4K opslag mogelijkheid met HDMI

Started by Spike1, November 28, 2017, 22:52:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spike1


Ik ben sinds kort in het bezit van een digitale fotocamera, waarmee je ook 4K filmpjes kan opnemen. Als ik deze aansluit op de TV die overigens 4K kan weggeven, ziet het er mes scherp uit. Als ik de foto's / filmpjes kopieert naar een USB stick, dan ziet het er stukken minder uit. Wat volgens mij inhoud dat USB hardware Geen 4K kan weergeven op de TV.

MIJN VRAAG: Ik ben op zoek naar een opslagmogelijkheid waarop ik de foto's / filmpjes
Kan opslaan. En dan via HDMI kabel afspelen op de TV, en dat ik de hardware kan bedienen met een afstandsbediening. Boll.com en Coolbleu hebben mij keurig geholpen naar een oplossing, zoals een NAS, of een Mediaspeler. Waarbij de NAS, de Synology afvalt, omdat deze geen HDMI uitgang heeft, dit in tegen stelling tot de Qnap. Maar ondanks dat, een dure oplossing. Een media speler, eigenlijk precies het zelfde.

Omdat er al enige jaren 4K camera's te koop zijn dacht ik heel simpel, dan moet er toch een goedkopere oplossing zijn. Bijvoorbeeld een externe harddisk met een HDMI uitgang. Ik heb en de genoemde shops, niets kunnen vinden.
Wie weet er meer van.

Alvast dank voor je reactie
Marantz SR 7007 - Marantz UD 7007 - Vloerstaande Keffies

Kjelt

Ten eerste als je digitaal het bestand van je fotocamera naar een USB stick kopieert gebeurt dat lossless oftewel de data die op je fotocamera stond staat nu ook op je USB stick 1 op 1, identiek.
Dat je tv de filmpjes niet goed van de USB stick kan afspelen kan komen door een of een combinatie van de volgende oorzaken:

- de meeste USB sticks kunnen die hoge snelheid niet aan, zoek eerst uit wat de datasnelheid van je data is en zorg er voor dat de leessnelheid van je USB stick minsten 25% hoger ligt want de opgegeven snelheid is soms alleen de pieksnelheid en niet de continue datasnelheid.

- de USB interface van je tv kan deze snelheid niet aan, is het USB3.0 ? En kijk in de datasheet van je tv welke snelheid deze aan kan
- de processor in je tv is niet in staat om de 4k film op de juiste snelheid weer te geven.
  Je wilt dus eerst weten of je tv in staat is om 4k via USB af te spelen op de goede snelheid,

Mogelijke oplossingen:
- Sharkoon met USB3.0 interface en een kleine SSD waar je data opslaat (als je tv het aankan dat eerst uit zoeken)
= Professionele USB stick die net zo snel zijn als een SSD, of snel genoeg voor je 4k data (als je tv het aankan dat eerst uit zoeken)

en de reeds aangegeven oplossingen: goede NAS en mediaspeler of dikke NAS met HDMI uitgang die 4k aan kan.

Edliver

Heb een 4K TV (LG) en een 4K camera (Sony X70),de camera heb ik nog niet rechtstreeks  aangesloten op m'n TV wel via een mediaplayer 4K (Himedia Q10 PRO ) en via een 3.0 USB stick en dit werkt beide perfect.
De aansluiting van m'n mediaplayer gaat via een 15m !! lange HDMI kabel (met ethernet ) en dit werkt .
Eens kijken naar de mogelijkheden van je TV ,zoals Kjelt aanhaalt,en ook eens naar de camera mogelijkheden.
Als je de type's camera / TV vermeld kan het hele forum mee naar een oplossing zoeken !
Ed

LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Spike1

@Kjelt,

Als eerste Dank voor je reactie.

De TV is de LG OLED55B6V   ik kan nergens iets vinden welke USB versie word ondersteund,
Ik zal een deze dagen contact opnemen met LG.

Ik ben er van uit gegaan  dat "alleen" HDMI de Hoogste /beste  resolutie kan weergeven, dit ten opzichten van USB 3.0.
Maar kan ik er vanuit gaan,  dat als zowel de TV als de USB Stick o.i.d.   3.0 ondersteund, dat er GEEN verschil waarneembaar is   ten opzicht van als de camera is aangesloten via HDMI op de TV??

Wat betreft de NAS, daarbij kwam voor mij de QNAP voor mij in de juiste richting, heeft een HDMI uitgang. Bij  Synology  is geen betaalbare NAS te vinden met HDMI uitgang.
Maar vind het een duur item, om alleen foto's op te slaan. En misschien eventueel muziek.
Ik weet er kan veel gedaan worden met een NAS, maar trekt (nog) niet mijn aandacht.   
Toch vind ik het vreemd, dat er geen Card readers, of sticks of externe hard schijven koop zijn met een HDMI uitgang.


Ik had wel even mijn twijfel over het kopiëren van SD naar USB, of er toch enige vorm van verlies zou optreden. Maar ik dank je voor het meedenken, TOP ik ga er achter aan wat de mogelijkheden zijn na het lezen van jou reactie.

@Edliver.
Je schrijft dat je de camera nog niet rechtstreeks heb aangesloten op de TV.
Ik zou zeggen probeer het maar eens.
IK heb een HDMI kabeltje gekocht ( 14 EURO bij de media markt) die passend is op de camera, en een 4K filmpje bekeken, echt mega scherp.
Maar neem niet weg dat jouw opstelling slechter is, misschien wel gelijk aan.§

De camera die ik gebruikt is de Olympus E-M10 Mark III

Ik hoor graag van jullie, ik laat van mij horen als ik een goede oplossing heb gevonden.
Marantz SR 7007 - Marantz UD 7007 - Vloerstaande Keffies

Kjelt

Hi Spike,
Even voor de zekerheid misschien weet je dit al maar uit je post maak ik op dat het verschil tussen hdmi en usb even uitgelegd mag worden.

USB is een data interface, het staat los van wat voor informatie er over gaat, dit kunnen fotos , text, film maar ook bv data die niets daar mee te maken heeft. Het is eigenlijk een computerinterface voor data niets meer, niets minder. Dat betekent dat je tv de data die deze via de usb interface krijgt van bv een stick of harddisk zelf moet interpreteren, decoderen en weergeven.
Dit doet de tv met zijn eigen mediaplayer software.
Als het films zijn kunnen deze in verschillende formaten er op staan, bv mp4, mkv (h2.64 of h2.65), avi etc. Etc.
Het kan zo zijn dat je tv mediaplayer software bepaalde formaten niet kent en ook niet kan weergeven.

HDMI is puur video en audio interface. Dit is al gedecodeerde informatie met een zeer hoge bandbreedte, de tv hoeft dit niet meer zelf af te spelen of decoderen, alleen direct op het scherm weer te geven.

Je opties zijn dus om een apparaat te kopen die de 4k data zelf decodeert en via hdmi weer te geven dit kan een mediaspeler zijn, een NAS of je camera.
OF uitzoeken of je tv media player software in staat is je 4k video bestanden af te spelen.

Ik hoop dat het iets duidelijker is.

Edliver

Spike
Nog een beetje extra info na de goede uitleg van Kjelt.
LG is schaars zeg maar bijna nihil met info over de TV (heb dezelfde) op de  Linkse zijkant is er een USB aansluiting (blauw) en dit is een USB 3.0.
Hier sluit ik m'n 3.0 stick aan en kan ik 4K films (eigen films) zonder problemen en met een 100% kwaliteit zien.
Heb al met verschillende codecs proeven gedaan en de meeste worden ondersteund.
Met een externe harddisk heb ik geen ervaring,een mediaplayer via HDMI  doet het even goed ,hier staan al m'n eigen video films op en dit werkt zoals het hoort.
Voor de rest vind ik het een goed toestel.
Succes
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Spike1

@Kjelt, dank voor de heldere uitleg.
Wat je schrijft dat wist ik niet. Misschien een stomme redenatie, ik ging af van mijn logica, Omdat HDMI nieuwer is dan USB, dacht ik dat HDMI meer aan kon, en zichtbaar duidelijk kan onderscheiden. Zoals scart versus HDMI. Maar het is mij nu helemaal duidelijk.
Ik ga eens kijken naar een USB stick 3.0.   Een NAS of een Media Speler, misschien ooit.
@Edliver;

Ik ga zeker even shoppen beginnend met een USB 3.0 stick. en bedankt voor de tip betreft de USB aansluiting op de TV.
Tevens moet ik nog uitzoeken van voor mij interessant is, een mediaspeler of een NAS, en wat wil ik ermee. Om alleen foto's en zelfgemaakt filmpjes te bekijken, en te dure oplossing. De aandacht van een media speler heeft even mijn aandacht gehad, dit door Kodi, hoop gedoe en soms weinig succes.

Nogmaals bedankt toppers !!
Marantz SR 7007 - Marantz UD 7007 - Vloerstaande Keffies

RonG

Quote from: Spike1 on November 30, 2017, 14:15:17
een mediaspeler of een NAS,

Dit is meestal een combo, NAS+Media player. Of om het goedkoper te houden geen NAS maar een inerne of externe HDD in de mediaplayer (ligt aan de mediaplayer ook natuurlijk)

Spike1

#8
@Kjelt @Ediver,

Vandaag een USB 3.0 stick gekocht 64GB. Sandisk Flair Flash drive speed up to 150 MB/s
50 MB/s meer als een standaard 3.0 stick's, ik dacht dat moet hem zijn. Filmpjes van het  SD kaartje met de Mac gekopieerd naar het nieuwe USB stick, aangesloten op het USB 3.0 ingang van de TV/ Het ziet er schitterend uit. Dank mannen voor de bijdrage je wil niet weten wie ik hierover hebt geïnformeerd voor een passende goedkope oplossing. Ik zal geen namen noemen.
Maar nu ga ik mierenneuken, ik heb de camera om een vergelijk te maken nogmaals aangesloten op de TV, HMDI uitvoer van de camera op 4K gezet, verschil is te verwaarlozen, maar lijkt wel enig verschil te zien.
Rest mij nog een vraag, klopt het dat de USB stick behoorlijk warm was toen ik deze verwijderde uit de TV?

By the way, mochten jullie ooit een kleinere camera willen kopen, met verwisselbaar glaswerk. Ik kan je de Olympus OM-D E M10MARK III aanraden, ik heb mijn Spiegelreflex van Nikon met toebehoren verkocht, omdat ik niet meer wilde zeulen met een zware tas. Klein compacte systeem camera.

Ben TOP geholpen, nogmaals dank.   
Marantz SR 7007 - Marantz UD 7007 - Vloerstaande Keffies

Kjelt

Mooi dat het gelukt is  :thumbs-up:
Mijn ervaring met de zeer snelle USB 3.0 sticks is dat ze inderdaad wel handwarm worden, graadje of 40 maakt niet veel uit voor elektronica als ze maar niet boven de 60 graden komen dan is het wel goed, je mag niet je vingers er aan branden  ;)