Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Die technische uitleg begrijp ik ook niet. :D Maar op -3dB is er geen clipping meer en klinkt het heerlijk. Dus die instelling houden we er in als de DSP aan staat.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: brt on March  7, 2024, 09:06:16Ook ik heb de headroom toegepast in Roon (-1,5db) nu ik weer met dsp in het laag speel. Roon doet ook de dsp.
Het blijft vreemd dat het signaal clipt, terwijl er alleen bepaalde frequenties worden verminderd, en dus nergens worden geboost. Tóch clipt hij eerder bij harder gemasterde opnames dan bij zachte. Dat is het vage ervan...

Roon geeft zelf een aantal mogelijke oorzaken van clippen:
https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/dsp-engine-headroom-management#Why_Clipping_occurs

De eerste oorzaak snap ik, 2 en 3 worden mij te technisch.
De tweede en derde hebben vooral te maken met berekenen van het verbeterde/aangepaste signaal waarbij je net over de maximale volume kan komen.

Zal ook te maken hebben met de loudness war gok ik, men zit vaak al op een onaangenaam luid / overstuurd niveau.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Alles klinkt beter hier op min 3 db.
Ook de zachter opgenomen muziek.


De loudness war werd als reden gegeven in dat linkje in dat andere topic.

Richi

Forumlid Molle bood een Grimm SQM XLR aan hier en dat was een kabel die ik altijd al eens wilde proberen. De hoge prijs hield me echter tegen om deze kabel aan te schaffen, ook al was ik tevreden met de Grimm TPR.

Als de kabel binnenkomt kan ik die mooi eens vergelijken met de Ali Pegasus en kijken wat het in de set doet. Niet dat ik ontevreden ben over de set, in tegendeel, het speelt heel erg fijn allemaal.

Ik zal hier mijn bevindingen plaatsen als de Grimm kabel binnen is. Deze komt dan tussen de voor- en eindversterker te zitten.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Interessant @Richi! Ik heb de TPR ook een tijdje gehad, maar vond hem wat zakelijk klinken. In mijn set deed de Chord signature interlink het een stuk beter (was ook een stuk duurder).

De TPM is natuurlijk weer een stap hoger. Interessante vergelijking!  :coffee: 
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Quote from: brt on April  4, 2024, 09:49:09Interessant @Richi! Ik heb de TPR ook een tijdje gehad, maar vond hem wat zakelijk klinken. In mijn set deed de Chord signature interlink het een stuk beter (was ook een stuk duurder).

De TPM is natuurlijk weer een stap hoger. Interessante vergelijking!  :coffee: 
De TPR is voor het geld onverslaanbaar, maar klinkt ook een beetje zakelijk. De TPM zou inderdaad een stuk beter moeten zijn, maar dit is de SQM, wat weer een (iets) verbeterde versie van de TPM zou moeten zijn. We gaan het zien.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#3731
Gisteravond heb ik de SQM aangesloten en een paar uur zitten luisteren. Het verschil tussen de Pegasus en de SQM is evident. De Pegasus klinkt als een AudioQuest: beetje vet, maar mooi gedetailleerd met een volle klank. De SQM klinkt als de TPR die ik ook een tijd heb gehad, maar dan wel een flink stuk beter. Meer ruimtelijkheid, geen donker randje, een strak laag en heel 'klank-echt'. Geen idee of dat laatste een woord is, maar ik begrijp nu wat je leest in de verschillende reviews: je hoort de SQM niet.

Waar je bij de Pegasus hoort dat het wat aangezet is hier en daar, hoor je dat bij de SQM totaal niet. Het klinkt erg levendig en ontzettend natuurlijk. Instrumenten klinken zo levensecht, beter dan met de Pegasus. Er zit ook meer breedte en diepte in het geluid. Maar de Pegasus heeft zo'n lekkere schwung, die de SQM dan weer niet heeft. Een soort verslavend loudness effect.

Vooralsnog laten we de SQM er maar eens lekker tussen zitten (al is het maar omdat omprikken zo'n hels karwei is), maar het is wel duidelijk dat beide kabels blijvertjes zijn. Ze klinken anders, maar de één klinkt niet zondermeer beter dan de ander. Dus maar eens een langere tijd luisteren met de SQM en dan zien of ik nog de behoefte heb om de kast weer van de muur te trekken om te wisselen.

Een als het weer eens iets wijzigt in de set, dan kan het maar zo zijn dat ineens de ene kabel niet zo fijn matcht en de andere wel. Dus dan is het fijn om iets te kiezen te hebben.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Tof dat de SQM het ook in jouw set goed doet 👍🏻

M'n streamer heb ik op de dac aangesloten middels een TPR (aes/ebu), de dac op de versterker middels een SQM (ic xlr) en nooit de behoefte gehad om nog iets anders te proberen.


Quote from: Richi on April  6, 2024, 15:36:24Gisteravond heb ik de SQM aangesloten en een paar uur zitten luisteren. Het verschil tussen de Pegasus en de SQM is evident. De Pegasus klinkt als een AudioQuest: beetje vet, maar mooi gedetailleerd met een volle klank. De SQM klinkt als de TPR die ik ook een tijd heb gehad, maar dan wel een flink stuk beter. Meer ruimtelijkheid, geen donker randje, een strak laag en heel 'klank-echt'. Geen idee of dat laatste een woord is, maar ik begrijp nu wat je leest in de verschillende reviews: je hoort de SQM niet.

Waar je bij de Pegasus hoort dat het wat aangezet is hier en daar, hoor je dat bij de SQM totaal niet. Het klinkt erg levendig en ontzettend natuurlijk. Instrumenten klinken zo levensecht, beter dan met de Pegasus. Er zit ook meer breedte en diepte in het geluid. Maar de Pegasus heeft zo'n lekkere schwung, die de SQM dan weer niet heeft. Een soort verslavend loudness effect.

Vooralsnog laten we de SQM er maar eens lekker tussen zitten (al is het maar omdat omprikken zo'n hels karwei is), maar het is wel duidelijk dat beide kabels blijvertjes zijn. Ze klinken anders, maar de één klinkt niet zondermeer beter dan de ander. Dus maar eens een langere tijd luisteren met de SQM en dan zien of ik nog de behoefte heb om de kast weer van de muur te trekken om te wisselen.

Een als het weer eens iets wijzigt in de set, dan kan het maar zo zijn dat ineens de ene kabel niet zo fijn matcht en de andere wel. Dus dan is het fijn om iets te kiezen te hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT