De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ohm Ivo

Ik zal tzt wel eens wat metingen doen aan mn speakers. Maar wat ik ondertussen nog steeds niet begrijp is het nut: in de set heb ik nu eenmaal te maken met speakers EN kamerinvloed. Met de eq regel ik het totaalplaatje. Wat is de toegevoegde waarde van het meten van alléén de speakers?

Ondertussen heb ik de afgelopen 2 dagen veel beluisterd (ideaal met dit regenweer).
Een greep uit de muziek:
-Steelers Wheel - stuck in the middle with you (blijft een supernummer!),
-Supermax - Love machine (idem),
-Art of Noise - Love beat,
-Booker T & the MGs - time is tight (geloof ik dat t heet)
-Ennio Morricone - diversen, heb daar veel muziek van,
-Henry Mancini -diversen.

De verbetering blijft, wat een luxe om deze regelmogelijkheden te hebben. En het geeft helemaal geen onrust; hier luister ik een tijd naar en misschien dat op termijn bepaalde kenmerken beginnen uit te kristalliseren waarop ik dan weer ga bijregelen.

Leuk grafiekje: de invloed van luidsprekerfrontjes op het geluid. Zie bijlagen. In de eerste grafiek heb ik 3 metingen zonder frontjes staan (die vallen over elkaar heen) en 3 metingen MET frontjes, deze laatste geven wonderlijk genoeg een klein beetje variatie. Spl-verloop ziet er ietsje anders uit dan gisteren, ws de mic anders geplaatst. Naja, het gaat om de verschillen...

Laatste grafiek: 1x meten met en zonder frontjes.

Groet van Evert

Timvg

Quote from: Ohm Ivo on December  3, 2018, 15:40:44
Dank voor de link, die ga ik zeker eens uitpluizen (later, ben nu een beetje gaar en heb niet zo'n zin in lezen. Ga dadelijk een filmpje doen :coffee:). Sowieso ben ik nu pas net met REW aan de slag en eigenlijk moet ik nog vrijwel alles gaan ontdekken. Dank!

Voor de metingen op de luisterpositie: wat mij betreft zijn er twee benaderingen mogelijk.

1- de speakers zodanig plaatsen (in mijn geval met indraaien) dat de gehele luisterplek (in mijn geval een driezitsbank) in de sweetspot zit. Vervolgens metingen doen in het midden van de bank en er van uitgaan dat de beide zitplaatsen daarnaast nog redelijk overeenkomen met dat midden. De hele bank is dan sweetspot, dus als ik bezoek heb klinkt het voor ons allemaal ongeveer gelijk. Als ik over de bank heen en weer schuif verandert het geluidsbeeld nauwelijks.

2- jouw suggestie: metingen doen op alledrie de zitplaatsen en die dan uitmiddelen. Is er reden om aan te nemen dat verschillende metingen op de 3 zitplekken doen en die vervolgens uitmiddelen beter werkt dan alleen in het midden van de sweetspot te meten?
Ik wil het weleens gaan testen, maar doen moet ik REW eerst wat beter onder de knie hebben, maar het kon zijn dat je me misschien eea wat inzichtelijker kan maken, als je tijd en zin hebt natuurlijk. (Kan ook zijn dat eea in genoemde link verduidelijkt wordt).

Groet van Evert

Niet zozeer op alle zitplekken, maar eerder in een kleine straal rond mijn virtuele hoofd omdat mijn hoofd natuurlijk ook wel eens een paar cm kan bewegen.

Timvg

Quote from: morca on December  3, 2018, 15:51:27

Omdat je de ruimte dan niet meemeet en bijregeld.
En daar is een dsp grotendeels voor gemaakt.

Onder de ~500hz akkoord, daarboven niet om eerder geplaatste post:

Vergeet niet dat zo'n meting een combinatie is van direct en gereflecteerd geluid - in het laag zijn we hier niet gevoelig voor, maar boven de ~500Hz zijn wij (mensen) in staat om direct en gereflecteerd geluid netjes te onderscheiden, dit wilt dit dus zeggen dat, bij correctie boven die ~500Hz, je ook het directe geluid van de luidspreker aanpast, en wanneer deze, anechoisch gezien, al mooi vlak was, je het geluid eigenlijk slechter maakt :-)

Ohm Ivo

Afgelopen dagen dus intensief wezen luisteren naar de nieuwe eq-instellingen. Klinkt erg fijn; vooral opnames die eerst wat matig klonken* hebben het meest geprofiteerd, mijn set is nog meer alleseter geworden en dat vind ik fijn, aangezien ik van alles door elkaar draai uit allerlei genres en tijdperken.

