De stereoset van Evert

Started by Ohm Ivo, December 14, 2017, 15:45:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ohm Ivo

Hallo beste forummers,

Na al heel lang op diverse fora mee te lezen (minstens 15 jaar ofzo) heb ik besloten om ook maar in het diepe te springen en me dus te registreren. Het viel nog niet mee om te kiezen; op het ene forum was de sfeer prettig maar waren er wel erg veel believers, een ander forum had (m.i.) weinig bezoek en een ander hoogeindig forum deed mij regelmatig van mijn stoel vallen van verbazing. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en het htforum gekozen. Enigszins onverwacht, ik was mij er helemaal niet bewust van dat dit forum zo'n groot en actief stereo-deel bevat (met ht heb ik niet veel). En ach, mocht het bevallen, dan ga ik me misschien ook nog wel op een ander forum registeren.

In een notedop, later volgt een uitgebreider verhaal en foto's (als t me gaat lukken om die te linken).

Mijn naam is Evert, 50 jaar oud en alweer 10 jaar getrouwd. Mijn interesse voor de hifi is rond 1985 ontstaan, dankzij een schoolvriend die een mooie Marantz-installatie had. Na diverse wisselingen, upgrades en uitbreidingen en vervolgens weer downsizen (in hoeveelheid spullen) ben ik lange tijd geleden al geëindigd met ondergenoemde apparatuur. Aangezien mijn muzieksmaak zeer breed is (van klassiek, filmmuziek, elektronisch tot new wave, hardrock, 40, 50, 60, 70, 80, jazz en big band) heb ik er vooral naar gestreefd om een installatie samen te stellen die alles kan. Ik wil niet het risico lopen dat ik bepaalde muziekgenres ga vermijden omdat ze niet klinken. En omdat ik veel opnames heb van mindere kwaliteit moet de installatie vergevingsgezind zijn. Gedetailleerdheid en vergevingsgezindheid is een lastige combi, maar ik vind dat ik er redelijk in geslaagd ben.

De set:

Versterker:
-Marantz PM-14 (de mk1 dus) sinds 1999
levert aan 8/4/2 Ohm resp. 100/200/294W

Upsampler:
-Behringer SRC 2496 (dient als schakelcentrum voor bronnen) sinds 2003

Room Correction:
-Behringer DEQ2496 (al overwogen in 2004, maar uiteindelijk pas in 2014 aangeschaft).

Dac:
-Apogee Minidac; model uit 2002, in mijn bezit sinds 2005

Bronnen:
-Pc afgewisseld met laptop via usb verbonden met externe geluidskaart (Creative xblaster),
-cd-speler: Marantz cd-67 OSE sinds 1998
-cd-recorder: Marantz dr-6000 sinds 2004

Speakers:
-T+A Criterion tmr220 vloerstaanders (sinds 1998).
Enkele specs:
-15Hz-45kHz (+/- 3db), impedantieminimum 3,5 Ohm bij 80Hz
-5-weg systeem met dubbele 30cm bas
-transmissielijn
-bandjes-superht 20-45kHz
-105kg per stuk
-hxbxd  160x40x54cm. Uiteraard heeft mijn vrouw geen enkele moeite met deze reuzen in de kamer, anders was ik nooit met haar getrouwd. Sterker nog, van haar is nog groter geen bezwaar...

Bekabeling:
-merkloze zooi en oeroud (variërend van 20-30jr), misschien nog wat Supra ertussen en ik geloof ook nog iets van Profigold

Akoestiek:
Redelijk wat aan gedaan. Groot vloerkleed, lappen achter de speakers. Vloer en dak zijn gelukkig niet parallel, dus dat scheelt alweer. Verder een goed dempende stoffen driezitsbank en wat meer dan manshoge boeken/cd-rekken.

Qua apparaten gebeurt er dus niet veel in mijn set. Maar ondertussen ben ik nog steeds bezig om de weergave te verbeteren via schuiven met de ls, dempingsmateriaal aanbrengen en metingen doen mbv de Behringer en EQ aanpassen.

Tis nu donker, foto's moet ik nog maken... Inmiddels foto's gemaakt. Nu effe gaan uitvogelen hoe ik die gepost krijg.

Groet van Evert

W.Otter

#1
Welkom Evert!

Leuk dat je voor ons gekozen hebt en een mooi lijstje spullen moet natuurlijk aangevuld worden met impressie foto's ;) daar zijn we gek op.

Edit: fotos kun je als bijlage toevoegen. Als ze te groot zijn verklein ik ze vaak ff met paint 2d. Daar kun je heel makkelijk formaat wijzigen. Als het goed is moet t forum inmiddels zo ver zijn. Met tapatalk is het een kwestie van bijlage toevoegen, deze zit verstopt onder het toetsenbord.

Wat een gigantische luidsprekers, erg gaaf dus kom maar op met die foto's
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Ohm Ivo

Wordt aan gewerkt!

Groet van Evert

Ohm Ivo

OK, poging 1 tot het plaatsen van foto's van mijn set.... Ik dacht altijd dat het via tinypic of Postimage oid moest (Ik had afbeeldingen geupload naar Postimage maar weet vervolgens niet wat ik moet doen) maar nu zie ik dat onder voorwaarden (max 4 per bericht, totale grootte niet meer dan 2,4MB) ook vanaf mijn pc kan. Dat doe ik dan maar eerst.

Groet van Evert

Ohm Ivo

.. en om het plaatje compleet te maken ook nog even de Behringers en de spinners. Het "rack" is overigens een eigen bouwsel van de overgebleven vloerplanken.

Groet van Evert

chansig

#5
Zow...die zijn groot.. :D

Ziet er mooi uit hoor. Valt me direct op dat je ze redelijk stevig hebt ingedraaid. Ik ga ervan uit bewust.

Op welke frequenties grijpt de Behringer het meeste in ?

En welkom....na 15 jaar alleen lezen...knap hoor.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ohm Ivo

Hoi Hans

Jaja, na zo'n 15 jaar lezen op diverse fora...ik heb dus ook talloze berichten van jou voorbij zien komen. En altijd je nuchtere toon gewaardeerd.
De LS zijn idd bewust zo ver ingedraaid. Bij rechtuit of klein beetje ingedraaid is in de huidige opstelling de sweetspot erg klein, iets dat ik in mijn vorige huis niet had. Nu verder ingedraaid kruisen de banen zich ca. 70cm voor de luisteraar. Daardoor is de sweetspot nu uitgebreid naar de gehele 3-zitsbank. Nadeeltje: de Q-soundeffecten van Roger Waters" Amused to death klinken daardoor duidelijk "gewoner" maar daar zit ik niet mee. Ben niet zo van de gimmicks.

In de kamer had ik een vette bult bij 31hz, dus dat is de frequentie waar de behringer het sterkst ingrijpt. Sowieso heb ik de meeste EQ onder de 100hz toegepast. Ook bij 20, 25 en 40hz heb ik enige GEQ toegepast. Op de behringer gebruik ik 2 standen: muziekstand en filmstand. In de muziekstand werkt alleen de GEQ en de PEQ. De filmstand grijpt veel steviger in. Omdat ik me steeds meer begon te ergeren aan de idioot harde geluiden in nieuwere films (brekend glas, bliksem, sommige explosies) en de disbalans tussen gesproken woord en de rest, heb ik in de filmstand de volgende modules aan: GEQ, PEQ, DEQ, Width en DYN. Gevolg: heerlijk filmgeluid met behoud van een behoorlijke dynamiek en zonder idiote bliksemschichten. Over de Behringer ben ik al 3,5jaar uiterst enthousiast, luister nooit meer zonder.

Groet van Evert

chansig

Dank voor je antwoord Evert en fijn dat je laat weten dat je mijn toon van posten weet te waarderen. Zouden meer mensen kunnen doen... :D

Mooie speakers in ieder geval...je hebt ze ook nog hoger gemaakt zie ik. Zal ook wel een positief effect hebben anders had je het ws ook niet gedaan. Maakt we allemaal wel erg nieuwsgierig naar het geluid.

Toevallig woonachtig in de buurt van Utrecht ?

En q sound....tsja leuk.
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ohm Ivo

dat hoger zetten heb ik idd ook bewust gedaan. Als de ls direct op de grond staan is de bas iets vetter; op verhoging iets slanker maar ook dieper en strakker. Misschien moeten ze nog hoger, maar dan krijg ik ze er niet meer op getild. Dus laat ik het maar zo.
Je bent uiteraard welkom om te komen luisteren, maar dat zal nog niet zo eenvoudig gaan. Ik woon namelijk in het noorden van Portugal. Wie weet, gecombineerd met een vakantietripje? Dan heb je een audiofiele vakantie...

Groet van Evert

Kempenaartjes

Welkom Evert.

Stereo  ;D, zouden ook meer mensen kunnen doen ;).
In ieder geval meer bekend met geluid dan ik. Leer ik weer van.

Zelfs nog nooit van een Beringher gehoord. Zal toch meer voor filmgeluiden zijn.

Dirk

allereerst welkom!
lijkt me een slim bij elkaar "gesprokkelde" set met een imposant setje speakers  :clapping:

btw, sorry dat ik zo nieuwsgierig ben, maar...vanwaar die nick als je naam Evert is?  :lookaround:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ohm Ivo

Dank voor het warme welkom mensen!

8 jaar geleden ben ik naar Portugal geëmigreerd (heb daartoe eerst mijn LP-rom en ca. 1000 lp's van de hand gedaan), en hier in Pt noemen ze me Ivo. Ik dacht, die ga ik in m'n nickname gebruiken. Maar daar moest nog iets bij, iets hifi-achtigs. Zodoende Ohm Ivo  ;D

Die behringer is zeker NIET alleen voor filmgeluid. Na het inmeten van de woonkamer en daarna het naar persoonlijke smaak verder afregelen van dat apparaat, is de geluidskwaliteit van mijn set aanzienlijk beter geworden! Gedetailleerder, strakker en tegelijkertijd ook rustiger. Ik denk eerlijk gezegd dat roomcorrection in maar weinig sets zouden moeten ontbreken, maar dat is mijn mening, hoef geen discussie. Ik heb geen dedicated luisterruimte (wil ik ook niet) maar gewoon een woonkamer en daarbinnen moet het allemaal gebeuren. Daarbij heb ik

1) de set bij elkaar gezocht (grootste deel v/d reis),
2) akoestische aanpassingen gedaan en
3) de roomcorrector gekocht.
Ben er blij mee! De behringer heeft me bovendien veel meer inzicht gegeven in frequenties en wat ze doen in het geluidsspectrum.

Er is nog 1 akoestische aanpassing in de maak. Achter de driezits is nog 1m ruimte en een raam. Daar ga ik een groot boekenrek omheenbouwen. Ik denk dat ik dan wel zo'n beetje klaar ben, tenzij er iets kapot gaat in de set.

Ik heb net Janet Jackson - when I think of you, Killers - Human, en Get lucky van Daft Punk gedraaid. Probeer dat maar eens klinkend te krijgen! Janet is jaren 80 meuk, Human is helemaal dichtgecompressed en Get lucky heeft een flodderige mega-bas.  En daarnaast wil ik ook kunnen genieten van de 1e symphony van Mahler of de jaren 50 bigbands.

Zodoende heb geprobeerd om qua set een "alleskunner" samen te stellen. Ik lees wel eens in hifi-reviews dat "deze combinatie van versterker en luidsprekers goede opnames des te beter laat klinken, maar mindere opnames vallen genadeloos door de mand"-einde (vrije) citaat. Zo'n set zou dus niks voor mij zijn; ik heb maar heel weinig echt goede opnames.

Ik zal in een andere post wel eens in meer detail vertellen over mijn audioreis van 1985-2017, als daar animo voor is  ;)...

