De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Lekker bezig en goed dat je zulke goede resultaten behaalt met de room EQ
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ohm Ivo

QuoteLekker bezig en goed dat je zulke goede resultaten behaalt met de room EQ
Ja, ik ben er blij mee. Die Behringer Ultracurve werkt wel alleen in het frequentiedomein, en niet in het tijdsdomein. Ik zie dat jij (cz79) een Tact 2.0 heb, en die werkt ook in het tijdsdomein. Ik ben benieuwd in hoeverre dat nog effectievere room-eq kan opleveren, maar helaas heb ik geen budget voor een dergelijk apparaat... Maar niet getreurd, roomEQ levert me nu ook al heel veel.

Groet van Evert

Ohm Ivo

...en weer een nieuwe audio-sessie gehouden; dwz veel muziek luisteren en daarbij tweaken aan de 31-bands graphic equalizer. Wat zijn veel opnames uit de jaren 80 toch ruk. Jaren 40, 50, 60 en 70 klinken prima, maar de 80er jaren... Vaak te hard en te helder. Ik heb ook het idee dat die kant-en klare verzamel-cd's uit die tijd nog helderder en platter klinken dan de concept-albums. Op de real time analyzer zie ik ook dat de content in de 10-20kHz ook erg veel is. Lijkt wel witte ruis...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Zooww, dit is ws voorlopig een van de laatste postings in mijn showcase, denk ik  :nopompom:. Geen dramatische reden, maar gewoon omdat ik niet veel wissel en dus zo'n beetje alles gezegd heb over de set  :pompom: :coffee: . Over een tijdje ga ik een groot boekenrek bouwen, die komt achter de luisterplek, en als die af is zal ik een update geven over de evt veranderde akoestiek, geluid en eventueel een nieuwe meting. Waarover ik het nu wilde hebben is het volgende:

hoe klinkt mijn set nu eigenlijk?  :music:

Daar ben ik bij anderen nl altijd benieuwd naar. Zelfs als ik er zelf niet bij kan zijn vind ik het interessant om impressies van anderen te lezen. Zelfs als het over de eigen set gaat en ook al heb je er verder niks aan. Communiceren over subjectiviteit blijft een subjectieve aangelegenheid, maar toch leuk om daarover te lezen.

Nu ga ik hier niet mijn eigen set recenseren, dat lijkt me nutteloos. Betreft bovendien pure myfi. Ik ben tevreden dus je kan ervan uitgaan dat ik het geluid "goed " vind. Nee, meer om een algemeen beeld te schetsen van het geluid; en aangezien ik thans de enige ben hier die mijn set kent... :)

Ik heb in een showcase (ik meen die van HuubF) een hele discussie annex  woordenwisseling gelezen over hoe je geluid kan proberen te omschrijven en dan daarover communiceren. Dat valt dus niet mee. Termen als 'muzikaliteit' e.d. laat ik hieronder achterwege, want dan heb je nog steeds geen idee hoe het nou eigenlijk klinkt, wat je kan verwachten. Ik probeer het met iets "objectievere" termen.

Komptie:

Allereerst: er is afstand; het geluid komt meestal niet dichterbij dan het front van de speakers. Het is dus niet "in-your-face". Dat zal sommigen minder aanspreken, denk ik. In de breedte gebeurt het meeste tussen de speakers (is logisch); regelmatig komt muziek tot zo'n 30cm links en rechts buiten de speakers, meestal niet. Bij film is dit een stuk meer, vooral het rechterkanaal. Het kan zijn dat een auto, die het beeld in komt rijden, al 2m rechts van de rechterspeaker aan komt zwellen. Links gebeurt dat veel minder. Of dat komt omdat de rechterspeaker vrijer staat dan de linker, OF dat er bij films vaker van "rechts naar links" gemixed wordt (ipv andersom) weet ik niet. Sowieso heb ik het idee dat in films actie vaker van rechts naar links in beeld komt dan andersom.

Grootte van het geluidsbeeld:
het zijn grote speakers, en daar hoort een groot geluidsbeeld bij, maar wellicht is het beeld iets kleiner dan je zou verwachten. Als ik diep in mijn geheugen graaf, denk ik me te herinneren dat de speakers een stuk groter klonken toen ze vrijer stonden in een grote woonkamer. In mijn huidige setting vind ik de verhoudingen (tussen grootte en afstand) prettig; niet te groot en niet te klein, maar dit is dus 100% subjectief.  ;)

Wat ik totnutoe alleen bij deze speakers (en niet bij andere) gehoord heb: hoogte. Ik had in NL n keer een wimbledon-tenniswedstrijd opstaan en er vloog een straalvliegtuig over hoog boven het veld. Ik had daadwerkelijk de neiging om naar het plafond boven de speakers te kijken. Ook in mijn huidige opstelling in Portugal: als er in een film een feestje oid gaande is op de eerste verdieping, dan lijkt het geluid daadwerkelijk uit de hoogte te komen. Dat vind ik nog steeds verbazend.

Diepte: is er ook. Het geluid komt nooit tot voorbij het front van de speakers, maar gaat soms wel ver naar achteren. Vooral op sommige klassieke opnames. Maar of dit meer of minder dan gemiddeld is; geen idee. Het kan vast dieper.

Basbereik is natuurlijk royaal en gemakkelijk met dergelijke 300liter transmissielijn-kasten.  :headbanging:

Ik denk dat het geluid gedetailleerd klinkt, maar heb behalve mijn koptelefoon (Beyerdynamic dt-831) en een paartje Dynaudio Contour 1.1 geen ander vergelijkingsmateriaal.

Het is allemaal relatief betrekkelijk uit oorzaak van rekbaarheid. Als een drummer naar mijn set zou luisteren zal hij ongetwijfeld meteen horen dat het een reproductie is ipv een echt drumstel. Als een saxofonist zou komen luisteren dan... Als een pianist enz. enz. Het gaat mij om de illusie, de suggestie van orkest, strijkje, band. En dat is in mijn optiek aardig gelukt. Dingen als transparantie, echtheid, oplossend vermogen, lucht om instrumenten, kracht...tja, dat is aan de luisteraar. De grote variabiliteit in de kwaliteit van de opnames die ik heb  maakt het ook niet eenvoudiger om dergelijke kwaliteiten te bepalen.

Ook weer even geluisterd zonder room correction. Dat is effe opletten geblazen. Bij omschakelen naar uncorrected wordt het geluid meteen voller, helderder, levendiger, meer loudness-achtig. Meer aansprekend dus, eventjes verleidelijk om het zo te laten. Maar na een tijdje wordt dat vermoeiend. Dan weet ik weer waarom ik eq toepas.

OPROEP  ;D

Ik zou het leuk vinden als er mede-forummers zijn die eens langs willen komen om te luisteren. Portugal ligt een eind weg, maar tis een errug mooi land. Wellicht dat je al eens een vakantie naar deze regio gaat overwegen... kun je zomaar een vakantie met een audiofiel tintje hebben!
Dat was het wel voor nu.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo mede-forummers,

toch nog een update; het eerder genoemde boekenrek is klaar. Dus nu is achter de luisterplek ook sprake van demping en diffractie van het weerkaatste geluid. Ik heb nog geen nieuwe meting gedaan met de Behringer Ultracurve; ben eerst nu aan het luisteren en hier en daar handmatig aan het bijregelen van de room EQ. De verbetering die het boekenrek geeft is vooral dat het nu harder kan voordat de ruimte gaat 'meedoen'. Daarnaast is het geluid ietsje doffer geworden.

Was daarnet Lavinia Meyer aan het draaien, stukken van Philip Glass door haar op de harp gespeeld. Klonk wel een beetje raar in het lage middengebied. Beetje resoneerderig. Via de hoofdtelefoon geluisterd (Behringer op "uncorrected") en het lijkt er toch op dat het vooral in de opname zelf zit.

Verder klinkt het over het geheel genomen prima hier...

Nog een klein projectje; de hoek linksachter (als je op de bank zit)  moet nog, gaat ook gebeuren.