*voorbeelden zijn de OST van Lord of the Rings, aantal klassieke opnames en ook (internet)Radio Paradise.

Doordat eea rustiger, meer uitgewogen is gaan klinken viel me na verloop van tijd wel op dat bij bepaalde klassiekopnames en kleinere jazzbezettingen er toch wat onregelmatigheden waren in de bas, waardoor af en toe wat kartonnigheid te horen is. Nog wat veranderingen in de midbas-eq aangebracht en daar ga ik nu de komende tijd op mn gemak voor zitten.

Tis gelukt om te voorkomen dat de meetwaardes in de frequentiecurve "off the chart" gaan (eerst was het ingangsvolume te hoog waardoor meetwaardes in de bas buiten de schaalverdeling vielen) en bovendien is het ook gelukt om een waterfall te fabrieken. Zie bijlagen, is de situatie van vandaag.

1-spl-curve met ingeschakelde roomcorrectie,
2-spl-curves met en zonder roomeq met elkaar vergeleken,
3-waterfall (nog steeds nogal hoog, een volgende keer zal ik het ingangsvolume verlagen).

Zo, nu effe genoeg van meten. Maesto, muziek! HB

Groet van Evert

morca

Details in jazz bv contrabass ,kan je echt goed als richtlijn gebruiken om manueel te finetunen op gehoor.

Spl meting is netjes.
Je reflecties zijn wel enorm .
Je meet wel rond 80 db?
Als je zoveel reflecties hebt, zouden wat akoestische zeker veel verbetering brengen.

Ohm Ivo

Tja, die waterfall snap ik niet helemaal. De harde wanden (beton met stuc) van de ruimte zijn behoorlijk gedempt met boekenrekken, gordijnen, vloerkleed op houten vloer, en tenslotte een houten dak (schrootjes, niet parallel aan de vloer).
Als ik in mijn handen klap hoor ik geen echo of galm. Met elkaar praten in de ruimte gaat ook prima. Als de muziek heel hard gaat dan gaat de ruimte wel wat meedoen, maar dan moet het wel behoorlijk hard staan.

Misschien moet ik wat zachter meten. De vorige paar keren toen het ingangssignaal te hard was ( en de spl in de bas buiten de y-as viel) toen was de waterfall helemaal een dichtgesmeerd zooitje waar niks van te maken viel; deze ziet er al beter uit.
Muziek klinkt redelijk strak, gedetailleerd en niet versmeerd. Veel meer mogelijkheden voor akoestische maatregelen heb ik niet, en vind ik eigenlijk ook niet nodig, want zoals gezegd, het klinkt prima. Maar demping in woonkamer is zelden teveel, dus misschien dat ik nog wat kan verzinnen.

Groet van Evert


RalphH

De grafiek geeft aan dat je op 170dB gemeten hebt, lijkt me haast sterk. Maar mocht het kloppen, dan snap ik die waterval wel ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ohm Ivo

Eerdere metingen gingen zelfs ver boven de 180db, met name bij de room response zonder eq, rondom de resonantiepiek (staande golf) rond 33Hz. Maar door het ingangssignaal in de audio-interface te verlagen heb ik de grafiek wat omlaag gekregen. Kan misschien nog meer. Die schaalverdeling snap ik niet. Zo hard meet ik niet, wil mn speakers (en oren!) wel graag heel houden. :)
Toch heb ik inmiddels het idee dat die waterfall helemaal niet zo slecht is. Het geluid wordt snel zachter en alleen op laag niveau duurt het lang voordat er uitsterving is (langer dan 300msec). In de bas duurt het logischerwijs een stuk langer, toch zijn basloopjes (zelfs in het heel laag) prima te volgen. :music:
Jammer dat ik zo ver weg woon. In Portugal bestaat geen hifi-minded gemeenschap... ???

