recorder, waarbij ik het verschil terugbetaald kreeg. Omdat ik beide apparaten wel wilde, heb ik daarin toegestemd. Dvd was flink opgekomen en ik wilde nog steeds mijn platen digitaliseren.

Inmiddels had ik het element van de platenspeler (Denon DL103 mc) vervangen voor een duurdere, de Denon DL304. Dat klonk zelfs nog beter! Ongelooflijk dat terwijl de 304 veel minder output had dan de 103, het geluid toch veel schoner en gedetailleerder klonk. Nadeel(tje) was wel dat de output zo laag was, dat zelfs bij volle uitsturing van de cd-recorder het signaal zacht op de cdr werd opgenomen, ik benutte niet de volle dynamiek van de cdr.

Pioneer CT-91a casettedeck to the rescue! Ik leidde (leed?) het plaatsignaal  via de rec.bronkeuze van de versterker door t 3-koppig casettedeck in monitorstand, vervolgens naar de cd-recorder. Via deze weg had ik een extra voorversterkingsstap dmv de uitsturingsregelaar van de Pioneer. Nu was het signaal wel krachtig genoeg. Die Pioneer was een prima voorversterker. Je ziet het, ik ben bepaald geen purist... Maar het werkte goed. Ik heb sommige cdr's nu nog steeds en die klinken prima. Mijn oudste cdr's zijn nu 16 jaar oud en draaien nog probleemloos. Ik heb nu 4 problematische/ondraaibare schijfjes en die zijn allemaal van Philips. Nee, ik heb geen warme gevoelens bij dat bedrijf. Lelijke apparatuur en slecht houdbare cd'rs.

De reis gaat verder...


Ohm Ivo

Nog even wat foto's van genoemde apparatuur. Ter opfrissing geheugen. Ik heb gelukkig de tegenwoordigheid van geest gehad om de 14 en 15 naast elkaar te zetten en foto's te maken, met mijn toen eerste digitale fototoestel (een Canonne).

Marantz DR-17
Marantz PM-14 en 15
Pioneer CT-91a Reference Casettedeck

Groet van Evert

Richi

Oh wat leuk om te lezen en hoe herkenbaar allemaal.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ohm Ivo

Volgende deel eruitgeperst!!

Mijn reis door audioland, deel 6.

Ik was nog steeds niet tevreden met het cd-geluid, en ik was bepaald niet de enige. Niet alleen vond ik het cd-geluid hard en scherp, vooral bij 80-er jaren muziek, daarnaast was het zo dat cd altijd een gat in het midden van het geluidsbeeld had. Alsof de ls te ver uit elkaar stonden. Maar 2,5m afstand is voor zo'n grote ls toch niet echt te veel, en veel belangrijker nog: bij analoge bron (lp, muziekcasette, tv, tuner en gehuurde videobanden in de stereo-vcr) had ik dat probleem in het geheel niet.

Ongelofelijk eigenlijk, dat in het in deel 5 genoemde review de recensent dat nooit was opgevallen, totdat Lucas van de Mee (van Apogee) daar zelf over begonnen was. Toen viel het de heer Van Es ineens op. Toen ikzelf met cd begon (1985) viel me dat al heel snel op, maar toen dacht ik nog dat het aan de opstelling van de ls lag. Maar nadat ik in 1990 de Thorens had aangeschaft wist ik ineens zeker dat het niet aan de opstelling lag, maar aan het medium.

Ook vond ik in het algemeen het cd-geluid te weinig "gewicht" hebben. Op de een of andere manier had het weinig kracht, en harder zetten maakte het geluid alleen maar lawaaieriger en nerveuzer, niet krachtiger. Lp daarentegen klonk geweldig; levendig, dynamisch, ruimtelijk en machtig. Ik vond het verschil erg groot.

Al mijn audio-vrienden zaten in die jaren ook te kl*ten met cd-geluid en hebben ook alle 4 een platenspeler gekocht: 3x Thorens en 1x Technics SL1200. Mijzelf meegerekend dus 4x Thorens.

Hoewel ik inmiddels echte analoog-adept was, zat het me niet lekker dat cd zo achterbleef (en ik had geen zin om te sparen voor een zgn "high-end"speler van 12000 euro oid). Dus ging ik aan de gang met betaalbare alternatieven. Ik heb nog een tweedehands PS Audio SL Three dac geprobeerd. Die had ik voor 500 euro 2ehands bij een zaak in Den Haag gekocht (weet niet meer welke. Apparaat met de post bezorgd) en hoewel toen al een oudere dac (1995) was hij wel erg goed, zelfs nog ietsje beter dan de DR-17 uit 2000. Maar het haalde niet bij plaat, al mijn bezwaren bleven (in iets mindere mate) dus heb ik hem na zo'n 2 jaar weer verkocht voor 400. De koper bleek Louis Raatjes van Art Speak te zijn. Hij had nog zo'n "De Mat" achtergelaten, een zwarte rubberen mat die je over je cd legt. Dat zou de weergave ten goede komen. Misschien voel je em al aankomen: ik hoor het verschil niet.

Ergens in 2004 verscheen er een review van een zekere René van Es (ik had tot dan nog nooit van de goede man gehoord) over een dac genaamd de Apogee Minidac. Dat het apparaat een gunstige review kreeg vond ik niet zo schokkend, ik geloofde niet meer zo in reviews, maar wat mij intrigeerde was dat de reviewer zich presenteerde als fundamentalistische analoog-aanhanger. In de review werd uitvoerig uit de doeken gedaan dat, volgens de heer van Es, het verschil tussen lp en cd ineens nagenoeg weg was met de Apogee. Ik wist niet goed hoe ik dit moest duiden, maar deze review is wél ergens in mijn achterhoofd blijven hangen.

Ongeveer een half jaar later werd er in Nijmegen (in 2005) een 2e-hands Apogee Minidac aangeboden! Ondertussen was ik die review niet vergeten. Ik had de verkoper gezegd dat ik interesse had, op voorwaarde dat ik het apparaat in eigen set mocht beluisteren. Zo gezegd zo gedaan. En dit was nu eindelijk een wezenlijke verbetering! Ik ontdekte mijn hele cd-verzameling voor de eerste keer opnieuw. Bassen dieper, strakker, indrukwekkender, sommige cd's die ik altijd ietwat "ruisig" vond klinken, klonken ineens n stuk schoner, en bij heel veel cd's was het harde randje ineens veranderd in weliswaar helderheid, maar geen scherpte. Fijnere details. Vooral oudere, minder goede opnames zoals ouder werk van Ennio Morricone of Vangelis werden ineens prima beluisterbaar. Het gat in het midden was ook ineens volledig weg. :) Een ergernis van jaren foetsie!  :pompom: Voor het eerst had ik met cd geluid dat nu ook exact uit het midden kwam. Ook bij film (dvd) een verbetering. Ik vond het een enorme verbetering, veel groter dan het gepiel totnutoe! Sterker nog; cd was voor mij nu gelijkwaardig geworden aan lp! Nog steeds vind ik jaren 80 op lp/maxi meestal beter klinken, maar dat verschil is veel kleiner geworden. Andere muziek, zoals Vangelis, Morricone , klassiek (over het algemeen) vind ik op cd beter dan op lp.

De Apogee kan tot 24bit/192kHz aan, maar ik kon alleen maar 16bit/44.1kHz aanbieden. Benieuwd als ik was naar het effect van upsampling, kocht ik in 2006 een Behringer Ultramatch SRC 24/96. Het apparaat kostte slechts 140 euro en als hij niet beviel kon ik hem altijd nog vermarktplaatsen. Aanvankelijk dacht ik idd enig verschil te horen tussen 16/44 en 24/96 (hoger kan de upsampler niet) dus het apparaat bleef. Later heb ik vastgesteld dat ik toch geen verschil hoor, maar sindsdien fungeert de Upsampler als handig schakelcentrum. Je kan er drie digitale bronnen op aansluiten. Anno 2017 ben ik er nog steeds blij mee.

Laatste deel in aantocht...

Groet van Evert

solitaire

't Blijft leuk om te lezen ... jammer dat je straks in het heden bent aangekomen kwa ontwikkelingen ... misschien kan je in een 'bonus editie' gewoon verder schrijven en iets over je toekomst plannen vertellen ? Maar ik loop te ver vooruit ... eerst komen er nog vervolgen op je huidige schrijven natuurlijk ...

Kan je iets vertellen over je gebruik van, wat er uit ziet als, houten balkjes en polystyreen blokjes als ondergrond voor veel van je apparatuur ? Was het simpelweg voorhanden, 'fit for purpose', makkelijk in gebruik of zit er een ... diepere gedachte ... achter ?



prettige Kerst verder !



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Ohm Ivo

Dank, soli voor de aardige woorden. :)

Er komt nog een laatste deel aan over de reis door audioland. Verder iets over toekomstplannen, wensen en ik wilde een stuk schrijven over de rol van room correction in mijn set, hoe ik de Behringer gebruik, metingen doe e.d...

Over het hout en schuim:

Toen ik nog in NL woonden en ik de grote PM-15 op mijn slaapkamer had staan (samen met de T+A 160 TL's) viel het me op dat als de wasmaschine op zolder begon te centrifugeren dat dat voelbaar was als je de kast van de pm-15 aanraakte. Trillingen via de vloer die tot in de versterker kwamen. Toen heb ikuit resten verpakkingsmateriaal (piepschuim) 4 vierkantjes geknipt en onder de poten gedaan. Weg trillingen! Toen heb ik meteen ook maar alle apparaten voorzien van dergelijke vierkantjes, ik had genoeg piepschuim. Gratis tweak. Of het iets uitmaakt zou ik niet kunnen zeggen.

De bovenste houten vloerplank in het "rack"(rek) is maar 10cm diep. Bovendien wilde ik de twee 19-inch apparaten (de Behringers) zo vrij mogelijk opstellen zodat ze goed koel blijven. Niet dat ze zo warm worden, maar hier in Portugal kan het behoorlijk heet worden en dan wil ik dat alle spullen hun warmte goed kwijt kunnen. Dus niet plat op het plankje, maar heb ik houten klemmetjes gezaagd voor beide apparaten. Iets dergelijks wil ik ook nog voor de minidac gaan fabrieken, deze staat nu nog op een paar losse balkjes.

Groet van Evert

solitaire

Legitieme down-to-earth oplossingen, daar zie je er te weinig van (zijn mensen bang hun kredietwaardigheid kwijt te raken als ze er voor uit komen ?).

En gelukkig zie ik dat je eerst nog niet uitgeschreven bent 8)




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dolby

Door verschillende forumleden al aangegeven; mooi om jouw audiogeschiedenis te lezen. En wat het inderdaad ook zo bijzonder maakt is het aantal foto's wat je ervan hebt.
Heb er vroeger nooit bij stilgestaan en nu vind ik dat zonde dat ik dat niet gedaan heb.

pvd_66

Quote from: Ohm Ivo on December 25, 2017, 18:59:15

De Apogee kan tot 24bit/192kHz aan, maar ik kon alleen maar 16bit/44.1kHz aanbieden. Benieuwd als ik was naar het effect van upsampling, kocht ik in 2006 een Behringer Ultramatch SRC 24/96. Het apparaat kostte slechts 140 euro en als hij niet beviel kon ik hem altijd nog vermarktplaatsen. Aanvankelijk dacht ik idd enig verschil te horen tussen 16/44 en 24/96 (hoger kan de upsampler niet) dus het apparaat bleef. Later heb ik vastgesteld dat ik toch geen verschil hoor, maar sindsdien fungeert de Upsampler als handig schakelcentrum. Je kan er drie digitale bronnen op aansluiten. Anno 2017 ben ik er nog steeds blij mee.

Laatste deel in aantocht...

Groet van Evert

Hahaha leuk te lezen, heb ook een Apogee icm met een Behringer upsampler gehad op een Teac VRDS cd speler. Deed het goed en was er erg bij mee ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

chansig

Ik baal ook als een stekker dat ik geen foto's van al mijn sets heb gemaakt. Via fora nog wel wat teruggevonden..maar eigenlijk te weinig.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ohm Ivo

Quote from: pvd_66 on December 26, 2017, 14:20:19
Hahaha leuk te lezen, heb ook een Apogee icm met een Behringer upsampler gehad op een Teac VRDS cd speler. Deed het goed en was er erg bij mee ;D

Waarmee heb je dat vervangen? Ik kom er via je signatuur niet zo uit... En waarom; is de nieuwe setup een verbetering t.o.v. Apogee minidac plus upsampler? Ik ben altijd benieuwd of digitaal (op een betaalbare manier) nog beter kan...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Quote from: Dolby on December 26, 2017, 13:59:55
Door verschillende forumleden al aangegeven; mooi om jouw audiogeschiedenis te lezen. En wat het inderdaad ook zo bijzonder maakt is het aantal foto's wat je ervan hebt.
Heb er vroeger nooit bij stilgestaan en nu vind ik dat zonde dat ik dat niet gedaan heb.

Helaas heb ik er minder foto's van dan het lijkt.  :nopompom: Van de wat recentere spullen heb ik wel foto's, rond die tijd had ik mijn eerste digitale camera, maar van de oudere spullen heb ik helaas foto's van het net moeten lenen (heb ik er bij gezet)... Voorbeeldje: van mijn eerste 2 paar ls had ik geen foto's (bns e-5 en T+A tmr 120), van de latere (t+a 160 en 220) wel. Ik heb ook nog wel wat analoge foto's (hoop ik) :sadlike:, maar die zitten ergens in een doos die ik sinds de emigratie nog niet tegengekomen ben...

