OSX of Windows software installeren op een NAS mogelijk?

Started by Dirk, December 4, 2017, 18:59:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

ik heb een echte noob vraag :-[, maar omdat hier toch aardig wat kennis verzameld zit hoop ik op een snel en duidelijk (al dan niet positief ;D) antwoord.

Ik zou binnenkort een nieuwe NAS willen aanschaffen waarop ik Roon server wil installeren. (Roon draai ik nu ook al, maar momenteel staat de server op mijn Mac Mini geïnstalleerd)

Afgaand op wat er door Roon zelf wordt geadviseerd zou ik dan (in het geval van QNAP waar ik wel een voorkeur voor heb) een TVS-471 kopen.

Nu vraag ik me af of daarop ook een stukje software te installeren is waarvan ik enkel maar versies vind voor Window of Mac.

De software in kwestie is Dante Virtual Soundcard

fwiw; de reden waarom ik deze DVS-software nodig heb, is om via het Dante protocol de muziek te kunnen "routen" rechtstreeks vanuit Roon naar mijn crossover, die Dante-enabled is.
als dit niet kan ben ik alsnog genoodzaakt om de Mac mini te behouden, maar dat betekent ook dat er dan geen nieuwe NAS komt, want de winst qua "minder kastjes in de keten" is dan 0  ;)   (ik heb al een 1-bay NAS voor opslag)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

pieper

op de wat krachtigere nassen van synology kun je windows in een vm draaien.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Raphie

Quote from: pieper on December  4, 2017, 20:54:32
op de wat krachtigere nassen van synology kun je windows in een vm draaien.
Dante draait niet in een VM. je zal dus echt een desktop er tussen moeten houden.
JBL PRX Power!

thepioneer

Ik draai al jaren met een HP Microserver N40L. Daarin heb ik 5 schijven geïnstalleerd en heb er Windows 7 op staan. Zeer stabiele server. Muziek en andere zaken staan uiteraard onder raid 1.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

vtuinen

Quote from: thepioneer on December  4, 2017, 22:48:22
Ik draai al jaren met een HP Microserver N40L. Daarin heb ik 5 schijven geïnstalleerd en heb er Windows 7 op staan. Zeer stabiele server. Muziek en andere zaken staan uiteraard onder raid 1.

Hier idem met een N54L. Nooit enig issue meegehad en dient bij mij als NAS/Mediaspeler tegelijk.
Equipment check my avatar

Dirk

ik heb me intussen ook al wat verder ingelezen op het Roon forum, waar er ook wat users op zo'n microserver draaien.

na wat dieper in te gaan op eea met onze IT'er op het werk en de verschillende opties ook qua prijs tegen elkaar af te zetten, heb ik besloten om de Mac Mini icm de 1-bay NAS maar te houden...tot één van de 2 het begeeft en ik verplicht wat nieuws moet aanschaffen.

het weegt momenteel gewoon qua kosten/baten (zeker omdat je bij 2ehands verkoop van MM en 1-bay NAS geen wonderen moet verwachten) niet op om de switch te maken, en DVS draait natuurlijk probleemloos op de Mac zoals ik hem nu heb staan.
2e belangrijke reden voor mezelf is dat ik geen zin heb om dergelijke microserver helemaal te gaan configureren als NAS, want 'k ben nu zowat 5 jaar terug compleet geswitched van PC naar MAC en heb ff geen zin in al dat IT-gedoe.
de combi zoals hij hier nu draait is super stabiel en doet wat ik wil, dus om die nu af te schrijven louter en alleen om straks één kastje minder in de keten te hebben is eigenlijk al te gek, zeker omdat ik er qua zuivere functionaliteit zeker niet op vooruit zal gaan. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Hanky Panky

Quote from: Dynky on December  5, 2017, 14:07:22

2e belangrijke reden voor mezelf is dat ik geen zin heb om dergelijke microserver helemaal te gaan configureren als NAS, want 'k ben nu zowat 5 jaar terug compleet geswitched van PC naar MAC en heb ff geen zin in al dat IT-gedoe.


Server aanzetten, Windows installeren vanaf een stick, auto updater afwachten, uurtje (of 3 als je een hdd hebt ipv een ssd) wachten tot alle updates verwerkt zijn, schijven indelen, mappen delen aanzetten en naam geven, via SMB je server opzoeken in je mediaspeler en klaar  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra