De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

op eigen verzoek verwijderd.

Voor zo'n bedrag kun je niet gaan lopen te zitten te prutsen!

:thumbs-up:

Ohm Ivo

QuoteHeb je het ook al eens geprobeerd zonder upsampler(s)? Ik speel het liefste in de originele sample rate af, dat mag eventueel naar 24 of zelfs 32 bit om worden gezet, maar sample rate perfect vind ik vaak het lekkerst klinken. En balen van het noodweer en de gevolgschade Evert!

Toen ik de upsampler (het apparaat dat nu dus stuk is) pas had heb ik wel wat vergelijkingen gedaan tussen 16/44.1 (cd) en de ge-upsamplede varianten. En thans is het dus zo dat cd in native sample rate naar de Ultracurve gaat terwijl pc intern al upsampled naar 24/96. Ik kan dus ook native cd vergelijken met geripte versie die ge-upsampled wordt.

In het algemeen heb ik het vage idee dat upsampled ietsje gepolijster en gladder klinkt dan native 16/44.1, maar ik vraag me serieus af of dit in een blindtest overeind blijft. Bovendien vind ik het verschil sowieso zo klein dat ik er verder geen waarde aan hecht.

Ook het verschil in room correction van de Behringer Ultracurve als hij in 24/96 werkt (bij pc als bron) of in 16/44.1 (bij cd als bron) lijkt er wel te zijn, maar m.i. compleet onbelangrijk.  Maar dat is mijn bescheiden mening. :)

Dus zelfs het verschil tussen cd in 16/44.1 en de geripte versie vanaf pc in 24/96 is voor mij compleet onbelangrijk (in mijn setup iig).

QuoteVoor zo'n bedrag kun je niet gaan lopen te zitten te prutsen!
Geheel mee eens! Toch zijn er mensen die het leuk vinden om kabels in elkaar te flansen. Als het gaat om een ongebruikelijk/moeilijk te vinden snoertje dan snap ik het wel, maar verder toch niet zo... ;D

Groet van Evert :coffee:

Ohm Ivo

Hallo mede audiofanaten! :)


Wederom een paar uur audio-ellende, en wederom weer opgelost, maar toch even van me af schrijven. :mad:

Ik heb een tijdje geleden de speakers tegen de muur gezet, dwz zo dicht mogelijk bij de muur. Ze hebben een "toe-in" dus ze staan slechts met 1 hoek tegen de muur. De reden van het tegen de muur zetten was dat ik een dip had in de kamer bij 70hz. Aangezien dippen niet te corrigeren zijn met dsp, moest ik de speakers verplaatsen. Met het naar achteren schuiven, richting muur, verplaatst de dip zich naar hogere frequenties en wordt smalbandiger. Klankmatig werkte het, op de nieuwe positie is de dip vrijwel weg. De rare magerte in het geluid bij sommige kleine jazzbezettingen is vrijwel weg (op een heel klein restje na, zo lijkt het). Prima!

Ik had de nieuwe positie van de speakers inmiddels wel al met de Behringer ingemeten, opnieuw uitgaande van een rechte curve die ik dan later naar smaak een helling zou geven. De behringer meet met roze ruis en 1 meting duurt best lang. Sinds ik de audio-interface (Zoom U-44) met fantoomvoeding heb (al eerder over geschreven) kan ik ook met REW meten. Voordelen: REW maakt prachtige, goed af te lezen grafieken, en een meting duurt maar 6 seconden. Zo kan ik vaak achter elkaar metingen doen en ondertussen de eq afregelen. :pompom: :clapping:

Het trauma:
zo ging ik dus altijd te werk; mic-standaard positioneren, microfoon erin, xlr-snoer in de microfoon klikken en het andere uiteinde van het snoer in de audio-interface, fantoomvoeding (knopje op de interface) aanzetten en REWwen maar!

Behalve nu dan. Iedere keer als ik de fantoomvoeding aanzette flipte de audio-interface. Alle lampjes gingen knipperen en  het apparaat gaf geen geluid meer door. Talloze keren opnieuw geprobeerd, telkens mis. Op gegeven moment lukte upsamplen naar 96kHz ook niet meer en daarna zag de pc de interface niet meer. Driver weggehaald en opnieuw geïnstalleerd, pc zag audio-interface weer maar iedere keer als ik de fantoomvoeding aanzette was t mis. CUD! Op gegeven moment microfoon en toebehoren maar weer ingepakt en opgeruimd. Grrrrr! :crazy: :nopompom: >:(

Nadat ik afgekoeld was ben ik eens gaan nadenken. :sarcasm:
Nu heeft de Zoom U-44 een raar, philips-achtig trekje. Je kan dit apparaat via usb voeden door de 5V van de pc (zo heb ik m altijd in gebruik), of door de eigen externe voeding. Tot zover prima. Bij het apparaat zit een degelijke usb-kabel met verdikte basis (bij het usb-stekkertje). Als je dit kabeltje gebruikt voor connectie met de pc, dan valt die verdikte basis gedeeltelijk over de mini-usb aansluiting voor de externe voeding, waardoor je die niet kan gebruiken! Dus heb ik een andere, gewone usb-kabel gepakt voor pc-verbinding. Daarmee functioneerde de audio-interface prima, behalve dat hij nu dus op tilt slaat als ik de fantoomvoeding aanzet.

Dus eigen voeding maar is uit t vet gehaald, aangesloten, fantoomvoeding aangezet en jahoor, hij doet t!  :pompom: Het standaard kabeltje is dus prima om de interface te laten werken, maar te zwak/gammel om ook de fantoomvoeding te laten werken...

Uiteindelijk een paar dagen later de metingen alsnog verricht. Die zal ik binnenkort plaatsen.

Leuk hoor, die audiohobby... :nervous:

Groet van Evert vanuit een voorjaarsachtig Portugal :coffee:

Ohm Ivo

En hier nog de beloofde meting.

De eerste grafiek betreft de bas van 10-200hz zonder smoothing. Nog een klein dal van ongeveer -5db bij 60hz, is ook nog beetje hoorbaar maar een grote verbetering t.o.v. toen de speakers verder van de muur stonden.

Tweede grafiek is 20Hz-20kHz met 1/12e smoothing. Beetje vreemd is het dal tussen 11 en 14kHz, maar gehoormatig valt het me niet op. Het waait hier nogal, misschien dat dat de meting beïnvloedt.

Zo, weer lekker verder luisteren... :headbanging:

Groet van Evert

belgiansound

Knappe set! Heb zelf nog een kleiner broertje gehad, T+A T160. Denk dat jouw reeks de opvolger is en nog een slag groter? Ik vond het ook lastig een sweet spot te vinden en hadden veel versterking nodig en ook een grote ruimte. Op hoger volume waren ze wel indrukwekkend.

Mooie mix ook tussen "hifi" en PA.

Ohm Ivo

Quote from: belgiansound on May 20, 2020, 08:54:22
Knappe set! Heb zelf nog een kleiner broertje gehad, T+A T160. Denk dat jouw reeks de opvolger is en nog een slag groter? Ik vond het ook lastig een sweet spot te vinden en hadden veel versterking nodig en ook een grote ruimte. Op hoger volume waren ze wel indrukwekkend.

Mooie mix ook tussen "hifi" en PA.

K zie nu pas dit bericht... De tmr die ik heb is juist de vóórloper van de T-serie. Bij de T-serie gingen ze ineens op de design-toer. Ik vond het niks. Die T-serie was voor mij de reden om snel het vorige topmodel (TMR220) op te snorren. Eerst heb ik 12 jaar de TMR160mk2 gehad (geweldige speaker!) en daarna dus de 220. En daar speel ik nu al 22 jaar tot volle tevredenheid mee. ;D

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo allemaal...

Mijn Marantz PM-14 versterker heeft de geest gegeven. :nopompom: Na heel wat zoekwerk op t net heb ik hier in Noord Portugal een reparateur gevonden. Maandag 14 september ga ik hem wegbrengen. Tis niet echt naast de deur (ca 95km enkele reis) maar dat combineren mijn vrouw en ik met een dagje strand. :pompom:

Nu de PM-14 dus gerepareerd moet worden behelp ik me nu met een Pioneer SA-608 versterker uit de jaren 70 van de vorige eeuw...
Hij klinkt wat doffer dan de PM-14. Dat hij niet hetzelfde klinkt als de Marantz vind ik niet zo gek, als ik kijk door hoeveel mechanische schakelaars het signaal moet. En verder moet ik een beetje op het volume letten; de Pioneer levert 45W aan 8ohm (4ohm weet ik niet), de Marantz 100/200W aan 8/4ohm. De speakers zijn gemakkelijk aan te sturen en hebben een minimum impedantie van 3,5ohm. Wel is het rendement aan de lage kant met 86db.

Maar...de verschillen zijn wel heel klein. Dit geeft voor mij weer aan dat de verschillen tussen transistorversterkers uiterst klein zijn. Die Pioneer heeft helemaal geen "high end" uitstraling, maar klinkt prima!

Groet van Evert

Richi

Wie weet klinkt de PM-14 na een opfrisbeurt wel weer als nieuw.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ohm Ivo

Dat had ik me ook al afgevraagd. Zou de pm14 anders klinken na de revisie? Ik zal mn bevindingen hier posten, maar erg betrouwbaar zal zo'n indruk niet zijn; het akoestisch geheugen is niet toereikend.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Even een update... :)

De afgelopen 21 jaar heb ik dus de PM14 als hoofdversterker waar ik het meest naar luister. Parallel daaraan heb ik diverse andere versterkers gehad: PM80, PM84mk2, PM15, Luxman L430 (waardeloos ding, zou ik nog niet ruilen voor de Pioneer), en de Pioneer SA608. Alles is weg nu behalve die Pioneer. Ik had er eigenlijk nooit naar geluisterd totdat ik nu dus noodgedwongen deze in de hoofdset moest plaatsen en hoorde dat hij eigenlijk behoorlijk goed klinkt.

Toen ik naar Portugal emigreerde vroeg ik me altijd al af wat ik zou doen als er iets kapot zou gaan in de set. Nu, 11 jaar later was het zover. In Portugal bestaat nauwelijks een hifigemeenschap. Dergelijke luxe is peperduur hier, veel duurder dan in NL terwijl het loon gemiddeld de helft is van NL. Laten repareren bij een kundige hobbyist was uitgesloten, die heb ik niet kunnen vinden. Dus online op zoek naar reparateur danwel technische dienst. Wat ik vond zat allemaal in Lissabon, 400km hier vandaan. Gelukkig vond ik er een in Porto. Bovendien ook nog een gecertificeerd reparateur van oa Denon en Marantz.

Nou, maandag 14 september de PM14 weggebracht naar Porto, 90km enkele reis. Woensdag de 16e belden ze alweer, hij was klaar. Volgens mij hebben ze alles uit hun handen laten vallen en meteen de PM14 te lijf gegaan, want ze hadden er 2 hele dagen aan besteed, alles gereviseerd en doorgesoldeerd. Het speakerrelais zelf was inderdaad in orde. De PM is weer als nieuw en ze geven een jaar garantie, wat ik erg lang vind. Wel was het peperduur, 340 euro, maar gelukkig heb ik het kunnen afronden op 300. Nog steeds reteduur, maar keus heb ik niet. :mad:

Donderdag de 17e ging ik hem ophalen. Sindsdien doet hij thuis weer zijn kunsten in de set. En nu valt me op dat de PM14 wel wat beter klinkt dan de Pioneer, met name in de uitersten van de frequentieband. Hij klinkt schoner, met diepere bassen en subtieler in het hoog. De bas is ook strakker. Bij hogere volumes (maar nog ruim binnen zijn vermogensgrens volgens zijn outputmeters) had de Pioneer ook de neiging om lawaaieriger in de middentonen te worden. Tomtoms en harde snaredrums vooral.

Desondanks zijn de verschillen veel kleiner dan het leeftijdsverschil en (prijs)klasseverschil zou doen vermoeden.

Zo, nu ik een reparatiedienst heb gevonden hier ben ik pas echt helemaal geëmigreerd! :pompom:

Groet van Evert  :coffee:

Tabcam

Wow, 340 eiro en een jaar garantie, ik vind dat zelfs goedkoop :angel:. Nu is NL ook wel veel duurder :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

Leuk om te lezen, we hadden vroeger thuis een Pioneer "stereo toren" met een SA-508.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Ohm Ivo

een kleine update...
Geen veranderingen in de set, wel een kleine verandering in het geluid, naar aanleiding van een discussie over de perfecte frequentiecurve in dit forum. Het schijnt dat veel mensen een frequentieverloop volgens Bruël en Kjaer verkiezen. Zie foto, van t net geleend.
Vervolgens heb ik het volgende gedaan:

1-eerst vlakke curve gekregen via de auto-eq functie  van de Behringer,  zodat de speakers relatief neutraal klinken in mijn huiskamer,

2-met de 31bands GEQ deze curve gefinetuned op het gehoor en mbv Room EQ Wizard,

3-vervolgens met de 10bands PEQ een Bruel-Kjear curve overheen geshaped,

4-deze gefinetuned op het gehoor maar ook mbv Room EQ Wizard.

