Erfenis gulden naar euro

Started by Mordante, October 31, 2017, 18:19:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

#25
Quote from: botsen on November  1, 2017, 12:50:46
Je idee is ook niet gek, maar alleen iets voor de nalater om bij leven over na te denken. Niet voor de erfgenamen om hun eigen draai aan te geven.

Dat klopt helemaal. Het is geen kwestie van er een draai aan geven. We weten immers niet wat er in het testament staat. Ik gaf een alternatieve optie aan waar andere mensen hier blijkbaar de exacte inhoud van het testament kennen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Pjotr27

Quote from: chansig on November  1, 2017, 14:01:01
Iets wat wettelijk vastgelegd kan inderdaad onzin zijn...je hebt het er alleen wel mee te doen.

Stel overigens dat er 20.000 euro is, in het testament staat dat men (1 persoon) 20.000 gulden krijgt. Wat gebeurt er dan met de euro's die overblijven ?

Gr. Hans

Die worden verloot op het forum hier  ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Dat moet dan maar net in het testament staan. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hanky Panky

Quote from: chansig on November  1, 2017, 14:01:01
Iets wat wettelijk vastgelegd kan inderdaad onzin zijn...je hebt het er alleen wel mee te doen.

Stel overigens dat er 20.000 euro is, in het testament staat dat men (1 persoon) 20.000 gulden krijgt. Wat gebeurt er dan met de euro's die overblijven ?

Gr. Hans

Lang verhaal kort: als er verder geen wettelijke erfgenamen zijn vervalt de rest aan de staat.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 14:03:05
Dat klopt helemaal. Het is geen kwestie van er een draai aan geven. We weten immers niet wat er in het testament staat. Ik gaf een alternatieve optie aan waar andere mensen blijkbaar al exact de inhoud van het testament kennen.

Nee jij laat je eigen gevoel erop los en probeert dat als een mogelijke uitwerking te slijten. Linksom of rechtsom verkondig je onzin. Zelfs je eigen citaat van een website probeer je nog te verdraaien.

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 13:58:14
We verschillen van mening over wat onzin is.

Nee, ik leg de juridische realiteit uit en jij probeert jezelf in diverse bochten te wringen om uiteindelijk toch de conclusie te kunnen trekken dat jouw visie de juiste is. En dat is niet zo.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VlisChris

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 13:58:14
We verschillen van mening over wat onzin is.

Daar IS geen mening over te hebben.

Snap het nu gewoon. Testament = testament.

Is het relevant dat het bedrag aangepast wordt pas je je testament aan.

Je laat je eigen mening een rol spelen. En dat is fout.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

DofN

Het is volstrekt geen onzin, aangezien een inflatiecorrectie te regelen is bij de notaris. En als de overledene het niet als zodanig heeft vastgelegd, zou je op z'n minst kunnen afvragen of hij dat niet toch bedoelde: niet iedereen zet de stap naar de notaris en gaat uit van het fatsoen van de erfgenamen. Dat staat los van de juridische werkelijkheid.

Je moet echt een ongelooflijke wormvormig aanhangsel zijn als je uit een erfenis van een paar duizend euro met een aantekening dat 100 gulden overgemaakt moet worden naar Stichting X, die 100 gulden deelt door 2,2 nogwat en dat zou overmaken.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

VlisChris

Wat is de bron van jouw onzin eigenlijk?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

brtram

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 14:33:56

Je moet echt een ongelooflijke wormvormig aanhangsel zijn als je uit een erfenis van een paar duizend euro met een aantekening dat 100 gulden overgemaakt moet worden naar Stichting X, die 100 gulden deelt door 2,2 nogwat en dat zou overmaken.

Jammer voor jouw gevoel, maar toch is dit de wettelijk regeling.

Als je meer wilt overmaken, om je geen wormvormig aanhangsel te voelen en ter nagedachtenis van de overledene (snik), mag je dit vrijwillig doen uit je eigen portemonnee.

DofN

Tenzij in het testament staat dat het een legaat met inflatiecorrectie is, maar dat weten we niet toch?




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Stel er staan nog andere mensen in het testament.
Dan zouden die mogelijk ook aanspraak willen hebben op die inflatiecorrectie.

Net hoever je erover door wil denken.

Ik zeg omrekenen en klaar want dat staat in dat testament.
Is er verder niemand en vervalt de rest aan de staat zou ik een inflatiecorrectie overwegen.....

morca

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 14:56:18
Tenzij in het testament staat dat het een legaat met inflatiecorrectie is, maar dat weten we niet toch?
Idd dat heeft de ts nog niet vermeld.
Dan is het simpel.

brtram

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 14:56:18
Tenzij in het testament staat dat het een legaat met inflatiecorrectie is, maar dat weten we niet toch?

Als er een inflatiecorrectie in het testament staat, had de TS zeer waarschijnlijk niet deze vraag gesteld   ;D

DofN

#38
Daar heb je een punt. Net zo waarschijnlijk als dat er geen testament is, maar ergens een briefje is gevonden met een aantekening om 100 gulden over te maken naar die Stichting. En dat juweel X naar dochter Y gaat, enzo.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Hanky Panky

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 15:03:26
Daar heb je een punt. Net zo waarschijnlijk als dat er geen testament is, maar ergens een briefje is gevonden met een aantekening om 100 gulden over te maken naar die Stichting. En dat juweel X naar dochter Y gaat, enzo.

In een codicil kun je alleen stoffelijke zaken toebedelen en uitvaart wensen opnemen, geen geldelijke  toezeggingen doen. Daarvoor heb je een testament nodig dat vervolgens letterlijk wordt uitgevoerd zonder ruimte voor interpretatie.

Het gaat maar door....... :-X
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VlisChris

Dat ben ik nu niet met je eens.
In een legaat kun je wel degelijk financiële afspraken maken.
Ik spreek uit ervaring.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hanky Panky

Quote from: VlisChris on November  1, 2017, 15:33:27
Dat ben ik nu niet met je eens.
In een legaat kun je wel degelijk financiële afspraken maken.
Ik spreek uit ervaring.

Een legaat is een making (bepaling) uit een testament waarin goed of geld wordt toegekend aan iemand.
Voor een testament moet je naar de notaris.

Een codicil moet handgeschreven zijn, voorzien van handtekening en datum. In een codicil kun je geen geldbedragen toewijzen, alleen goederen uit eigen inboedel. In ieder niet onder Nederlands recht.

https://www.erfwijzer.nl/codicil.html

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VlisChris

Sorry.
Begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat een legaat geen geld kon afhandelen.


Voor de rest ben ik nog steeds benieuwd naar de bron van DOF.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

brtram

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 15:03:26
Daar heb je een punt. Net zo waarschijnlijk als dat er geen testament is, maar ergens een briefje is gevonden met een aantekening om 100 gulden over te maken naar die Stichting. En dat juweel X naar dochter Y gaat, enzo.

Zucht, lees nu nog een keer de vraag van de TS.

Ik ben de afgelopen 20 jr. 2 verschillende notarissen geweest om een testament incl. legaten te regelen, maar geen van beiden heeft iets over inflatiecorrectie bepaling gezegd.

Lijkt mij ook iets wat je niet te snel moet opnemen.
Wie zegt je dat het vermogen de komende jaren meer groeit dan de inflatie? Wat als we een inflatiegolf ala jaren 70-80 krijgen?
Als het vermogen minder snel groeit of zelfs inteert, kan het legaat een groter gedeelte van de erfenis beslaan dan je verwacht had.

Neem eens in de zoveel jaar je testament door en als je wat wil aanpassen ga dan naar de notaris.

_ MarcelloW _

Quote from: brtram on November  1, 2017, 16:18:57
Zucht, lees nu nog een keer de vraag van de TS.

Ik ben de afgelopen 20 jr. 2 verschillende notarissen geweest om een testament incl. legaten te regelen, maar geen van beiden heeft iets over inflatiecorrectie bepaling gezegd.

Lijkt mij ook iets wat je niet te snel moet opnemen.
Wie zegt je dat het vermogen de komende jaren meer groeit dan de inflatie? Wat als we een inflatiegolf ala jaren 70-80 krijgen?
Als het vermogen minder snel groeit of zelfs inteert, kan het legaat een groter gedeelte van de erfenis beslaan dan je verwacht had.

Neem eens in de zoveel jaar je testament door en als je wat wil aanpassen ga dan naar de notaris.

Of wees gewoon zo slim om met percentages te werken ipv bedragen.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

DofN

Welke bron voor wat precies? Die bron die ik al aanhaalde?

Hanky Panky, je hebt ongetwijfeld gelijk hoor. Er bestaan wel werkelijkheden naast de juridische werkelijkheid. Zo kan je prima een erfenis verdelen zonder testament.

Een notitieboekje met aantekeningen van de overledene is voor veel erfgenamen vaak al voldoende. En daarin kan van alles staan, zoals financiële afspraken, en wat naar wie gaat. Wie de zorg voor ene huisdier overneemt. En naar welke stichtingen geld moet worden overgemaakt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: brtram on November  1, 2017, 16:18:57
Zucht,

Zucht, steun guttegut, wat maken jullie je druk en wat hebben jullie het zwaar.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

VlisChris

Ja. Want je verkondigt regelrechte onzin.
Mensen zoals jij zijn een prachtig voorbeeld waarom je een goede testamentair executeur nodig hebt.
Dit soort onzinverhalen die je hier als waarheid ophangt zijn reden voor ruzie in families.
Je verkoopt onzin. En je wil niet inzien dat mensen met verstand van zaken wel gelijk hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

chansig

Tsjongejonge...allemaal ongesteld ofzo ? Blaadjes die uit de bomen vallen ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.