Maakt het veel uit of je beeld precies tussen zwarte randen zit?

Started by jeepee, November 24, 2017, 21:21:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ik zit te kijken naar een 200 cm scherm waarop ik 16/9 kan projecteren.
Maar als ik nu een ouder 3/4 scherm koop is het beeld onder en boven niet precies tussen de zwarte randen natuurlijk. Maakt dat veel uit of kan ik beter gaan voor een 16/9 scherm zodat beeld onder en boven precies tussen de zwarte randen zit?

Faker007

Ik vind het beeld wel opknappen als het scherm volledig gevuld is. En dat ga je met 16/9 vaker hebben dan met 4/3.

Ik neem dan aan dat je vooral film gaat kijken.

Los van het formaat, had je twee specifieke schermen waartussen je gaat kiezen, want de mate van verduisteren van de ruimte en de gain van het scherm zijn ook bepalend.




jeepee

Ik kijk vooral films dus 16/9. Ik wil een grote scherm kopen. Ik projecteer nu 16/9 op een 4/3 scherm. Vind ik geen probleem. Zoek geen duur scherm met gain. Gaat me er vooral om of een precies passend scherm voordelen heeft ivm zwarte randen.

home@the movies

Ik vraag me echt af waarom je in hemelsnaam een 4/3 scherm zou aanschaffen als je enkel maar film kijkt? daar komt nog eens bij dat een hoop films niet in 16/9 maar in 2:35 of aanverwante zijn gedraaid. In dat geval heb je bijna meer zwarte randen dan dat je beeldoppervlakte hebt, dat kijkt toch absoluut niet aangenaam.
Je waargenomen contrast gaat er op dat moment ook nog een keer op achteruit.


J.A.F._Doorhof

Tenzij je er spotgoedkoop aan kan komen zou ik inderdaad absoluut een 16:9 adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"