Nieuwe receiver? Of aanrommelen met splitters en adapters?

Started by N1v3K, November 29, 2017, 14:59:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

N1v3K

Ik ben voorzichtig aan het overwegen naar 4K/UHD te gaan.
Mijn huidige receiver (Anthem MRX 710) is daarin beperkt. Slechts 1 ingang is voorbereid op 4K en dan alleen in 30fps en SDR.
Verder ben ik er uitermate over te spreken. Gebouwd als een tank en verder geen fratsen. Gewoon goed.

Nu kan ik een nieuwe receiver aanschaffen en de Anthem verkopen.
Alleen heb ik deze destijds een beetje boven budget gekocht en ben ik niet van plan nog eens hetzelfde bedrag voor een nieuwe receiver neer te leggen :ph34r:.
Een nieuwe receiver zou in dit geval een stapje terug betekenen (bijv. een Marantz 7012 of een Denon X4400).
Omdat ik nu een anti-mode gebruik om dual subs in te regelen, zou deze in dit scenario ook de deur uit kunnen.

Tweede optie:
Ik behoud de Anthem.
Het is gewoon een hele goede receiver en heb geen plannen om naar Atmos te gaan.
De 7.1 kanalen zijn voldoende.
Dat betekent voor het beeld wel wat omwegen.
Namelijk: een HDMI splitter gebruiken om het signaal uit mijn mediaspeler te splitsen in een videosignaal en een beeldsignaal.
Het beeldsignaal door een HD-fury gooien en de gewone HDMI-out van de Anthem hier ook op aansluiten (voor de niet 4K bronnen).
Het geluid wordt dan verwerkt door de Anthem en het beeld gaat door naar de weergever.
Zie ook het schema hieronder...



Best wel wat gedoe met kabels en adapters dus  :huh2:


Kort samengevat:
Optie 1: alles in 1, geen gedoe, maar iets inleveren m.b.t. geluidskwaliteit en room EQ.
Optie 2: losse apparaten, extra kabels, maar de kwaliteit van de Anthem.


Wat zouden jullie doen?
Eventuele andere suggesties en/of oplossingen zijn overigens ook welkom.  ::)

EDIT: de weergever is in dit geval een projector waar een HDMI kabel van 12 meter naar toe gaat.

master30

Ik weet niet of je wat aan mijn reactie hebt.

Ik heb vorig jr ook met een splitter zitten klooien omdat ik niet zoveel geld wilde uitgeven maar dat was toch niet zo handig, weer handshake gezeur enzo, ondanks dat ik niet een hele goedkope had.

Ben maar voor een nieuwe receiver gegaan. Wat een verademing, plug en play op de bank zitten  ;)
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

H&C Hifi

Een X4400H met alle mogelijkheden koop je voor ruim onder de 1300,00 Euro

Je Anthem zal ook nog wel het nodige opleveren bij verkoop.
Je hoeft dan weinig bij te leggen en geen gedoe met splitters/switches die vaak niet fatsoenlijk werken of de beeldkwaliteit niet te goede komen...

N1v3K

En een mediaspeler met 2 HDMI uitgangen?
Zal ik wel naar een dedicated UHD bluray speler uit moeten wijken, maar het scheelt dan weer een splitter.

MLCinema

Ik ben ook geneigd om te zeggen ga voor een nieuwe receiver ivm het gedoe dat switches opleveren in je keten. Met een receiver kun je alles makkelijker aansturen. Alleen, is een Oppo 203 niet een idee icm met een externe media speler die daar op de HDMI in wordt aangesloten? Volgens mij kun je daar dan alleen geen HDR mee doorgeven. De Oppo heeft ook dual HDMI out.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

N1v3K

Quote from: Kamidioblitz on December  6, 2017, 19:45:02
Ik ben ook geneigd om te zeggen ga voor een nieuwe receiver ivm het gedoe dat switches opleveren in je keten. Met een receiver kun je alles makkelijker aansturen. Alleen, is een Oppo 203 niet een idee icm met een externe media speler die daar op de HDMI in wordt aangesloten? Volgens mij kun je daar dan alleen geen HDR mee doorgeven. De Oppo heeft ook dual HDMI out.
Op dit moment neig ik inderdaad naar deze optie.
De Oppo schijnt zelf ook een prima mediaspeler te zijn. Dan zou ik die HDMI ingang op de achterzijde ook kunnen gebruiken voor een chromecast.
En wie weet.. misschien komt er nog een firmware upgrade voor de Oppo, zodat er wel HDR doorheen kan ;)

Alternatief is dan een nieuwe receiver, waarbij dan alleen de Arcam AVR390 op dit moment in aanmerking komt. Alleen is mijn Anthem een betere versterker, denk ik. Meer power en een ringkern.
De Anthem 720 of Arcam 550 liggen een beetje boven budget. En een Denon of Marantz wil ik liever niet, vanwege de minder goede room EQ.

Jammer dat er geen optie is om je HDMI-board te upgraden in dit soort gevallen. Eigenlijk van de zotte om een hele receiver te vervangen vanwege een HDMI versie..  :dry:

MLCinema

Quote from: N1v3K on December  6, 2017, 19:54:00
Op dit moment neig ik inderdaad naar deze optie.
De Oppo schijnt zelf ook een prima mediaspeler te zijn. Dan zou ik die HDMI ingang op de achterzijde ook kunnen gebruiken voor een chromecast.
En wie weet.. misschien komt er nog een firmware upgrade voor de Oppo, zodat er wel HDR doorheen kan ;)

Alternatief is dan een nieuwe receiver, waarbij dan alleen de Arcam AVR390 op dit moment in aanmerking komt. Alleen is mijn Anthem een betere versterker, denk ik. Meer power en een ringkern.
De Anthem 720 of Arcam 550 liggen een beetje boven budget. En een Denon of Marantz wil ik liever niet, vanwege de minder goede room EQ.

Jammer dat er geen optie is om je HDMI-board te upgraden in dit soort gevallen. Eigenlijk van de zotte om een hele receiver te vervangen vanwege een HDMI versie..  :dry:

Ja dat doen merken als NAD wel. Modulaire opbouw. Dan zit je minder aan de hdmi versie vast. Met zo'n Oppo heb je wel gelijk een hele mooie speler ook. Betere investering dan een nieuwe versterker terwijl je juist heel tevreden bent over hetgeen hij primair moet doen. Versterken[emoji6].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

H&C Hifi

Quote from: N1v3K on December  6, 2017, 19:54:00

En een Denon of Marantz wil ik liever niet, vanwege de minder goede room EQ.


Heb je de nieuwere modellen al getest dan met de nieuwere Audyssey app ? dan kun je meer aan je EQ veranderen dan voorheen.

N1v3K

Quote from: HcHifi.nl on December  7, 2017, 11:05:21
Heb je de nieuwere modellen al getest dan met de nieuwere Audyssey app ? dan kun je meer aan je EQ veranderen dan voorheen.

Niet zelf getest, maar genoeg over gelezen (hier).
Vooral na meting nog veel handmatig aanpassen (small/large/afstanden, crossovers).  :confused:

Maar los daarvan denk ik dat mijn huidige receiver gewoon een hele goede versterker is. Die ik niet ga evenaren met een Denon of Marantz. De SR8012 of een pre-pro acht ik wel gelijkwaardig. Maar daar hangt dan weer een ander prijskaartje aan.

H&C Hifi

Quote from: N1v3K on December  7, 2017, 12:16:46
Niet zelf getest, maar genoeg over gelezen (hier).
Vooral na meting nog veel handmatig aanpassen (small/large/afstanden, crossovers).  :confused:

Maar los daarvan denk ik dat mijn huidige receiver gewoon een hele goede versterker is. Die ik niet ga evenaren met een Denon of Marantz. De SR8012 of een pre-pro acht ik wel gelijkwaardig. Maar daar hangt dan weer een ander prijskaartje aan.

Anthem is zeker een goede machine maar ik denk dat in de praktijk de verschillen wat kleiner zullen zullen zijn dan je doet vermoeden.