Streamers met asynchrone USB OUT

Started by DofN, December 4, 2017, 20:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

#25
Quote from: StereoMike on December  5, 2017, 10:38:11
Het ligt er maar aan wat je verwacht, natuurlijk het gehoor zelf en of je set in staat is het verschil weer te geven.

Ik ben zo zelfverzekerd over mijn set dat als er verschillen te horen zijn, die het hier te horen zijn. 100%. Hier blijft nog geen microdetail liggen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Quote from: doorofnight on December  5, 2017, 10:34:26
Ik denk het ook, en vraag me nog steeds af of het echt te horen is (behalve dan de klank).

Zou wel graag een keer willen testen met de Microrendu op de usb ingang van mijn Matrix dac, dit schijnt wel een hele fraaie streamer te zijn met mooie schone usb uitgang.
Kan altijd beter denk maar dat moet dan wel een duidelijk verschil opleveren wil het interessant zijn.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

StereoMike

Quote from: Marco66 on December  5, 2017, 10:46:50
Zou wel graag een keer willen testen met de Microrendu op de usb ingang van mijn Matrix dac, dit schijnt wel een hele fraaie streamer te zijn met mooie schone usb uitgang.
Kan altijd beter denk maar dat moet dan wel een duidelijk verschil opleveren wil het interessant zijn.
De Matrix geeft dat verschil wel door. Daar ben ik zeker van.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: doorofnight on December  5, 2017, 10:46:05
Ik ben zo zelfverzekerd over mijn set dat als er verschillen te horen zijn, die het hier te horen zijn. 100%. Hier blijft nog geen microdetail liggen.
Daarom begrijp ik ook niet dat je over de Auralic schrijft: "Die laatste ook met een betere voeding. De app ervan was prima en werkte ook op mijn iPhone, maar was geluidsmatig geen stap vooruit" Wat was het dan wel? Beviel het verschil je niet of klonk het allemaal hetzelfde?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

br@m

Quote from: doorofnight on December  4, 2017, 22:14:21
Het is een jungle (coax, optisch/usb), maar ik gebruik digitale Lyngdorf versterking, en die heeft een asynchrone USB IN en ik zoek daarom een streamer met asynchrone USB out.

Met alle respect maar voor zover ik het begrijp stel je een vraag naar iets wat niet relevant is.

Voor wat ik begrijp van USB is het een hiërarchisch protocol. In elke USB configuratie is er 1 host (normaal gesproken de computer) en die host initieert de communicatie en stemt die af op het randapparaat (peripheral) waarmee gecommuniceerd wordt. Als het om een randapparaat gaat dat asynchrone communicatie eist dan past de host USB controller zich daar op aan.

Een USB ingang van een DAC gedraagt zich als USB sound card en is nimmer de 'host' maar is een peripheral. De 'host' is de streamer met USB uitgang. En die past zich dus aan de DAC aan. Zo werkt USB.

Kortom je kunt elke streamer gebruiken met een USB uitgang. Die zal zich aanpassen aan je asynchrone DAC.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

DofN

Quote from: StereoMike on December  5, 2017, 11:49:18
Daarom begrijp ik ook niet dat je over de Auralic schrijft: "Die laatste ook met een betere voeding. De app ervan was prima en werkte ook op mijn iPhone, maar was geluidsmatig geen stap vooruit" Wat was het dan wel? Beviel het verschil je niet of klonk het allemaal hetzelfde?

De klank was wel iets anders, maar kwalitatief hoorde ik geen verschil.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: br@m on December  5, 2017, 13:39:24
Met alle respect maar voor zover ik het begrijp stel je een vraag naar iets wat niet relevant is.

Voor wat ik begrijp van USB is het een hiërarchisch protocol. In elke USB configuratie is er 1 host (normaal gesproken de computer) en die host initieert de communicatie en stemt die af op het randapparaat (peripheral) waarmee gecommuniceerd wordt. Als het om een randapparaat gaat dat asynchrone communicatie eist dan past de host USB controller zich daar op aan.

Een USB ingang van een DAC gedraagt zich als USB sound card en is nimmer de 'host' maar is een peripheral. De 'host' is de streamer met USB uitgang. En die past zich dus aan de DAC aan. Zo werkt USB.

Kortom je kunt elke streamer gebruiken met een USB uitgang. Die zal zich aanpassen aan je asynchrone DAC.

Dat wist ik niet. Dat vergroot de streamer mogelijkheden, al zijn alle streamers die ik noemde alle uitgerust met een asynchrone USB.

De Lyngdorf heeft een asynchrone USB input.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Ik heb veel streamers gehoord en geprobeerd en wil toch een lans breken voor de volgende oplossing:

HTPC met Daphile

De flexibiliteit die het X86-platform biedt is (voor mij althans) doorslaggevend geweest. Daphile als software sluit daar het beste op aan, is audiofiel aan de afspeelkant en robuust aan de serverkant en biedt allerlei relevante keuzes.




ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Ja, als je geld over hebt.

Het prettige aan Daphile is dat je al kunt bezien of het bevalt met elke oude laptop die je nog hebt rondslingeren.

Ik heb zelf een klein HTPC'tje gebouwd met :

ASROCK N3150DC moederbordje (passief, Intel onboard)
4 Gb geheugen
1TB harddrive 2,5" (conventioneel, later te upgraden naar SSD, maar een NAS kan natuurlijk ook prima)
Passieve behuizing

Toevallig had ik de meeste componenten nog liggen, weet dus zo gauw niet wat dit nieuw zou kosten maar schat rond de 300,- Euro.

Ik heb er ook nog een lineaire externe voeding bijgekocht, dat is een aanzienlijke verbetering voor de geluidskwaliteit, maar ook dat is in feite een upgrade die stapsgewijs kan worden uitgevoerd.

Ook had ik nog een Hoerwege S/PDIF board liggen dat ik op het moederbord kon aansluiten. Nog meer flexibiliteit!

Ik vind het leuk om zo spelenderwijs op zoek te gaan naar de oplossing die a) het eenvoudigst te bedienen is maar toch ook wat eyecandy biedt en b) de beste geluidskwaliteit biedt (niet in die volgorde).
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

DofN

Ik heb nog wel een geruisloze SSD laptop liggen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Quote from: doorofnight on December  5, 2017, 15:47:09
Ik heb nog wel een geruisloze SSD laptop liggen.
Probeer Daphile dan eens. Bedenk wel dat Daphile in principe 'headless' is, dus bediening gaat vanaf een andere PC, smartphone, tablet. Software is allemaal gratis en gebasseerd op Logitech Media Server (dus met veel plugins).
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

br@m

#38
Quote from: Sjettepet on December  5, 2017, 14:36:11
Ik heb veel streamers gehoord en geprobeerd en wil toch een lans breken voor de volgende oplossing:

HTPC met Daphile

De flexibiliteit die het X86-platform biedt is (voor mij althans) doorslaggevend geweest. Daphile als software sluit daar het beste op aan, is audiofiel aan de afspeelkant en robuust aan de serverkant en biedt allerlei relevante keuzes.

Ik heb ook al enkele jaren Daphile in gebruik (sinds 2014). Via USB aangesloten op de Classe CP-800.

Op een HP thin client (zonder fan) T5730. Kosten <5 tientjes.

De muziek is opgeslagen op een QNAP NAS.

Ben er zeer te spreken over. De support van Kimmo is super. Hij heeft speciaal voor mij Daphile zodanig aangepast dat de volumeregeling van de CP-800 vanuit de Daphile software kan worden aangestuurd.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

br@m

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

DofN

#40
Bedankt voor de tip Br@m. Ik ben nu bezig met Daphile. Zonet had ik verbinding met de Daphile-pc, maar nu kom ik er niet meer bij. Zal wel goed komen, even doorstoeien met het netwerk.

Gelukt, het werkt. Nu nog even kijken hoe ik Qobuz en Spotify installeer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Leuk topic, benieuwd waar je op uit gaat komen.
Ben ook eens naar zo'n betaalbare streamer op zoek geweest, a-synchroon usb out voor mn dac.
Kwam eigenlijk niet verder als de Aries Mini, ik zou ook niet weten wat nou de extra toegevoegde waarde van een kostbare super
high-end streamer is ...
Ik blijf het wel jammer vinden dat Spotify nog steeds niet op de Aries Mini te vinden is.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

StereoMike

Quote from: pvd_66 on December  5, 2017, 21:23:48
ik zou ook niet weten wat nou de extra toegevoegde waarde van een kostbare super high-end streamer is ...
In de laatste 10% verbetering zit vaak 90% van het budget.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

DofN

#43
Heeft iemand een tip over hoe ik Qobuz en Spotify werkend krijg in Daphile?


NB:

Oh, ik geloof dat ik het snap. In Daphile de LMS als muzieksysteem kiezen, dan Qobuz aanklikken, dan in LMS het muzieksysteem kiezen (in mijn geval Lyngdorf). Geinig, heb nu een laptopstreamer die het doet.  Ik vind dit wel weer houtje touwtje, een soort LMS emulatie binnen Daphile. Erg snel is het ook niet.
Bovendien vindt mijn netwerk de Daphile PC ook niet fijn. Ik heb hem nu al drie keer opnieuw moeten installeren via F1 om hem weer leesbaar te krijgen. Heb nu een vast IP adres toegewezen, misschien helpt dat.

Heb ik drie streamers :)

NB 2:

Ik zie dat ik in mijn netwerk nu ook een LMS-Lyngdorf heb staan. Daarmee kan ik de Daphile-PC ook aansturen. Zonder de Daphile webpagina. Handig.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

br@m

Daphile is geen LMS emulatie. Het is feitelijk LMS plus squeezelite op een uitgeklede linux, en daar een eigen interface skin bovenop. Als je poort 9000 gebruikt in je browser krijg je de vertrouwde logitech interface te zien.

Het is inderdaad een DHZ streamer maar een stuk gemakkelijker dan zelf eerst linux installeren, dan LMS installeren en squeezelite en dat geheel werkend krijgen. Er zit ook een ripper op, je kunt er ook CD's mee rippen en die rips meteen opslaan.

Performance van het geheel hangt af van je hardware maar het is niet flitsend snel inderdaad. Mij maakt dat niet uit.

Qua networking zou DHCP moeten werken. Bij mij wel althans maar een vast IP kan ook.

Tav Qobuz en Spotify moet je de betreffende third party plug ins activeren en je login gegevens invoeren denk ik. Zelf gebruik ik dat niet dus heb er geen ervaring mee.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

DofN

Die heb ik al geïnstalleerd in LMS, dus het werkt.  :clapping:

Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe de Dalphine-laptop in het netwerk blijft hangen. Ik denk dat hij de netwerkgegevens niet onthoudt na herstart. Vast IP adres toewijzen helpt dan ook niet.

Gisteren een paar nummertjes geluisterd en het klinkt uitstekend.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Ik begreep iets met zwart en noten.

Die converter....gewoon van digitaal >> usb uitgang...kan je iedere striemer kopen die je maar wilt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: chansig on December  6, 2017, 09:00:38
Ik begreep iets met zwart en noten.

Die converter....gewoon van digitaal >> usb uitgang...kan je iedere striemer kopen die je maar wilt.

Gr. Hans
Nu begrijp ik er niets meer van. :withstupid:
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: doorofnight on December  6, 2017, 08:51:59
Gisteren een paar nummertjes geluisterd en het klinkt uitstekend.
Beter dan je tot nu toe hebt gehoord?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sjettepet

Ik vind mijn HP thin client met Daphile beter klinken dan mijn Raspberry Pi met Volumio met HifiBerry Digi+ S/PDIF. Daphile heeft dan nog het voordeel van USB, dus DSD direct naar mijn DAC.

Overigens vind ik Daphile niet langzaam als hij eenmaal klaar is met scannen van de database.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200