RPG Modex basstrap

Started by koenjer, November 19, 2017, 14:00:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

koenjer

Er zijn veel enthousiaste mensen omtrent de RPG modex plate basstraps.
Ik zie dat er verschillende versies zijn, Type 1, 2 en broadband.

Heeft iemand ervaring met de Type 1 en 2?
Het lijkt alsof je bij die versies tegen een stalen behuizing aankijkt, is dat zo en geeft dat geen nadelige reflecties op hogere frequenties?

Sjaak_Banaan

Geen ervaring, maar wel interesse. :D

Als je overweegt om deze te kopen, kijk dan ook eens naar Faist.de, zij bieden ook plate absorbers aan.
Ze lijken bijna identiek te zijn aan de RPG's, alleen goedkoper in aanschaf en shipping.



Type 1 kost daar 525 euro, type 2: 550 euro. Shipping ongeveer 150 euro, alles excl. btw

Mocht je serieus interesse hebben, dan kunnen we misschien wel samen bestellen en een korting regelen. :P
Faist gaf eerder aan wel iets met de prijs te willen doen wanneer ik er diversen zou afnemen.
Minimale afname bij Faist is twee stuks.

Ik zou ze wegwerken achter mijn scherm, dan zie ik ze niet.
Anders een mooi bedrukt decotex-doekje ervoor spannen en klaar.
Die nadelige reflecties zullen wel meevallen verwacht ik, beetje afhankelijk waar jij ze plaatst denk ik, maar daar is vast iets op te verzinnen...

HTip heeft de broadband versie, hij kan je misschien meer vertellen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

koenjer

#2
Nou ik zie het zelf wel als een uitdaging om er zelf 1 te maken. Het is opzich helemaal geen spannende constructie.
Aantal mensen hebben ze al eens ontleed en foto's gemaakt :)

Zie ook deze thread:
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/1050729-rpg-modex-broadband-possible-diy.html

Dat CIB schuim is enigszins betaalbaar hier te verkrijgen:
https://www.don-audio.com/acoustic-absorbers

Plaat staal is overal bij een staalboer wel te bestellen.

Blijven er 2 uitdagingen over:
- Fatsoenlijk ophang systeem bedenken.
- Goede lijm vinden die staal aan schuim plakt. (iemand met lijm / materiaal kennis?)

Voor zover ik op het internet heb kunnen vinden aan informatie lijkt me dit het meest waarschijnlijke:

Formaat: 100cm Breed, 150cm Hoog.
Plate broadband = 70mm CIB WLG 035 -> 1,5mm plaat staal -> 30mm CIB WLG 035
Plate Type 1 = 100mm CIB WLG 035 -> 1,5mm plaat staal
Plate Type 2 = 100mm CIB WLG 035 -> 2,5mm plaat staal


Sjaak_Banaan

Dat heb ik ook overwogen, inderdaad met de info van gearslutz moet je een heel eind komen, maar dat gaat het 'm hier toch niet worden.
Qua kosten is er zeker wat te besparen, maar om deze net zo efficiënt te krijgen, afgewerkt en de tijd die daarvoor nodig is, dan ga ik toch liever voor het gemak en koop ik ze.
Mocht het mislukken, dan ben je toch een paar honderd euro kwijt aan materiaal en heel veel tijd.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

koenjer

snap je punt maar denk toch dat ik mij er aan ga wagen (zoals we hier in het oosten zeggen, "vake buj te bange"). Zal e.e.a. hier wel posten als het zover is.

ericpeters

#5
Die VPR van Renz is ook hetzelfde en iets goedkoper dan die van RPG, maar de Nederlandse verdeler vraagt zich 495 Euro voor transport. Dat is mij wat te veel.
Die van Renz worden gemaakt mbv Caruso Isobond als vezelplaat en dat is in europa te krijgen. Probleem bij die vezelplaten is dat ze eigenlijk allemaal te klein zijn. De minimale grootte van 150x100cm schijnt essentieel te zijn voor de werking van zo een resonator.

Lijkt allemaal vrij makkelijk te maken als je de materialen hebt, de juiste lijm en de afmetingen respecteerd.  Zie onder voor een dwarsdoorsnede van de constructie.

ericpeters

#6
fout dubbel gepost

bert stoltenborg

Quote from: koenjer on November 20, 2017, 17:40:44
snap je punt maar denk toch dat ik mij er aan ga wagen (zoals we hier in het oosten zeggen, "vake buj te bange"). Zal e.e.a. hier wel posten als het zover is.

Interessant.
Meet je het effect dan ook even zodat we weten wat er gebeurt?
Ik bazel maar wat.

solitaire

de licht kant is de voorkant Eric ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Knor

Ik zou geen geperforeerde frontplaat nemen als het alleen een basstrap moet zijn.
Vergelijk rpg's Modex Plate maar eens met Modex Broadband...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

ericpeters

#10
De foto is van de broadband versie van Renz. Bij de dedicated bass absorber zit de plaat op het minerale wol en zit er geen 2e laag mineraal wol meer op.  De foto van de zijkant is interessant omdat die laat zien hoe er een afwerking om het geheel heen gebouwd zit (geperforeerd) welke akoestisch weinig doet maar waarmee het geheel fatsoenlijk uitziet en aan de wand kan worden bevestigd. Je zie ook dat de resonerende plaat kleiner is dan het minerale wol en dus voornamelijk alleen maar massa toevoegt aan het mechanische massa veer systeem en daarmee de resonantie frequenties verlaagd.
De verhouding 1,5x1m en het van de achterzijde open zijn deed ook nog iets speciaals maar ik vond het iets te technisch worden om daar verder op door te willen lezen. Komt erop neer dat als je het ding zelf maakt dat materiaal keuze minder belangrijk lijkt te zijn dan de afmetingen, verlijming en wandmontage.

De licht kant is idd de zichtbare kant.

Franky P.

Interessant topic
Ik ben bijna klaar met mijn dedicated HT dus wie weet dat ik na metingen ook nog wat basstrapping nodig heb.
Dan lijkt het me wel wat om zo'n ding te gaan bouwen.
M'n ruimte heeft verwacht ik al genoeg demping in mid en hoog dus ik zou er dan een 'plate' van maken ipv een 'broadband'.
Meest makkelijk om te maken is denk ik een houten ombouw van latten en die omspannen met doek, en daar de foam/plaat constructie in hangen.

koenjer

Nou, ik heb de spullen bij elkaar gevonden en het ding zit in elkaar.
Stelt echt geen fluit voor.

Heb wel klein beetje afgeweken van het origineel omdat dit beter uitkwam met de voor handen zijnde materialen.

Staalplaat is 2mm gegalvaniseerd geworden. Spul kost echt niks, 2 tientjes.
Formaat is 120x90 geworden.
Schuim heb ik besteld bij https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-basic-d40-absorptieplaten
Dit spul schijnt heel erg dicht bij die Caruso ISObond te liggen.

Heb nu een sandwich gemaakt van 2x D40 akotherm 5cm aan beide kanten.

Materialen liggen nu te drogen.
Zal de komende week de metingen van REW wel posten.


jvanhambelgium

Quote from: koenjer on December 25, 2017, 16:51:23
Heb wel klein beetje afgeweken van het origineel omdat dit beter uitkwam met de voor handen zijnde materialen.
Staalplaat is 2mm gegalvaniseerd geworden. Spul kost echt niks, 2 tientjes.
Formaat is 120x90 geworden.
Schuim heb ik besteld bij https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-basic-d40-absorptieplaten
Dit spul schijnt heel erg dicht bij die Caruso ISObond te liggen.
Zal de komende week de metingen van REW wel posten.

We zijn benieuwd naar metingen voor/na.
Ik heb 4 perforated absorbers gemaakt die ook wat in de lagere frequenties doorgaan en in tegen de muren opgehangen, dit was duidelijk zichtbaar in REW metingen en gaf nog een subtiele verbetering in de nagalm voor de ruimte, maar deze zijn niet in het sublaag werkzaam, en het werkingsprincipe is ook niet helemaal zoals deze plate-absorbers

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sjaak_Banaan

Quote from: koenjer on December 25, 2017, 16:51:23
Nou, ik heb de spullen bij elkaar gevonden en het ding zit in elkaar.
Stelt echt geen fluit voor.

Heb wel klein beetje afgeweken van het origineel omdat dit beter uitkwam met de voor handen zijnde materialen.

Staalplaat is 2mm gegalvaniseerd geworden. Spul kost echt niks, 2 tientjes.
Formaat is 120x90 geworden.
Schuim heb ik besteld bij https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-basic-d40-absorptieplaten
Dit spul schijnt heel erg dicht bij die Caruso ISObond te liggen.

Heb nu een sandwich gemaakt van 2x D40 akotherm 5cm aan beide kanten.

Materialen liggen nu te drogen.
Zal de komende week de metingen van REW wel posten.

Hey, zeer interessant!
Ben benieuwd tot welke frequenties deze bij jou werkt.
Laat die metingen maar komen. :D
Alvast bedankt voor het delen!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: koenjer on December 25, 2017, 16:51:23
Nou, ik heb de spullen bij elkaar gevonden en het ding zit in elkaar.
Stelt echt geen fluit voor.

Heb wel klein beetje afgeweken van het origineel omdat dit beter uitkwam met de voor handen zijnde materialen.

Staalplaat is 2mm gegalvaniseerd geworden. Spul kost echt niks, 2 tientjes.
Formaat is 120x90 geworden.
Schuim heb ik besteld bij https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-basic-d40-absorptieplaten
Dit spul schijnt heel erg dicht bij die Caruso ISObond te liggen.

Heb nu een sandwich gemaakt van 2x D40 akotherm 5cm aan beide kanten.

Materialen liggen nu te drogen.
Zal de komende week de metingen van REW wel posten.

Akotherm is wel heel erg licht voor dit doel! Het originele schuim in de modules van rpg is in elk geval een stuk zwaarder (hogere densiteit). Dat zal dan de resonerende frequentie beïnvloeden.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

koenjer

#16
akotherm dat ik besteld had zou zelfde persing moeten hebben, (40kg/m).

Tot nu toe nog geen geslaagd experiment.
De gemaakte VPR heb ik tegen de achterwand gezet.
0,0 effect in het laag. (alleen absorptie in het hoog)

Moet nog even knutselen met wat plaatsing maar tot nu toe is het niks.
Ik had daarnaast al 2 jaar van die schuimen hoek basstraps.
Die heb ik eens weggehaald, helaas hebben die dingen de laatste 2 jaar ook enkel een esthetisch doel gehad.
Ook die doen niks onder de 150hz.

By the way, welke "smoothing" is gebruikelijk in REW? 1/6?

RalphH

#17
Heb je veel laagopbouw in de hoeken? De vpr daar anders eens proberen, recht en diagonaal.
Schuim doet in lage frequenties nagenoeg niets inderdaad.
Ik heb zelf ook eens bass-traps (GIK 15cm dik) tegen de achterwand gezet. Zijn niet zo effectief als die van jou hoort te zijn, maar dat deed ook 0,0. Wellicht simpelweg geen last van die reflecties op die plek (?)

In het laag zou ik geen smoothing toepassen, doorgaans is het tot 200Hz prima leesbaar zonder.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Hè wat jammer, ik hoopte echt op een mooi resultaat.

Misschien dat je het rew-bestand aan je post kan toevoegen, dan kunnen geïnteresseerden zelf met en zonder smoothing kijken.
Ben ook wel benieuwd of het voor + na en of het misschien zichtbaar is in de 'waterval' grafiek.

Een paar foto's zou ook leuk zijn, zweeft de staalplaat of staat die op de grond?
Welke lijm heb jij gebruikt?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: koenjer on December 28, 2017, 16:34:16akotherm dat ik besteld had zou zelfde persing moeten hebben, (40kg/m).
Tot nu toe nog geen geslaagd experiment.
De gemaakte VPR heb ik tegen de achterwand gezet.
0,0 effect in het laag. (alleen absorptie in het hoog)
Moet nog even knutselen met wat plaatsing maar tot nu toe is het niks.

Baseer je deze conclusie op meten of op luisteren?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Smoothi g 1/24, dan zie je precies wat er gebeurt.
Heb je ook een meting zonder dat ding?
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Smoothi g 1/24, dan zie je precies wat er gebeurt.
Heb je ook een meting zonder dat ding?
Ik bazel maar wat.

koenjer

Quote from: Knor on December 28, 2017, 22:10:25
Baseer je deze conclusie op meten of op luisteren?

Dat het 0,0 werkt concludeer ik uit luisteren en meten.

Dat akotherm dicht in de buurt zou moeten komen van ISObond baseer ik deels op wat specs, verhaal van een verkoper bij akoestiekwinkel en mijn portemonnee :)
Kan natuurlijk ook een verkeerde gok geweest zijn en dat het enkel goed werkt met ISObond.

Qua lijm heb ik dit gebruikt (zettex spray):
https://www.akoestiekwinkel.nl/saba-select-lijm
Lijmt prima, beetje PUR achtige lijm.

Knor

Quote from: koenjer on December 29, 2017, 13:27:46
Dat het 0,0 werkt concludeer ik uit luisteren en meten.

Dat akotherm dicht in de buurt zou moeten komen van ISObond baseer ik deels op wat specs, verhaal van een verkoper bij akoestiekwinkel en mijn portemonnee :)
Kan natuurlijk ook een verkeerde gok geweest zijn en dat het enkel goed werkt met ISObond.

Qua lijm heb ik dit gebruikt (zettex spray):
https://www.akoestiekwinkel.nl/saba-select-lijm
Lijmt prima, beetje PUR achtige lijm.

Ik weet alleen zeker dat het schuim uit een Modex Plate loeizwaar is (meer dan 40 kilo per kuub zoals D40), en dat een  plaatje Akotherm D40 bijna niks weegt.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

ericpeters

Die 120x90cm zou niet moeten werken, dat is echt te klein. Ik heb op veel verschillende sites, met name bij Frauenhofer liggen lezen en 100x150cm of groter was echt essentieel. Als je dat niet doet krijg je (als ik het goed begrepen heb) iets vergelijkbaar als akoestische terugkoppeling achter de plaat langs en daardoor blijft deze min of meer stil hangen en absorbeert niets.  Het is een combinatie van massa veer systemen die samenwerken en de afmeting was belangrijker dan het materiaal van de demping en zelfs het gewicht van de plaat was niet echt kritisch; de afmetingen wel.