Sony/JVC shoot out

Started by home@the movies, November 2, 2017, 10:27:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

N1v3K

#50
Quote from: Kamidioblitz on November 19, 2017, 10:11:28
Volgens mij ben ik de eerste.
Neen. Dat was ik  :P

Allereerst Werner en consorten wederom bedankt voor de uiterst informatieve middag. En voor de lekkere koeken  :thumbs-up:

Zoals hierboven reeds aangegeven, liggen de projectoren uiterst dichtbij elkaar en is het lastig kiezen.
Dat gezegd hebbende, kun je daarbij tevens dus eigenlijk geen verkeerde keuze maken.
Wat wel duidelijk is, is dat de Sony met het nieuwe paneel een inhaalslag heeft gemaakt en nu de zwartwaarde van de JVC kan evenaren. Qua detail in het zwart deed de Sony het zelfs iets beter. Met HDR had de JVC duidelijke een streepje voor, dankzij de grotere licht output.

Hoe ik het zelf zou willen samenvatten:

Pluspunten Sony:
- native 4K
- scherpte
- zwartwaarden (en detail)
- rust in het beeld
- filmische look

Pluspunten JVC:
- HDR en kleurbereik
- lensmemory
- zwartwaarden
- prijs

Enige echte minpunt van de JVC viel op tijdens de scene van Kingsman, waarbij het gestreepte jasje van Colin leek te flikkeren bij de wandeling over straat. Dit ging mis met de E-shift, terwijl het op de Sony geen probleem was.

Al met al. In een blinde test lijken de twee elkaar nauwelijks te ontlopen en is het echt een kwestie van smaak.
Eenmaal thuis ga je toch zitten om van een film te genieten en ga je (naar mijn idee) niet bij elk plaatje zitten letten op de details. Beide zijn goede projectoren en ben ik er zelf nog niet uit of de Sony de 1000 euro meer waard is. Voor dat geld koop je ook een mooie UHD bluray speler en een degelijke HDMI kabel.

Leuke middag !

Kjelt

#51
Allereerst mijn dank weer aan het hele team van "home at the movies" voor het verwezenlijken van deze shooutout.
Ik onderstreep de bevindingen hierboven van de diverse deelnemers.

Het was voor mij een hele interessante demo dat toch wel iets teweeg heeft gebracht.
Gisteren zijn er namelijk voor mij twee "heilige huisjes"/mythes verdwenen, of misschien beter gezegd twee van mijn eigen voor ingenomen standpunten/waarheden verdwenen.
Dit zal best bij andere leden ook wat oproepen dus ik probeer het alles zo goed mogelijk te beschrijven voor de diep technische details verwijs ik naar Werner ;) .

Mythe 1 die ontkracht is: de JVC heeft betere zwartwaardes als de Sony
Wel ja die klopt gedeeltelijk nog steeds maar niet als je het eerlijk doet. Als je de standaard gamma van de JVC laat staan is het zwart iets zwarter MAAR
als je de greyscales testpatroon er bij pakt en het zwarte veldje dat je nog net moet kunnen zien op beide projectoren gelijk zet dan valt er meteen iets op,
de 5 veldjes bij de JVC naast dat zwarte veldje zijn net zo zwart, oftewel in andere woorden het zwart loopt dicht. Bij de Sony zie je mooi de zwartwaardes langzaam grijzer worden.
Als voorbeeld zou je dit bv in een scene kunnen zien waarbij iemand een zeer donkere/zwarte jas aan heeft met plooien en kleine details.
De details als die tenminste in de onderste 6 vakjes liggen zijn dan bij de JVC niet zichtbaar zijn, de jas is daar helemaal zwart.

Mythe 2 die ontrkacht is: 4k native panelen zijn duidelijk beter dan de 2k e-shift systeem
Tja daar moest ik echt slikken want het verschil is minimaal. De Sony is net iets scherper maar zelfs als je met je neus op het scherm staat kun je bij de meeste filmscenes en een speciaal
4k statisch testpatroon niet meteen zien wat nu meer details heeft of dat er bij de JVC echt iets vreselijks mis gaat. Als je dit bij een statisch testpatroon al zo moeilijk kunt zien dan
is een bewegende film een onmogelijke opgave. Er was 1 scene waarbij een acteur een ruitjespak aan had wat een dusdanig fijne ruitpatroon had dat het op 4k mooi grijs gestoken en scherp was
en bij de JVC een Moirépatroon teweeg bracht. Dus 1% hooguit is het duidelijk zichtbaar voor de rest is het gewoon film genieten.

De andere conclusies onderstreep ik, de JVC heeft duidelijk meer licht en kan een net iets grotere kleurengamma weergeven dus is meer geschikt voor HDR weergave dan de Sony.
De Sony is iets filmischer de JVC truct soms wat met digitale sharpening waardoor het scherper lijkt echter niet is, moeilijk te zien voor velen dus ga ik niet te hard aanrekenen.

Al met al, als ik zou moeten kiezen?
Ik zou het niet weten, als ik alleen HDR zou kijken zou ik toch voor JVC gaan, maar als ik voornamelijk BD zou kijken gaat mijn voorkeur toch uit naar de Sony.
Als je een groot scherm hebt (>2,50m horizontaal) dan komt de Sony licht te kort voor HDR en wellicht na een groot aantal uren ook voor BD alhoewel je dan nog naar high lamp kunt switchen.
Ik kan me goed voorstellen als je van een spetterend beeld houdt met veel punch dat je dan voor de JVC gaat of als je genoeg budget hebt voor de Sony 550 met meer lumens (heb ik niet kunnen vergelijken).



evilniek

Quote from: Kjelt on November 20, 2017, 09:55:40
Al met al, als ik zou moeten kiezen?
Ik zou het niet weten, als ik alleen HDR zou kijken zou ik toch voor JVC gaan, maar als ik voornamelijk BD zou kijken gaat mijn voorkeur toch uit naar de Sony.
Als je een groot scherm hebt (>2,50m horizontaal) dan komt de Sony licht te kort voor HDR en wellicht na een groot aantal uren ook voor BD alhoewel je dan nog naar high lamp kunt switchen.
Ik kan me goed voorstellen als je van een spetterend beeld houdt met veel punch dat je dan voor de JVC gaat of als je genoeg budget hebt voor de Sony 550 met meer lumens (heb ik niet kunnen vergelijken).

Hoeveel nits hou je over dan voor HDR? Voor HDR zou ik persoonlijk überhaupt niet kijken naar een projector als ik heel eerlijk ben(Ok, een TV is ook niet ideaal natuurlijk, maar waarschijnlijk beter dan menig pj). Maar aangezien ik de meeste tv's aan de kleine kant vindt, staat er  hier nu een Sony VW550, heb alleen nog maar een paar scènes van Planet Earth II gezien in 4K/HDR, even met de HDR-slider gespeeld, en hoewel je best een leuk plaatje kunt neerzetten, weet iedereen eigenlijk toch dat het totaal niet correct is, we doen maar wat met z'n allen(wel naar eer en geweten overigens).
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

home@the movies

Het is altijd leuk als de zaken die we gisteren met zijn allen hebben gezien ook bevestigd worden door andere partijen. Toeval of niet maar ik kwam vandaag een soortgelijke test tegen die Cine4home heeft gedaan met dezelfde toestellen, en de conclusie is eigenlijk exact gelijk aan dat wat we gisteren hebben gezien.
Even een paar uittreksels van Ekki Schmitt, ik post eerst even de bevindingen van Kjelt en dan de uitleg van Ekki.

QuoteMythe 1 die ontkracht is: de JVC heeft betere zwartwaardes als de Sony
Wel ja die klopt gedeeltelijk nog steeds maar niet als je het eerlijk doet. Als je de standaard gamma van de JVC laat staan is het zwart iets zwarter MAAR
als je de greyscales testpatroon er bij pakt en het zwarte veldje dat je nog net moet kunnen zien op beide projectoren gelijk zet dan valt er meteen iets op,
de 5 veldjes bij de JVC naast dat zwarte veldje zijn net zo zwart, oftewel in andere woorden het zwart loopt dicht. Bij de Sony zie je mooi de zwartwaardes langzaam grijzer worden.
Als voorbeeld zou je dit bv in een scene kunnen zien waarbij iemand een zeer donkere/zwarte jas aan heeft met plooien en kleine details.
De details als die tenminste in de onderste 6 vakjes liggen zijn dan bij de JVC niet zichtbaar zijn, de jas is daar helemaal zwart.


der Sony zeigt aber schon jetzt die bessere Durchzeichnung. Aber nicht weil der Sony so toll ist, sondern weil der JVC einfach ziemlich gnadenlos absäuft, weil sein Schwarzpegel ab Werk das Optimum weit verfehlt. Dieses Problem der Serienstreuung hat JVC seit der 5000er Serie nicht behoben, trotz mittlerweile ,,halbjährlicher" Updates.
- Optimiert man beim JVC das Gamma (Dark Level) und den Schwarzpegel (Brightness), wird die Durchzeichnung merklich besser. Nun hat er in HDR die Nase insgesamt etwas vorm Sony.


Iets wat mij ook nog steeds opvalt bij de JVC is het aanwezig zijn van beeldruis, ook daar worden onze bevindingen door anderen gestaafd,

Der JVC rauscht bei 4K ziemlich stark, was ich teilweise auch aus normalem Sichtabstand deutlich sehen konnte. Eine Verbesserung zur Vorserie kann ich hier nicht erkennen. Der Sony rauscht praktisch nicht.

QuoteMythe 2 die ontrkacht is: 4k native panelen zijn duidelijk beter dan de 2k e-shift systeem
Tja daar moest ik echt slikken want het verschil is minimaal. De Sony is net iets scherper maar zelfs als je met je neus op het scherm staat kun je bij de meeste filmscenes en een speciaal
4k statisch testpatroon niet meteen zien wat nu meer details heeft of dat er bij de JVC echt iets vreselijks mis gaat. Als je dit bij een statisch testpatroon al zo moeilijk kunt zien dan
is een bewegende film een onmogelijke opgave. Er was 1 scene waarbij een acteur een ruitjespak aan had wat een dusdanig fijne ruitpatroon had dat het op 4k mooi grijs gestoken en scherp was
en bij de JVC een Moirépatroon teweeg bracht. Dus 1% hooguit is het duidelijk zichtbaar voor de rest is het gewoon film genieten.


Hier is men bij onze Duitse vrienden wat meer uitgesproken in het voordeel van de Sony, al moet ik toegeven dat ik dit niet zo ervaar en het eens ben met Kjelt dat het verschil echt zeer klein is.

Bei FullHD als auch bei 4K war der Sony auch aus normalen Betrachtungsabständen deutlich schärfer. Dafür hat der JVC die 4K Zwischenbildberechnung, die wir beim Sony nach wie vor schmerzlich vermissen.


home@the movies

#54
Quotehoewel je best een leuk plaatje kunt neerzetten, weet iedereen eigenlijk toch dat het totaal niet correct is, we doen maar wat met z'n allen(wel naar eer en geweten overigens).

Hmmm, totaal niet correct zou ik nu ook weer niet durven stellen, we maken een compromis in het tonen van de hoogste piekwaarden door de met de HDR contrast slider het clipping punt lager te leggen dat klopt. Als je, zoals met de JVC's het geval is, de waarden van piek helderheid en gemiddelde helderheid van de film in kwestie kan uitlezen kan je hier toch een vrij correcte helderheid neerzetten.
Ik heb een aantal testen gedaan met scenes waarvan de piek waarden de hoogste helderheid (1000 NITS) halen en dan met de contrast slider het clipping punt lager gelegd om te zien hoeveel detail ik waneer kwijtspeel. Het aantal scenes waarin je werkelijk de hoogste waarden haalt is marginaal laag, en dan gaat het vaak om een paar highlights die een fractie van een seconde in beeld zijn.
We stopten gisteren een UHD in de speler waarvan de piek helderheid op 1300 nits zat, echter de gemiddelde helderheid zat amper op 450 Nits.
We hebben de projector laten clippen op 600 Nits en dan zag het plaatje er fenomenaal goed uit, en we hebben zeer hard moeten zoeken waar we nu detail misten in de highlights.


evilniek

Quote from: home@the movies on November 20, 2017, 12:07:29
Hmmm, totaal niet correct zou ik nu ook weer niet durven stellen, we maken een compromis in het tonen van de hoogste piekwaarden door de met de HDR contrast slider het clipping punt lager te leggen dat klopt. Als je, zoals met de JVC's het geval is, de waarden van piek helderheid en gemiddelde helderheid van de film in kwestie kan uitlezen kan je hier toch een vrij correcte helderheid neerzetten.
Ik heb een aantal testen gedaan met scenes waarvan de piek waarden de hoogste helderheid (1000 NITS) halen en dan met de contrast slider het clipping punt lager gelegd om te zien hoeveel detail ik waneer kwijtspeel. Het aantal scenes waarin je werkelijk de hoogste waarden haalt is marginaal laag, en dan gaat het vaak om een paar highlights die een fractie van een seconde in beeld zijn.
We stopten gisteren een UHD in de speler waarvan de piek helderheid op 1300 nits zat, echter de gemiddelde helderheid zat amper op 450 Nits.
We hebben de projector laten clippen op 600 Nits en dan zag het plaatje er fenomenaal goed uit, en we hebben zeer hard moeten zoeken waar we nu detail misten in de highlights.