Groet van Evert

Xander32

Welcome Evert/Ivo, veel lees en postplezier hier 👍🏼.
Gave ls die T&A's en mooie Marantz componenten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

morca

Van harte welkom Evert.
Wat een geweldige mooie imposante speakers.
WAUW!!
En de rest van je set mag er ook zeker zijn.

Leuk ook om te lezen dat je al aardig wat weet van dsp ,afstelling en akoestiek.

15 jaar meelezen ...toen wist ik nog niet eens dat het forum bestond .
Ik wens je veel plezier hier  :thumbs-up:

Ohm Ivo

ik lees al zo'n 15 jaar op diverse fora, maar of het ht-forum al zo lang bestaat weet ik niet. Maar wel lang iig. Zo was ik ook al in 2004 begonnen met info verzamelen van gebruikers op diverse fora over de Behringer Ultracurve, om hem pas in 2014 aan te schaffen. Ja, ik doe soms lang over dingen (mijn middelbare schoolcarriere ging ook via mavo, havo, vwo, nog n keertje zakken en toen pas universiteit).
Wederom bedankt mensen. Leuk, Xander, ook een forumveteraan net als Hans.
Nog wat info over de LS:
rendement 86 db
minimumimpedantie 3,5 Ohm
overgangsfrequenties 150hz, 800hz, 6khz en 20khz (zo uit het hoofd maar kan t opzoeken)

En ik ben ook nog iets vergeten; of ik iets met streaming doe. Nou, niet zoveel. Ik luister internetradio en stream regelmatig muziek vanaf een externe harde schijf via VLC-player, maar ik heb geen Sonos of squeezebox oid. Gaat via pc/paltop via usb naar Creative xblaster externe geluidskaart, vandaaruit via optical naar de samplerateconverter, vervolgens via xlr naar de DEQ2496, vervolgens via xlr naar de minidac, vandaaruit naar de PM-14. Vroeger via xlr, maar de volumeregelaar van de PM-14 kraakt (volgens mij kortsluiting en niet door stof) dus daarna direct in de eindtrap. De minidac dient als voorversterker.

@Morca: lang geleden, midden in mijn audioreis was ik een echte apparaatfetisjist, maar op gegeven moment kreeg ik toch het idee dat ik meer ging halen uit akoestiek en dsp dan het steeds weer wisselen van spullen. Leerzaam!

De noodzaak tot spullen kopen is nu dus tot een minimum gedaald. Mijn showcasetopic zal dus niet heel veel pagina's lang gaan worden, denk ik. Misschien kan ik nog wat foto's van mijn vroegere spullen vinden (zoals daar zijn: Marantz pm-15 uit 1995, PM84mkII, Thorens td 320mkII, Pioneer F-93 en ct-91a etc etc).

Groet van Evert

morca

Quote from: Ohm Ivo on December 14, 2017, 21:46:59
ik lees al zo'n 15 jaar op diverse fora, maar of het ht-forum al zo lang bestaat weet ik niet. Maar wel lang iig. Zo was ik ook al in 2004 begonnen met info verzamelen van gebruikers op diverse fora over de Behringer Ultracurve, om hem pas in 2014 aan te schaffen. Ja, ik doe soms lang over dingen (mijn middelbare schoolcarriere ging ook via mavo, havo, vwo, nog n keertje zakken en toen pas universiteit).
Wederom bedankt mensen. Leuk, Xander, ook een forumveteraan net als Hans.
Nog wat info over de LS:
rendement 86 db
minimumimpedantie 3,5 Ohm
overgangsfrequenties 150hz, 800hz, 6khz en 20khz (zo uit het hoofd maar kan t opzoeken)

En ik ben ook nog iets vergeten; of ik iets met streaming doe. Nou, niet zoveel. Ik luister internetradio en stream regelmatig muziek vanaf een externe harde schijf via VLC-player, maar ik heb geen Sonos of squeezebox oid. Gaat via pc/paltop via usb naar Creative xblaster externe geluidskaart, vandaaruit via optical naar de samplerateconverter, vervolgens via xlr naar de DEQ2496, vervolgens via xlr naar de minidac, vandaaruit naar de PM-14. Vroeger via xlr, maar de volumeregelaar van de PM-14 kraakt (volgens mij kortsluiting en niet door stof) dus daarna direct in de eindtrap. De minidac dient als voorversterker.