Groet van Evert

JohanH

Leuke verhalen om zo te lezen Evert! Idd jammer dat je niet overal foto's van hebt maar wel leuk om zo een beeld te krijgen van alle jaren. :)

Ohm Ivo

Quote from: solitaire on December 26, 2017, 13:59:28
Legitieme down-to-earth oplossingen, daar zie je er te weinig van (zijn mensen bang hun kredietwaardigheid kwijt te raken als ze er voor uit komen ?).
8)




soli

Nog een zo'n oplossinkje; ik ben de schroefklemmen van mijn wbt-klemmen van de ls kwijt (onhandige klemmen trouwens). Dus heb ik de ls-kabels aldus bevestigd (zie foto). Het werkt prima :clapping:

Groet van Evert.

solitaire

Zie ik twee soorten terminals en twee soorten kabel op een luidspreker ?

BTW met dergelijke trucjes hoop ik dat je in een no-bushfire zone zit ! ;)




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Ohm Ivo

De twee terminals op de ls zijn intern verbonden. Dus zowel de stoere wbt-resten als die gammele omlaagduw-klemmetjes zitten binnenin aan elkaar. Geen bi-wiring dus  ;D Ik was benieuwd naar verschillen tussen 2 (merkloze) ls-kabels die ik toch al had. De ene is 4mm2 en de andere 1,5mm2, tenminste, dat denk ik. Lengte 3m. Vanbuiten verschillend, vanbinnen gewoon koperkabel. Als ik op de versterker schakel tussen A, B of A+B dan hoor ik het geluid niet veranderen. Desondanks leuk om te proberen, zolang t geen geld kost  ;)

Groet van Evert

solitaire

Als ze alle twee zijn aangesloten loopt er dan niet altijd signaal door beide kabels ? Ze zitten vast in hetzelfde circuit ... Daar verandert schakelen op de versterker niets aan (daar zitten ze ook parallel). Maar goed, ik ben geen techneut, maar ik denk 'geen wonder dat ze gelijk klinken'...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Peerless Monster

Quote from: Ohm Ivo on December 26, 2017, 21:56:37
Nog een zo'n oplossinkje; ik ben de schroefklemmen van mijn wbt-klemmen van de ls kwijt (onhandige klemmen trouwens). Dus heb ik de ls-kabels aldus bevestigd (zie foto). Het werkt prima :clapping:

Groet van Evert.

Ik zou de fosforkopjes eraf halen. Al is het maar het gevoel dat je iets brandveiliger bent 😉
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

erik s.

Quote from: Ohm Ivo on December 26, 2017, 21:56:37
Nog een zo'n oplossinkje; ik ben de schroefklemmen van mijn wbt-klemmen van de ls kwijt (onhandige klemmen trouwens). Dus heb ik de ls-kabels aldus bevestigd (zie foto). Het werkt prima :clapping:

Groet van Evert.
Passen er geen bananen in die terminals?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Ohm Ivo

Quote from: solitaire on December 27, 2017, 10:22:07
Als ze alle twee zijn aangesloten loopt er dan niet altijd signaal door beide kabels ? Ze zitten vast in hetzelfde circuit ... Daar verandert schakelen op de versterker niets aan (daar zitten ze ook parallel). Maar goed, ik ben geen techneut, maar ik denk 'geen wonder dat ze gelijk klinken'...



soli

Nee hoor; als ik A kies, gaat het signaal alleen door A van versterker naar ls; als ik B kies door B en bij A+B door beide. Maar je hebt gelijk: het is geen wonder dat ze gelijk klinken :D

Groet van Evert

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Ohm Ivo

Quote from: Peerless Monster on December 27, 2017, 10:52:09
Ik zou de fosforkopjes eraf halen. Al is het maar het gevoel dat je iets brandveiliger bent 😉

Ik dacht; wat is simpeler, die kopjes eraf fotoshoppen of gewoon knippen? Toch maar geknipt...

Groet van Evert

Ohm Ivo

@Erik.s,

ja hoor, er passen bananenpluggen in, en heb ik vroeger ook wel gehad. Op gegeven moment er afgehaald in mijn puristischer tijd (lang geleden) want was weer extra overgang. Vriend van mij had vorig jaar ofzo bananenpluggen meegenomen uit NL maar die bleken voor hele dikke kabels te zijn. Dan moet ik veel kwast blootleggen, dubbelvouwen, inklemmen in de bananenpluggen...laat maar. En hier in Portugal ben ik nog geen gewone bananenpluggen tegengekomen.

Groet van Evert