Arendal en Primare

Started by Cantodea, November 3, 2017, 15:38:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Quote from: Cantodea on November  4, 2017, 08:03:31
Ze zijn ontworpen als een gesloten systeem, maar ze hebben drie poorten. Het -3 dB punt met alle poorten dicht ligt op 55 Hz, maar door de roomgain haal ik makkelijk 30 Hz, gemeten met Dirac en REW. Met alle poorten open gaan ze tot een hoorbare 20 Hz. De luidsprekers hebben 4 acht inch woofers. De bovenste twee lopen door tot 1500 Hz, de onderste tot twee tot 120 Hz. De luidsprekers hebben een fantstisch laag, heel soepel en uiterst strak en gedetailleerd. Je zou het niet verwachten bij zo'n grote speaker, maar eigenlijk zijn ze heel subtiel. Het midden staat als een huis en het hoog is uiterst zacht en gedetailleerd. Het is een fantastich goede luidspreker. Ik heb ze vergeleken met speakers die ruim het dubbele kosten en die dan nog op alle vlak het onderspit moesten delven.. gogh wat klink ik euforisch.... maar echt, ze geven me zoveel luisterplezier. Je zou eens die ouwe Seventies supergroepen moeten horen of bvb. Rite of the springs van Stravinsky.. kippenvel!

Nice...gaaf dat ze zo bevallen.

Room gain is toch de versterking die een kamer weergeeft aan een frequentie ? Dus een unit geeft dan bv wel 30 Hz weer maar op -...dB. Waardoor je die 30Hz niet hoort. Door de kamer wordt dit versterkt met zoveel dB waardoor de toon wel hoorbaar wordt.

Zo moet ik het zien toch ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#26
Ow als tip nog...als het gaat om stabiele versterking die geen high-end prijzen kent: Astin Trew.

https://link.marktplaats.nl/m1218465523 moet je alleen de EV nog zien te vinden. :D

De Arendals zijn niet de moeilijkste speakers als ik het zo lees.

https://www.arendalsound.eu/pages/graphs-data-speakers

Hulde aan de fabrikant...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Quote from: chansig on November  4, 2017, 09:21:42
Room gain is toch de versterking die een kamer weergeeft aan een frequentie ? Dus een unit geeft dan bv wel 30 Hz weer maar op -...dB. Waardoor je die 30Hz niet hoort. Door de kamer wordt dit versterkt met zoveel dB waardoor de toon wel hoorbaar wordt.

Zo moet ik het zien toch ?
10/10
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Buell

#29
Quote from: Cantodea on November  4, 2017, 07:53:01
De meegeleverde jumpers zijn van dezelfde kwaliteit als de luidsprekerklemmen, namelijk, koper met een laag rhodium. Veel beter dan dat kan het mijn insziens niet worden.

In mijn set wordt met Rhodium het hoog aangezet ( zelfs irritant), maar dat zal per set verschillen.
Ook rhodium in stekkers geven bij mij dat effect.

Audio-GD, PrimaLuna of Line Magnetic, mooie versterkers met een geweldige prijs kwaliteits verhouding, de laatste 2 zijn buizenversterkers
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Graphtuner

wow, coole speakers man  :headbanging:
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Xander32

Betreft jouw omschrijving van Marantz: dan is de meest recente die jij beluisterd hebt waarschijnlijk nog eentje uit de '90's.

Quote from: frank2 on November  4, 2017, 06:29:06
Persoonlijk zou ik de genoemde versterkers niet al vervanging inzetten omdat het middenklasse versterkers zijn waardoor je waarschijnlijk weinig winst zult boeken. Natuurlijk zelf testen maar ik zou naar betere merken zoeken. Ook speelt de klankkleur van de versterker mee, dus vooraf goed proberen.
Yamaha is meestal fris klinkend, Marantz gaat eerder richting warmer.

Zeer stabiele versterkers zijn plinius en bijv belles.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

solitaire

Niets negatiefs over de andere genoemde merken, maar onderschat zeker ook Hegel niet. Zeker het proberen waard denk ik.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Xander32

#33
Mooi man. Zijn de tweeters een silk- of metaldome variant?

Quote from: Cantodea on November  4, 2017, 08:03:31
Ze zijn ontworpen als een gesloten systeem, maar ze hebben drie poorten. Het -3 dB punt met alle poorten dicht ligt op 55 Hz, maar door de roomgain haal ik makkelijk 30 Hz, gemeten met Dirac en REW. Met alle poorten open gaan ze tot een hoorbare 20 Hz. De luidsprekers hebben 4 acht inch woofers. De bovenste twee lopen door tot 1500 Hz, de onderste tot twee tot 120 Hz. De luidsprekers hebben een fantstisch laag, heel soepel en uiterst strak en gedetailleerd. Je zou het niet verwachten bij zo'n grote speaker, maar eigenlijk zijn ze heel subtiel. Het midden staat als een huis en het hoog is uiterst zacht en gedetailleerd. Het is een fantastich goede luidspreker. Ik heb ze vergeleken met speakers die ruim het dubbele kosten en die dan nog op alle vlak het onderspit moesten delven.. gogh wat klink ik euforisch.... maar echt, ze geven me zoveel luisterplezier. Je zou eens die ouwe Seventies supergroepen moeten horen of bvb. Rite of the springs van Stravinsky.. kippenvel!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vik

Gefeliciteerd! Ziet er prima uit.

De subwoofers van Arendal zijn ook mooi gebouwd met mooie afwerking.

Op welke punten vind je ze in jouw situatie beter als de Quadrals? Je had Aurum als ik mij het goed herinner?




Quote from: Cantodea on November  3, 2017, 15:38:30
Sinds begin september een paar nieuwe speakers. De Quadrals zijn vervangen door de Noorse Arendal Sound 1723 Tower. Ik heb/had deze 60 dagen op proef en ze blijven! Schitterend gebouwde full range weegevers, 50 kg per stuk. Dit alles wordt aangestuurd door een Primare I22 en als bron is er een Bluesound Node 2 met Roon. Als roomcorrectie gebruik ik HAF crosstalk reduction convolution, via de DSP van Roon. Hoe klinkt dit alles? In tegenstelling tot wat je zou verwachten van zo'n forse speaker, klinkt de muziek subtiel met veel detail en een enorme stage. Het laag gaat zeer diep, tot 20 Hz in room. Dankzij de HAF crosstalk reduction convolution filter is het laag vrij van grote pieken. De Primare doet het zeer goed bij deze speaker en de set kan onvoorwaardelijk hard zonder enige stress en vervorming. De luidspreker is ook makkelijk aanstuurbaar, met een impedantie die niet onder de 4 Ohm zakt (het is gemiddeld gezien een 4 Ohm speaker) en haalt 92 dB per 1 Watt.
Nochtans is de zoektocht ingezet naar een nog stabielere versterker en hierbij denk ik richting, Yamaha AS 2100, Marantz PM 14 SE, Advance Acoustics X-1000 Advance Paris en Hegel. Al bij al ben ik nu al uitermate tevreden met wat ik heb.
Ohja, de Arendal wordt verkocht zonder tussenpersonen, dus rechtstreeks aan fabrikant. De prijs bedraagt 2800 Euro. De Arendals moet je eigenlijk vergelijken met speakers die tot 5000 à 7000 Euro winkelprijs kosten..


Foto's zijn gemaakt tijdens renovatie werken, daarom ziet het er een beetje kaal uit. Intussen zijn de werken binnen voltijd en is het lekker gezellig en knus in de woonkamer. Een nieuwe foto volgt nog.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jahtari

Mooie set!  :clapping:

Kun je me kort uitleggen hoe de dsp / roon werkt in combinatie met de bluesound node?  :wow:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Cantodea

Quote from: jahtari on November  5, 2017, 08:13:41
Mooie set!  :clapping:

Kun je me kort uitleggen hoe de dsp / roon werkt in combinatie met de bluesound node?  :wow:

Jazeker:

1. Je zorgt dat je speakers optimaal staan opgesteld.
2. Daarna ga je meten met REW, gratis software die perfect werkt maar wel met een leercurve, maak daarna een filter aan en sla dit op. (op het Roon forum staat een zeer goede handleiding) https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800
3. Start Roon en klik op de speler, in mijn geval Bluenode 2.
4. Klik op DSP Engine.
5. Klik op Convolution en daarna op Browse.
6. Kies het door u gemaakte filter.


Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

5. Je kan daarna nog een housecurve naar smaak toevoegen via de PEQ (Parametric EQ)
6. Als laatste ga je naar Headroom Management en stel je die in op -3dB om te beginnen. Als je digitale vervorming hoort (niet schadelijk voor je speakers) kan je meer headroom geven. Hoor je niks dan kan je minder proberen.
7. Als laatste klik je Enabled en Apply Changes aan.

Als je een housecurve toepast doe dit dan in kleine stapjes en luistert uitgebreid naar de veranderingen.

Ik heb zelf de metingen gedaan met REW maar homeaudiofidelity (HAF) heeft het filter gemaakt. Ik gebruik een crosstalk reduction filter wat een spectaculaire verbetering geeft van het stereobeeld. https://www.homeaudiofidelity.com

Hopelijk heb je hier iets aan  ;D
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Ps: Zelf een filter maken vraagt wel enige leertijd. Een tip, probeer smalbandige dallen in het laag niet te veel op te vullen. Dit haalt meestal geen bal uit en zet je versterker zwaar aan het werk en kan ook voor digitale vervorming zorgen. Bulten kan je wel wegwerken. Het zal in het begin trial en error zijn, maar dat maakt dat je beetje bij beetje inzicht krijgt en hoe akoestiek werkt en REW werkt, zeer leerrijk in ieder geval. Probeer correctie te beperken tot het laag, pakweg tot 200 Hz. Als je kiest voor een filter van bovengenoemde HAF, dan heb je volgens mij het beste van het beste en de prijs valt goed mee. Ik heb met al mijn ervaring nog nooit zelf zo een goed filter gemaakt als HAF. Ook Dirac (wat ik ook heb en wat ik heb kunnen vergelijken) doet niet wat HAF doet. HAF laat de klanksignatuur van je set volledig intact en als je kiest voor de crosstalk reduction versie gebeurt er iets magisch, het is net alsof iedere goede opname een Q sound opname is, met enorm veel lucht en rust tussen de instrumenten. Het proberen waard!
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Quote from: vik on November  5, 2017, 07:57:56
Gefeliciteerd! Ziet er prima uit.

De subwoofers van Arendal zijn ook mooi gebouwd met mooie afwerking.

Op welke punten vind je ze in jouw situatie beter als de Quadrals? Je had Aurum als ik mij het goed herinner?

Eerst:de Quadrals waren en zijn schitterende speakers. Wat is nu het verschil: De Arendal heeft 4, 8inch woofers waarvan 2 werken tot 1500 Hz en de onderste twee tot 120 Hz, de tweeter neemt over op 1500 Hz, vrij laag dus. De kast is loodzwaar 51 kg, en afgestemd als gesloten, hoewel er 3 poorten zijn. Experimenteren is hier de boodschap. Het is eigenlijk een speaker die op zijn sloffen staat te spelen, zo makkelijk gaat het. Het laag is groots, gaat zeer diep en is zeer strak, mits goed opgesteld en goede akoestiek. Het midden heeft dezelfde kwaliteiten van het laag, met levensechte stemmen en een enorme dynamiek. Nochtans is het geen opdringerige speaker, want zeer subtiel als het moet en uiterst explosief als het van hem wordt gevraagd. Het hoog is zijdezacht en precies. Dat was misschien nog de grootste aanpassing, want de Quadrals vond ik altijd wat agressief in het hoog. Ook de Quadrals hadden een mooi stereobeeld, maar de Arendals gaan nog een stap verder. Ik heb de speaker uitvoerig vergeleken met een B&W CM 10S2 en de Arendal is op alle vlak beter en qua aansturing een makkelijke speaker. Oh en voor de metalheads onder ons, hij kan hard, zeer hard, oorverdovend hard en dit zonder enige vervorming. Ikzelf luister bij een gemiddeld volume (70 à 75 dB) en dat laat de speaker alles horen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

solitaire

Hoe in godsnaam "laat de klanksignatuur van je set volledig intact" samengaat met "net alsof iedere goede opname een Q sound opname is, met enorm veel lucht en rust tussen de instrumenten" is mij een raadsel (koop een mid-fi set en DSP the heck out of it :yinyang:), maar wat ik fantastisch vindt is de energie die er gestoken is in de handleiding / beantwoording van de vraag "hoe de dsp / roon werkt in combinatie met de bluesound node". Kudos :clapping:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Cantodea

Quote from: solitaire on November  5, 2017, 11:39:17
Hoe in godsnaam "laat de klanksignatuur van je set volledig intact" samengaat met "net alsof iedere goede opname een Q sound opname is, met enorm veel lucht en rust tussen de instrumenten" is mij een raadsel (koop een mid-fi set en DSP the heck out of it :yinyang:), maar wat ik fantastisch vindt is de energie die er gestoken is in de handleiding / beantwoording van de vraag "hoe de dsp / roon werkt in combinatie met de bluesound node". Kudos :clapping:



soli

Dank je,

Om te antwoorden op je vraag, ik denk dat klanksignatuur en stereobeeld twee verschillende zaken zijn. Wat ik bedoel, als je set neutraal klinkt, dan blijft ie neutraal klinken met de HAF filters, iets wat ik van Dirac niet vind. Ik heb Dirac op veel luidsprekers geprobeerd en hoewel alle roommodes zo goed als weg waren is het of alle speakers hetzelfde klinken, een XTZ of een Quadral klinken identiek met andere woorden. Dat is mijn gevoel, maar ik ben niet de enige die dit zegt. Met de crosstalk reduction gaat de muziek en detaillering heel makkelijk buiten de speakers, een beetje vergelijkbaar als met Q-sound. Het is natuurlijk geen Q-sound. Het is niet op alle muziek waarneembaar. Bij akoestische en klassieke muziek is het eerder beperkt, maar bij elektronische muziek of muziek met veel synthesizers is het opmerkelijk. Hoe het werkt weet ik niet. Als je bij HAF kiest voor een crosstalk reduction filter, krijg je ook altijd het filter zonder crosstalk reduction erbij, zo kan je makkelijk wisselen en kiezen wat jij het beste vind.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

chansig

Tsja...zou DIRAC dan meer neutraal zijn dan HAF als hij alle speakers hetzelfde laat klinken ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

 'Stereobeeld' is een aspect van de signatuur, net als bv. timbre en articulatie ... Maar jij en ik benaderen 'muziekweergave' met een geheel andere POV, en in alle eerlijkheid denk ik dat alle twee iets van de 'ideale wereld' in zich hebben :unsure:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Cantodea

Quote from: chansig on November  5, 2017, 11:51:38
Tsja...zou DIRAC dan meer neutraal zijn dan HAF als hij alle speakers hetzelfde laat klinken ?

Gr. Hans

Wie weet, misschien ook wel... maar langs de andere kant, heb je speakers als B&W die toch heel duidelijk een bepaalde klank hebben.

Dirac maakt standaard een redelijk vlakke curve aan terwijl het HAF filter meer een Harman curve volgt. Misschien ligt het daar aan. Één van de redenen dat ik Dirac niet meer of minder gebruit, is omdat het met Roon altijd voor problemen zorgt, het maakt bij momenten rare geluiden, statisch geknetter zo lijkt het. Naar ik hoor is Dirac bezig met een nieuwe compleet herziene versie..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

chansig

Ik weet het ook niet...je enthousiasme komt in ieder geval goed over. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

#46
Quote from: Cantodea on November  5, 2017, 11:05:50
Jazeker:

1. Je zorgt dat je speakers optimaal staan opgesteld.
2. Daarna ga je meten met REW, gratis software die perfect werkt maar wel met een leercurve, maak daarna een filter aan en sla dit op. (op het Roon forum staat een zeer goede handleiding) https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800
3. Start Roon en klik op de speler, in mijn geval Bluenode 2.
4. Klik op DSP Engine.
5. Klik op Convolution en daarna op Browse.
6. Kies het door u gemaakte filter.
Bedankt voor de uitleg.  :clapping:

Hoe kun je met REW aan de slag gaan als je een node hebt als source? Of sluit je dan een laptop aan?

En hoe integreer je roon in de bluesound node?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

pvd_66

Geen idee hoe ze klinken, maar ze zien er in ieder geval mooi uit  :clapping:
Lekker groot, hou ik van  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Cantodea

Quote from: jahtari on November  5, 2017, 19:06:24
Bedankt voor de uitleg.  :clapping:

Hoe kun je met REW aan de slag gaan als je een node hebt als source? Of sluit je dan een laptop aan?

En hoe integreer je roon in de bluesound node?

Om REW te gebruiken moet je inderdaad je laptop aansluiten op je set. Je hebt ook een speciale microfoon nodig, zoals een Umik en om goed uit te voeren een statief. Misschien tweedehands eens zoeken en anders voor een kleine 200 euro haale je alles in huis. Misschien lijkt je dat veel, maar in termen van winst voor je geluid is het spot goedkoop! Als het een bluesound van de eerste generatie is, zou deze Roonready moeten zijn, maar daarvoor ga je waarschijnlijk de laatste firmware moeten ophalen voor je Node. Eens je die hebt en je start Roon op, dan zou die gewoon moeten te zien zijn in Roon. Ik ga ervan uit de je Node sowieso op de laatste firmware draait? Installeer dan gewoon de proefversie van Roon en probeer het eens uit.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

DofN

Heel goed en informatief draadje dit. Thx.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software