Marco’s zoektocht door Audioland

Started by Marco66, November 29, 2017, 09:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco66

Quote from: mikekiwi on December 11, 2017, 12:35:48
Hoe is het bedieningsgemak van Daphile in vergelijking met Volumio op een Pi?

Ik gebruik daphile puur als renderer en bedien het met ipeng op de ipad.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Vhond

En hoe klinkt het tov de Raspberry met Hifiberry Digi+ Pro kaartje? (met de rest zoals DAC, hetzelfde)

mikekiwi

Quote from: Marco66 on December 11, 2017, 15:17:52
Ik gebruik daphile puur als renderer en bedien het met ipeng op de ipad.
Ah, I see, had ik nog niet helemaal door...thanks!

DofN

Quote from: Vhond on December 12, 2017, 10:53:51
En hoe klinkt het tov de Raspberry met Hifiberry Digi+ Pro kaartje? (met de rest zoals DAC, hetzelfde)

Hier klinkt mijn Daphile renderer (USB-OUT) een heel stuk beter dan de hifiberry digi pro (coax/optisch) en de SQBT (beide met Sboost voeding). Maar dat kan ook omdat ik een USB powerDAC (Lyngdorf TDAI2170) gebruik en Lyngdorf die USB input (destijds) speciaal aanbeval als ultieme digitale input. Vooral de ruimtelijkheid is enorm toegenomen. De SQBT heeft ook een USB out maar dat klinkt toch minder goed.

Daphile draait hier op een oude maar snelle SSD samsung laptop.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Quote from: doorofnight on December 12, 2017, 12:01:37
Hier klinkt mijn Daphile renderer (USB-OUT) een heel stuk beter dan de hifiberry digi pro (coax/optisch) en de SQBT (beide met Sboost voeding). Maar dat kan ook omdat ik een USB powerDAC (Lyngdorf TDAI2170) gebruik en Lyngdorf die USB input (destijds) speciaal aanbeval als ultieme digitale input. Vooral de ruimtelijkheid is enorm toegenomen. De SQBT heeft ook een USB out maar dat klinkt toch minder goed.

Daphile draait hier op een oude maar snelle SSD samsung laptop.

Kan ik wel beamen, stereobeeld wijder, losser en klinkt het ff wat lekkerder.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Vandaag toevallig deal kunnen maken met een mooie Meridian Director Dac.
Zeer benieuwd hoe dit gerenomeerde merk het gaat doen in mijn set tov de huidige Matrix dac.
Lees er veel goede reviews over en altijd al keer dit merk willen proberen.
Vandaar dat mijn Matrix dac nu te koop staat.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Erik1977

Je wisselt wat af Marco! Zo gaat je zoektocht nooit lang duren  ;)

Marco66

Quote from: Erik1977 on December 14, 2017, 21:30:25
Je wisselt wat af Marco! Zo gaat je zoektocht nooit lang duren  ;)

Nee haha, maar had al snel het gevoel dat de matrix niet de sound brengt die mijn set kan weergeven dus gewoon schakelen en de volgende proberen.
Kon nu toevallig aan de Meridian komen dus wat sneller dan gepland 😄
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch


morca

https://www.hifi.nl/artikel_pagina2/21780/Techniek.html

Lees ff dit stukje mbt aansluiten.
Hij doet ook aan upsamplen in bepaalde gevallen bij 44 of 48 khz bij 1 ingang als ik het goed las.
En of je dat nou moet willen dat upsamplen...
Persoonlijk zou ik het mijden.

Marco66

#85
Quote from: morca on December 14, 2017, 22:39:41
https://www.hifi.nl/artikel_pagina2/21780/Techniek.html

Lees ff dit stukje mbt aansluiten.
Hij doet ook aan upsamplen in bepaalde gevallen bij 44 of 48 khz bij 1 ingang als ik het goed las.
En of je dat nou moet willen dat upsamplen...
Persoonlijk zou ik het mijden.

Klopt, hij verdubbeld 44,1 en 48 naar 88,2 en 96. Hoger doet ie native.
Mits goed gedaan hoeft dit niet slechter te zijn en wordt vaak gedaan om jitter en vervuiling uit het signaal te halen.
Ik ga er vanuit dat ze er bij Meridian wel over nagedacht hebben 😄
Reviews zijn overwegend positief.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

morca

Quote from: Marco66 on December 14, 2017, 23:12:36
Klopt, hij verdubbeld 44,1 en 48 naar 88,2 en 96. Hoger doet ie native.
Mits goed gedaan hoeft dit niet slechter te zijn en wordt vaak gedaan om jitter en vervuiling uit het signaal te halen.
Ik ga er vanuit dat ze er bij Meridian wel over nagedacht hebben 😄
Reviews zijn overwegend positief.
Idd het is niet het minste merk mbt digitale audio 😊
Het viel me op omdat upsamplen afgeraden word.
Maar het resultaat zal idd per merk of software op de pc verschillend.




take5

Quote from: Marco66 on December 14, 2017, 21:20:35
Vandaag toevallig deal kunnen maken met een mooie Meridian Director Dac.
Zeer benieuwd hoe dit gerenomeerde merk het gaat doen in mijn set tov de huidige Matrix dac.
Lees er veel goede reviews over en altijd al keer dit merk willen proberen.
Vandaar dat mijn Matrix dac nu te koop staat.
Zou je de Matrix niet beter even houden, zodat je echt kunt vergelijken? Verschillen tussen DACs kunnen (heel) klein zijn.

Marco66

Quote from: take5 on December 15, 2017, 09:33:07
Zou je de Matrix niet beter even houden, zodat je echt kunt vergelijken? Verschillen tussen DACs kunnen (heel) klein zijn.

Klopt, dac is deze week binnen en Matrix nog niet weg dus dat ga ik zeker doen!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch


Marco66

Quote from: morca on December 15, 2017, 10:26:25
Word verplicht veel luisteren.
Vind Marco echt erg  ;D

Een vd ( niet benijdenswaardige ) voordelen van langdurig thuis zitten ja.
Wel heerlijk om ieg deze fijne hobby als afleiding te hebben!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

morca

We zitten ong in hetzelfde schuitje.
Ja idd erg fijn om wat muziek als afleiding te hebben.
Filmpje of serie tussendoor .
Maar niet benijdenswaardig idd...

Ohm Ivo

QuoteEn of je dat nou moet willen dat upsamplen...
Persoonlijk zou ik het mijden.

Morca, misschien heb ik wat gemist, maar waarom zou je upsamplen willen vermijden? Ikzelf kan geen verschil horen tussen 16/44.1 of 24/96 (schakelbaar op mijn upsampler).

Ik zie het citaat in mijn bericht, maar er staat niet bij van wie. Hoe gaat dat eigenlijk, citeren?  :-[

Groet van Evert

solitaire

Het bericht waaruit je wilt citeren heeft rechts boven in de hoek een button 'citaat'. Als je die klikt krijg je het input scherm voor 'nieuw bericht' met daarin al het citaat (en wie je citeert). Je kan dan daaronder je eigen tekst toevoegen (buiten het citaat, binnen het input veld).



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

#94
Quote from: Ohm Ivo on December 15, 2017, 16:53:03
Morca, misschien heb ik wat gemist, maar waarom zou je upsamplen willen vermijden? Ikzelf kan geen verschil horen tussen 16/44.1 of 24/96 (schakelbaar op mijn upsampler).

Ik zie het citaat in mijn bericht, maar er staat niet bij van wie. Hoe gaat dat eigenlijk, citeren?  :-[

Groet van Evert
Duidelijk.
Het word afgeraden je vult iets in wat er org niet is.
Dus het is maar wat je upsampler er van maakt.
De software die ik toen geprobeerd heb maakte het zeker niet mooier.

Een echte hires zal imo veel beter klinken.

Maar als jij geen verschil hoort gaat het bij jouw wel goed.
Maar.... je hoort dus ook geen verbetering zeg je.
Een echte 24 bit 96 khz opname klinkt echt veel beter .
Heb je zulke opnames?

Nog wat leuk om te lezen misschien mbt upsamplen en bitrate formaten.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107987.msg1859414#msg1859414

Ohm Ivo

@solitaire: bedankt voor je uitleg!

@morca: ik heb echte 24/96 opnames, en ook 24/192 (maar die worden bij mij gedownsampled naar 24/96). Ik hoor geen verschil. Ik heb door de jaren heen al vaker dergelijke verhalen op de diverse fora gelezen, maar ik hoor het niet. Er zijn ook mensen die beweren dat upsamplen hoorbaar iets kunstmatigs met het geluid doet. Tsja, ik hoor het niet.
In de jaren 2000-2002 heb ik een aantal platen gedigitaliseerd via een Marantz dr-17 en later een dr-6000. Als ik die gedigitaliseerde platen afspeel via mijn minidac hoor ik ook geen verschil tussen plaat en cdr. En dat terwijl mijn speakers toch echt wel gedetailleerd zijn. Ik heb me jaren terug ook al in oversamplen en upsamplen e.d. verdiept om eens uit te vogelen hoe het nou zit. Ik denk dat 44/16 gewoon genoeg is. Als het niet goed klinkt, ligt de oorzaak wat mij betreft in iets anders.

Groet van Evert

morca

Daar was het topic ook voor.
Ik wilde graag weten wie er hier verschil hoorde.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Ik ga mijn mening hier verder niet uitdiepen .
Die heb je al gelezen  :)

Marco66

Inmiddels gehoord vd verkoper dat de DVP-S9000ES geen sacd afspeelt dus waarschijnlijk laser niet goed.
Dus besloten om af te zien van de koop en ga rustig verder kijken.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Morgenochtend de Meridian dac ophalen bij postkantoor en dan uitgebreid luisteren wat die doet in mijn set.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch