MicAmp en geluidskaart computer

Started by WillemJ, November 10, 2017, 14:19:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillemJ

Ik ben wat bezig geweest met de MicAmp en realiseerde me ineens dat dit systeem voor de analoog naar digitaal conversie van het microfoonsignaal gebruik maakt van de geluidskaart van de computer. Ik heb wel eens de digitaal naar analoog conversie van zulke geluidskaarten vergeleken, en dat was soms tamelijk beroerd, vooral bij laptops. Diverse tests op het internet laten het zelfde wat sombere beeld zien. Is dat dan ook niet een probleem met de metingen met de MicAmp?
Quad 33 & 606-2; Quad 2805; B&W PV1d subwoofer met Antimode 8033 cinema

R0N

Quote from: WillemJ on November 10, 2017, 14:19:02
Ik ben wat bezig geweest met de MicAmp en realiseerde me ineens dat dit systeem voor de analoog naar digitaal conversie van het microfoonsignaal gebruik maakt van de geluidskaart van de computer. Ik heb wel eens de digitaal naar analoog conversie van zulke geluidskaarten vergeleken, en dat was soms tamelijk beroerd, vooral bij laptops. Diverse tests op het internet laten het zelfde wat sombere beeld zien. Is dat dan ook niet een probleem met de metingen met de MicAmp?

De MicAmp is een microfoonversterker, en een hele goeie. De kern is een TI opamp (O365A) met prima specs:
1 Features
1• Gain Bandwidth: 50 MHz
• Zerø-Crossover Distortion Topology:
– Excellent THD+N: 0.0004%
– CMRR: 100 dB (Minimum)
– Rail-to-Rail Input and Output
– Input 100 mV Beyond Supply Rail
• Low Noise: 4.5 nV/√Hz at 100 kHz
• Slew Rate: 25 V/µs
• Fast Settling: 0.3 μs to 0.01%
• Precision:
– Low Offset: 100 µV
– Low Input Bias Current: 0.2 pA
• 2.2-V to 5.5-V Operation
2 Applications
• Signal Conditioning
• Data Acquisition
• Process Control
• Active Filters
• Test Equipment
• Audio
• Wideband Amplifiers

Tezamen met de microfoon èn het kalibratiebestand levert het een mooi signaal aan de volgende stap, de geluidskaart.
En ja, als die de omzetting van analoog naar digitaal slecht uitvoert, dan is dat niet bevordelijk voor de meting.
Nu zijn de meetprogramma's wel afgestemd op de geluidskaarten van de pc of laptop. Bovendien werk je in het gebied tot 25kHz en dat kunnen de meeste geluidskaarten wel aan. Emn met de AM8033 tot max 500Hz. Het gaat niet om de muziekweergave, maar om meetwaarden voor de berekening van diverse zaken als frequentie amplitudes. Hoe ver achter de komma wil je die waarden hebben?

Conclusie: voor het doel waarvoor het gemaakt is is de MicAmp perfect en de geluidskaart van de pc voldoende.
Voor wetenschappelijke doeleinden is er andere apparatuur.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

WillemJ

#2
Ik heb geen twijfel over de MicAmp, maar wel over sommige geluidskaarten in computers. Zie ondermeer hier: http://archimago.blogspot.nl/search?q=laptop+dac Zelfs een eenvoudige USB DAC zoals de Behringer UCA 202 is flink beter. Vandaar. Maar vergeleken met de enorme pieken en dalen van luidspreker response in een echte kamer valt het natuurlijk mee.
Quad 33 & 606-2; Quad 2805; B&W PV1d subwoofer met Antimode 8033 cinema

R0N

Quote from: WillemJ on November 11, 2017, 14:01:48
Ik heb geen twijfel over de MicAmp, maar wel over sommige geluidskaarten in computers. Zie ondermeer hier: http://archimago.blogspot.nl/search?q=laptop+dac Zelfs een eenvoudige USB DAC zoals de Behringer UCA 202 is flink beter. Vandaar. Maar vergeleken met de enorme pieken en dalen van luidspreker response in een echte kamer valt het natuurlijk mee.

Oei, het artikel is van lang geleden, april 2013. En de apparatuur/software is nog ouder. Desondanks zijn de specs voor akoestische metingen in de ruimte voldoende.
Een tweede opmerking is dat het vooral 'technische' metingen zijn. We moeten vooral kijken/luisteren naar wat het betekent voor onze 'psychoakoestische waarneming', dat is een heel andere zaak. Zie ook onze website van Böhmer Audio.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)