Marco’s zoektocht door Audioland

Started by Marco66, November 29, 2017, 09:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco66

#250
De Denon AVC-A11SR is binnen, hij is werkelijk in nieuwstaat.
Geen krasje of plekje te bekennen!
Zo maar even aansluiten en laten opwarmen.
Wordt een leuke verzameling zo  ;D





Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

patsijb

nou nog pioneer, technics en Marantz allen in champagne haha

DofN

Woon je weer voor met uitzicht op de weg? Of woon je toch achter met uitzicht op het land?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Quote from: patsijb on January 19, 2018, 14:18:42
nou nog pioneer, technics en Marantz allen in champagne haha

Marantz heeft ook serieus mooie spulletjes in champagne id, vooral de eerste pm14 vind ik een beauty!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Quote from: doorofnight on January 19, 2018, 14:22:01
Woon je weer voor met uitzicht op de weg? Of woon je toch achter met uitzicht op het land?

Die mag je even uitleggen 😄
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Siddartha

Zal wel iets te maken hebben met een ladder die je al dan niet uit het zicht kunt plaatsen [emoji1]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Marco66

#256
Vandaag uitgebreid wat luistertesten gedaan.
Speakers direct op de denon geeft een verrassend lekker goed klinkend geluid, een stuk minder direct dan de sony set. Het klinkt allemaal wat warmer en liever en het hoog is een stuk aangenamer via de Denon.
Tegelijk mist er wat dynamiek en het laag wat minder strak.

Daarna de speakers op Sony eindversterker aangesloten en de Denon via de pre outs aangesloten.
Nu fungeert de Denon dus als voorversterker en ik en mijn vriendin vonden allebei deze combi het fijnst klinken.
Nu een mooie mix vd dynamiek en snelheid van de Sony met het wat zachtere warmere hoog vd Denon.
Erg verrassend deze combi en speelt gewoon erg lekker.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

solitaire

Mooi hoor ! Serieus.

Maar uh, wanneer gaat je winkel nou open ? :P Pffoe, alles wat je in huis hebt, de doorloopsnelheid in de afgelopen periode ...




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Marco66

#258
Quote from: solitaire on January 19, 2018, 20:55:45
Mooi hoor ! Serieus.

Maar uh, wanneer gaat je winkel nou open ? :P Pffoe, alles wat je in huis hebt, de doorloopsnelheid in de afgelopen periode ...




soli

Is wel veel gebeurd in korte tijd moet ik toegeven, niet op de laatste plaats door mijn langdurige periode thuis zitten.

Die snelheid zal drastisch naar beneden gaan voorlopig.
Aantal aankopen kwamen toevallig op mijn pad en huidige samenstelling kan ik erg goed mee gaan leven voorlopig.
Met de Denon set kan ik zo de sony es voorversterker en cd-speler wat sparen voor later, die gaan niet meer weg ieg.
Nu eerst operatie over paar maanden, herstellen en nieuw huis zoeken.
Daar dan op gemak kijken of er een ht ruimte kan komen.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

solitaire

Dat is nog al een toekomst schets ... :yin-yang:

Je bent in ieder geval nu dusdanig voorzien, dat je een periode gedwongen rust comfortabeler kan doorstaan denk ik (hoop ik).



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Marco66

Quote from: solitaire on January 19, 2018, 21:19:33
Dat is nog al een toekomst schets ... :yin-yang:

Je bent in ieder geval nu dusdanig voorzien, dat je een periode gedwongen rust comfortabeler kan doorstaan denk ik (hoop ik).



soli

Ja, mijn lieve vriendin en de audio hobby slepen mij door heen.
Hopelijk positieve verandering dit jaar en dan een frisse start in een mooi nieuw huis en omgeving, daar kijken we wel naar uit.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

#261
Vanmiddag weer even gezellig bezoek gehad van Abel, inclusief laptop en rew meetsoftware en mic.
Hij was erg benieuwd naar de nieuwe speakers en ik naar hoe ze het in de ruimte doen op papier.