@Morca: lang geleden, midden in mijn audioreis was ik een echte apparaatfetisjist, maar op gegeven moment kreeg ik toch het idee dat ik meer ging halen uit akoestiek en dsp dan het steeds weer wisselen van spullen. Leerzaam!


De noodzaak tot spullen kopen is nu dus tot een minimum gedaald. Mijn showcasetopic zal dus niet heel veel pagina's lang gaan worden, denk ik. Misschien kan ik nog wat foto's van mijn vroegere spullen vinden (zoals daar zijn: Marantz pm-15 uit 1995, PM84mkII, Thorens td 320mkII, Pioneer F-93 en ct-91a etc etc).

Groet van Evert
Ik herken dat.
Ergens hier staat nog een foto van me eerste set.
Stereotoren van bijna 2 meter hoog.
Vol met 12 losse apparaten .
Dat is wel beetje fetish eigenlijk  ;D

Dat laatste mbt eq heb ik wel jaren goeie ervaring.
Dsp en akoestiek vanaf 2009 ong en toen  ik meteen lid geworden hier.


Mbt het niet meer upgraden ,maar juist inzien dat je ruimte akoestiek de grootste upgrade gaat zijn.
Top dat je daar zoveel van opgepikt toegepast hebt.
Ik heb zelf lang uitgesteld ivm bepaalde zaken.

Maar sinds ik wat panelen geplaatst heb ben ik erg tevreden met het resultaat.
Had ik veel eerder moeten doen.

take5

Welkom Evert.

Quote from: Ohm Ivo on December 14, 2017, 18:35:01
dat hoger zetten heb ik idd ook bewust gedaan. Als de ls direct op de grond staan is de bas iets vetter; op verhoging iets slanker maar ook dieper en strakker. Misschien moeten ze nog hoger, maar dan krijg ik ze er niet meer op getild. Dus laat ik het maar
Wat een beesten van speakers inderdaad! Heel slim ook om die eerst te kiezen en daarna je vrouw.

:D

chansig

Jammer dat je helemaal in Portugaal woont.... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

Quote from: chansig on December 15, 2017, 09:51:15
Jammer dat je helemaal in Portugaal woont.... :D

Gr. Hans

Hij leest al 15 jaar jouw posts. Je zou voor minder wat uit de buurt gaan wonen  ;D.

Welkom op het forum Evert, imposante set  :thumbs-up:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

morca

Quote from: take5 on December 15, 2017, 09:50:17
Welkom Evert.
Wat een beesten van speakers inderdaad! Heel slim ook om die eerst te kiezen en daarna je vrouw.

:D
Zo doe ik het ook.
Alleen die vrouw komt maar niet :clapping:

Ohm Ivo

Portugaal  ;D En dan te bedenken dat ik vlakbij een plaatsje genaamd Ermelo woon (echt waar). Kep nog wat ouwe foto,s gevonden, die plaats ik later vandaag. Zit nu op de tablet te typen, foto,s staan op de pc...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo beste mede-forummers.

Meer info over mijn set:

Ik was nog vergeten te melden dat ik ook nog een hoofdtelefoon heb!  Een Beyerdynamic dt-831. Heeft van die grote schelpen die om je oorschelp heen vallen. Zit erg comfortabel. Ik had destijds ook nog de 931 geprobeerd, maar die vond ik wat minder.

En ik ben inmiddels bezig om mijn audiogeschiedenis in kaart te brengen. Kanonne, wat n werk! Maar het is wel leuk om alles weer eens de revue te laten passeren. Ik zal het verhaal in delen posten.

