RPG Modex basstrap

Started by koenjer, November 19, 2017, 14:00:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Het is een dam van 2 meter terwijl de golven 5 meter zijn
Ik bazel maar wat.

koenjer

Quote from: Knor on December 29, 2017, 17:16:37
Ik weet alleen zeker dat het schuim uit een Modex Plate loeizwaar is (meer dan 40 kilo per kuub zoals D40), en dat een  plaatje Akotherm D40 bijna niks weegt.

Dan is de vraag of het gebruikte schuim in de Modex Plate wel Caruso ISO BOND WLG 035 is zoals op enkele fora voorgesteld word.
Volgens de specs op deze site: https://www.don-audio.com/Caruso-B100-Bassabsorber-Akustikvlies-Schallabsorber-Isobond
Is dat ISOBOND dat men hier aanbied ook niet echt zwaar en ook qua persing 40KG/M

Komt er in het kort op neer dat ik me sowieso aan de maatvoering van RPG had moeten houden.
(Want de door mij gemaakte imitatie werkt op geen enkele plek in de ruimte)

Ben opzich wel van het proberen maar vind 150 euro wel wat veel voor nog een test waarvan we niet zeker zijn of WLG035 het juiste schuim is.

Zijn er nog mensen met een suggestie?



Sjaak_Banaan

Die gast op gearslutz eens een mailtje sturen misschien?
Hij heeft het best goed voor elkaar met zijn diy project, misschien kan hij je sturen?
Wij hebben trouwens nog geen foto's gezien, misschien zien we wel een foutje of zo...
Forumlid HTip heeft de RPG Modex broadband versie thuis staan, misschien kan hij meer vertellen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

bert stoltenborg

Hij moet eerst eens zijn ruimte omschrijven, en hoe hij meet, hij moet met en zonder dat ding meten en alles even posten. Nu is iedereen flarden kennis aan het ventileren zonder context.
Ik bazel maar wat.

koenjer

#29
Quote from: bert stoltenborg on January  2, 2018, 12:56:31
Hij moet eerst eens zijn ruimte omschrijven, en hoe hij meet, hij moet met en zonder dat ding meten en alles even posten. Nu is iedereen flarden kennis aan het ventileren zonder context.

Daar heb je een punt.
Mijn ruimte is een prefab kelder onder het huis. Verdere informatie daar over vind je hier:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154900

Ik weet dat ik niet altijd de meest efficiënte middelen heb gebruikt. (bijvoorbeeld tapijt aan de wand en geen geïsoleerde voorzet wand).  De portemonnee is echter niet oneindig diep en soms moet je genoegen nemen met wat voor handen of betaalbaar is en je zelf het beste lijkt.
En ja die speakers hebben inderdaad wel wat conus oppervlakte voor zo'n kleine ruimte :)

Kort de ruimte:
- Betonnen bak met een acoustisch systeemplafond. (daarboven zit 20cm polystyreen isolatie van de kanaalplaat vloer)
- Meeste vanden beplakt met dun "beurs tapijt"
- Vloer en wand achter het scherm voorzien van standaard grijs/zwart tapijt.
- Tussenwandje geplaatst die zwevend op foamen strips staat en gevuld met isolatie.
- Deur is volledig massieve deur met tochtstrips en valstrip voor volledige isolatie.

Er zijn wat kleine updates geweest sinds de foto's uit mijn eerste posts.
Ik heb absorptie panelen vervangen voor wat mooiere steenwol varianten, zie bijgevoegde foto's.
Dit zijn steenwol panelen van 120x60. (rockwool 221). 3 per kant. dus in totaal 6 stuks.
En het scherm is vervangen maar dat staat los van de akoestiek.


Ik kom officieel uit het Live-Audio gebeuren en daarom af en toe wat te snel "hands on" in plaats van uren lezen en rekenen.
Meting doe ik met een IK Multimedia (MEMS) meet microfoon, een M-Audio preamp en REW en soms SMAART.

Microfoon is horizontaal gepositioneerd in een microfoon standaard. (zoals IK multimedia voorschrijft)
Positie van de microfoon is midden van de bank op oor hoogte. (waar ik zelf zou zitten tijdens het luisteren).

De VPR had ik op de achterwand zitten feitelijk op het "tussen wandje".




Franky P.

#30
Kijk, dat is al een hoop relevante info  :clapping: ^^
offtopic, maar mooie ruimte!
ontopic:
heb je ook voor/na grafieken uit REW met de eerder door Bert genoemde smoothing?

Mijn eerste gok is, dat het zo zou kunnen zijn dat de bas-golven de tussenmuur niet "zien" als eindmuur, maar de harde betonnen buitenmuur daar een stuk achter.
Dat de plate-absorber dus nu (acoustisch gezien) min of meer midden in de ruimte hangt, en daarmee ook niet maximaal effectief kan zijn.

Knor

Geval van te weinig absorptievermogen in het laag, waarschijnlijk. Kun je het verlaagde plafond in zijn geheel voorzien van een oplage met minerale wol? Dat zou al een begin zijn voor weinig geld. Daarna kun je, afhankelijk van het resultaat verder zien.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

bert stoltenborg

Vaak bu'j te bange. Dat klinkt in de buurte.
Waar woon jij, Koenjer?
Als je in de buurt bent zou ik het wel eens willen zien, als jij dat OK vindt.
Ik bazel maar wat.

koenjer

Quote from: ericpeters on December 17, 2017, 22:34:28
Die VPR van Renz is ook hetzelfde en iets goedkoper dan die van RPG, maar de Nederlandse verdeler vraagt zich 495 Euro voor transport. Dat is mij wat te veel.

We zouden uiteindelijk ook nog een soort "groupbuy" kunnen organiseren :)


Quote from: bert stoltenborg on January  2, 2018, 22:09:30
Vaak bu'j te bange. Dat klinkt in de buurte.
Waar woon jij, Koenjer?
Als je in de buurt bent zou ik het wel eens willen zien, als jij dat OK vindt.

Hoi Bert, ik heb je een PM gedaan.

Sjaak_Banaan

Quote from: koenjer on January  3, 2018, 11:25:05
We zouden uiteindelijk ook nog een soort "groupbuy" kunnen organiseren :)

Ik zou er best eentje willen afnemen om te proberen, dan pak jij die tweede, dan zijn we voor 750 euro  p.p. klaar (incl. btw en transport naar mij).
Bij grotere afname gaf Faist.de aan mogelijk meer aan de prijs te kunnen doen.

Maar als Bert er naar gaat kijken wil ik ook wel even wachten, dan komt die DIY versie misschien ook wel goed. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Franky P.

En, zijn er nog ontwikkelingen in dit project? :)

koenjer

ligt even stil, heb door omstandigheden komende weken geen tijd.
Zodra ik weer verder ga laat ik het weten.

Franky P.

Quote from: koenjer on January 12, 2018, 10:06:09
ligt even stil, heb door omstandigheden komende weken geen tijd.
Zodra ik weer verder ga laat ik het weten.
Ok! Ik blijf 'm volgen!

stevieB

Quote from: Franky P. on January 12, 2018, 11:31:51
Ok! Ik blijf 'm volgen!

Ook ik haak aan; ben zeer benieuwd naar het resultaat.  :unsure:

Gr StevieB
Under construction.....

Sjaak_Banaan

Is hier nog iets gebeurd? Bert nog langs geweest?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

koenjer

Inderdaad hele tijd stil geweest. Ondertussen vader geworden waardoor eigenlijk de hele hobby op een laag pitje ligt.
op dit moment eigenlijk ook weinig pit aan om dit verhaal op korte termijn weer op te pakken.
Wellicht dat je voor de snelheid toch je eigen plan moet trekken.