Lichtreflectie/geluidsisolatie van mijn muren verbeteren?

Started by Teebee, November 12, 2017, 12:22:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teebee

Hallo,

ik wil een beamer + 120" scherm plaatsen, maar heel mijn kamer is bijna volledig wit (plafond, kasten, muren), en de muren zijn voorzien van witte plastieke wandpanelen, dus ook nog deels reflecterend.

Als ik deze nu zou willen vervangen, waarmee zou ik dit dan kunnen doen?
Ik heb nu overal van die kunststof wandpanelen die ik zou willen verwijderen, en dan tegelijkertijd evt. geluidisolatie voorzien zodat het veel minder storend is voor de andere kamers.

Hoe ga ik dan het beste te werk om toch een verbetering te krijgen? Wat zijn mijn opties? Wie kan er wat licht schijnen op dit onderwerp?  Het is niet de bedoeling dat ik de hele kamer ga loskoppelen ofzo, ik wil het simpel houden maar toch een effect te krijgen?
Of weet iemand waar ik hier meer informatie kan over vinden?





Mediasluis

#1
Ha Teebee.
Je zou die panelen kunnen bedekken met plakvelours. Dat absorbeert het licht en ziet er chic uit.
Je kunt het kopen in rollen van 5 meter en 45cm breedte en zwart is tevens in een breedte van 1 meter te verkrijgen.

Sommigen maken hier als het ware een shadow-box mee en plakken dit rondom het scherm tot c.a. een meter ervoor aan de wanden en op het plafond.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Teebee

Quote from: Mediasluis on November 12, 2017, 12:38:58
Je kunt het kopen in rollen van 5 meter en 45cm breedte en zwart is tevens in een breedte van 1 meter te verkrijgen.

Dat is een optie, maar de kamer wordt ook nog gebruikt voor andere zaken, dus ik kan niet alles knalzwart gaan maken  :D
Dit zal ook niet veel doen aan geluidsisolatie vermoed ik.


ps. heb je mijn mail ontvangen gisteren, Matthieu?

Mediasluis

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Teebee

Bedankt alvast voor de snelle respons, ik zal je eerdaags een reactie sturen met meerdere extra vragen, maar voorlopig heb ik al stof tot nadenken.

Koiboy

En zo heb ik het gedaan...

Kjelt

Voor de muren zou je gordijnen kunnen hangen die je weer netjes kunt verbergen in bv een witte kast of in de hoek waarna een wit gordijn ze afdekt. Je kunt van alles verzinnen.
Verwijderbare panelen aan de zijkanten en plafond etc. Etc.
Maar we wachten met zijn allen (die een woonkamer ht hebben) nog steeds op witte verf die zwart wordt als je er een spanning opzet  :D

Mediasluis

Quote from: Kjelt on November 13, 2017, 16:04:59
Maar we wachten met zijn allen (die een woonkamer ht hebben) nog steeds op witte verf die zwart wordt als je er een spanning opzet  :D
:) :clapping:  :)
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Teebee

Wat raden jullie aan om een binnenmuur te isoleren tegen geluid, zodat het geluid veel beter gedempt wordt voor de aanliggende kamer?
Welk materiaal heeft jullie voorkeur?


RalphH

Naarr mijn idee zul je sowieso de volledige wand moeten behandelen. Is dit ook je bedoeling, vooraan in het topic heb je het nl over panelen.
Ik heb geen tips over hoe dit te doen, wel begrepen dat je er met een "standaard" voorzetwand niet altijd bent. Ligt er maar helemaal aan wat je wil dempen en of de betreffende constructie niet als versterking gaat werken. Wellicht eens op avsforum kijken of een expert raadplegen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MaxxMark

Allereerst is het belangrijk te realiseren dat je akoestisch aanpakken (door middel van absorptie en/of diffusie) en akoestisch isoleren (voorkomen dat geluid een andere ruimte in gaat) twee verschillende zaken zijn en daarmee ook een andere aanpak heeft.

Je kunt je ruimte prima akoestisch aanpakken zodat het beter klinkt - door gebruik te maken van absorptie panelen en diffusie panelen - waarna het heel erg lekker klinkt zonder dat de isolerende werking verandert. Ofwel je buren (of anderen in het huis) horen het geluid nog steeds.
Anderzijds kan je een ruimte gigantisch isolerend maken waarna je buren (of anderen in je huis) totaal niets van jou horen, terwijl als je er in staat, het klinkt alsof je in een badkamer staat en je pijn aan je oren krijgt.

Akoestiek aanpakken is meestal constructief minder ingrijpend, je kunt akoestische panelen toevoegen om het beter te laten klinken
De geluidsisolatie van een ruimte aanpakken is vaak een heel  stuk ingrijpender omdat je bij geluidsisolatie rekening moet houden met zowel luchtgeluid (geluid dat door de lucht gaat, en dus door open kieren heen gaat) als contact geluid (geluid wat door massieve objecten heen gaat, denk aan het slaan met een hamer op een muur, of het lopen op een trap of met naaldhakken op laminaat).

Dat gezegd hebbend is het denk ik duidelijk dat lukraak iets doen vrijwel nooit de juiste oplossing is.

Als ik kijk naar de zaken die jij voorstelt, dan zal dat de akoestiek verbeteren, maar zal het geen (of extreem minimaal, zo niet nihil) effect hebben op de ervaring van het geluid in andere ruimtes.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Teebee

Kan er mij iemand helpen met het vinden van zwarte plakvelours? Welke webshop bestellen jullie meestal?

Ik zou dit online willen bestellen, heb niet echt tijd deze week om gaan te shoppen, en aan huis leveren is dan wel zo gemakkelijk.

Sjaak_Banaan

Van horen zeggen verkoopt Gé (GT Design en Creations) het, die zou je eens kunnen dm-en.

Ik heb het destijds met een korting hier gekocht:
https://www.kleurmijninterieur.nl/nl/plakfolie/dc-fix/dc-fix-collectie/868_6594/velours-zwart/
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Teebee

Is dat zelfklevende plastiek/folie of vilt?

Geeft folie geen weerkaatsing?

Jep

Quote from: Teebee on November 26, 2017, 06:37:50
Is dat zelfklevende plastiek/folie of vilt?

Geeft folie geen weerkaatsing?

De naam zegt het al: het is velours, dus geen glimmende plastic folie. Ik heb naast Dc-fix ook Gekkofix en Patifix plakvelours voorbij zien komen. Ik weet dat je bij Plakfoliewebshop proefstaaltjes kunt bestellen. Kost je een paar Euro en dan kun je goed vergelijken. Ik heb zelf uiteindelijk de Patifix plakvelours gekocht om rond mijn scherm te plakken. Die folie was het zwartst en kwam het dichtst bij het zwart van de maskering van mijn projectiescherm. Het ene zwart is het andere niet...

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RalphH

Beetje opletten met aanbrengen hoe de vleug zit. Had t initieel verkeerdom gedaan bij de zijkant van mijn speakers en dan is t effect toch minder.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer