Effect van (digitale) interlinks die over voeding of naast 220V kabels liggen

Started by sandervg, December 10, 2017, 13:40:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

In hoeverre kan het kwaad als (digitale) interlinks en speakerkabels naast 220V kabels liggen, naast 12V kabels lopen of zelfs over een voeding lopen? (de voeding zit in een metalen kast en de kabels zijn allemaal niet speciaal afgeschermd of zo)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

Dan kan een 50Hz signaal 'meeliften' op je interlinks ...

Zoals dit.
Uptone


IFi


Kingpin
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

En als de dig. interlink over een voeding loopt in een metalen kast?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Pjotr27

Quote from: sandervg on December 10, 2017, 14:40:13
En als de dig. interlink over een voeding loopt in een metalen kast?

Tja, echt kwaad kan het niet maar het zal het geluid zeker niet goed doen. Als het enigszins kan zou ik proberen het zo te leggen dat het elkaar niet kan beïnvloeden. Het maakt ook nog wel uit of je kabels afgeschermd zijn of niet.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Wat hoor je eigenlijk in de muziek als je de boel gewoon de boel laat ?

Bij mij liggen de kabels namelijk allemaal langs elkaar en gaan ze zo de poot in van de speaker. Stroom, digitaal, internet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: chansig on December 10, 2017, 15:37:56
Wat hoor je eigenlijk in de muziek als je de boel gewoon de boel laat ?

Bij mij liggen de kabels namelijk allemaal langs elkaar en gaan ze zo de poot in van de speaker. Stroom, digitaal, internet.

Gr. Hans

Volgens mij kan jij daar beter antwoord op geven Hans 😘
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

 :D

Inderdaad een domme vraag... :D

Wat zou ik horen als ik aandacht aan de bekabeling zou besteden (niet qua kabel, maar qua organisatie van hoe het ligt) ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roeru117

En als de kabels een goede afscherming hebben? Dan zou dit toch geen probleem mogen zijn.

Ik heb wel respect voor mensen die de ruimte en het geduld er voor hebben om de verschillende kabels elkaar zo min mogelijk te laten kruizen. Ik ben altijd al blij dat de kast weer redelijk tegen de muur kan  ;D
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Jumping Jack

Quote from: chansig on December 10, 2017, 15:37:56
Wat hoor je eigenlijk in de muziek als je de boel gewoon de boel laat ?

Bij mij liggen de kabels namelijk allemaal langs elkaar en gaan ze zo de poot in van de speaker. Stroom, digitaal, internet.

Gr. Hans

^^. Hier ook, kan ook niet anders.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

morca

Meters lang strak langs elkaar leggen lijkt me niet wenselijk.
Tja in en achter kast kruisen ze hier ook.
In de auto had je altijd gegarandeerd storing als je alles langs elkaar legt naar achter.

Zoals kingping ze plaatje al laat zien.
Niet aan te raden.
Maar ik hou ook niet netjes alles apart.
Signaal in ,pre out ,stroom ,speakers,hdmi alles zit door 1 gat in de achterkant.
Ook niet fraai als ik er zo overnadenk ...😂

Deleted User

Bij mij staat de stereo in een Atacama rek. Je ontkomt er niet aan om een en ander te laten kruisen. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen, niet druk om maken lijkt me...

Gaeje

als je niets hoort is het geen probleem zeker? en zo lang er geen dimmers op zitten zal het ook wel allemaal meevallen.

Rowdy

Kruizen is het probleem niet, maar bij het parallel leggen van de kabel kan de ene kabel de andere kabel beïnvloeden. Vooral als het te dicht bij mekaar ligt.

chansig

Bij mij loopt het allemaal parallel. Zelfs opgebonden zodat het er wat netter uitziet.

Vandaar mijn vraag wat ik zou gaan horen als ik de boel allemaal kruiselings ga neerleggen ? Of wat men hoort (niet bij mij thuis) als ze de boel parallel aan elkaar leggen ?

Er zijn toch mensen die hier ervaring mee hebben ? 

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Natuurlijk zijn er mensen die daar ervaring mee hebben  ;).

Het kan technisch geen kwaad om kabels te bundelen of bij elkaar te leggen.
Klankmatig kan het wel lichte invloed hebben. Bij een stereoset zal het nog wel meevallen. Het aantal kabels is immers beperkt. Bij een HTset kan het een flinke janboel worden met al die kabels. 
Wat gebeurt er?
De kabels met een sterker signaal (netkabels) hebben invloed op de kabels met een zwakker signaal (interlinks, LS kabels).  Of dit hoorbaar is hangt af van de mate van verstoring. Als er meer verstorende invloeden zijn dan geldt de wet van de zwakste schakel en zul je geen of amper verschil horen als je de kabels scheidt.
De beste oplossing is de kabels zo ver mogelijk uit elkaar houden bv. stroom aan de ene kant en overige kabels aan de andere kant.  Als het niet anders kan dan heeft kruisen de voorkeur boven parallel.
Hoor je geen verschil?  Maak je er dan ook niet druk om. Het gaat om minieme verschillen zoals iets meer openheid en scheiding van de geluiden als de "verstorende invloed" minder wordt.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

vik

Ik dacht dat jij ergens onder gesneeuwd lag de afgelopen tijd. Je bent er weer zie ik  :P


Quote from: Snowmaster on December 13, 2017, 11:48:41
Natuurlijk zijn er mensen die daar ervaring mee hebben  ;).

Het kan technisch geen kwaad om kabels te bundelen of bij elkaar te leggen.
Klankmatig kan het wel lichte invloed hebben. Bij een stereoset zal het nog wel meevallen. Het aantal kabels is immers beperkt. Bij een HTset kan het een flinke janboel worden met al die kabels. 
Wat gebeurt er?
De kabels met een sterker signaal (netkabels) hebben invloed op de kabels met een zwakker signaal (interlinks, LS kabels).  Of dit hoorbaar is hangt af van de mate van verstoring. Als er meer verstorende invloeden zijn dan geldt de wet van de zwakste schakel en zul je geen of amper verschil horen als je de kabels scheidt.
De beste oplossing is de kabels zo ver mogelijk uit elkaar houden bv. stroom aan de ene kant en overige kabels aan de andere kant.  Als het niet anders kan dan heeft kruisen de voorkeur boven parallel.
Hoor je geen verschil?  Maak je er dan ook niet druk om. Het gaat om minieme verschillen zoals iets meer openheid en scheiding van de geluiden als de "verstorende invloed" minder wordt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

solitaire

Gebruik je een platenspeler dan zou ik extra uitkijken met het naast elkaar leggen van kabels met het sterkste en zwakste zwakte signaal, de stroomkabel en de phono kabel. Soms zelfs ook als het afgeschermde kabels betreft (uitproberen is key). Voor de rest is het maar net hoe gevoelig de hardware is en hoe gevoelig jij als luisteraar bent, en hoe groot de drang alles uit je set te willen halen wat er in zit, om te bepalen hoeveel aandacht je aan cable-dressing 'moet' besteden.
Mijn eigen ervaring is dat als het haalbaar is het hebben van parallelle liggende kabels in een set structureel te voorkomen, het cumulatief heel goed een duidelijk waarneembare positieve uitwerking op de muziekweergave kan hebben.


soli

Quote from: Snowmaster on December 13, 2017, 11:48:41
Natuurlijk zijn er mensen die daar ervaring mee hebben  ;).

Het kan technisch geen kwaad om kabels te bundelen of bij elkaar te leggen.
Klankmatig kan het wel lichte invloed hebben. Bij een stereoset zal het nog wel meevallen. Het aantal kabels is immers beperkt. Bij een HTset kan het een flinke janboel worden met al die kabels. 
Wat gebeurt er?
De kabels met een sterker signaal (netkabels) hebben invloed op de kabels met een zwakker signaal (interlinks, LS kabels).  Of dit hoorbaar is hangt af van de mate van verstoring. Als er meer verstorende invloeden zijn dan geldt de wet van de zwakste schakel en zul je geen of amper verschil horen als je de kabels scheidt.
De beste oplossing is de kabels zo ver mogelijk uit elkaar houden bv. stroom aan de ene kant en overige kabels aan de andere kant.  Als het niet anders kan dan heeft kruisen de voorkeur boven parallel.
Hoor je geen verschil?  Maak je er dan ook niet druk om. Het gaat om minieme verschillen zoals iets meer openheid en scheiding van de geluiden als de "verstorende invloed" minder wordt.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Snowmaster