Daar luister ik al enkele maanden naar, was vergeten het hier te vermelden. Het bevalt mij erg goed! De set is nu nog meer een alleseter geworden, zonder dat alles meer hetzelfde is gaan klinken.

Foto1: Bruel en Kjaer curve
foto2: muziekinstellingen ter verkrijging vlakke curve plus finetuning,
foto3: muziekinstellingen waarbij de BK-curve over de bestaande eq is geshaped.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo mede-audioten! :)

Maar eens een update....

Ik was aan het afwassen onder het genot van een muziekje, toen het geluid er ineens mee ophield.  >:( Er was een kink in de setup laptop->Zoom Audiointerface-> Behringer DEQ 2496 -> Apogee minidac-> Marantz pm14-> T+Aspeakers gekomen. Wat bleek: mijn Behringer DEQ overleden! :mad: :mad: :mad: En dat na ruim 6 jaar trouwe (vrijwel volcontinu) dienst. Balen! Een jaar geleden ofzo ging mijn Behringer upsampler na 14 jaar trouwe dienst ook ineens hemelen. Zo wordt mijn stereo setup wel steeds simpeler.  :plain:

Door de interface direct in de minidac te prikken had ik weer geluid, maar geen room correction meer. En dat was meteen te horen en beviel me niks. Dus eerst gekeken of er een quick fix was voor de Behringer. Gegoogled op veel voorkomende storingen, het apparaat opengeschroefd en gekeken of er visueel iets mis was. Alles zag er prima uit. Vervolgens gevoeld aan de diverse draadbruggen en de kabeltjes van de stroomtoevoer. Alles zat stevig vast.
Ook het losschroeven van de powersupplyboard en van de chipboard (om te kijken of de printplaat ergens contact maakte met de behuizing) leverde niks op. Overigens zag het apparaat er inwendig prima uit en de chips waren totaal niet warm (eerste waar ik aan voelde nadat hij het begaf. De meest waarschijnlijke kandidaat voor reparatie is de powersupply. Misschien een rotte elco. Maar zelf ben ik helaas niet technisch genoeg om zoiets echt op te sporen en te repareren. Dus het apparaat gaat in de opslag. Misschien vind ik later wel iemand hier in Portugal die het kan repareren.

Ondertussen zat ik dus zonder roomcorrection. Ik had altijd gedacht dat ik meteen een nieuwe DEQ zou gaan kopen, maar 300 euro vind ik toch wel een beetje veel geld (ook al is het totaal peanuts in audioland). En aangezien ik toch vooral via de pc luister en nauwelijks meer via cd-speler, besloot ik online te gaan zoeken, desnoods naar een betaald programma.
Betaald bleek niet eens nodig. Er is een prachtig (maar voor mij volledig onbegrijpelijk) programma beschikbaar, genaamd "Equalizer APO". Gedownload, geïnstalleerd en ik kreeg hem zelfs werkend, maar bij afsluiten en opnieuw opstarten van het programma was ik alle instellingen weer kwijt. Opnieuw bracht het WWweb uitkomst; er is voor het nerd-programma APO ook een echt bruikbare userinterface ontwikkeld, geheten PEACE-equalizer (Peter's Equalizer Apo Configuration Extension). En die blijkt wél prima te werken; er zit een prachtige 31-bands eq in te zitten die bovendien nóg flexibeler is dan die van de Behringer. Super! :pompom: :pompom: :pompom:

Gelukkig had ik gedetailleerde foto's gemaakt van de schermpjes van de Behringer.  :smile:Daarop zijn voor het linker- en rechterkanaal de instellingen voor de 31bands eq af te lezen. Deze waarden heb ik ingevoerd in Peace. Daarbij bleek het mogelijk om ook nog een eq voor beide kanalen eroverheen te leggen, en dat heb ik gedaan dmv een Brüel en Kjaer-curve (zie ook vorige posting).
Dus ik heb nu weer fantastisch geluid.  :headbanging:Wel ga ik binnenkort nieuwe metingen verrichten met meetmicrofoon en REW, en daarover hier posten.

En ik moet nog nieuwe presets maken voor film en voor hoofdtelefoon. Maar die schermpjes had ik ook gefotografeerd gelukkig.

Het web heeft tegenwoordig ontzettend veel te bieden voor de audioliefhebber, en veel daarvan is volledig gratis! Zo heb ik de gratis audio-editors Audacity en Ocean Audio, een gratis online toongenerator, het meetprogramma REW de gratis eqs APO en Peace. Fantastisch...

Foto's: resp instellingen Bruel & Kjaer-curve voor beide kanalen, instellingen linker kanaal en instellingen rechter kanaal.

Groet van een van de schrik bekomen audioliefhebbert vanuit warm Portugal.

Evert

brt

Vergeet je de afwas niet, Evert? ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Ohm Ivo

Hallo mede-audioten!

Een leerzame audio-ervaring... ;)
Vorige week wilde ik juist een youtube-filmpje starten toen ik een vaag plopje hoorde in het rechterkanaal. Daarna leek het rechterkanaal iets helder te klinken, links was meer timide. :crazy: Ik hoopte eerst nog dat mijn linkeroor een beetje dichtzat ofzo maar helaas. Ik heb het een uurtje zo gelaten maar ging me gaandeweg meer ergeren aan het geluid. Het trok naar rechts. Wat nu? Rechter kanaal eindversterker defect? Plotseling overlijden van een condensator of weerstandje in de crossover van de rechterspeaker?

In arrenmoede maar met de balansknop de boel een beetje bijgedraaid, maar ik kreeg stemmen e.d. niet meer exact in het midden. Normaal is dat altijd perfect in orde, ondanks het feit dat ik geen centerspeaker heb. Maar nu dus niet; het was onevenwichtig. Vooral bepaalde hogere frequenties leken toch meer van rechts te komen. Dus de stem stond redelijk in het midden maar de s-klanken stonden ineens veel meer naar rechts. Zeer onnatuurlijk. In de instellingen van de pc gekeken maar alles stond goed. Na een uur ofzo ernaar geluisterd te hebben besloot ik naar de eq-instellingen in de PEACE-eq-interface te kijken. Daar bleek dat het rechterkanaal flat was! Bij het opnieuw oproepen van de preset stond alles weer goed en klonk weer als vanouds. Pfoei!

Dit heeft mij wel aan het denken gezet. In veel huiskamers (inclusief de mijne) staan speakers asymmetrisch opgesteld. De ene in de hoek, de andere 3m er vandaan. Dat betekent dat beide speakers niet hetzelfde klinken, en dat dus het geluidsbeeld nadelig beïnvloed wordt.

Nu had ik middels dsp het eea al jaren geleden zo ingeregeld dat beide speakers zoveel mogelijk hetzelfde klonken. Vandaar dat dsp in mijn set het geluidsbeeld verbeterd heeft. Maar dit inregelen is dus al 6 jaar geleden gebeurd en sindsdien had ik eea getweaked aan de eq zonder ooit een nieuwe l-en-r-meting te doen. Het verschil tussen links en rechts qua instellingen hield ik wel in stand, maar toch...

Dus maar REW opgestart (moest ik opnieuw downloaden en installeren wat de oude werkte niet goed meer), vervolgens eerst de linkerspeaker gemeten, vervolgens de rechterspeaker gemeten, beide met eq. Daarna meting gedaan met l+r en  in REW een grafiek gemaakt waarin alledrie over elkaar heen lagen. Daarna heb ik de peace eq zodanig veranderd dat de l en r speaker zoveel mogelijk op elkaar leken. Daar luister ik nu al een aantal dagen naar. Plaatsing is nog iets beter geworden. Hier wordt ik blij van, verbeteringen die geen geld kosten...

Het was best veel werk allemaal, dus toen ik REW afsloot herinnerde ik me dat ik vergeten was om die grafiek te bewaren.... :nopompom: :nopompom: :nopompom: :mad:

Als pleister op de wonde dan maar een waterfall, zie foto.

Groet van Evert



MarKath

Hallo Evert,

Interessant verhaal, maar blijft toch de vraag, waar kwam dat plofje vandaan?

Dat komt niet zomaar uit het niets, toch?

Groeten,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Tabcam

Sla je de metingen niet op? Ik bewaar al mijn metingen en het is dan heel mooi om terug te kunnen kijken. Ik schrijf er ook steeds meer bij qua meetniveau, crossover en filterinstellingen etc.  Je kan achteraf met die gegevens nog steeds plaatje maken en opslaan, ideaal.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

@marcel: dat plofje moet je niet te absoluut nemen. Ik denk dat op exact het moment dat ik het filmpje startte (en er dus geluid was) de peace-eq terugschakelde naar "flat" en dat het (vage) plofje veroorzaakte. Dus softwarematig, geen hardware probleem. Het klinkt prima!

@tabcam: ik ben niet erg trouw in het bewaren van metingen. Soms bewaar ik wat, deze keer vind ik het jammer dat ik het vergeten ben. Komt ook omdat het allemaal veel meer tijd in beslag nam dan gedacht, en dat kwam weer omdat ik met REW zat te kl*ten en opnieuw heb moeten downloaden en installeren...

Groet van Evert

sschot

mogelijk dat het toch lukt om eenvoudig te (laten) achterhalen wat het probleem is, zodat de unit nog gerepareerd kan worden.

en wat gaaf dat je middels (gratis) software om je huidige "probleem" hebt kunnen werken en het op deze manier toch naar je zin kunt krijgen, ook al vergat je wat op te slaan lol!

Voor nu, veel luisterplezier, zou ik zeggen
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Ohm Ivo

Hallo mede-audiofanaten, :)

Mijn set wordt noodgedwongen steeds simpeler van opzet. :plain: Vorig jaar overleed dus de Behringer upsampler na 14 jaar vrijwel continu-dienst. Een paar maanden geleden stierf de Behringer DEQ2496 room corrector na 6 jaar trouwe dienst. En nu heb ik ook de Marantz cd-67 OSE op non-actief gesteld, want de digitale coax-uitgang zit los waardoor de dac de verbinding verliest. Die uitgangscinch is gebroken, er moet dus een nieuwe in. Geen idee of en wanneer ik er werk van ga maken. Draai bijna nooit meer cd's.
Nu heb ik dus alleen nog de Marantz dr-6000 als cd-speler.

En er zit een verandering in de set aan te komen, die bedoeld is als een upgrade. Met die verandering zou de set nóg simpeler kunnen worden.

Wordt vervolgd.

Groet van Evert

Richi

Een Naim Uniti Atom of Nova?  :angel:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

MiniDSP i.c.m. Dirac live als ruimtecorrectie? Ben benieuwd!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Een aantal maanden terug belde een vriend mij op en vertelde dat hij op zoek was naar een nieuwe dac. Zijn Marantz cd-94 was wel erg oud aan het worden. Ik raadde hem meteen de RME ADI-2 Dac Fs aan. Profi-dac met toch huiskamerluxe en een redelijke prijs. Hij besloot hem te kopen en is er zeer gelukkig mee.

Ikzelf had al besloten dat als ik mijn 20 jaar oude Apogee Minidac (tenminste, de handleiding is uit 2001) ooit zou gaan vervangen, dan zou die vervangen worden door de RME. Ik hou van de degelijke bouw en de zinvolle uitrusting gepaard aan de redelijke prijs, van studio-apparatuur (Benchmark is wmb een uitzondering. Die heeft al te veel hifitrekken gekregen vnl door de steeds veel hogere prijs van de opvolgende dacs).

Pas geleden was deze vriend op bezoek bij mij in Portugal. Hij zou hier maar 3,5 dagen zijn, midden in een drukke periode (hij woont in NL en werkt in Zwitserland), dus ik rekende er niet op dat hij zijn RME meegenomen zou hebben.

Maar hij had zijn RME meegenomen! Tenminste, dat dacht ik toen hij hem uit zijn bagage haalde. Het zat anders: deze RME was voor mij! Hij had een tweedehandse op de kop getikt. Wel de FS-versie en met de nieuwe AKM-chip. Hij weigerde te zeggen hoeveel hij voor het apparaat had betaald en ik kreeg het niet uit m gemarteld. Een RME kado gekregen! Ongelooflijk. Hij zei dat hij zo blij was met mijn tip dat hij het mij ook gunde. Ik kan er nog steeds niet over uit...

Aanvankelijk sloot ik de RME nog niet aan, dat wou ik doen als ik tijd had om er echt voor te gaan zitten. Maar ik vond het ook raar dat mijn vriend dan het apparaat dat hij meegesleept had dan helemaal niet in werking zou zien. Dus toch maar de berging in om wat xlr's en rca's op te snorren, de Apogee ontkoppeld en de RME aangesloten. Zodoende stond de RME op de laatste dag van het bezoek zijn werk op de achtergrond te doen.

Dus: de verandering in de set is de komst van de RME ADI-2 DAC Fs. En om helemaal eerlijk te zijn: toen ik schreef dat er een verandering in de set aan zat te komen, toen had ik de RME al (net). Maar toen wist ik nog niet hoe die klonk, en ook niet of het een upgrade betrof.

En hoe klinkt-ie dan? Dat is voer voor een volgende post... ;)

Groet van Evert :coffee:


HJ2

If you always do what you always did, you always get what you always got...