Erfenis gulden naar euro

Started by Mordante, October 31, 2017, 18:19:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mordante

Beste mensen,

Laatst is er een familielid overleden. Aan mij de taak om de erfenis af te handelen. In het testament staat dat er een bedrag in guldens naar een bepaalde stichting moet gaan.

Stel het is 100gulden. Hoeveel euro moeten ze dan krijgen? Is het een factor van 2.20371? Of is het anders?

Siddartha

Ja, lijkt me gewoon omrekenen he...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

DofN

Houden we geen rekening met de inflatie? 100 gulden is tegenwoordig 100 euro.

Als het naar eer en geweten doet, zou €100,- het juiste bedrag zijn. Dat was indertijd de bedoeling.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Hanky Panky

#4
Quote from: doorofnight on October 31, 2017, 19:46:00
Houden we geen rekening met de inflatie?

Nee

Quote from: doorofnight on October 31, 2017, 19:46:00
100 gulden is tegenwoordig 100 euro.

Als het naar eer en geweten doet, zou €100,- het juiste bedrag zijn. Dat was indertijd de bedoeling.

Wat een kul. Als er een inflatie correctie gewenst was had het wel in het testament gestaan.

Je volgt een testament letterlijk. Het zou wat zijn als we intenties gaan betrekken bij de uitvoering van een testament. "Ja pa schreef wel dat ik de auto krijg maar eigenlijk bedoelde hij ook de garage waar de auto altijd in stond". Niet dus.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

DofN

#5
Wat een onzin vergelijkingen :) En ik ben het dan ook niet met je eens, en ik zou een testament daarom anders uitvoeren.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

VlisChris

#6
Bij een testament heb je het nergens mee eens te zijn.
Je volgt een testament letterlijk. Punt. Klaar.

Edit. Ik kijk er overigens meer van op dat iemand die deze taak tot zich krijgt moet navragen hoe je deze nogal eenvoudige rekensom uit voert.

Vraag advies als je zaken niet zeker weet!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

DofN

#7
Ach, laat ook maar.

Mocht je mijn manier van denken toepassen, dan moet de pot wel groot genoeg zijn, anders zou je misschien meer moeten verdelen dan dat de erfenis ooit geweest is. De stichting zou dan een onevenredig groot deel uit de erfenis krijgen ten koste van de overige erfgenamen. Maar als de erfenis groot genoeg is, en de erflater droeg de stichting een warm hart toe.. En die 100 gulden is specifiek benoemd. Toch lastiger dan ik oorspronkelijk dacht.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Pjotr27

#8
Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 00:42:24
Wat een onzin vergelijkingen :) En ik ben het dan ook niet met je eens, en ik zou een testament daarom anders uitvoeren.


Dan zou een testament geen enkel nut hebben, als de erfgenamen op allerlei manieren achteraf het anders kunnen uitvoeren.
Dat is juist de kracht van een testament: wat erin staat wordt tot op de komma letterlijk uitgevoerd.
Het gevolg is veel rechtszaken van mensen die beweren dat pa of ma niet helemaal 'lekker' was toen het testament werd opgesteld.. enz...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

flakkees

als het om een auto gaat zeg je ook niet , toen het testament opgemaakt is was de auto 6 maanden oud en nu krijg ik een auto van 26 jaar zonder apk .
je krijgt dan gewoon de auto . punt .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

_ MarcelloW _

Quote from: Pjotr27 on November  1, 2017, 02:32:38

Dan zou een testament geen enkel nut hebben, als de erfgenamen op allerlei manieren achteraf het anders kunnen uitvoeren.
Dat is juist de kracht van een testament: wat erin staat wordt tot op de komma letterlijk uitgevoerd.
Het gevolg is veel rechtszaken van mensen die beweren dat pa of ma niet helemaal 'lekker' was toen het testament werd opgesteld.. enz...

Bovenstaande is natuurlijk volledig juist.

Ik stikte bijna in mijn koffie toen ik las dat iemand van plan was om de koers 1:1 door te zetten naar Euro.
Je kunt het niet eens zijn met de inhoud van een testament, maar dat maakt helemaal niets uit voor de uitvoer.

Net als de maximum snelheid op een weg.

"Mijnheer, u reed 130km/h waar maximaal 100km/h is toegestaan"
"Ja, maar daar ben ik het niet mee eens...."


Precies.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

DofN

Het gaat niet om op allerlei manieren interpreteren, het gaat erom dat je een bedrag dat 100 gulden waard is overmaakt naar de betreffende Stichting. Is die 100 gulden tegenwoordig nog maar 1 cent waard, maak je dan 1 euro cent over?

Ik denk uiteindelijk wel, omdat je geen geld kan verdelen wat er niet is, maar ik vind dat niet naar de letter van het testament.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#13
Quote from: _ MarcelloW _ on November  1, 2017, 08:50:52
Bovenstaande is natuurlijk volledig juist.

Ik stikte bijna in mijn koffie toen ik las dat iemand van plan was om de koers 1:1 door te zetten naar Euro.
Je kunt het niet eens zijn met de inhoud van een testament, maar dat maakt helemaal niets uit voor de uitvoer.

Net als de maximum snelheid op een weg.

"Mijnheer, u reed 130km/h waar maximaal 100km/h is toegestaan"
"Ja, maar daar ben ik het niet mee eens...."


Precies.

Dat zijn echt onzin vergelijkingen. Ik weet wel dat mijn stelling om rekenkundige redenen onhoudbaar is, maar dat is voor mij nog het enige valide argument. Bovendien betwist ik de inhoud van het testament niet. Waar lees je dat?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raphie

JBL PRX Power!

Richard70…

Veronderstel.
Er is 5000€ , en in het testament staat dat er 5 personen 1000 gld dienen te krijgen.
Moet hij dan het verschil zelf maar bij leggen?
Dus ik snap doorofnight zijn beredenering wel.
Want als de gulden gewoon was gebleven dan had die inflatie niet uitgemaakt, nu is het in mijn optiek een ander geval?
Ff voor de duidelijkheid , ik ben kok geen notaris :D
Zou daar contact mee opnemen, neem aan dat dat wettelijk is geregeld
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Rusher

Quote from: Hanky Panky on October 31, 2017, 20:30:23
Je volgt een testament letterlijk.
+1

Anders voor velerlei uitleg vatbaar!
Indien het over geld gaat dan had een extra artikel moeten worden opgenomen over bijvoorbeeld het volgen van CPI tot aan overlijdensdatum.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

_ MarcelloW _

Quote from: rdebruin on November  1, 2017, 11:13:55
Veronderstel.
Er is 5000€ , en in het testament staat dat er 5 personen 1000 gld dienen te krijgen.
Moet hij dan het verschil zelf maar bij leggen?
Dus ik snap doorofnight zijn beredenering wel.
Want als de gulden gewoon was gebleven dan had die inflatie niet uitgemaakt, nu is het in mijn optiek een ander geval?
Ff voor de duidelijkheid , ik ben kok geen notaris :D
Zou daar contact mee opnemen, neem aan dat dat wettelijk is geregeld

Als er EUR 5.000 is en er staat dat 5 personen NLG 1.000 krijgen dan is er nog EUR 2.731,10 te verdelen.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

brtram

Als je als executeur testamentair gaat afwijken van het testament kan je problemen krijgen met de andere erfgenamen.
Waarbij jij juridisch heel zwak staat.

Het staat erfgenamen natuurlijk wel vrij, om uit hun eigen aandeel, alsnog een bedrag vrijwillig te schenken aan de stichting.

Als er in een testament een bedrag wordt toegekend is dit meestal als een legaat.
http://www.010notaris.nl/faq/wat-een-legaat/

Grootste verschil tussen een legataris en erfgenaam, erfgenaam draait na aanvaarding van de erfenis ook op voor de schulden, de legataris niet.
Indien er te weinig in de erfenis zit kan het legaat minder worden, maar nooit negatief.

DofN

Ach zo gek is het niet wat ik zei :)

https://www.uitvaart.nl/notarieel/afwikkeling-nalatenschap/met-testament

waardevastheid van legaten en erfenissen

7 mei 2014
Vraag nummer: 38266

Hoe werkt inflatie resp. waardevastheid in testamenten ?
Antwoord:

Geachte heer,

Dat hangt (mede) af van de inhoud van het testament, dus hoe één en ander is omschreven. Er kan een geldbedrag gelegateerd worden al dan niet met inflatiecorrectie of bijvoorbeeld een geldbedrag ter grootte van een percentage van de waarde van de nalatenschap. Overleg met betreffende notaris is uiteraard de aangewezen weg hierin.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

botsen

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 12:41:30
Ach zo gek is het niet wat ik zei :)

https://www.uitvaart.nl/notarieel/afwikkeling-nalatenschap/met-testament

waardevastheid van legaten en erfenissen

7 mei 2014
Vraag nummer: 38266

Hoe werkt inflatie resp. waardevastheid in testamenten ?
Antwoord:

Geachte heer,

Dat hangt (mede) af van de inhoud van het testament, dus hoe één en ander is omschreven. Er kan een geldbedrag gelegateerd worden al dan niet met inflatiecorrectie of bijvoorbeeld een geldbedrag ter grootte van een percentage van de waarde van de nalatenschap. Overleg met betreffende notaris is uiteraard de aangewezen weg hierin.

Je idee is ook niet gek, maar alleen iets voor de nalater om bij leven over na te denken. Niet voor de erfgenamen om hun eigen draai aan te geven.

Hanky Panky

Quote from: doorofnight on November  1, 2017, 12:41:30
Ach zo gek is het niet wat ik zei

Jawel hoor, het is nog steeds onzin.

Die website schrijft overigens precies wat ik al aangeef: de inhoud is leidend (niet de interpretatie of de 'geest van het testamen'). Staat het niet in het testament dan is het niet van toepassing. Zo simpel is het.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

DofN

We verschillen van mening over wat onzin is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Iets wat wettelijk vastgelegd kan inderdaad onzin zijn...je hebt het er alleen wel mee te doen.

Stel overigens dat er 20.000 euro is, in het testament staat dat men (1 persoon) 20.000 gulden krijgt. Wat gebeurt er dan met de euro's die overblijven ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.