Het ideaal is natuurlijk dat je dat ziet wat de makers van de film voor ogen hadden toch? Ik bedoel, je weet eigenlijk niet wat correct is, het plaatje zag er fenomenaal uit! is niet goed genoeg, waarom zou je de boel precies afstellen, als je vervolgens moet gaan "eye-ballen" maar ik neem het niemand kwalijk overigens, begrijp me niet verkeerd. Maar Dolby Vision is wat ik het liefst zou zien op projector's eigenlijk, volgens mij de meest elegante oplossing.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kjelt

Quote from: evilniek on November 20, 2017, 12:39:01
Het ideaal is natuurlijk dat je dat ziet wat de makers van de film voor ogen hadden toch? Ik bedoel, je weet eigenlijk niet wat correct is, het plaatje zag er fenomenaal uit! is niet goed genoeg, waarom zou je de boel precies afstellen, als je vervolgens moet gaan "eye-ballen" maar ik neem het niemand kwalijk overigens, begrijp me niet verkeerd. Maar Dolby Vision is wat ik het liefst zou zien op projector's eigenlijk, volgens mij de meest elegante oplossing.
Dat heeft Werner gisteren ook uitgelegd. Het heeft alleen zin als de disk een (nog) niet bestaande speciale Dolby Vision mastering voor projectoren tot bv 400nits bevat.
Als je een DV mastering hebt met 4000nits (en er wordt zelfs gesproken van 10000 nits) voor een lcd tv display dan kun je nog steeds niet veel met je projector ;)

broodro0ster

Quote from: home@the movies on November 19, 2017, 20:22:13

Van zodra onze demo Sony VW760 is aangekomen organiseren we opnieuw een demo sessie om weer wat dieper in te gaan op deze fantastische machine.

Ik zou zeggen voor wie er nu niet bij kon zijn, volgende keer weer van harte welkom.

Leuk!  :clapping:
Hopelijk kan ik er dan bij zijn. Gaan de X5900 en VW320 er dan terug bij zijn? 
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

home@the movies

Quote from: broodro0ster on November 20, 2017, 15:15:00
Leuk!  :clapping:
Hopelijk kan ik er dan bij zijn. Gaan de X5900 en VW320 er dan terug bij zijn?

Kan in één moeite door, dus waarom niet  ;)

skoebiedoe

Maar uw bier zult ge toch zelf moeten meebrengen denk ik. :p

evilniek

Quote from: Kjelt on November 20, 2017, 13:51:30
Dat heeft Werner gisteren ook uitgelegd. Het heeft alleen zin als de disk een (nog) niet bestaande speciale Dolby Vision mastering voor projectoren tot bv 400nits bevat.
Als je een DV mastering hebt met 4000nits (en er wordt zelfs gesproken van 10000 nits) voor een lcd tv display dan kun je nog steeds niet veel met je projector ;)


Ik HaatDR! :D
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

MLCinema

Quote from: evilniek on November 20, 2017, 18:42:18
Ik HaatDR! :D

Ik vond het HDR beeld absoluut niet tegenvallen. In tegendeel. Vond het zelfs een mooie toevoeging aan het beeld. Het doet mij meer dan de hogere resolutie. De JVC heeft hier absoluut de overhand ten opzichte van de Sony. Details fonkelen meer zoals de auto lampjes in het donker van een afstand.

Wel vond ik het beeld van de JVC erg grauw en hard. Maar dat is volgens mij puur te wijten aan de instellingen. De Sony was levendiger. Ik deel ook de ervaringen van Kjelt in deze. De Sony was rustiger in 4K. Ook vond ik deze echt meer natuurlijke scherpte hebben.

Er is in ieder geval iets te kiezen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Christoffeldg

Ik ben wel tot het besluit gekomen dat de VW260ES/VW360ES voor mij echt niet kan. Voor mijn 3m scherm is er echt wel wat meer helderheid nodig, ik kijk uit naar de VW760ES.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

home@the movies

Quote from: Christoffeldg on November 21, 2017, 01:59:01
Ik ben wel tot het besluit gekomen dat de VW260ES/VW360ES voor mij echt niet kan. Voor mijn 3m scherm is er echt wel wat meer helderheid nodig, ik kijk uit naar de VW760ES.

Nog heel even geduld, de verwachte levering van onze eerste VW760 toestellen is voorzien voor eind deze maand  :pompom: :pompom: