audio tweaks & handigheidjes aan zelfbouw meubel

Started by myself, May 23, 2018, 22:53:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

#50
Quote from: solitaire on May 29, 2018, 07:36:09
Vast niet alle combinaties plaatmateriaal zijn uitgeprobeerd/doorgemeten, maar als je maar hard genoeg zoekt kom je een eind ;) Gepubliceerd onderzoek naar materiaalgebruik specifiek tbv. audioracks is mij niet bekend. Wil je toch eens weten wat er over geschreven is, zou je kunnen zoeken op 'acoustic properties of wood' 'resonance analysis of wood' 'viscoelastic properties of' 'constrained layer material/systems/damping/ed.' enzovoort enz.
Ik kwam gisteren nog een amerikaans onderzoek/test tegen: http://mockingbirddistribution.com/pyon-sound/pyon-sound-stands-cones-and-footers/legendary-audio-rack/
Quote
Het forum.zelfbouwaudio.nl had een overzicht van onderzoeken naar materiaaltoepassing binnen audio, maar 'k kan het zo snel niet vinden.
Ow, dat forum kende ik nog niet (en kwam ook niet in google naar boven, er zijn wat link issues met dat forum zie ik). Zeker goed voor wat uurtjes leesplezier [emoji41]
Quote
Nou ja, dit alles over materiaaltoepassing binnen audio, vaak specifiek luidsprekers of muziekinstrumenten, om een idee te geven. Alhoewel ik denk, als ik je topic zo eens lees, dat je misschien wat over je doel heen schiet als je hier (bepalen 'welk materiaal hoe') veel tijd en energie in steekt ?

veel succes en plezier met bouwen
Begint erop te lijken idd. 'Snelle' tweaks schijnen het niet te zijn maar het ging me ook om handigheidjes in een meubel tbv hifi en die heb ik ondertussen ook een aantal gehad [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: bert stoltenborg on May 29, 2018, 09:12:36
Er zijn heel veel combinaties gemeten zoals Solitaire al aangeeft, oa door de BBC. http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1994-14.pdf
Uit die metingen kun je conclusies trekken die predicties aangaande andere combinaties mogelijk maken.
Tnx ! Vanavond eens helemaal doorlezen, stonden wel wat goede zaken in


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: myself on May 29, 2018, 13:05:54
Tnx ! Vanavond eens helemaal doorlezen, stonden wel wat goede zaken in
korte samenvatting:

Massieve oplossingen
- MDF is beter dan multiplex. (ik moet solitaire zn links nog lezen voor de niet mdf oplossingen)
- 2x 15mm lagen MDF (lijm+schroef) zijn akoestisch idem aan een 30mm laag.
- 2 lagen met lood ertussen dempt significant beter (zelfs nog iets beter dan met bitumen ertussen)
- hoe dikker het hout, hoe beter de demping (30 vs 50 mm scheelt max 5 dB -> grootste verschillen pas na 1500 Hz)
- kruislatten doen bijna niets (sommige freq verlies je wat, andere win je wat). als je dan toch kruislatten wil gebruiken, gebruik dan metaal want dat maakt het iig niet slechter dan met hout. Metaal doet vooral iets rond 200 Hz.

==> Hoewel lood het beste dempt, is een laag mdf, bitumen, laag mdf een zeer goede 2e. is praktische, minder gewicht en goedkoper. (werkt vooral extra goed rondom de 800 Hz)

'lucht/glaswol oplossingen tussen 2 lagen'
- leuk om te zien dat 2 verschillende diktes met lucht/glaswol ertussen op sommige frequenties kan helpen en op andere weer slechter is. Je moet dan wel weten welke frequenties je wil aanpakken
- Asymetrisch is altijd beter gezien je dan de interne resonatie frequenties niet overeenkomen en elkaar versterken.
- van de asymetrische oplossingen is 18+9 mm het beste. Extra demping met bitumen op de dunste laag dempt vooral meer op 125 Hz, bitumen op de dikste laag meer rondom 125-200 Hz.

==> 'beste'oplossing is 18mm, bitumen, 25mm glaswol, bitumen, 9mm MDF

BBC's 3 'hoofd alternatieven' waren:
1) massieve deur
2) 2 lagen met lood ertussen
3) de 18-9mm mdf met bitumen demping aan beide wanden+ glaswol.

==> zo'n 10dB (best case) extra demping tussen optie 1 en 2 (2 is beter). 8 dB tussen 2 en 3 (3 is best). Vooral tussen 500-200Hz zit het grootste verschil. Bij de 63 Hz is optie 3 echt veel beter, maar over het geheel genomen is basdemping tot 160 Hz het beste af met optie 2

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
afijn.... lees-pet af en dit projecteren op het meubel wat er gaat komen. Leuke kost om te lezen en hoe meer je leest, hoe meer je beseft dat je nog minder weet.
Ik snap akoestische basisbeginselen maar dan houd het ook wel op. De BBC heeft specifieke testen gedaan om een specifiek probleem op te lossen. Ikzelf heb geen flauw idee op welke frequenties ik zou moeten focussen. Ja ik kan mijn metingen van tijden terug erbij pakken om zo de kamer resonanties tegen te houden bij het meubel, maar weet ook dat ik mijn boxen waarschijnlijk ga vervangen en toch heel erg over het laten aanpakken van mijn kamer akoestiek aan het nadenken ben. (door echte experts)
En als je niet weet wat je wil oplossen, kun je daar ook niet de beste oplossing bij zoeken en zoals gezegd, zoveel verstand van akoestiek heb ik nu ook weer niet.

gevolgen voor meubel
Dus.... wat ik wel kan doen is mijn meubel wat meer dempen en dan op de best mogelijke manier.
- Als ik ergens ga dempen, dan kan dat het beste met 18+9 mm wanden met bitumen dempingsmatten ertussen. (nog wel ff uitzoeken over welke matten de BBC het heeft)
- Lucht/glaswol demping ertussen zal het niet gaan worden. Het rack gaat dan erg veel dikker/groter worden. Ik kan het zowiezo toepassen op de 2 zijwandjes maar dat lijkt me weinig uit te maken.
- als er al verstevigings strips in de deur nodig zijn (checken met meubelmaker) dan zullen die van metaal worden en niet van hout. (dus die keuze zoals getoond in de post met de 2 fotos is duidelijk)
- geen kruislatten op de zij, achter of bovenwanden.
- de achterwand is zeker nog een aandachtspunt. Ik kan die ook dik gaan maken, of juist heel dun (gevaar dat de compartimenten dan als klantkast gaan werken) of gewoon vrijwel geen achterwand (betere koeling en geen klankkast effect.) en dus alleen het van voren zichtbare stuk afdekken.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Raphie

Maar wat is je doel? Je meubel geluidsdicht maken? Óf microfonie voorkomen? :D
Leg nu wanneer je speelt je vinger eens op je huidige meubel, voel je dan wat? En wat je daar voelt, voel je dat ook nog op je apparaat?
Je verward 2 takken van sport, je kan natuurljk een gedrocht van een meubel (laten) bouwen, maar je weergave gaat er niet beter van worden :D
JBL PRX Power!

chansig

Of een heel mooi meubel laten bouwen welke geen invloed heeft op de weergave.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

notoxus

Ik vind het wel leuk om te lezen dat mensen  een ontwerp verzinnen en dat er uiteindelijk iets unieks gecreëerd wordt.
De achterliggende gedachte zal verschillen en dat respecteer ik. Al is het maar om niet het enthousiasme van de ontwerper in de weg te zitten.  Succes.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

solitaire

#56
Je benaderd het meubel nu als aktief object, als luidspreker vnl. En hoewel er overeenkomsten zijn met een meubel is dit een passief object. Het moet omgaan met trillingen afkomstig van de apparatuur dat er op staat, de ondergrond waar het op staat en de omgeving waarin het staat. Je hebt imo. de eerste stap in dat 'bepalen van hoe om te gaan met' nog niet gezet. Wil je de trillingen die het rack aanstoten afvoeren, en hoe/waar naartoe, of wil je ze zo goed mogelijk opnemen en dempen ? Bij afvoeren is de kernvraag hoe om te gaan met het gegeven dat de trillingen van de apparatuur naar bv. de onderrgrond van het rack moeten worden geleid en tegelijkertijd trillingen van die ondergrond niet via dezelfde route naar de apparatuur mag. Dan heb je de optie het rack van de ondergrond te isoleren en trillingen van apparatuur door het rack te laten opvangen en max dempen. Heb je last van luchtgedragen trillingen (omgevingstrillingen bv. afkomstig van verkeer in de buurt) dan is een oplossing denkbaar dat als een schil over je rack aanwezig is, niet met deze verbonden is, en genoemde trillingen max dempt. Het is dus handig te weten welk type trilling je wilt aanpakken (bij bv. motoraangedreven spullen kan dat een bron zijn die je aan wilt pakken, maar misschien heb jij wel last van het verkeer dat voor je huis rijd en wil je dat aanpakken). Dan werpt het lezen zijn vruchten af, want er zijn meerdere technieken (zoals je al aangaf en omschreef) materiaal trillingsenergie te laten opnemen / dempen.
Hinterm Horizont geht's weiter.

myself

#57
allemaal goede vragen en feedback Raphie, Chansig/Hans, Notoxus en Solidaire. Mensen aan het denken zetten is altijd goed :)

Mijn doel was niet om een super hifi rack te verkrijgen, want dan zou ik wel daarvoor kiezen. Ik wil juist van een rack terug naar een kast welke beter in huis staat (en deze keer was het niet de WAF die erover begon :P )
En als het dan toch een 'kast' moet worden, dan via enkele 'eenvoudige' veranderingen/toevoegingen een betere hifi-kast maken. Dit zowel op het gebied van demping op apparatuur, voorkomen van resonanties van de kast (als die er al zijn) en ook aandacht voor handige hifi zaken die je in een normale kast niet zult terug vinden zoals cable mgt, doorvoer naar onder voor dikke stroomkabels, betere koeling etc.

Dus ja, de discussie over akoestiek/demping/isolatie etc is wat tever doorgeschoten maar aan de andere kant ook wel heel erg leuk. Ik vind het altijd erg leuk om nieuwe dingen te leren en te ontdekken en zo had ik iig een reden om daar wat dieper in te duiken (aard van het beestje). Daarnaast helpt het me ook om toekomstige akoestiek discussies iets beter te kunnen volgen.

Ik ga van een open rack (glas) tussen mijn boxen naar een half-dicht rack (hout) tussen mijn boxen. Dat zal vast iets in het geluid veranderen, al is het maar extra reflecties van de speakers. Demping vanuit het rack/kast naar mijn apparatuur vang ik nu voornamelijk op met demping onder de voetjes (CD speler en amp) welke ik met wat moeite kan horen.

Het zijn leuke discussies, interessant onderwerp en het gaat zeker een uniek meubel worden  O0
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

solitaire

mooi verwoord, en 'k sluit me er zeer bij aan

Quote from: notoxus on May 30, 2018, 09:31:54
Ik vind het wel leuk om te lezen dat mensen  een ontwerp verzinnen en dat er uiteindelijk iets unieks gecreëerd wordt.
De achterliggende gedachte zal verschillen en dat respecteer ik. Al is het maar om niet het enthousiasme van de ontwerper in de weg te zitten.  Succes.

zeer benieuwd wat het gaat worden ... iets unieks ... daar blijf ik voor wakker :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.