Quote from: vik on December 13, 2017, 12:08:06
Ik dacht dat jij ergens onder gesneeuwd lag de afgelopen tijd. Je bent er weer zie ik  :P

Vanaf maandag laat ik mij weer  insneeuwen  8).  Heb er nu al zin in.
De laatste paar jaar heb ik amper gekeken op het forum. Er was voor mij weinig nieuws onder de zon. De discussies bleven hetzelfde. Natuurlijk heb ik wel verder gehobbyd.
Gisteren ging dat ff verkeerd... :-\. Ik was gehaast, moest weg, lette even niet op en toen viel er een alustukje in de Anthem. Een steekvlam volgde en nu is hij overleden. Komt vast weer goed en kan er wel om lachen hoor.
Nu maar een Denon 4000 aangesloten die ik nog had staan. Ga vanmiddag op pad voor reparatie adresje. Zijn denk ik de varistors op de voedingsprintplaat.
Anders breng ik hem morgen naar Audioservice
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

damn, da's pech :nopompom:

gelukkig kan jij er om lachen ... 'k weet niet of ik dat zou kunnen in zo'n situatie




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Snow: Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat je een goede set moet hebben en goed moeten kunnen luisteren hebben om het te horen. :D

Balen van je Anthem...succes ermee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Quote from: chansig on December 13, 2017, 12:44:35
Snow: Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat je een goede set moet hebben en goed moeten kunnen luisteren hebben om het te horen. :D

Balen van je Anthem...succes ermee.

Gr. Hans

Hoi Hans,

Nee, dit heeft niets met de kwaliteit van de set te maken.  Jullie weten dat op dit forum in het verleden heel veel is gediscussieerd over het horen van verschillen.  Forumleden vlogen elkaar in de haren over kabels, stroom, ab testen etc.
Afgelopen jaren was ik weinig op dit forum maar heb wel veel geprobeerd, gezien en gehoord.

Een voorbeeld :
Wij hebben thuis verbouwd. Hierdoor bleef de afmeting van de luisterruimte nagenoeg identiek, maar wanden en plafondbekleding veranderden.  Twee jaar ben ik bezig geweest om mijn set op dezelfde klank te krijgen. 
Kansloos !    Ik had voorheen harde maar diffuse muren. Het geluid werd daardoor perfect verspreid en er ging geen klank verloren. Ook al zat ik met mijn rug tegen de muur dan nog leek het geluid soms van achteren te komen of dwars door de muur van de buren. Geluidsverschillen horen?  Een makkie ! 

Tsa, met diezelfde set werd ik nadien bijna wanhopig. Het lukte mij niet om nog verschillen te horen. Carpetten, gordijnen, grote hoekbank, dempen, verplaatsen. Het maakte niet uit. Ik kreeg het niet op de klank die ik ooit had. Dus een andere Denon gekocht en nog veel andere zaken geprobeerd. Zinloos. Toen een Anthem gekocht. Aanvankelijk ook zinloos.
Tot ik een beginnetje had met een bepaalde stroomkabel, betere settings in de Anthem, betere audiokast. Langzaam hoor je verschil tussen slechter en beter. Als ik in het verleden nooit de verschilen had gehoord, had ik absoluut de moed opgegeven.
Hierdoor weet ik ook dat ik absoluut geen fan ben van (flink) dempen. Hierdoor haal je veel van het "leven" uit het geluid.
Plaatsing en snelheidsbeleving worden dan minder.  Het wordt wel verstaanbaarder maar er verdwijnen dus andere eigenschappen.

Ondertussen heb ik de set weer redelijk op klank en hoor ik weer gemakkelijk verschillen.  De geluidkwaliteit is beter dan vroeger, maar de oude "thrill" met enorme snelheid en plaatsing krijg ik nooit meer terug. Dit lag aan de ruimte.

Dus wat is een goede set ?  Wat is een goede kabel?  Daar is gewoonweg geen antwoord op. Het moet matchen. Hoe kom je daar achter?  Eenvoudigweg proberen want het heeft niet zo veel uit te staan met prijs of merk of kennis.
Signaal en netkabels scheiden is bv een begin.
   

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)