Groet van Evert

RalphH

klopt ook niet denk ik. Heb hier ook wel eens van die vage uitlopers terwijl de waterval initieel gewoon goed afvalt. Is volgens mij sinds een bepaalde versie (19?), had r eerder nooit last van namelijk. Nu ook niet bij elke meting.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Moeilijke keuze overigens...Portugal of een HT minded gemeenschap ;D...neem aan dat alles buiten hifi ietsjes relaxter is daar. Al is het economisch niet zo :pompom:, toch?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Tijd voor wat warme zon op je rugje Marco, doe er wat mee ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Hahaha dat ligt wat ingewikkeld RalphH.
We weten allemaal niet waar hij zit

En ik gebruik ze Denon Poa 6600,s
Daar word het zonnig in me hoofd van  ;D
Dus ik klaag niet over de over gebrek aan zon  :clapping:

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Ohm Ivo

Quote from: RalphH on December  7, 2018, 23:23:14
Moeilijke keuze overigens...Portugal of een HT minded gemeenschap ;D...neem aan dat alles buiten hifi ietsjes relaxter is daar. Al is het economisch niet zo :pompom:, toch?
Mwoah, een echte keuze is dat niet, ben zo blij dat ik uit NL weg ben... Hier is alles veel relaxter, ook al probeert de EU dat uit alle macht te verruïneren.
We (mijn vrouw en ik) wonen in de buurt van Fafe. Trek op de kaart van Portugal n lijn vanaf Porto circa 50km landinwaarts (oosten) en 20 km naarboven, daar zitten we ongeveer. Klein huisje op 4 hectare grond, dus geen last van buren.
Economisch is het niet best hier. Officieel is de crisis voorbij, maar niemand merkt dat, behalve heel dure brandstof en gas.
Mijn vrouw is nu n maand in NL om te werken.

Zo, effe klaar met REWwen... Misschien dat ik over een week weer wat ga meten.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Toch een nieuwe upgrade in mijn systeem... een nieuwe tv! :)

Onze Sony lcd, 2ehands gekocht in 2009, maar eigenlijk uit 2006 vervangen. Vanwege emigratie destijds had ik de Philips matchline (zo'n aquarium van n halve meter diep) vervangen voor de Sony want die is heel plat, en ik wist dat we de eerste jaren kleinbehuisd zouden zijn.

Nu dus vervangen voor een Panasonic TX-49FX600E (toch fijn die eenvoudige modelaanduidingen bij tv's) type. Echte ht-fanaten lachen hierom natuurlijk, maar voor ons is de stap van 65 naar 124cm beelddiagonaal niet minder dan enorm!
Die Panasonic kan volgens mij ook koffie zetten en houdt bij waar de Voyager 1 en 2 zich bevinden; zoeentje is het (4k, HDR, youtube en netflix kan rechtstreeks). Gelukkig hoef ik dat allemaal niet uit te zoeken, hij dient alleen als monitor, via hdmi aangesloten op de stille laptop. Apparaat plus hdmi-kabel was minder dan 500 euro.

Foto's volgen nog...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo, mede-audioten!

Nog wat aanvullende info. Ik verander zelden iets in de set en ook nu was er een reden.
De laatste jaren gebeurde het toch iets te vaak dat bij films/series de ondertiteling of andere text (sms, mobieltje, facebookberichten, chat e.d.) onleesbaar klein in beeld kwamen, waardoor eea moeilijk te volgen was. Dat werd toch wel vervelend en kwam steeds vaker voor, dus uiteindelijk ons oudje vervangen voor de Panasonic van 479euries. Voor 9 euro nog een 1,5m lange hdmi-kabel erbij gekocht (met vergulde pluggen, jawel!). Vervolgens tv aangesloten via hdmi op de laptop. De tv doet dus dienst als een monitor; het te kiezen kijkmateriaal via Uitzending Gemist, Youtube, Netflix of dvdtje gebeurt allemaal op de laptop.

Ons internet is niet erg snel, meestal een paar honderd kbyte per seconde en soms, als alles meezit, tot ruim een Mb per seconde (dan is het feest in huize Ivo!). Het is dus vaak zo dat we niet in de hoogste resolutie kunnen kijken, dus ik had eigenlijk verwacht dat, met ons trage internet, het beeld op de veel grotere tv vlekkeriger en pixeliger zou zijn, maar nee dus. Het beeld is desondanks veel scherper, terwijl ik de instellingen helemaal niet hard heb staan (kleur, contrast, dynamiek, backlight allemaal op 50%. Wauw!

Interessant psycho-akoetisch verschijnsel:
Met de oude kleine tv was het vaak zo dat het geluidsbeeld enorm veel groter was dan het beeld; het was niet in balans. Het geluid véél beter dan in de bioscoop, het beeld véél slechter. Nu met de nieuwe tv is eea veel meer in balans. Het beeld is groter en gedetailleerder, waardoor beeld en geluid veel meer geïntergreerd is. Doordat ik nu het geluid veel beter aan het beeld koppel, lijkt het geluidsbeeld kleiner te zijn geworden. Maar dat is prima! Doordat het beeld gedetailleerder is, lijkt ook het geluid (nog) gedetailleerder. Kortom, de nieuwe tv heeft mn geluid verbeterd!

Interessant hoe geluid anders ervaren kan worden terwijl er in technisch opzicht niets aan is veranderd. Ok, het grotere scherm zou wat meer (ongewenste) reflectie kunnen geven, maar daar merk ik niks van. Als ik alleen muziek luister is er niks veranderd t.o.v. de vroegere situatie. In het verleden had ik al gemerkt dat ik het geluid van de installatie platter vind klinken als de zon naar binnen schijnt. Komt gewoon omdat er dan veel visuele prikkels zijn ter afleiding. 's Avonds is de ruimtelijkheid het grootst, en dat heeft niks met een schoner stroomnet te maken, maar gewoon met het feit dat ik avondmens ben én dat er minder visuele prikkels zijn. Volgens mij is de werking van zoiets als de audiolamp ook daarop gebaseerd, en nergens anders op.

Dus nu is de set weer up to date en zal er, als er niks kapot gaat, voorlopig niks meer veranderen. Ondertussen hou ik de ontwikkelingen wél in de gaten. Eerstvolgende (half)geplande upgrade is een nieuwe dac. Niet dat ik ontevreden ben met de huidige, maar hij stamt wel al uit 2002 (ik heb m sinds 2005 of 2006, weet ik even niet uit mn hoofd). Daarbij vind ik in mijn opstelling de bediening van de dac niet zo prettig, het is me iets te klein en te prutserig.

De nieuwe dac gaat er vrijwel zeker weer een zijn uit de professionele wereld, omdat je in mijn optiek dan meer waar voor je geld krijgt, hoewel Benchmark en Mytek al redelijke hifitrekjes krijgen. Grootste kanshebber totnutoe: RME ADI-2 (en dan niet de pro-versie) vanwege uitstekende fysiologische contourregeling waar ik wel nieuwsgierig naar ben, uitstekende specs, fijne ronde volumeregeling, afschakelbare verlichting en, heel belangrijk, betaalbaarheid. Over een paar jaar moet ik er wel 2ehands aan kunnen komen...

Wbt foto's: oei, die zijn niet best.  :hmmm: Ooit komen er betere...

Groet van Evert  :coffee:

Davey

Wauw, leuk om te zien en wat een waanzinnige speakers  :headbanging:

hrcc

En dan ook nog FIP luisteraar  O0
Hoe ervaar jij de kwaliteit van die zender ,Evert ?
Ik als meestal prima, maar soms is het dun en blikkerig.

holco

Blijft een leuk topic om te lezen  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Ohm Ivo

@t Davey: door de enorme speakers lijkt de tv op de foto nog steeds heel klein. Maar groot genoeg voor mij. ;D

@t hrcc: tot voor kort ervoer ik FIP als de best klinkende gratis zender. Nu Radio Paradise lossless uitzend is deze zender langszij gekomen. Misschien nog steeds een kleine voorkeur voor FIP, iets aangenamere klank bij lang luisteren.   Ik ervaar de geluidskwaliteit van FIP als constant, heb niet t idee dat het de ene keer beter is dan de andere keer.

Groet van Evert

hrcc

Radio paradise kende ik nog niet, ga ik eens checken ,bedankt voor de tip.
Wat betreft kwaliteitsverschil van Fip, ik vermoed dat het ook vooral aan de bitsnelheid van mijn hersens op dat moment ligt  ;)