Groet van Evert

Richi

Zo'n boekenkast achter de luisterplek werkte in ons geval ook heel erg goed om het geluid diffuus te maken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ohm Ivo

Ben nu enkele weken aan het luisteren met het boekenrek gevuld. Daarbij is het nu niet meer mijn doel om de beste weergave nog beter te krijgen, maar vooral om nadelige effecten van "normale" opnames nog verder te elimineren (gemiddelde geluidskwaliteit is goed, volgens mijn subjectieve beleving). Daartoe ben ik allerlei genres en opnamekwaliteiten aan het luisteren. Als ik een rare resonantie of n scherpte hoor, probeer ik eerst te bepalen of het exemplarisch is of toch aan de setup icm de ruimte ligt. En sommige opnames blijven raar klinken, daar ga ik niet verder aan tweaken. Soundtrack van de film Gladiator klinkt beter dan ooit maar blijft raar schetterig klinken in de uithalen. Daarnaast veel ultralaag (rond de 20hz) dat in muzikaal opzicht weinig toevoegt en in de opname zit. Dat laatste ook bij Pink Floyd DSOTM. Overgrote deel van mn muziek klinkt goed, zelfs de oeroude opnames uit de jaren 40.

Nog geen nieuwe room-meting gedaan, slechts handmatig wat kleine aanpassingen gedaan in de graphic eq. en parametric eq. Boekenrek heeft akoestiek wel weer iets verbeterd. Er kan nu harder gedraaid worden voordat de ruimte zelf mee gaat doen, en dat vind ik grote winst. Ik ben zeer tevreden. Volgende stap: hoek linksachter de luisterbank nog even afwerken en daarna een grotere tv. Die komt aan de muur te hangen met standaard een doek ervoor zodat hij geen nadelige invloed heeft bij muziek luisteren. Zo'n groot scherm kan nog weleens een nadelige invloed hebben op het hoog... En ik zit er aan te denken om nog een goedkope tweak te proberen: viltstrips rondom de tweeters.

Groet van Evert


Richi

Dat klinkt als een weloverwogen stappenplan. Leuk om te lezen dat het ook positief effect heeft.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ohm Ivo

Hallo forummers...

wederom een (kleine) verandering. Mijn Apogee Minidac is een nogal klein en onooglijk kastje, zonder enige Pride of ownership. Dus een heel licht ding, waar aan de achterkant kabels aanhangen terwijl het apparaatje balanceert op een 11cm breed plankje. Als je in het donker een beetje richting volumeknop aan het tasten bent (want te lui om te bukken) was er altijd de kans dat het hele gevalletje aan de achterkant uit het rek sodemietert. Gisterennamiddag maar effe snel uit de losse pols een gevalletje in elkaar geflanst waardoor de dac nu tenminste (scheef maar) stabiel staat... Ik hou nu eenmaal niet van klussen (ook al ben ik nu bezig met een groot bouwproject, een atelier).

Verder geen verandering hier, tis vooral genieten van muziek. In de afgelopen 4 weken zelfs niets veranderd aan de dsp-instellingen.

Groet van Evert vanuit Portugal (waar het nu kouder is dan in NL  >:(

solitaire

lijkt vnl. zo klein omdat de versterker eronder zo groot is ... 8)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Ohm Ivo

OEF!
Zat ik vorige week zondag lekker aan mn ontbijt, met internetradio aan (FIP-radio), valt ineens het geluid weg. Stress! Slachtofferhulp! Stichting Correlatie! Want zonder stereo kan ik natuurlijk niet verder!  ??? :bored: >:( :wacko:

Afijn, een eerste blik richting set leerde me dat de stroom niet uitgevallen was. Nog wat beter kijken dan maar...Hee, er ontbreken een paar lampjes op de upsampler (mijn bronnen, tw cd-speler en pc, gaan via de upsampler naar de rest van de keten). Jawel hoor; de bronkeuze-schakelaar voor de digitale ingangen (xlr, rca en toslink) doet het niet meer en de indicator ook niet. Wat nu?  :nopompom:

Herhaald indrukken, apparaat uit en weer aanzetten hielp niet. Hmm, als ik aan de netkabel kom, begint de upsampler te flippen, alsof hij niet goed contact maakt. Upsampler maar even uit het rek gehaald, opengeschroefd en kijken of er geen overduidelijk losse contacten in het apparaat zijn (ik wist dat er n stuk of 3 draadbruggen in zitten). Nee, alles stevig vast, ook de kabels naar de netuitgang, de aarding en naar de trafo. Alle schroeven geprobeerd. Alles vast. Apparaat weer dicht, flipt weer, ik begin te vermoeden dat het aan de netkabel ligt. Hoe kan dat? Die kabel is heel dik en stevig, en ik heb er nooit iets raars mee gedaan. Nou ja, ik had nog zo'n zelfde type netkabel (van een oude pc) liggen, die dan maar gebruikt. Alles doet t weer. Feest! Na n paar dagen toch weer kuren. Toen bleek het niet aan de netkabel te liggen, maar aan de digitale coax van cd-speler naar upsampler. Als ik die aanraak bij de cd-speler dan flipt het apparaat. Beetje frotten en alles doet t weer. Ik moet die kabel dus n keer vervangen. Komt wel n keer... :coffee:

Overigens verbaas ik me erover hoe stevig die upsampler in elkaar zit. Degelijke kabels binnenin, echte schroeven ipv zelftappers, stevige aansluitingen (met zelfs vergulde xlr-pinnen bij de analoge in/uitgang). Het doosje eromheen is ook zeer stevig, en gemakkelijk open te schroeven zonder dat je de 19-inch oren eraf hoeft te halen. Presteert al 12 jaar probleemloos (behalve nu even dan, maar is in principe alweer opgelost). En dat alles voor maar 140 euro. :clapping: :pompom:
Dat kun je in consumenten-audio wel vergeten.

Dat was het weer voorlopig...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Kanonne, wat is het heet hier in Portugal! Er is officieel sprake van een hittegolf (en dat wil wat zeggen hiero). Eergisteren 41 graden, gisteren 45, en vandaag wordt het slechts een frisse 40. Vanaf morgen zou het geleidelijk koeler worden (zeg maar 35graden). Muziek luisteren gaat, maar ik heb wel 2 ventilatoren op de set gericht; in huis is het 30 graden op z'n koelst. Gelukkig woon ik in het noorden. Rondom Lissabon was gisteren 48,9graden overdag en 34 s'nachts gemeten...

Maar het audiogebeuren staat niet stil. Er zijn ontwikkelingen onderweg. Daarover meer over een paar dagen, als alles meezit.

Groet van Evert vanuit een heet Portugal.

Ohm Ivo

Zo, hittegolf is voorbij! Kan ik eindelijk weer iets gaan doen. Gelukkig maar, want er zijn nieuwe ontwikkelings! :pompom:

In een eerdere post over room correction verzuchtte ik het volgende:
"Misschien n keer een geluidskaart aanschaffen waar ik mijn Behringer ECM8000 mic in kan prikken, en vervolgens REW installeren. Dan kan ik comfortabeler meten en duidelijke grafieken op de tv toveren. Het schermpje van de Ultracurve is nogal klein.".-einde citaat.

Welnu, de kogel is door de kerk. Al tijden was ik bezig met de bouw van een hobbyruimte/atelier (van hout, dubbelwandig en geïsoleerd, binnenmaten 5x10m, gemiddelde hoogte 2,5m) elders op het terrein, circa 130m van huis. Dit gebouw is nu in zoverre klaar dat ik er een audiosetje geïnstalleerd heb met:

-NAD versterkertje (een krijgertje), slechts 2x20W, maar flinke ringkerntrafo;
-de Dynaudio Contour 1.1 speakers (zie eerdere posts)
-laptop met Windows 10 (inmiddels 11 jaar oud, dat wel) afkomstig uit de hoofdset;
-de Creative Xblaster geluidskaart uit de hoofdset.

Dus voor de hoofdset 2 nieuwe dingen nodig: een nieuwe laptop en een nieuwe geluidskaart.
Een vriend van mij uit NL kwam langs en nam een gratis laptopje mee, een DELL uit 2013, maar voor mij meer dan prima! En zeer stil; op 30cm afstand al nauwelijks hoorbaar, laat staan op bijna 4m afstand op de luisterplek EN met muziek aan.
Voor de xBlaster geluidskaart moest ook vervanging gezocht worden. Maar wat? En omdat ik reeds een condensatormeetmic (ECM8000) heb, moest het er een worden met fantoomvoeding. Wat ik eigenlijk zocht schijnt een audio-interface te heten, zo kwam ik te weten bij mijn search op t net. Lang naar gezocht: getwijfeld over Presonus, Focusrite Scarlett Solo, Steinberg UR22mkII, Behringer, Tascam; keuzes, keuzes.....

Tis geworden de Zoom U44 Handy Audio Interface. Superding! Afgeprijsd van 236 voor maar 91 euris... Die Creative was prima en deed zijn ding voor 70 euro (usb in, toslink uit, vergulde rca uit) maar de Zoom biedt wel heel erg veel extra voor slechts n eurootje of 25 meer.