Mijn reis in Audioland, deel 1.

In 1984 was ik bij een schoolvriend op bezoek. Hij had een Marantz-set (versterker, casettedeck, tuner, timer), een Philips cd-100 en een Lenco platenspeler. Boxen van Sony. Hij had vooral elektronische muziek. Het is toen dat ik werd gegrepen door de muziek en daar is de kiem gelegd. Dat wilde ik ook! Dus ik sparen, al mij geld bijelkaar geschraapt en op jacht. In mijn naïviteit hechtte ik toen nog waarde aan het oordeel van de consumentenbond (jaja, die testten toen nog hifi-apparatuur, met dubieuze beoordelingen). Er was zojuist een boxentest gepubliceerd met de B&W DM220 als overduidelijke winnaar. Dus ik naar Vogelzang in Heerlen met de wens om een paartje te bezitten. De verkoper trok een bedenkelijk gezicht en vroeg: "weet je het wel zeker? Ik vind de BNS E5 veel beter. Kost hetzelfde, ze staan hier naast elkaar en luister maar". Zo gezegd zo gedaan en verdomd, ik vond de E5 veel beter. Geluid was veel opener, met duidelijk lager laag en hoger hoog. Uiteindelijk kocht ik de volgende set:

-BNS E5 economic line luidsprekers, 3-weg basreflex speaker,
-Marantz sd-64 autereverse casettedeck met dbx,
-Marantz onbeduidend versterkertje (met druktoetsen voor volume!) want mn geld was op.
-Philips tuner uit de jaren 70 van mijn pa hadden we gelukkig nog.

Helaas geen fotos meer van genoemde apparaten. Ik heb dus eea van t net geplukt.


In die tijd betrok ik de muziek van klasgenoten, er werd druk bandjes uitgewisseld. Een vriend van mij kocht de DM220 dus uiteraard werd er meteen een vergelijkend warenonderzoek gedaan. Ik was blij met mijn keuze, het "gesloten" middentonerige B&W-geluid sprak me niet aan (in de jaren 90 zou B&W een radicale ommezwaai maken in t geluid van hun ls-systemen en vanaf toen ben ik ze weer meer gaan waarderen). Verder kocht ik een Marantz PM-64mk2 versterker, een zwaar bakbeest want dat flutversterkertje was slappe hap.

Afijn, ik blij, maar behalve radio had ik geen bron, dus na een half jaar (rond herfst 1985) kocht ik een Marantz cd-84 spelert (mijn laatste aankoop bij Vogelzang Heerlen). Kon ik mooi cds van de fonotheek lenen en opnemen! Casettedeck klonk super, je kon er keihard mee opnemen waardoor je geweldige S/R-verhoudingen kon halen.

Er komt nog meer...

buizesmurf

Welkom en wat een mega super instalatie......en wat voor muziek luister je vooral? :wub: :inlove: :pompom: :wub:

Ohm Ivo

Wat voor muziek beluister ik vooral... Da's effe denken. Mijn muziekbeleving kent periodes. Dan draai ik een tijdlang vooral filmmuziek (heb ik veel van, bv the Fly, Gladiator, Star Wars, E.T. Fifth Element, Ennio Morricone), om daarna weer wekenlang vooral electronische muziek (Vangelis, Jarre, Kraftwerk, Speedy J, Biosphere, Orbital, beetje Yello e.d) te draaien. In de zomermaanden draai ik vooral pop (New Wave, rock, 80er, 70er 60er jaren). De wintermaanden is meer voor klassiek (heb ik niet zo heel veel van omdat ik altijd ontzettend lang op zoek ben naar de juiste uitvoering) en 's avonds laat deep space (Jonn Serrie, Steve Roach, Projekt Erde). Tussendoor fietsen jazz (vooral jaren 50, 60 en 40), bigbands en the american songbook. Ik zal vast nog een hoop vergeten zijn... :smile:

Groet van Evert

chansig

Redelijk wat overeenkomsten qua smaak...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.