Schijf verwisselen NAS?

Started by Bama, October 20, 2017, 14:16:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Ik heb een qnap nas met 8 schijven en nu geeft hij aan dat er een probleem is met 1 schijf.
De nas staat in Raid 5.

Kan ik dan gewoon de schijf er uit halen en vernieuwen zonder dat ik wat kwijt ben?

Heb voor de zekerheid wel een extra back up gemaakt van de foto's dus die zijn zeker en dat is voor mij het belangrijkste.

Malignant

Inloggen via webinterface

Dan via je dashboard naar Opslag --> Opslagruimte
Raid array selecteren en dan rechts bovenin de hoek beheren.
Dan krijg je weer een popup.

In het nieuwe scherm weer op beheren drukken en dan de optie "vervang de schijven 1 voor 1"
Dan krijg je weer een nieuw scherm te zien met de status van je schijven.

Dan kan je de betreffende schijf verwijderen, nieuwe er in.
NAS gaat dan vanzelf de schijf integreren in je RAID5 array en een nieuwe PAR disk maken.

In theorie kan je dan ook gewoon je NAS gebruiken, maar ik adviseer om niets te doen totdat je RAID array weer hersteld is.
Afhankelijk van de grootte van de schijf, leeftijd NAS en of je bitlocker gebruikt kan dit wel een paar uur duren.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

Bama

ok, ga ik vanavond even naar kijken, bedankt.

Ga ik na mijn vakantie maar eens kijken naar een andere nas want deze is van 2010 en staat 24 uur per dag aan dus als 1 schijf problemen geeft lijkt het me logisch dat een volgende straks komt en nu is het nog goed gegaan zonder schade.

Jeroen V

Quote from: Bama on October 20, 2017, 15:30:00
ok, ga ik vanavond even naar kijken, bedankt.

Ga ik na mijn vakantie maar eens kijken naar een andere nas want deze is van 2010 en staat 24 uur per dag aan dus als 1 schijf problemen geeft lijkt het me logisch dat een volgende straks komt en nu is het nog goed gegaan zonder schade.
ik neem aan dat jouw NAS hot swap voor de schijven ondersteunt (wel even controleren) en als ik jou was zou ik de NAS liever niet uitzetten voordat de RAID set weer volledig hersteld is... dat is namelijk vrij vaak het moment dat schijven de geest geven.

Bama

Quote from: Jeroen V on October 20, 2017, 16:36:01
ik neem aan dat jouw NAS hot swap voor de schijven ondersteunt (wel even controleren) en als ik jou was zou ik de NAS liever niet uitzetten voordat de RAID set weer volledig hersteld is... dat is namelijk vrij vaak het moment dat schijven de geest geven.

Ik weet niet wat het is maar het zit er wel op. Ik heb niets met computers e.d. :blush:

Jeroen V

Quote from: Bama on October 20, 2017, 16:53:51
Ik weet niet wat het is maar het zit er wel op. Ik heb niets met computers e.d. :blush:
schijven kunnen vervangen zonder de NAS uit te zetten...

Bama

Ik dacht juist om hem uit te zetten om hem te vervangen, ik heb hem ook al een keer opnieuw opgestart om te kijken of het probleem dan weg zou zijn.
Dit geeft hij aan.

Malignant

Screenshot an sich zegt niet veel van wat er fout is.

Wat staat er in de system logs ?
En wat is het resultaat van de SMART test van de schijf ?

Op zich maakt de leeftijd van de NAS niet al te veel uit.
Leeftijd van de scijven is belangrijker, zeker als deze 24/7 draaien.
NAS hoeft niet super veel te doen, zolang je deze niet laat transcoden voor bijv. Plex en je qua stream / netwerksnelheid geen klachten hebt is vervangen in mijn optiek niet nodig.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A