Een aantal nummers weer de revue laten passeren en Abels was volgens mij erg tevreden over hoe de Scan Speaks klinken in mijn woonruimte.
Daarna wat meetingen gedaan op de laptop met rew en was leuk om eens te zien met grafieken wat de speakers doen in de ruimte.
Over het algemeen was de meting zeer netjes, zeker gezien de grote en hoge ruimte bij mij.
Hoe de metingen er precies uit zien en de uitleg hierbij laat ik graag over aan Abel, die heeft er meer kaas van gegeten dan ik.

Daarna nog even geswitched tussen de Denon en Sony voorversterker, beide aangesloten op de Sony eindversterker.
Verschil was niet heel groot maar de Sony wint het op gebied van ruimtelijkheid en wat strakker laag.
Het hoog begin ik langzaam aan te wennen en Abel vond dit zelfs 1 vd pluspunten vd speakers dus daar doe ik voorlopig niets mee.

Abel, bedankt voor je input weer en tot een volgende keer.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Siddartha

#262
Top! Ben ook erg benieuwd naar de verschillende metingen tussen de denon en Sony
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Marco66

Quote from: Siddartha on January 22, 2018, 18:43:09
Top! Ben ook erg benieuwd naar de verschillende metingen tussen de Denon en Sony

Metingen hebben wel alleen gedaan met de Denon als voorversterker, de Sony voorversterker alleen weer even aangekoppeld om 1 nummer te vergelijken.
Had waarschijnlijk in de meting zelf niet veel verschil gemaakt denk, ruimte heeft volgens mij de meeste invloed op de meting maar dat zal Abel wellicht kunnen bevestigen (of niet 😄).
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

#264
Ik geloof niet zo in meetbare verschillen tussen de Denon en de Sony, die ook behoorlijk gelijk klonken dus ik heb dat niet eens gemeten. Kwam niet in me op.

Volslagen subjectief: de Sony vond ik wat ruimtelijker klinken en dimensionaler in het hoog (denk aan galm in de opname), en de Denon leek stemmen wat beter te focussen. Maar of het echt zo is? Geen idee.

We begonnen met luisteren. Ik had meteen een positieve indruk. Geen boemend laag. Het klonk aangenaam warm en tegelijkertijd mocht het laag wel wat steviger/fermer en dieper. Desondanks vond ik het prettig. Mooie plaatsing en dimensionaliteit. Prettige klank en een fraai gedetailleerd hoog. Ik zou die tweeter weleens hier thuis willen horen aangezien het verhaal gaat dat Dali geen genoegen nam met de toplijn van Scanspeak en tweeters van de indertijd enahoogste Helicon toplijn op specificatie liet maken door Scanspeak, maar dat ze voor de Euphonia serie nog een kwaliteit hoger wilden, en ze daarom zelf zijn gaan maken. Maar zoals met alle verhalen..een flinke schep zout erbij!

Waarschijnlijk klonk het hoog ook zo goed omdat de middentoner van prima kwaliteit is. De luisterplek is ook ideaal: helemaal vrij. Geen muren dichtbij. De luidsprekers staan mooi vrij. Helemaal goed. 

Daarna zijn we gaan meten:



Dat ziet er nog niet zo mooi uit, maar het valt mee. Sets zonder DSP meten vaak erg grillig tot 500 Hz. Als je het totaal bekijkt met smoothing (zonder is het zo'n zootje) ziet het er redelijk gelijkmatig uit:



Op een schaal van heel erg tot het gaat best, vind ik het bij Marco best redelijk :) Vooral als je een beetje inzoomt:



Dat kan beter, maar zeker ook  veel slechter. Ik heb weleens bij een forumlid breedbandige pieken van 20dB teveel gemeten, terwijl dit de eigenaar zelf nauwelijks stoorde. Daarmee bedoel ik te zeggen dat alles relatief is. Ik stoor mij al aan pieken groter dan 5dB. En ik heb zelf thuis een bultje van 5dB wat ik vooral hoor bij één bepaald nummer. Dat stoort me, zei de gek. Maar dat terzijde.



De waterfall laat redelijk veel energie zien tot in de hogere regionen. Dat is ook wel te horen. Zelfs de m.i. uitmuntende scanspeak tweeter maakt dat niet helemaal goed, al is de kwaliteit ervan onbetwistbaar te horen.

Het was een leuke middag, Marco. Leerzaam weer. Je DAC en streamer laten in mijn oren niets liggen. De kamerakoestiek is niet optimaal en is momenteel de beperkende factor. En die paar bulten vanaf 55Hz zorgen ervoor dat het lekker warm klinkt. En dit gebied is veel bepalender dan die eerste herzjes. Schuiven met de luidsprekers haalde, zoals verwacht, weinig uit voor de laagweergave. Er valt nog wel te spelen met het verder uiteen schuiven van de luidsprekers, waardoor stemmen ook wat omhoog klommen in het beeld. Door ze in te draaien bleef de focus ook goed.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Mooi verhaal Abel, bedankt voor je input!
Al met al ben ik erg tevreden over het totaalbeeld nu met de scanspeaks.
In ons nieuwe huis zal ik dan ook pas gaan kijken naar wat serieuze aanpassingen in de woonkamer kwa akoestiek, na grondig meten en advisering.
Voor nu lekker van muziek genieten en af en toe delen met forumgenoten, altijd leuk.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

Graag gedaan! :) Veel luisterplezier, dat moet goed lukken!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Quote from: doorofnight on January 22, 2018, 22:02:52
Graag gedaan! :) Veel luisterplezier, dat moet goed lukken!

Zeker weten, morgen de tweede magnum kabel afmonteren dan kan de set er op.
En nog kijken naar een betere usb kabel voor tussen de streamer en dac, wellicht doet dit ook nog wat.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

#268
Kiek es oan, machtig interessant:

https://link.marktplaats.nl/m1247313145

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Mooi verhaal! Metingen zien een beetje hetzelfde uit als bij mij; dacht dat het mega slecht was, maar zal wel meevallen denk ik nu [emoji4]
Zal eens kijken naar soothing.
Veder wel interessant om te kijken of jullie subjectieve waarneming ook in een meting terugkomt. Misschien volgende keer!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Marco66

Quote from: doorofnight on January 22, 2018, 23:34:58
Kiek es oan, machtig interessant:

https://link.marktplaats.nl/m1247313145

Mooi maar hoop geld nog steeds om te proberen of het echt een verbetering is!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

Maar jij bent nieuwsgierig, zei je.. Leuk experiment!  :clapping: (ik vind het ook teveel geld)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Quote from: doorofnight on January 23, 2018, 10:31:09
Maar jij bent nieuwsgierig, zei je.. Leuk experiment!  :clapping: (ik vind het ook teveel geld)

Klopt, maar niet zo erg 😄
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

#273
Na een weekje de Denon in mijn set te hebben en wat geswichted tussen de sony heb ik besloten deze Denon er tussen uit te laten.
Hoewel het erg prettig luisteren is toch gemerkt dat je wat mist in detaillering en ruimtelijkheid tov van een dedicated stereo voorversterker.
Niet zo raar gezien het feit dat de Denon ontworpen is als surround receiver.
Kwam toevallig op mijn pad maar mag naar nieuwe eigenaar.

En dan ga je zoeken naar een mooie voorversterker die optisch bij de sony es set past en ook een goede usb dac heeft waardoor ik de Meridian schakel er ook tussen uit kan laten.
Deze uiteindelijk gevonden bij onze forumsponsor Marcel in de vorm van de Marantz HD-DAC1 in zilver.
Voordeel is de aanwezige asynchrone usb ingang die alle formaten aan kan, hier kan de daphile pc op en kan ik alle highres en dsd weer afspelen zonder downconverten.
Cd -speler kan ook via coax of optisch aangesloten worden.
Kortom oud en nieuw verenigd in 1 setup.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Sjettepet

Quote from: doorofnight on January 22, 2018, 23:34:58
Kiek es oan, machtig interessant:

https://link.marktplaats.nl/m1247313145

Geloof me, die klinkt echt niet beter dan een mooi PC-tje met Daphile.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200