Hij heeft:

-Naar keuze voeding via pc/laptop, batterij of externe voeding (heb ik erbij gekocht voor 13 euro),
-AD/DA conversie tot max 24bit 96kHz (nog niet vergeleken met mijn Apogee Minidac),
-2x analoog uit coaxiaal
-1x hoofdtelefoonuitgang met eigen volumeregeling,
-2x main out L/R voor aansluiten actieve monitorspeakers
-1x dig in coax,
-1x dig in toslink,
-1x digout coax,
-1x digout toslink,
-1x asynchrome usb in,
-1x usb mic in,
-2x analoog in (gecombineerde 6,3mmplug/xlr) voor gitaar of keyboard oid met elk eigen gainregeling, is tevens 2x mic in, beide met inschakelbare fantoomvoeding. Daar kan dus mijn Behringer ECM8000 condensator-microfoon in. Nu kan ik mijn roomeq uitbouwen.

Die vriend vertrok weer net voor de hittegolf en het duurde even voordat ik daadwerkelijk aan de slag ging. Eigenlijk ben ik nog steeds niet echt begonnen. De huidige stand van zaken is aldus:

-was eerst op apegapen gaan liggen wegens hittegolf. Maar die is nu dus voorbij!
-DELL laptop inmiddels opnieuw ingericht met Windows 7 en de hele zooi (Audacity, EAC enz enz).
-REW gedownload en geïnstalleerd
-handleiding REW ook gedownload en reeds met lezen begonnen,
-werking audio-interface gecheckt; alles doet het voor zover ik er wat mee kan.

Nu heb ik alles in huis om een hele tijd vooruit te kunnen, zoals metingen doen aangaande de akoestiek en kan ik mooie grafiekjes gaan maken. Ik heb totnutoe nog geen echte metingen gedaan, alleen beetje gestoeid met REW. Ik ben heel benieuwd wat het gaat opleveren aan inzichten en eventuele geluidsverbetering! Het zal nog effe duren voor ik ermee aan de slag ga maar uiteraard hou ik jullie op de hoogte.

Groet van Evert  :)

Ohm Ivo

Eindelijk gebeurt er weer iets op het hififront. ;)

Vrouw is n maand weg (naar Nederland), tis herfstig weer en alle buitenklussen voorlopig afgerond. Dus nu eindelijk tijd (en zin!) om me weer eens met REW bezig te houden. Daartoe de laptop opgestart, REW en de rew-handleiding geactiveerd, mic in de fantoomvoeding annex audio-interface geprikt en meten maar! Dwz, eerst de corresponderende blz van de handleiding tig keer gelezen, stappen uitgevoerd, klooien met het bewaren van de plaatjes enz enz. Maar uiteindelijk heb ik een paar metingen voor elkaar gekregen, na n uurtje of 4 bezig te zijn geweest.

Nu eerst effe wat eten, dan post ik wat meer info. Ben gaar... :wacko:

Ohm Ivo

De eerste metingen zijn gedaan.  :) Daarbij ben ik als volgt te werk gegaan:

-Handleiding gedeeltelijk lezen (inleiding, setup en meetgedeelte frequentieverloop en fase). De rest komt later wel.
-mic in standaard en verbonden met de fantoomvoeding van de audio-interface (Zoom U-44).
-REW opgestart en de eerste stappen doorlopen om tot een meting te kunnen komen.
Daarbij heb ik de interface niet gecalibreerd; ik heb het benodigde snoertje niet en bovendien is het frequentieverloop van de interface zo recht als een lineaal.
-de Behringer roomprocessor op "uncorrected"gezet om een meting te kunnen doen zonder ingrijpen van de equalisation.
-eerste ongecorrigeerde room response meting gedaan en plaatje opgeslagen. Zie figuur 1. Helaas vergeten de meting zelf ook op te slaan.* -daarna de preset "premusic" gekozen op de Behringer processor. Nu is de eq wél actief. Daarna diverse metingen gedaan en ondertussen aanpassingen gedaan in de graphic en de parametric eq, totdat ik visueel tevreden was met de resulterende grafiek. Zie figuur2.
-hoewel ik gaar was en honger had gekregen, kon ik het toch niet laten om toch alvast te luisteren.**

* Ik heb REW draaien op de laptop, maar dit bericht ben ik aan het maken op de pc. Daarbij merkte ik (te laat, dus) dat ik een aantal figuren heb vergeten op te slaan. Daardoor kan ik nu geen figuur fabrieken waarbij de gecorrigeerde en de ongecorrigeerde frequentiecurve in 1 grafiek staan. Komt later wel. Je kan fig1 en fig2 nu wel al met elkaar vergelijken. Fig. 3 is de frequentiecurve vaan de audio-interface.

**hoewel mijn maag knorde, wilde ik wel alvast een impressie hebben van het (voorlopige) eindresultaat. Daartoe kon ik allerlei audiofiel opgenomen muziek gaan beluisteren, maar daar had ik dan weer géén zin in op dat moment. Grijpklaar lagen:
1-Jeff Wayne – War of the worlds (wav, 16bit/44.1kHz)
2-Deadmau5 – 4ware (mp3, 320kbps)
3-Sven Vath – Mindgames (DG short mix, wav, 16bit/44.1kHz)

1 War of the worlds vind ik altijd nogal mager klinken, met een neiging naar scherpte. Druk, zeg maar. Dat is na Rewwen en eq'en niet ineens weg, maar wel verbeterd. Zelfs ten opzichte van mijn eerdere eq-instellingen was het een verbetering. Meer detail, terwijl het hoog toch vriendelijker van karakter was. Gelijkmatiger.

2 Deadmau5 (zo schrijf je dat echt) is een Canadese producer en maker van dancemuziek. Dit nummer klinkt best goed, ook al hoor je dat de compressor na elke beat het geluidsbeeld korte tijd inklapt. Na rew+eq klonk ook dit nummer iets beter dan vroeger, met lager laag en vriendelijker hoog. Verschillen zijn klein, maar duidelijk.

3 Dit nummer van Sven Vath, in deze uitvoering is een van de slechtst klinkende nummers überhaupt, ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben. Ook hier klonk het na REW+eq smoother en gelijkmatiger.

Dit smaakt zeker naar meer! Morgen maar eens verder met klassiek en andere muziekrichtingen. Ik ben benieuwd.

Ik moet nog een hoop leren over het gebruik van het programma REW. Zo lukt het me nog niet om een waterfall te maken :wacko: en ik weet niet waar het aan ligt. Ook zat ik te klooien met de schaalverdeling in de roomresponse metingen. Maar ik ben een stuk wijzer geworden vandaag. Morgen verder...

Groet van Evert  :coffee:

Ohm Ivo

Zondag en lekker rommelen... ;D

Ter aanvulling en vervolg op gisteren; ik had al eerder de woonkamer ingemeten met mijn Behringer roomprocessor mbv rose ruis. Daarbij had ik de speakers onafhankelijk van elkaar ingemeten, links en rechts worden dus verschillend ge-equalised. Moet ook; de linkerspeaker staat in een hoek, de rechter midden langs de lange wand. Zie eerdere posts over room correction in mijn set.

Gisteren heb ik nieuwe metingen gedaan met de laptop en het inmeetprogramma REW. 
Vervolgens ben ik gaan bijregelen met de roomprocessor, waarbij het verschil tussen links en rechts gehandhaafd blijft. Toen ik vond dat de frequentiecurve er mooi uitzag ben ik gestopt met bijregelen en kon het luisteren beginnen. Gisteren eventjes, vandaag méér. Ik heb niet eens al te dramatisch hoeven bij te regelen.

Ik zit hier al n tijdje te luisteren. De volgende muziek is langsgeweest:

-The Village original soundtrack (James Newton howard),
-Gladiator original soundtrack (Hans Zimmer),
-ABC - Vanity kills (Abigail Partymix),
-Colonel Abrams - Trapped,

Ik had verwacht dat het weer eindeloos meten, luisteren, bijregelen, meten, luisteren enz. zou worden, maar dat valt mee! Ik had de frequentiecurve in een handomdraai rechter gekregen en het klinkt totnutoe zeer goed!

The Village is een mooie opname die nu nog iets gedetailleerder klinkt.
Gladiator vond ik altijd een lastige. Prachtige muziek, maar een onrustige opname die af en toe nogal overstuurt. Welnu, Gladiator heeft nog nooit zo mooi geklonken! Eindelijk...
ABC is ietwat druk opgenomen jaren 80 muziek die nu wat minder druk klinkt. ook hier geldt: het heeft nog nooit zo goed geklonken.
Colonel Abrams is ook jaren 80 synthpop. Geen bijzondere opname, klinkt ok, ietsje smoother dan eerst.

Voor alle muziek totnutoe geldt dat ik het harder kan draaien voordat het schreeuwerig wordt. Ik vind het wederom een verbetering.  :pompom: :headbanging: :headbanging:Maar ik neem er de tijd voor; ga voorlopig verder met luisteren vooraleer ik weer iets ga veranderen.   8)

Als enig nadeel(tje) tot nu toe kan ik zeggen dat sommige stukken (vooral van Gladiator) wat minder spectaculair klinken, maar dat vond ik vroeger juist weleens vermoeiend. Dus eigenlijk geen nadeel, alleen gewenning nodig.

Investering in geld was slechts 100 euro voor de audio-interface. Geweldige hobby! Mijn apparatengeilheid is tot het nulpunt gedaald... Mijn 30 jaar oude speakers zijn wéér beter gaan klinken, ze blijven me verbazen. Ik heb nu ook een vrij rechte frequentiecurve tot 16Hz en dat is fijn. :pompom:

Ik zal een dezer dagen een plaatje posten waarbij de uncorrected en de corrected frequentiecurve over elkaar liggen in 1 figuur. Moet ik effe opnieuw een meting doen.

Nu ik weet hoe ik een meting moet doen is het vrij simpel. Ik wil binnenkort eens gaan meten hoe het luidsprekerdoek het geluid beïnvloedt. Zal wel niet veel zijn, want enig verschil is mij nooit opgevallen.

Ook wil ik met vilt aan de slag om te kijken of ik de diffractie vanaf de speakerfronts (positief) kan beïnvloeden. Ik kan hier in Portugal alleen niet aan vilt komen...

Groet van Evert

Timvg

Vergeet niet dat zo'n meting een combinatie is van direct en gereflecteerd geluid - in het laag zijn we hier niet gevoelig voor, maar boven de ~500Hz zijn wij (mensen) in staat om direct en gereflecteerd geluid netjes te onderscheiden, dit wilt dit dus zeggen dat, bij correctie boven die ~500Hz, je ook het directe geluid van de luidspreker aanpast, en wanneer deze, anechoisch gezien, al mooi vlak was, je het geluid eigenlijk slechter maakt :-)

Je kan ook eens kijken om een 'time-windowed' meting te doen, en dus enkel het directe geluid op het scherm te toveren - dat geeft een beter idee waar EQ toe te passen hogerop.

Veel succes!

Ohm Ivo

Mijn speakers zijn 30 jaar oud en van Duitse makelij. De afstemming die ze hebben heette "open" te zijn, dwz stevig laag (wel strak en zeer diep doorlopend) en "präzenzbetönt, sonst ausgeglichen", ofwel oplopend in het hoog. Soort van tegenhanger van het zgn "Engelse geluid". Anechoisch gezien dus al niet recht, maar een bepaalde afstemming. Iets dat volgens mij voor de meeste speakers geldt. Later is mijn smaak wel iets veranderd en sowieso vond en vind ik vele cd's een randje hebben (ook op andere installaties en zelfs op electrostaten.

Dus toen ik in 2014 met roomcorrection begon heb ik bewust (expres dus) ook correcties in het hoog toegepast. Maar deze correcties zijn voornamelijk subtiel en geleidelijk toegepast over een groot gebied ipv smalbandig en sterk ge-eqd. Een subtiele karakterverandering ipv snoeihard in het hoog boosten of cutten. Ik heb de afstemming dus een beetje veranderd in het hoog (in het laag veel sterker, omdat dan de kamer het geluid bepaalt ipv de speaker).

Dat de meetmicrofoon geen onderscheid kan maken tussen direct geluid en gereflecteerd geluid (en wij mensen wél) weet ik, maar ik heb de akoestiek goed op orde dus ik denk dat het meevalt met de verhouding direct/gereflecteerd geluid. Ik ben gewoon begonnen met metingen, vervolgens subtiele aanpassingen en luisteren. En het klinkt beter, en volgens mij ook neutraler. Het geluid is gedetailleerder geworden terwijl ik het idee heb dat er juist minder wordt benadrukt of verwaarloosd.

Maar ik ben altijd bereid om te leren. Ik ken REW dus nog niet goed. Hoe doe ik dat, zo'n time-windowed meting? Moet ik dan een speaker (105 kg, 1,60m hoog) buiten in het vrije veld meten? Of moet ik dan de mic vlak voor een conus plaatsen?

Groet van Evert

Timvg

Neen gelukkig hoef je ze niet naar buiten te slepen, dat is ook de bedoeling van zo'n windowed meting, in ruil voor wat resolutie (voornamelijk in het laag) kun je ook binnenshuis het directe van het indirecte geluid onderscheiden. Een 2-tal meter op de akoestische axis (tweeter of tussen tweeter en mid) van de speaker is een goed begin.

Leesvoer: https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impulseresponse.html

Voor de metingen op de luisterpositie: Omdat we natuurlijk niet 100% statisch zitten te luisteren is het ook handig om metingen in een straal rond de luisterpositie te nemen en hiervan een 'average' te maken. Ik doe voor mijn plek (de meest belangrijke toch wel  :D ) een 7-tal metingen (plaats van 'mijn' hoofd, en dan 30cm links, rechts, voor, achter, en 15 onder en boven) en maak hier dan een gemiddelde van in REW via de handige 'average' knop.. wat werk wel, maar dan heb je ook wel wat concrete info en werkt in mijn geval beter dan één meting op een specifieke plek.

Ohm Ivo

Dank voor de link, die ga ik zeker eens uitpluizen (later, ben nu een beetje gaar en heb niet zo'n zin in lezen. Ga dadelijk een filmpje doen :coffee:). Sowieso ben ik nu pas net met REW aan de slag en eigenlijk moet ik nog vrijwel alles gaan ontdekken. Dank!

Voor de metingen op de luisterpositie: wat mij betreft zijn er twee benaderingen mogelijk.

1- de speakers zodanig plaatsen (in mijn geval met indraaien) dat de gehele luisterplek (in mijn geval een driezitsbank) in de sweetspot zit. Vervolgens metingen doen in het midden van de bank en er van uitgaan dat de beide zitplaatsen daarnaast nog redelijk overeenkomen met dat midden. De hele bank is dan sweetspot, dus als ik bezoek heb klinkt het voor ons allemaal ongeveer gelijk. Als ik over de bank heen en weer schuif verandert het geluidsbeeld nauwelijks.

2- jouw suggestie: metingen doen op alledrie de zitplaatsen en die dan uitmiddelen. Is er reden om aan te nemen dat verschillende metingen op de 3 zitplekken doen en die vervolgens uitmiddelen beter werkt dan alleen in het midden van de sweetspot te meten?
Ik wil het weleens gaan testen, maar doen moet ik REW eerst wat beter onder de knie hebben, maar het kon zijn dat je me misschien eea wat inzichtelijker kan maken, als je tijd en zin hebt natuurlijk. (Kan ook zijn dat eea in genoemde link verduidelijkt wordt).

Groet van Evert

morca

#120
Je maakt de sweetspot groter als je op meer punten meet.
Dat kan positief of negatief uitpakken op je MLP.

Je speakers zonder reflecties meten heeft mij nog nooit veel gebracht.
Omdat je de ruimte dan niet meemeet en bijregeld.
En daar is een dsp grotendeels voor gemaakt.

chansig

Volgens mij meet je daarom ook alleen de speakers. Om te weten wat de speakers doen, niet om te meten wat de ruimte doet.

Kan me herinneren dat, bij een nieuw produkt waar ik toen interesse in had, ook eerst beide speakers en de 4 subs apart werden gemeten om vervolgens op de LP te meten om vervolgens aanpassingen via de DSP te maken.

Klonk als een klokkie....

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


chansig

Je argumentatie, waarom het je niet veel heeft gebracht, gaf mij het idee dat je het niet begreep.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Ik begrijp hoe het werkt.
Maar zie het nut er niet van in.

Dsp is ook om de kamerinvloeden bij te regelen .
Maar ik snap je punt dat het bij jouw werkte,en ik het daarom niet zou snappen .

Snap je zelf ook hoe het werkt?
Hoe dat resultaat van een klokje behaald is bij jouw.