Marco’s zoektocht door Audioland

Started by Marco66, November 29, 2017, 09:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco66

Na de luistersessie met Abel gister toch maar besloten een eigen topic te gaan starten.
Al vele jaren kom ik hier met enige regelmaat op dit mooie forum en beleef ontzettend veel plezier aan het lezen, ideen opdoen en af en toe leuke spulletjes kopen.

Ik ben Marco, 51 jaar oud en samenwonend met mijn lieve vriendin Marjolein.
Wonen in een prachtig appartement in een voormalig kerkje in vlaardingen.

Al op vroege leeftijd aan het klooien met muziek en stereo apparatuur en al snel de drang om steeds weer iets anders te proberen en merken te vergelijken.
Zo heb ik in die 30 jaar hobbyen heel wat spul gehad en eigenlijk nooit de rust gevonden om iets langdurig te houden.

1 set die ik ooit gehad heb bleef mij altijd bij, een mooie zwarte es set met voor en eindversterker en mooie cd-speler.
Niet alleen het uiterlijk vond ik gelijk mooi maar ook de sound kon mij erg bekoren en deze set heb ik best wel tijdje mee gespeeld.



Toen ging het toch weer kriebelen en met name omdat het surround voor thuis in opmars kwam.
Dat vond ik toch ook wel erg leuk en al snel mijn eerste surroundset in huis gehaald.
Ook hier heb ik veel geprobeerd om de ultieme set samen te stellen met mijn toen wel beperkt budget.
Mijn eerste serieuse surroundset kwam uit Amerika, mooie Emotiva set.
Erg zwaar, mooie looks en veel bang for the buck!




Uiteindelijk nu uitgekomen op een mooie Lexicon MC-4 processor en Ceratec eindversterker die ik in een zelf gemaakte behuizing geplaats heb om te matchen met de voorversterker.
Omdat we over ruim een jaar naar een vrijstaande woning gaan kijken wacht ik nog even met het aanschaffen van speakers tot ik weet of er een aparte ht ruimte kan komen en hoe groot die dan wordt.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

#1
Een aantal weken geleden en wat stereosetups verder kwam ik opeens mijn ultieme droomset tegen op internet.
Zelden aangeboden zo compleet en in deze kleur en staat!
Ik heb deze man in Belgie gelijk gebeld en een bedrag geboden waar hij mee akkoord ging.
Lange rit naar Belgie en zeer benieuwd hoe de set er in het echt uit zou zien.
Eenmaal aangekomen naar zolder toe en daar stond de set, werkelijk in nieuwstaat en ook het hoogglans hout was gewoon smetteloos.
Ook de afstandsbedieningen zagen er uit of ze zo uit de doos kwamen en dat voor apparatuur van toch 22 jaar oud!

Spul ingeladen en blij weer naar huis om de set aan te sluiten.
En jawel, daar was de vertrouwde en mij zo geliefde sound weer terug.

Het gaat dus om een prachtige Sony ES set in de kleur champagne met hoogglans houten panelen bestaande uit de TA-E80ES voorversterker, TA-N80ES eindversterker, CDP-X707ES cd-speler en de ST-S707ES tuner.

Deze set heb ik altijd al keer willen bezitten en dat het nu gelukt is en in deze prachtstaat maakt mijn zoektocht naar een stereoset voor de woonkamer eigenlijk wel compleet.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

#2
Na een weekje spelen met de es set toch het gevoel dat er meer uit halen valt en dan met name kwa speakers.
Eindversterker is een stevige jongen met 2x270 watt en ook mijn woonkamer ( en vriendin 😀 ) laten wel wat groters toe.

Beetje kijken op diverse tweedehands sites en toen kwam ik op hifi.nl een mooie set OLS/Kharma EM1 speakers tegen.
Flinke jongens met mooie seas bezetting en altijd al keertje willen proberen.
Bod gedaan en vorige week opgehaald.

Speakers doen het erg goed op de Sony set, mooi strak laag en dynamisch.
Erg blij mee en nu nog kijken wat ik met streamen nog kan verbeteren, dit is nog niet op het niveau vd rest vd set.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

morca

#3
Leuk om te lezen Marco en top dat je die set in deze staat tegenkwam.
Soms moet je mazzel hebben he  ;)

Erg mooi dat vintage spul en wat een vermogen in die eindbak .
Daar kan je wel wat flinks mee aansturen

solitaire

Leuk, je eigen topic :exclamation:

Je hebt het mooi voor elkaar, Marco :clapping: (mocht je ooit in de ochtend plotseling je ES spulletjes missen, dan weet je waar je moet zoeken :-X)





soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Marco66

#5
Gisteren kwam Abel gezellig langs voor een luistersessie bij mij thuis.
Onder het genot van een lekker bakkie koffie de eerste klanken door de set heen.
Abel is iemand die met aandacht luisterd en met name goed kan horen wat een set wel en niet doet, dit ook met zijn set als referentie en met wat geluidsopnames waarbij hij het verschil ook goed kan aangeven.

Na wat nummers geluisterd te hebben gaf Abel al snel aan dat de speakers wat minder ingedraaid moesten worden om een wat breder stereobeeld te krijgen.
Dit samen even gedaan en weer wat muziek geluisterd, en id stereobeeld was gelijk stuk groter maar stemmen bleven mooi gefocust in het midden.
Dit gaf al meteen een verbetering, leuk!

Toen werd het tijd om wat cd's die Abel had meegenomen in de Sony CDP-X707ES te doen, volgens Sony kenners de beste speler ooit gemaakt door Sony.
Dat dit ieg een erg goede speler is werd direct bevestigd, dit klonk toch erg lekker en toch ook een pak beter dan via de yamaha streamer.
Stemmen zijn luchtiger, stereobeeld nog wijder en het laag een stuk strakker en dieper.

Daarna besloten om de raspberry weer even aan te sluiten ipv de yamaha streamer.
Al snel kwamen we beide tot de conclusie dat de raspberry met es sabre dac toch de betere was tov de Yamaha. Met de laatste leek het of er een deken over de speakers laag, stuk vlakker en met name het hoog een stuk minder mooi.
Als we het streamen vergelijken met de cd-speler wint deze duidelijk en is er met name een groot verschil in dynamiek en het aanwezig zijn van kleine details en het uitsterven van geluid dat veel korter is dan via de cdspeler.

Al met al niet alleen een leuke middag maar ook erg leerzaam en ook weer wat leuke nieuwe muziek leren kennen.

Abel bedankt voor je input en tips en weet nu dat ik als eerste de streamer naar een hoger plan moet gaan tillen, hoe dat weet ik nog niet maar daar komen we wel weer uit.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Quote from: morca on November 29, 2017, 10:05:08
Leuk om te lezen Marco en top dat je die set in deze staat tegenkwam.
Soms moet je mazzel hebben he  ;)

Erg mooi dat vintage spul en wat een vermogen in die eindbak .
Daar kan je wel wat flinks mee aansturen

Ja, zeker en als er nog een keer een eindbak aangeboden wordt in de zelfde kleur koop ik die er bij.
Dan leveren ze in mono 610 watt per kanaal 😄
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Quote from: solitaire on November 29, 2017, 10:06:03
Leuk, je eigen topic :exclamation:

Je hebt het mooi voor elkaar, Marco :clapping: (mocht je ooit in de ochtend plotseling je ES spulletjes missen, dan weet je waar je moet zoeken :-X)





soli

Moet ik eerst je adres hebben haha.
Thanks 👍🏻
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

morca

Quote from: Marco66 on November 29, 2017, 10:14:29
Ja, zeker en als er nog een keer een eindbak aangeboden wordt in de zelfde kleur koop ik die er bij.
Dan leveren ze in mono 610 watt per kanaal 😄
Gewoon omdat het kan haha.
Ik hoop dat je nog een nette vind dan  :thumbs-up:

twani

#9
Leuk, eigen topic Marco :). Jammer dat ik geen tijd had om even te blijven toen ik de Neats ophaalde.

Ik had er toen al 14 uur werken opzitten :D

Marco66

Quote from: twani on November 29, 2017, 22:00:04
Leuk, eigen topic Marco :). Jammer dat ik geen tijd had om even te blijven toen ik de Neats ophaalde.

Ik had er toen al 14 uur werken opzitten :D

No problem, volgende keer beter.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

cccp


felix01

VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

DofN

De vintage Sony ES set is een juweel en een genot om naar te kijken. In mijn topic heb ik wat getikt over de streamers enzo, maar volgens mij staat alle relevante informatie nu gewoon hier.

Veel plezier in je eigen draadje Marco!

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

patsijb


Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

#16
Omdat de raspberry icm met Volumio wel erg prettig werkt en klinkt heb ik maar een betere voeding besteld, de Ifi Power 5v-2,5a.



Ook ga ik weer terug naar een digitaal dac board voor op de raspberry en ga hier bij een leuke dac zoeken.
Het totale plaatje zal dan een verbetering moeten opleveren tov de huidige configuratie.

Iemand nog een idee voor welke dac tot 250,-, mag ook 2ehands zijn.
Zat zelf te denken aan een Cambridge DacMagic of Musical Fidelity M1 Dac.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Vanmiddag knoop doorgehakt en de Es Sabre dac op de Raspberry gaat plaats maken voor een Hifiberry Digi+ Pro.
Deze kan ik dan later aansluiten op en nog aan te schaffen externe Dac.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Vhond

Ben heel benieuwd naar je ervaring als je de Hifiberry Digi+ Pro erop hebt zitten.

Welke software draai je er eigenlijk op?

Marco66

Quote from: Vhond on November 30, 2017, 14:15:26
Ben heel benieuwd naar je ervaring als je de Hifiberry Digi+ Pro erop hebt zitten.

Welke software draai je er eigenlijk op?

Zal icm de betere voeding en en goede dac veel gaan uitmaken met de huidige setup denk.
Ik draai Volumio en bevalt erg goed.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

#20
Kan deze goed uitziende dac kopen, iemand ervaring met dit merk?
Gaat om de Matrix Mini-I Pro.
Reviews zijn overwegend positief.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0914/matrix_audio_mini_i_pro.htm

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

Met ingebouwde voeding, heb je daar ook rust over.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Quote from: doorofnight on November 30, 2017, 19:10:19
Met ingebouwde voeding, heb je daar ook rust over.

Yep en heb voor de raspberry de ifi dus dat moet ieg ook een verbetering opleveren.
Inmiddels bod gedaan op de Matrix dac.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch